schneider
door schneider Aug 9, 2018 om 16:30
Computers & telefonie

Vhsvideo banden naar pc

Ik heb nog een heleboel vhs videobanden van de kids en die wil ik graag op de pc bewerken en dan op een dvd branden
wat voor apparatuur heb ik dan nodig??

11043 21 Rapporteer

schneider
door schneider - Aug 9, 2018 om 16:31
28 Antwoorden / 28 Vragen

Ik heb nog een heleboel vhs videobanden van de kids en die wil ik graag op de pc bewerken/uitsplitsen en dan op een dvd branden
wat voor apparatuur heb ik dan nodig?? Ik werk met Windows 10

ro
door ron503 - Aug 9, 2018 om 16:35
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn legio apparaatjes in de handel die het mogelijk maken om VHS banden naar de PC te kopieren. Google is wat dat betreft een goede optie.

edrick3
door edrick3 - Aug 9, 2018 om 16:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Een vhs-videorecorder en lees eens hier: https://www.webwijzer.nl/video/vhs-op-dvd-zetten.html

edrick3
door edrick3 - Aug 9, 2018 om 16:40
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kijk anders eens of je Zolid Hi-speed DVD-maker op de kop kunt tikken. Is goedkoop en werkt goed.

diumenge
door diumenge - Aug 9, 2018 om 16:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Een VHS videorecorder of -speler en hardware om die op de PC aan te sluiten (videograbber o.i.d.). Daarnaast zal je software nodig hebben om de boel digitaliseren en bewerken (goede kans dat je die bij de videograbber krijgt).

schneider
door schneider - Aug 9, 2018 om 16:48
28 Antwoorden / 28 Vragen

ik vergat er nog bij te zetten dat ik werk met windows 10.

tenormin
door tenormin Aug 9, 2018 om 17:12
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@schneider, nee hoor, heeft u zelf toegevoegd in tweede bericht.

br
door brui0929 - Aug 9, 2018 om 17:29
632 Antwoorden / 10 Vragen

1 digitizer met deze hardware is het mogelijk om videobanden te digitaliseren. 1 DVD brander, schrijfbare lege DVD's.
Voor het branden van 1 DVD wordt Nero burningrom gebruikt.

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 9, 2018 om 18:06
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Sowieso zijn de videobanden al achteruit gehold in kwaliteit. De magnetische lagen drukken langzaam door als de band niet met regelmaat is gespoeld. Door het spoelen komt lucht tussen de lagen waardoor deze beter blijft in kwaliteit.

Dan de pc,  om een beetje te montere heb je echt een i5 nodig met 8 GB geheugen.
Op een pc van bijvoorbeeld 500 euro gaat dit echt niet lukken.

Bij Mediamarkt kunnen ze al uw banden overzetten op cd,  dvd of usb.  Daar hebben ze hoge kwaliteit apparatuur voor dit soort zaken

schneider
door schneider - Aug 9, 2018 om 19:12
28 Antwoorden / 28 Vragen

Ik heb een Dell pc van 3 jaar oud met 16 gb geheugen en er hangt ook nog een NAS aan Dat moet toch wel genoeg zijn om videos op over te zetten???

Gerry1969
door Gerry1969 Aug 10, 2018 om 08:52
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dat ligt aan het type processor wat erin zit. Een celeron,  dual core of i3 zijn niet toereikend .

Ge
door Genee Aug 10, 2018 om 09:03
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Om videos over te zetten naar de pc zal geen probleem zijn, het bewerken ervan misschien wel.
De vraag is of u ze wilt bewerken want een heleboel videobanden overzetten en ook nog bewerken is een heleboel werk.
Maar weet u al hoe u de videobanden gaat overzetten naar de pc?
Heeft u de oude videorecorder nog?

gerbera
door gerbera Aug 10, 2018 om 11:23
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Mijn Acer was 7 jaar oud en het werkte tot de laatste dag prima. Gewoon de tijd er voor nemen en afhankelijk van de capaciteit van de HardDisc de films opslaan.

gerbera
door gerbera - Aug 10, 2018 om 09:12
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Nu kunnen we moeilijk gaan doen over de PC e.d. maar @edrick3 heeft de meest simpele oplossing. Direct op DVD branden of opslaan. Wilt u ze bewerken dan heeft u daar een zgn, filmprogramma voor nodig. In dat geval speelt de Pc en met name het geheugen pas een rol. U dient ze dan met het filmprogramma op te nemen, waarna u ze kunt bewerken, opslaan en op DVD branden. Ik werkte met Win7 8gb geheugen met Magic video deluxe en dat ging prima.

newmikey
door newmikey - Aug 10, 2018 om 09:55
830 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zat een paar jaar geleden met dezelfde vraag, had allemaal VHS-C bandjes van toen de kinderen klein waren. Heb toen de hardware aangeschaft om de videorecorder op de PC aan te sluiten en daar zat geschikte software bij. Het werkte allemaal prima.

Heb het uiteindelijk opgegeven omdat het zo lang duurde en de kwaliteit niet om over naar huis te schrijven was. Uiteindelijk alle bandjes naar een commerciele aanbieder in Zaandam gebracht waar ik een paar weken later de boel kon ophalen inclusief een 3.5" harde schijf waar alles op stond.

Prima gelukt, ik moet nu nog altijd eens de tijd vrijmaken om wat montage te doen (lege stukjes er tussenuit knippen en de bestanden tijdlijngewijs aan elkaar zetten). Het was wel verrot duur, dat weet ik nog wel maar toch blij dat ik het gedaan heb.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 10, 2018 om 10:33
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Als al aangegeven zijn er verschillende mogelijkheden waaronder Zolid.
Er zit echter wel een 'adder onder het gras' aangezien veel VHS banden een kopieerbeveiliging hebben dat omzetting kan blokkeren.
Zo lukt het mij bijv. niet om Walt Disney banden om te zetten.

Eigen gemaakte videobanden kan uiteraard altijd wel.

ho
door holy53 - Aug 10, 2018 om 10:44
68 Antwoorden / 1 Vragen

Tik een dvdrecorder op de kop. Niet duur en na gebruik weer doorverkopen. Geeft beste kwaliteit en meest simpele oplossing!

adriaan2
door adriaan2 Aug 10, 2018 om 13:07
104 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb die nog en het is prima gelukt. Kost alleen tijd, maar dat moet je er voor over hebben.
Kwalitijdsverlies is te verwaarlozen. Eerst van de VHS naar de hardeschijf van de videorecorder en dan copieren naar een dvd.
Vrijwel alle banden overgezet.

ho
door holy53 Aug 10, 2018 om 14:37
68 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt. Kost beetje tijd. Maar stukken minder dan via pc, en beter resultaat dan met goedkope software.

marcel1963
door marcel1963 - Aug 10, 2018 om 11:42
1 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft je computer een fire wire aansluiting?
Je hebt dan een omzettings set nodig om vhs in te lezen en om te zetten in voor de computer leesbare files.
Zo'n setje kost rond de 30 euro. Een bewerkings programma heb je ook al voor rond dat bedrag.
Daarmee kun je aan de slag. Gewoon even googlen en je komt er uit.

jo
door jorisw - Aug 10, 2018 om 13:15
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je zou ook nog kunnen overwegen om het te laten doen. Als het niet al te veel banden zijn, zijn de investeringen in apparatuur en tijd (ook om te leren hoe je het zo goed mogelijk doet) het wellicht niet waard en kan je het beter bij een gespecialiseerd bedrijf laten doen. Als het heel veel tapes zijn loont het de moeite om het zelf te leren.

He
door Helen 66 - Aug 10, 2018 om 13:45
119 Antwoorden / Vragen

Bij de Media Markt kost het overzetten van videocassette naar dvd 25 euro per stuk. Dat gaat in de papieren lopen. Dan is het veel voordeliger ze direct daar op dvd te kopen, die zijn sinds de intrede van bluray behoorijk in prijs gezakt.. Alleen voor eigen opnamen (van vakanties of (klein) kinderen oid ) is dit interessant bij de MM of elders te laten doen.

gerbera
door gerbera - Aug 10, 2018 om 13:58
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Alleen voor eigen opnamen (van vakanties of (klein) kinderen oid ) is dit interessant bij de MM of elders te laten doen.

Juist dan is het voordeliger, en leuker, om deze zelf te monteren en op DVD te zetten. Zo'n video grabber is er al voor €15,- en eventuele software is van internet te plukken of wordt bij de wat duurdere meegeleverd. En heeft uw PC een fire wire aansluiting dan heeft u de grabber zelfs niet nodig, dan is een simpel kabeltje hiervoor voldoende.

diumenge
door diumenge - Aug 10, 2018 om 15:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Leuk die opmerkingen over firewire. Maar volgens mij gaat het hier om analoge VHS banden, dan heb je helemaal niets aan firewire.

gerbera
door gerbera Aug 10, 2018 om 15:56
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Alleen voor eigen opnamen (van vakanties of (klein) kinderen oid ) is dit interessant bij de MM of elders te laten doen.

Mag aannemen dat het dan opnames zijn met eigen kamera, en die zijn tegenwoordig toch echt wel digitaal.

diumenge
door diumenge Aug 10, 2018 om 17:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De reactie die je aanhaalt is niet eens van TS. TS heeft het over VHS videobanden, dus je mag van alles aannemen alleen daar heeft TS volgens mij niet veel aan. Firewire is sowieso al een aansluiting uit het verleden, alleen is VHS nóg ouder.

gerbera
door gerbera Aug 10, 2018 om 21:56
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Zo'n video grabber is er al voor €15,- en eventuele software is van internet te plukken of wordt bij de wat duurdere meegeleverd.

Hier gaat het over.

diumenge
door diumenge Aug 10, 2018 om 22:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik reageer op de opmerkingen over firewire i.c.m. de vraag van TS over VHS videobanden, wat TS nodig heeft is dan inderdaad een videograbber. De kans dat TS iets met een firewire aansluiting kan is gezien de vraagstelling nihil.

fotoflex
door fotoflex - Aug 10, 2018 om 18:26
67 Antwoorden / 6 Vragen

In de hoop dat je nog een dvd-recorder bezit; vanaf vhs kopieren naar een dvd. Dat schijfje dan in de computer, voor het bewerken daarvan zijn talloze (gratis) programma's beschikbaar, bijvoorbeeld Avidemux om de film te knippen.

karcsi-bacsi
door karcsi-bacsi - Aug 14, 2018 om 11:07
30 Antwoorden / Vragen

Je moet een Grabber kopen, ik heb een SilverCrest SVG 2.0A2 versie 9.0 gekocht bij Lidl voor  € 14,10 (2009). https://www.amazon.de/SILVERCREST-USB-Video-Grabber-2-0-SVG-A3/s?ie=UTF8&page=1&rh=i%3Aaps%2Ck%3ASILVERCREST%3F%20USB-Video-Grabber%202.0%20SVG%202.0%20A3

werkt perfect, niet alleen banden kun je overnemen (digitalizeren) maar alle TV uitzendingen (films, muziek) copieren/overnemen.

Sterkte ermee, Karel