si
door sidle Jan 14, 2013 om 22:51
Computers & telefonie

Waar heb ik nu recht op?

Ik heb een toestel gekocht bij een winkel en ik heb deze nu al 3 keer laten omruilen, 1x gerepareerd en iedere keer bleef het defect terugkomen. nou vooruit, ze kunnen een uitzondering maken en upgraden mij naar een beter toestel. Deze is jammer genoeg DOA en dus niet bruikbaar, dus denken ze laten we hem maar weer 3 toestellen aanbieden die hij al heeft afgewezen, geld terug is GEEN OPTIE, nou willen ze dus uiteindelijk mijn eerste type toestel aanbieden zodat ik weer lekker aan het omruilen kan gaan straks.
nou vroeg ik mij af, kan ik de overeenkomst nu nog ontbinden via art 6:265 of via art 7:17 van het burgelijk wetboek, ik noem expres namen van bedrijf niet zodat ze het nog netjes kunnen oplossen zonder dat ik schade tot hun rep heb aangebracht

1976 29 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Jan 14, 2013 om 22:58
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Natuurlijk is geld terug een optie. Als je steeds een niet goedwerkend product terugkrijgt is het wel een keertje genoeg. Als ik je post goed begrijp heb je al meer dan 3 keer een vervangend product gehad en er ook nog een reparatie opzitten.
Koopovereenkomst ontbinden.

si
door sidle - Jan 14, 2013 om 23:06
17 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 14 jan 2013, 22:58]Natuurlijk is geld terug een optie. Als je steeds een niet goedwerkend product terugkrijgt is het wel een keertje genoeg. Als ik je post goed begrijp heb je al meer dan 3 keer een vervangend product gehad en er ook nog een reparatie opzitten.
Koopovereenkomst ontbinden.

Ik heb inmiddels ook al een klacht geopend op klachtenkompas, maar bedrijf in kwestie blijft ontkennen dat ik koopovereenkomst mag ontbinden, maar kunt u mij vertellen op welke grond ik de koopovereenkomst kan ontbinden en hoe ik dit het beste kan oplossen

zoekster
door zoekster - Jan 14, 2013 om 23:27
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Wanneer heb je het toestel (een telefoon, neem ik aan) gekocht, hoeveel je ervoor hebt betaald en wat was iedere keer weer mis met het toestel. Heb je over de klachten correspondentie met de winkel per mail of brief?
Ik ga vanavond niet meer beantwoorden, het wordt me te laat, kom er morgen op terug.
Bel anders morgen even met het juridisch loket 0900 8020

si
door sidle - Jan 14, 2013 om 23:35
17 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 14 jan 2013, 23:27]Wanneer heb je het toestel (een telefoon, neem ik aan) gekocht, hoeveel je ervoor hebt betaald en wat was iedere keer weer mis met het toestel. Heb je over de klachten correspondentie met de winkel per mail of brief?
Ik ga vanavond niet meer beantwoorden, het wordt me te laat, kom er morgen op terug.
Bel anders morgen even met het juridisch loket 0900 8020

het toestel is op 29/09/12 aangekocht, het toestel kostte 150 euro en is gewoon A merk (Sony), ik heb contact gehad via de telefoon aangezien het een telecomfirma is die je bij ALLES doorstuurt naar klantenservice., het display ging iedere keer "bloeden" op dezelfde plek na ongeveer dezelfde tijd.
ik heb Alle bewijzen van omruilingen en aankoop die ik kreeg. Ik ga inderdaad kijken of ik juridisch een kans maak, meestal is dat wel genoeg om ontbinding af te dwingen

sweeterlake
door sweeterlake - Jan 15, 2013 om 08:32
468 Antwoorden / 16 Vragen

De verkopende partij heeft de inspanningsplicht om het product maximaal 3 maal te repareren of bij niet-reparatie het product op gelijkwaardig of beter te doen vervangen. Bij een vierde garantieaanspraak kunt u de overeenkomst met de verkopende partij ontbinden, uw aankoopbedrag terug eventueel met schadeloosstelling van onkosten e.d.

si
door sidle - Jan 15, 2013 om 08:38
17 Antwoorden / 1 Vragen

ik heb het desbetreffende bedrijf hiermee op klachtenkompas geconfronteerd, ik wil de koopovereenkomst ontbinden tenzij ze zelf een beter idee hebben waarmee ik het eens ben

zoekster
door zoekster - Jan 15, 2013 om 12:19
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Heb je al met het juridisch loket gebeld? Ik vrees dat ze je gezegd hebben dat een juridische strijd aangaan 'problematisch' is in verband met de kosten. Misschien kun je het bedrijf met wat brieven over de streep zien te trekken, maar als zo'n bedrijf niet mee wil werken wordt het lastig.
Het zou mooi zijn als het bedrijf is aangesloten bij een GeschillenCommissie, dat is meestal redelijk betaalbaar en als je wint, krijg je de kosten voor de GC terug en dan natuurlijk ook nog het geld van de telefoon.
Je kunt overigens gerust vertellen over welk bedrijf het gaat, de reputatieschade waar je zo bang voor was, heb je volgens mij al aan je laars gelapt door je de klacht ook op de klachtencompas te zetten.
Zet je klacht anders ook nog op klacht.nl

Wat me overigens niet duidelijk is, dat omruilen, waren dat steeds nieuwe telefoontjes? Want dat geeft dan toch wel te denken, dat steeds weer die telefoon kapot gaat. Lijkt me een A-merk telefoon met een D-merk inhoud, als je begrijpt wat ik bedoel...
Succes ermee!

si
door sidle - Jan 15, 2013 om 12:48
17 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op dinsdag 15 jan 2013, 12:19]Heb je al met het juridisch loket gebeld? Ik vrees dat ze je gezegd hebben dat een juridische strijd aangaan 'problematisch' is in verband met de kosten. Misschien kun je het bedrijf met wat brieven over de streep zien te trekken, maar als zo'n bedrijf niet mee wil werken wordt het lastig.
Het zou mooi zijn als het bedrijf is aangesloten bij een GeschillenCommissie, dat is meestal redelijk betaalbaar en als je wint, krijg je de kosten voor de GC terug en dan natuurlijk ook nog het geld van de telefoon.
Je kunt overigens gerust vertellen over welk bedrijf het gaat, de reputatieschade waar je zo bang voor was, heb je volgens mij al aan je laars gelapt door je de klacht ook op de klachtencompas te zetten.
Zet je klacht anders ook nog op klacht.nl

Wat me overigens niet duidelijk is, dat omruilen, waren dat steeds nieuwe telefoontjes? Want dat geeft dan toch wel te denken, dat steeds weer die telefoon kapot gaat. Lijkt me een A-merk telefoon met een D-merk inhoud, als je begrijpt wat ik bedoel...
Succes ermee!

om met het juridisch loket te bellen lijkt mij voor nu overbodig, T-Mobile is bereid mee te werken, de desbreteffende afdeling is gecontacteerd door de persoon die mij eerder ook al op klachtenkompas heeft geholpen, dit was helaas geen blijvende oplossing, het was namelijk een omruiling van de sony xperia tipo die scherm problemen had naar sony xperia U, deze was DOA maar dan, letterlijk DOOD, dus nu belde ik maandag (telefoon zaterdag geleverd) en ja het waren verschillende telefoongesprekken.

overigens zijn ze (natuurlijk) als zo'n groot bedrijf aangesloten bij de geschillencomissie maar het lijkt mij niet nodig om het zover te laten komen.

zoekster
door zoekster - Jan 15, 2013 om 12:55
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Oké, dan was dus hele topic totaal overbodig.

si
door sidle - Jan 15, 2013 om 13:04
17 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op dinsdag 15 jan 2013, 12:55]Oké, dan was dus hele topic totaal overbodig.
zeker niet, ik weet nu hoe ik er ongeveer juridisch voor sta en hoe ik mochten ze nu alsnog niet willen meewerken kan handelen. Ik heb overigens nog geen idee wat zoals de t-mobile medewerker op klachtenkompas verstaat onder "Een oplossing", het kan heel goed mogelijk zijn dat ik alsnog moet gaan kijken naar juridische stappen etc.

si
door sidle - Jan 15, 2013 om 14:37
17 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=dearagain schreef op dinsdag 15 jan 2013, 14:11]*het is duidelijk dat je een ondeugdelijk apparaat hebt gekocht en dat de oplossing niet van de grond komt

*dan kun je uiteondelijk de koop schriftelijk (eenzijdig) ontbinden

*daarna komt eventueel het juridische trajekt als de verkoper niet meewerkt

ik vraag mij af of ik dan evt. annuleringskosten moet betalen aangezien ik net heb gelezen dat het 30% zou zijn, is dit waar, ik heb geen voorwaarden over annulering bij de koop in de winkel gekregen.

si
door sidle - Jan 15, 2013 om 15:40
17 Antwoorden / 1 Vragen

ik had nog een vraag, ze zeggen iedere keer dat het in dezelfde prijsklasse een omruiltoestel moet zijn, maar als t-mobile zelf een xperia tipo (oorspronkelijke toestel) aanbied voor 150 euro en ze zeggen dat de htc desire c van 140 en de lg optimus l3 die ze zelf verkopen voor 79,95 aanbieden en dan zeggen dat de htc desire C twee prijsklasses hoger ligt en de lg 1 prijsklasse in hoeverre is dit correct. Ik heb toch niks te maken met hun inkoop prijzen of wel?

si
door sidle - Jan 15, 2013 om 15:44
17 Antwoorden / 1 Vragen

en deze kunnen ook niet als gelijkwaardig of beter product worden beschouwd op technisch gebied, heb ik het hier correct of dien ik mij aan hun inkoopprijzen te houden.

si
door sidle - Jan 15, 2013 om 18:01
17 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=dearagain schreef op dinsdag 15 jan 2013, 17:28]*als je op basis van een evident ondeugdelijk produkt en onwil van de verkoper de koop eenzijdig ontbindt, dan spelen annuleringskosten geen rol

*je annuleert niks, maar je ontbindt een overeenkomst
bedankt en hoe zit het met
de post van mij hierboven? heb ik iets te maken met de inkoopprijzen van t-mobile of heb ik te maken met de actuele prijs op hun website? Dit heet toch ondernemers risico?

dearagain
door dearagain - Jan 15, 2013 om 18:02
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*het is duidelijk dat je een ondeugdelijk apparaat hebt gekocht en dat de oplossing niet van de grond komt

*dan kun je uiteondelijk de koop schriftelijk (eenzijdig) ontbinden

*daarna komt eventueel het juridische trajekt als de verkoper niet meewerkt

dearagain
door dearagain - Jan 15, 2013 om 18:02
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*als je op basis van een evident ondeugdelijk produkt en onwil van de verkoper de koop eenzijdig ontbindt, dan spelen annuleringskosten geen rol

*je annuleert niks, maar je ontbindt een overeenkomst

dearagain
door dearagain - Jan 15, 2013 om 20:06
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*je hebt recht op een vrijwel vergelijkbaar toestel met vrijwel dezelfde specificaties en funkties in ongeveer dezelfde prijsklasse (te weten de actuele verkoopprijs)

*met hun inkoopprijzen heb je niks te maken

sweeterlake
door sweeterlake - Jan 15, 2013 om 20:39
468 Antwoorden / 16 Vragen

[quote=dearagain schreef op dinsdag 15 jan 2013, 14:11]*het is duidelijk dat je een ondeugdelijk apparaat hebt gekocht en dat de oplossing niet van de grond komt

*dan kun je uiteondelijk de koop schriftelijk (eenzijdig) ontbinden

*daarna komt eventueel het juridische trajekt als de verkoper niet meewerkt

De Wet gaat vanuit dat binnen zes maanden na de aankoop het product defect raakt het ten tijde van de aflevering al ondeugdelijk was, de verkopende partij hoorde u een deugdelijk apparaat te leveren, binnen de eerste zes maanden is het meestal omruiling van het product gelijkwaardig dan wel beter zonder enig extra kosten.

si
door sidle - Jan 15, 2013 om 20:47
17 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=dearagain schreef op dinsdag 15 jan 2013, 20:06]*je hebt recht op een vrijwel vergelijkbaar toestel met vrijwel dezelfde specificaties en funkties in ongeveer dezelfde prijsklasse (te weten de actuele verkoopprijs)

*met hun inkoopprijzen heb je niks te maken

Dan had ik dus toch gelijk, ze proberen mij gewoon een toestel van 79,95 aan te smeren terwijl een upgrade naar de sony xperia J vanaf de TIPO dus zelfs gewoon Makkelijk mogelijk is.

si
door sidle - Jan 15, 2013 om 20:48
17 Antwoorden / 1 Vragen

ik heb het dan over de genoemde lg optimus L3

dearagain
door dearagain - Jan 15, 2013 om 20:58
2462 Antwoorden / 7 Vragen

@sidle

*sukses en laat je niet inpakken (het andere woord gebruik ik liever niet op deze site)

si
door sidle - Jan 15, 2013 om 21:28
17 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=dearagain schreef op dinsdag 15 jan 2013, 20:58]@sidle

*sukses en laat je niet inpakken (het andere woord gebruik ik liever niet op deze site)

ik wordt morgen gebeld, met dit advies ga ik ook juridisch beslagen ten ijs, ik weet nu wat ik mag verwachten en wat ik kan eisen, ik vertel jullie morgen de uitkomst

si
door sidle - Jan 16, 2013 om 18:32
17 Antwoorden / 1 Vragen

Is dit correct opgesteld, en kunnen jullie mij helpen met de titel http://florisboers.be/sample.pdf

si
door sidle - Jan 16, 2013 om 19:44
17 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=sweeterlake schreef op dinsdag 15 jan 2013, 03:14]De verkopende partij heeft de inspanningsplicht om het product maximaal 3 maal te repareren of bij niet-reparatie het product op gelijkwaardig of beter te doen vervangen. Bij een vierde garantieaanspraak kunt u de overeenkomst met de verkopende partij ontbinden, uw aankoopbedrag terug eventueel met schadeloosstelling van onkosten e.d.

Dit in combinatie met eenzijdige ontbinding van de overeenkomst, kan ik de kosten van klantenservice gesprekken en de aangetekende brief in rekening brengen? de kosten van klantenservice bedragen minstens 10-15 euro en een aangetekende brief is 7,50 dacht ik.

Hoe moet ik het nou stellen aan ze?
Betreft: Koopovereenkomst ontbinden omdat .....

si
door sidle - Jan 16, 2013 om 21:01
17 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=dearagain schreef op woensdag 16 jan 2013, 20:29]of

*voorbeeldbrief CONSUWIJZER:

Afzender
[Naam]
[Adres]
[Postcode en woonplaats]
[E-mail]

Aan
[Naam]
[Adres]
[Postcode en plaats]

Betreft: Ontbinding koop vanwege onmogelijkheid tot herstel/vervanging van het product
[Woonplaats, datum]

Geachte heer/mevrouw/firmanaam,

Op [datum aankoop] kocht ik bij u een [product]. Het betreft een [merknaam en type].

Het [product] heeft niet de eigenschappen die nodig zijn voor normaal gebruik omdat [opsomming klachten].

Omdat [het defect/de defecten] niet verholpen [is/zijn] en ook vervanging van het [product] niet mogelijk bleek te zijn, heb ik het recht de koopovereenkomst te ontbinden. Hierbij ontbind ik dan ook de koopovereenkomst met betrekking tot [product].

Op korte termijn zal ik het product retourneren. Ik verwacht mijn aankoopbedrag dan terstond terug te ontvangen.

Ik verzoek u vriendelijk een en ander binnen twee weken schriftelijk aan mij te bevestigen.

Met vriendelijke groet,

[Uw naam en handtekening]

*sukses

Hoe zit het met de kosten voor het retourneren?

dearagain
door dearagain - Jan 16, 2013 om 21:04
2462 Antwoorden / 7 Vragen

of

*voorbeeldbrief CONSUWIJZER:

Afzender
[Naam]
[Adres]
[Postcode en woonplaats]
[E-mail]

Aan
[Naam]
[Adres]
[Postcode en plaats]

Betreft: Ontbinding koop vanwege onmogelijkheid tot herstel/vervanging van het product
[Woonplaats, datum]

Geachte heer/mevrouw/firmanaam,

Op [datum aankoop] kocht ik bij u een [product]. Het betreft een [merknaam en type].

Het [product] heeft niet de eigenschappen die nodig zijn voor normaal gebruik omdat [opsomming klachten].

Omdat [het defect/de defecten] niet verholpen [is/zijn] en ook vervanging van het [product] niet mogelijk bleek te zijn, heb ik het recht de koopovereenkomst te ontbinden. Hierbij ontbind ik dan ook de koopovereenkomst met betrekking tot [product].

Op korte termijn zal ik het product retourneren. Ik verwacht mijn aankoopbedrag dan terstond terug te ontvangen.

Ik verzoek u vriendelijk een en ander binnen twee weken schriftelijk aan mij te bevestigen.

Met vriendelijke groet,

[Uw naam en handtekening]

*sukses

dearagain
door dearagain - Jan 16, 2013 om 21:04
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*bij deze ontbind ik de koopovereenkomst (datum en produkt noemen) met u, omdat u mij destijds een evidend ondeugdelijk produkt hebt geleverd (verwijs naar de kontakten die je al hierover had). Ik verzoek u dan ook de aankoopsom (de aankoopsom noemen) binnen 10 werkdagen aan mij te retourneren tegen inlevering van het defekte toestel (bankrekeningnummer noemen). Ook verzoek ik u de extra kosten die ik heb moeten maken te vergoeden. Deze kosten zijn (noemen) en bedragen (bedrag noemen).

*overigens kun je bij Consuwijzer een voorbeeldbrief vinden over hoe je een koopovereenkomst kunt ontbinden

*in principe komen de extra kosten ten laste van de koper, maar je kunt het natuurlijk altijd proberen

dearagain
door dearagain - Jan 17, 2013 om 13:09
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*in principe zijn die voor rekening van de verkoper (maar die zal het daar wel niet mee eens zijn)

si
door sidle - Jan 17, 2013 om 18:54
17 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=dearagain schreef op donderdag 17 jan 2013, 13:09]*in principe zijn die voor rekening van de verkoper (maar die zal het daar wel niet mee eens zijn)

De klantenservice van T-Mobile heeft mij laten weten dat ik mijn toestel alleen kan laten repareren, niet mee akkoord gegaan en ik heb nu via het juridisch loket informatie verstrekt gekregen. Ontbindingsbrief gaat zaterdag a.s de deur uit