gallito
door gallito Aug 18, 2019 om 18:58
Computers & telefonie

Voor mij vreemde internet links in mijn Chrome geschiedenis

Goedendag, ik heb een vraag aan de computerexperts.

Ik zocht een eerder gebruikte internetlink in mijn history van Chrome.

Tot mijn stomme verbazing staan daar gisteren een aantal links naar pornosites.

Ik werk met Windows 7 en mijn man met Windows 10.

Hoewel alle links bij ons synchroon lopen, stonden deze links alleen op mijn laptop in de geschiedenis van W7, maar bij hem op W10 ontbraken ze.

Het is een groot raadsel voor mij hoe die daar gekomen zijn. We werken naast malwarebytes tevens met een goede beveiliging en halen regelmatig de updates binnen. Onze router heeft een eigen gekozen gebruikersnaam en delen wij niet met iemand anders.

Heeft iemand enig idee wat hier gebeurd kan zijn en wat ik kan doen om dit in de toekomst te voorkomen?

Bedankt voor het meedenken.

Salu2, gallito

(overigens had ik grote moeite met het inloggen op dit forum. Via Chrome lukte het niet en nu probeer ik het via Mozilla)

8090 18 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 18, 2019 om 19:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Lijkt me toch niet dat die daar 'zomaar' komen.
Manlief of iemand anders niet op die sites geweest?

Je geschiedenis wissen

  1. Open Chrome op je computer.
  2. Klik in de rechterbovenhoek op Meer .
  3. Klik op Geschiedenis Geschiedenis.
  4. Klik aan de linkerkant op Browsegegevens wissen. ...
  5. Selecteer in het dropdownmenu welk gedeelte van de geschiedenis je wilt verwijderen.

diumenge
door diumenge - Aug 18, 2019 om 19:29
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dus Chrome synchroniseert de twee browsers via een Google-account? Vermoedelijk is op de W10 machine dan de geschiedenis gewist, maar op de W7 (nog) niet...

Donuts
door Donuts - Aug 18, 2019 om 19:35
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Stapte uw man niet met rode oortjes in bed vannacht?

gallito
door gallito - Aug 18, 2019 om 19:58
479 Antwoorden / 66 Vragen

Haha, nee hoor mijn man had zijn geschiedenis op zijn laptop er nog helemaal instaan (behalve genoemde links) en heeft niet op mijn laptop gezeten.
En als hij deze links apart handmatig een voor een had gewist (hij weet niet eens hoe dat moet :-)  ) , waren ze in mijn geschiedenis mede gewist.

De geschiedenis heb ik zelf wel na constatering gewist; dat doe ik wel regelmatig. Ik heb wel eerst nog een screenshot gemaakt van deze links. Het vreemde was wel dat mijn verbinding op openbaar bleek te staan, terwijl ik deze altijd op thuisnetwerk zet.

Hoop nog steeds een verklarend antwoord te lezen op dit forum.

diumenge
door diumenge Aug 18, 2019 om 20:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hoe weet je zo zeker dat hij niet weet hoe ze te wissen, het is supersimpel tenslotte. Maar, het is inderdaad zo dat als de synchronisatie goed werkt dat de links bij beide browser gewist zouden moeten zijn. Echter, kennelijk werkt de synchronisatie niet goed, want waarom staan de links niet op de andere computer dan? Ik kan wel van alles gaan bedenken wat het anders kan veroorzaken, maar meestal is het dat wat het meest voor de hand ligt.

va
door vanlotjegetikt - Aug 18, 2019 om 20:04
809 Antwoorden / Vragen

Ik weet dat je met verschillende browsers kan werken op een latop. Misschien een deel handmatig gewist van de browsergeschiedenis maar niet de hele geschiedenis.
En niet kunnenn inloggen met FF of IE dat is een bekend feit en dat loopt al een tijdje.

th
door thieu Aug 19, 2019 om 14:15
146 Antwoorden / 0 Vragen

[quote]En niet kunnenn inloggen met FF of IE dat is een bekend feit en dat loopt al een tijdje. [/quote]

De OP zegt dat ze niet kan inloggen met Chrome, en het nu met Firefox probeert. ;-)
Gebruik zelf Firefox en ook géén probleem.

va
door vanlotjegetikt Aug 19, 2019 om 16:33
809 Antwoorden / Vragen

het inloggen (met verschillende browswers) geeft al een tijdje, vanaf 2017 een probleem.

ma
door malty - Aug 18, 2019 om 20:27
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe de links daar gekomen zijn zal wel niet te achterhalen zijn, er zijn wel meer onbegrijpelijke dingen in computerland.
Ik denk dat de beveiliging wel goed is maar als u twijfelt, hier niet kunnen inloggen met Chrome lijkt u niet pluis, kunt u een virusscan doen.
Wat wel geadviseerd wordt is om eens een bootable virusscanner te gebruiken die gaat scannen zonder dat windows opgestart wordt.
B.v. Eset maar elke anti virus softwaremerk heeft wel een zo’n rescue disk.
https://www.eset.com/nl/support/sysrescue/

ze
door zeevaarenden - Aug 18, 2019 om 20:35
5 Antwoorden / 3 Vragen

Geef u man meer aandacht, dan hoeft hij minder naar dit soort websites te gaan.

gallito
door gallito - Aug 18, 2019 om 20:42
479 Antwoorden / 66 Vragen

@zeevarenden
Conclusie uit ervaring zeker..

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 18, 2019 om 21:12
16777 Antwoorden / 202 Vragen

U vraagt naar de oorzaak aan ons. Die kunnen wij onmogelijk geven al gissen sommigen wel helaas.
Als u uw PC goed beveiligd vheeft en ook uw WiFi zou het in beginsel niet moeten kunnen maar soms gebeuren de meest vreemde zaken via hacks etc. Dat schijnt er bij te horen tegenwoordig. U kreeg al een verwijdertip en een tip die ik geef is het ophalen va het gratis ccleaner maar let wel op dat u dan vinkjes niet zet bij dan ook aangeboden extra's zoals bijv. Avast. Met ccleaner worden alle cookies en ook andere ongewenste en onnodige bestanden verwijderd is er ook een optie om het register bij te werken.

N.a.v. de opmerking van @ZEEVAARENDEN,als je als lid van de oud leerlingen vereniging van de Noorder Kweekschool Ábel Tasman'naar de website zoekt van die vereniging en alleen de naam van de oude Tasman ontdekker invoert kom je zeer helaas ook op een ongewenste website. De naam de bedoelde website wel te bereiken is dan www.abeltasmenweb.nl.

Daarmee bedoel ik te zeggen dat er binnen ict soms merkwaardige zaken voorkomen

me
door mein33 Aug 19, 2019 om 11:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

www.abeltasmenweb.nl.

Niet zo vreemd dat u ergens anders uitkomt !!   ;-))

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 19, 2019 om 13:49
16777 Antwoorden / 202 Vragen

Beste @MEIN33, hoewel ik een hekel heb aan gebruik van het woord 'onzin' vraag ik me nu toch ernstig af hoe u tot deze correctie komt.
Ik ben voor de goede orde al jarenlang, ongeveer vanaf het moment van oprichting, lid van deze o.l.v. Dus even de ogen open en zie: https://www.abeltasmanweb.nl/ Dat nog afgezien dat niet ik ergens anders terecht kom resp. het was niet mijn vraag.

me
door mein33 Aug 19, 2019 om 15:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@heremietkreeft,

Niet zo nukkig a.u.b. !! U maakt zelf een tikfoutje en geeft mij daar nu de schuld van !
Wis de slaap even uit uw eigen ogen en lees de (niet werkende) link in uw eigen eerste reactie en u zult  lezen wat u zelf heeft geschreven en dat is hetgeen ik simpelweg heb overgenomen !
En ehhh, ik ben niet boos hoor !   ;-))

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 19, 2019 om 17:26
16777 Antwoorden / 202 Vragen

@MEIN33, excuses, ik zie de typefout. nogmaals excuses.

me
door mein33 Aug 19, 2019 om 17:30
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dank u, maar niet nodig, we maken allemaal wel eens een vaudttje !! ????

marita5
door marita5 - Aug 19, 2019 om 06:41
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Galito ,

Installeer in Google Chrome de extensie Click&Clean  ( van hotcleaner.com ), u krijgt dan rechts bovenaan in de werkbalk een rode C te staan .
U hoeft dan zelf niet meer de geschiedenis te wissen , gebeurd automatisch bij afsluiten van Google Chrome .

Klik op de rode C > opties > vink aan : De volgende items verwijderen  van afgelopen week .( pijltje )
                                                              Cookies verwijderen .
                                                              Onder extra > verwijder privegegevens wanneer Chrome sluit
                                                              De rest staat automatisch aangevinkt ..

De extensie heeft nog meer opties , dit ziet u vanzelf .

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 19, 2019 om 07:01
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien een firewall inschakelen om in de toekomst van ongewenste indringers verschoond te blijven.

  • Klik op Start [links onder]
  • Ga naar Configuratiescherm
  • Klik op Systeem en Beveiliging
  • Kies Windows Firewall
  • Hier kunt u Windows firewall in- of uitschakelen
  • Pas per type netwerklocatie de instellingen aan*

diumenge
door diumenge - Aug 19, 2019 om 07:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Jaja, het waren ongewenste indringers... die doen al die moeite om een paar pornosites op de laptop van TS te bezoeken. Klinkt logisch.

gallito
door gallito - Aug 19, 2019 om 09:49
479 Antwoorden / 66 Vragen

door diumenge - 19 aug. 2019 om 07:31
10490 Antwoorden / 13 Vragen

Jaja, het waren ongewenste indringers... die doen al die moeite om een paar pornosites op de laptop van TS te bezoeken. Klinkt logisch.

@dimengue
, klinkt inderdaad vreemd en daarom legde ik mijn vraag ook voor aan de computerexperts op dit forum, gsm was daar o.a. een van.

Nog eens samenvatten; het gaat er niet om dat ik niet weet hoe ik mijn geschiedenis plus cookies moet wissen, maar hoe deze links op mijn laptop in mijn geschiedenis terecht zijn gekomen.

Ik ben geen trol, zit niet op flauwe grappen te wachten of op antwoorden die ik allemaal al had uitgevoerd.

Gr
door Grunn1 Aug 19, 2019 om 11:12
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Verwacht hier van een aantal vaste reageerders geen serieuze antwoorden want veelal zijn dat antwoorden die niks met de vraag te maken hebben maar veelal om met een strenge vinger te wijzen wat wel en wat niet goed is in hun ogen.

diumenge
door diumenge Aug 19, 2019 om 14:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

En in mijn reactie(s) staat de meest voor de hand liggende oorzaak, maar kennelijk hoor je liever zeer uitzonderlijke theoretische oorzaken. Als je zelf aangeeft dat de computers van goede beveiliging zijn voorzien en zijn voorzien van de laatste patches en updates, dan ligt een of andere theoretische verstoring of hack-poging niet voor de hand en moet je het dus ergens anders zoeken. Overigens heb het gisteren zelf getest. Bezoek op computer A www.xhamster.com (let op dit is een porno site), er worden dan twee bezoeken in de historie vastgelegd. Chrome synchroniseert er één naar computer B, wis dat bezoek in de historie van computer B. Op computer A wordt dan slechts één van de bezoeken gewist, de historie is dan niet meer synchroon.

me
door mein33 - Aug 19, 2019 om 10:35
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dit inhoud van dit topic en verschillende (excuus) antwoorden die hierop geformuleerd zijn, stellen mij ten zeerste gerust !
"Naïviteit" blijkt nog te bestaan, terwijl ik dacht dat dat al jaren geleden verdwenen was !!   ;-))

Du
door Dutcz - Aug 19, 2019 om 11:22
1 Antwoorden / Vragen

Als IT'er met een behoorlijk lange ervaring heb ik geleerd dat in zulke gevallen er toch gewoon iemand op een van de twee pc's dergelijke websites bezoekt.

Niemand hackt een pc om vervolgens alleen in de internetgeschiedenis links naar pornowebsites te zetten. Het argument dat manlief niet eens weet hoe dat moet is dan een vaker gebruikte reden om het overduidelijke te kunnen negeren.

De synchronisatie van Chrome gaat niet altijd even goed, dat is een bekend feit. Naast het feit dat nagenoeg elke man zulke sites bezoekt en je je af kan vragen hoe erg dat is, zou ik voor je allerlei progamma's gaat installeren toch eerst met hem praten :-) .

me
door mein33 Aug 19, 2019 om 12:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dat 'praten' zou ik maar beter achterwege laten, misschien is er wel sprake van een éénmalige en per ongeluk-toevallige samenloop van omstandigheden waardoor de gebruiker op een dergelijke site is beland.

Praten maakt (in dit geval) misschien wel meer kapot dan je lief je lief is !!  :-))

me
door mein33 - Aug 19, 2019 om 12:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

ep
DOOR EPCOT 19 AUG. 2019 OM 11:12
805 ANTWOORDEN / 17 VRAGEN

Verwacht hier van een aantal vaste reageerders geen serieuze antwoorden want veelal zijn dat antwoorden die niks met de vraag te maken hebben maar veelal om met een strenge vinger te wijzen wat wel en wat niet goed is in hun ogen.

@Epcot,

Dit reactie van u heeft ook niets met de inhoud van het onderwerp te maken, maar probeert alleen maar andere deelnemers op dit forum in een kwaad daglicht te stellen.
Open uw eigen ogen eens en kom zelf eens met een serieuze en plausibele verklaring voor het ongewenst intreden van de gewraakte cookies op de computer van Ts.
Wijzen naar anderen die volgens u ook niets anders doen, geeft in dit geval geen enkele "bevredigende" oplossing voor het soort cookies die er bij Ts. geplaatst zijn !!    ;-)

pino123
door pino123 - Aug 19, 2019 om 13:03
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Asl er op een andere computer wordt ingelogd met het google account worden de bezochte websites ook opgeslagen... Zeer waarschijnlijk is er op een andere computer in ingelogde versie van het google account waardoor de geschiedenis zichtbaar wordt onder dat account.

Kortgezegd er hoeft dus niet op de betreffende computer wenbsites bezocht te worden, maar dit kan ook op een andere computer geweest zijn. Chrome onthoudt de geschiedenis en neemt deze mee naar een andere computer.....

pino123
door pino123 Aug 19, 2019 om 13:04
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Hetzelgde gebeurt namelijk ook via de telefoon. Bezochte websites die op de telefoon worden bezocht kunnen zichtbaar worden in de geschiedenis van de computer...

ma
door malty Aug 19, 2019 om 14:25
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De Ts zegt dat de Chrome geschiedenis gesynchroniseerd wordt.
Waarom staan ze dan niet op de windows 10 computer van haar man?
Als je in de geschiedenis bij de windows 10 computer bepaalde links verwijderd dan worden deze ook op de windows 7 computer van de Ts verwijderd.
Bij synchronisatie zou dan, naar mijn idee, de geschiedenis op beide computers gelijk behoren te zijn.