vd
door vdlieuw Jan 25, 2015 om 18:52
Computers & telefonie

Vodafone zegt abonn. op

Per brief heeft Vodafone mijn abonn. voor internet + bellen opgezegd per 30.03.15 met als reden dat de specificaties van mijn tel.lijn niet meer voldoen aan hun minimum eisen van de overdracht van het signaal.
Andere providers (niet allemaal) kunnen wel bij mij nog internet leveren.
Vraag: mag Vodafone zomaar eenzijdig een contract opzeggen en dus de klant opschepen met extra wek van het zoeken naar een andere provider met de daarbij horende aansluitkosten e.d. ?

3145 9 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jan 25, 2015 om 18:57
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik vind dit wel netjes dat zij dit doen omdat zij niet kunnen leveren waar voor u een abonnement heeft.

gompy2
door gompy2 - Jan 25, 2015 om 19:05
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Er stond al een artikel over dit onderwerp in de Tweakers-nieuwsbrief van 14 januari j.l.
Ik zou haast zeggen "Typisch Vodafone" maar wat dat betreft doen ze allemaal maar wat ze willen.
Maar mensen nemen nog steeds Vodafone, dus ze schijnen nog steeds indruk te maken.

Klik-> Vodafone sluit klanten van zijn vaste-internetdienst af als ze over hun adsl-verbinding minder dan 12 megabit per seconde kunnen halen.

pi
door pieterwolters - Jan 25, 2015 om 19:13
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Wat zou Vodafone dan moeten doen? Wat zij willen leveren kan technisch niet. Dan kan je hoog en laag springen, maar daarmee los je het probleem niet op.

gompy2
door gompy2 - Jan 25, 2015 om 19:43
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk niet dat je het helemaal begrijpt pieterwolters, misschien eens op de link klikken die ik aangaf.

Deze mensen hebben al jaar-en-dag een abonnement bij Vodafone, tot aller tevredenheid, anders waren ze daar al lang weg geweest.
Maar Vodafone krijgt opeens een lumineus idee en wil opeens een 'bepaalde kwaliteit kunnen genereren'.
En daarom worden als die luitjes met relatief langzame en goedkope abbo's en al jaren bij Vodafone zitten daaraan opgeofferd, en worden ze dringend verzocht om maar even op te hoepelen, zó zit de zaak in elkaar.

Nieuwsbrieven zijn gratis en het kan de blik best eens verruimen...

sw
door swat1500 - Jan 25, 2015 om 23:06
3772 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, zomaar mag dit niet dus moet daarover iets in de voorwaarden staan.

sh
door shrinkie - Jan 26, 2015 om 13:43
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo vdlieuw,
Ik heb hetzelfde ADSL-probleem. Op zich prima tevreden met het bellen en met de internetverbinding. Was één van de eerste klanten van Vodafone toen ze Vodafone Vast (nu Vodafone Thuis) introduceerden. Het abonnement dat ik nu heb is zeker niet meer goedkoop. Toen was het wel een redelijk mooie prijs, nu jaren later kan ik wel degelijk elders goedkoper bellen+internetten.

Vats net zoals jij heb ik helemaal geen zin in de aanstaande rompslomp. Zoeken naar een nieuwe aanbieder, een nieuw modem installeren etc., overstappen met de kans dat er van alles fout gaat, de kans bij dat overstappen dat je je vaste nummer dat je al ruim 25 jaar hebt kwijtraakt omdat ergens een "foutje" gemaakt wordt en een nieuw mailadres. Heb zelf bij KPN-Glasvezel gewerkt, dus ik weet hoevaak dit soort "foutjes" voorkomt.

In mijn contract met Vodafone staat dat ik een gratis servicenummer mag bellen. Nooit iets over een wijziging ontvangen, maar vorig jaar moest ik opeens een betaald nummer (50 ct/minuut) bellen voor een vraag. Zo mocht ik dus ook betalen om uitleg te krijgen over de onduidelijke brief waarin Vodafone de geoptimaliseerde dienstverlening om tot afsluiting over te gaan meldt.

Helaas mogen ze dit doen. Wij konden zelf met een opzegtermijn van een maand opzeggen, Vodafone kan dat ook doen.

Ik heb me er verder in verdiept en in mijn geval blijf ik het vreemd vinden. Volgens mijn eigen Speedtest-meting haal ik met WIFI boven in mijn huis steeds rond de 13mbit. Mijn modem geeft ook aan dat het een 20mbit-lijn is. Ook KPN bevestigde dat ze 20mbit kunnen leveren na een uitgevoerde lijntest.
Vodafone ziet dat anders. Volgens hun geoptimaliseerde dienstverlening haal ik de ondergrens van 12,50 mbit tijdens een test niet. Die test inzien mag ik niet zelf inzien en mijn verzoek de test nogmaals uit te voeren willen ze niet honoreren.

Maar ik mag zelf ook vroegtijdig opzeggen. Volgens een Vodafone-snotaap en de geoptimaliseerde dienstverlening moet ik dan wel de opzegtermijn van een maand in acht nemen. Ook lekker gewoon in deze situatie waarin je zo snel mogelijk van die Engelsen afwilt. En oh ja, de snotaap wist ook nog te melden dat er dan misschien een afkoopsom zou gelden. Had de klojo daarvoor al meerdere malen gemeld dat ik al jaren bij Vodafone Vast/Thuis zit. En in de brief staat ook nog iets over op te sturen routers etc. aan het eind van het abonnement. Nou, die komen ze maar halen.........

Kortom, ik ben eigenlijk benieuwd of er ook iemand is met een meer technische achtergrond die de stap van Vodafone kan verduidelijken. Want ik snap het niet. Zelf tevreden, ruim boven de 12,50 mbit en toch als klant afgeserveerd worden.

sh
door shrinkie - Jan 26, 2015 om 13:44
2 Antwoorden / 0 Vragen

De datum 30-03-2015 snap ik trouwens ook niet. Maart heeft volgens mij 31 dagen. En een nieuw abonnement elders wil je natuurlijk aan het begin van de maand laten ingaan. Of is dit bewust gedaan om je al per 28-02-2015 te lozen?

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jan 26, 2015 om 18:21
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Erg netjes van Vodafone, zou eerder verwachten dat ze gewoon de stekker eruit zouden trekken. Dat het dan een halfjaar kost om daar achter te komen.

endemion
door endemion - Jan 26, 2015 om 20:57
237 Antwoorden / 3 Vragen

Ben je nu ook je telefoonnummer kwijt?
En wat bied telfort op jou adres? Aangezien vodafone hun netwerk gebruikt.