Be
door Bert-Jan86 May 28, 2020 om 23:08
Computers & telefonie

Waar kan ik terecht voor fysiek herstel externe harde schijf?

Goedenavond,

Ik heb een probleem met mijn externe harde schijf (ssd). Vandaag heb ik deze op de grond laten vallen, waardoor deze bij het connecten met de pc een vreemd geluid maakt alsof er iets hapert. Documenten waren daarna nog een halve minuut te bereiken, maar daarna hield de hele schijf ermee op. Nu zoek ik online naar een reparateur, maar zie ik dat de kosten gemiddeld tussen de 1500 - 2000 euro liggen voor fysiek herstel van een schijf. Dit is toch absurd? Volgens mij valt dit in de categorie 'sleutel vergeten' waarbij de slotenmaker misbruik maakt van de situatie waarbij mensen hun sleutel in huis hebben laten liggen en je minstens 500 euro moet betalen om je huis weer in te kunnen (zonder braakschade). Iemand tips voor een betaalbare reparateur/oplossing? Alvast dank!

Met vriendelijke groet,
Bert-Jan

7723 12 Rapporteer

Magnum007
door Magnum007 - May 28, 2020 om 23:14
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Bert-Jan,

Informeer bij verschillende computerwinkels.

mi
door miennaamishaaz May 29, 2020 om 10:42
725 Antwoorden / 1 Vragen

Vele Computerwinkels willen hier hun handen niet aan branden.

Omdat het namelijk om data-herstel gaat, niet om reparatie van een computer. Daarnaast werken er bij Computerwinkels niet bepaald echte computer experts. Meeste zijn gewoon scholieren die zijn opedraagt te verkopen, verkopen, verkopen. Het kan je meer kosten, als 1 van die N00B's eraan wordt gezet die niet weet wat hij doet. want bij een "Headcrash" is tijd de meest belangrijke factor. vaak is 99% van de bestanden nog wel te redden, maar dit moet snel en nauwkeurig worden gedaan, door iemand die weet wat hij doet

mi
door miennaamishaaz - May 28, 2020 om 23:30
725 Antwoorden / 1 Vragen

De prijzen die u heeft gezien Zijn inderdaad hoog, en Kloppen wel.
Gezien bij een kapotte HDD/SSD het herstellen vaak zeer arbeids intensief is
Informatieve video over data herstel bij een Kapotte HDD/SSD
https://www.youtube.com/watch?v=tNUsoangGFs

Het belangrijkste wat u moet doen is:
KOPPEL DE HARDE SCHIJF/SSD NIET AAN UW PC

Kunt u mischien het Model en type Posten van uw exterene SSD/HDD

Hier alvast enkele mogelijke problemen:

Indien het een HDD is
 ga ik van het erigste geval uit:
een Headcrash
Hierbij hoort u een tikkend/clickend geluid.

Bij een externe SSD kan het zijn dat de Connector Af is gebroken.
dit is namelijk het zwakste punt.
Doordat de SSD niet genoeg stroom krijgt zal deze niet goed verbinden.

Zeeg
door Zeeg May 29, 2020 om 13:37
39 Antwoorden / 0 Vragen

Er staat toch SSD in de vraag....

mi
door miennaamishaaz May 29, 2020 om 14:10
725 Antwoorden / 1 Vragen

@jongkoen

Er staat zowel SSD als Harde schijf.

Bertjan spreekt op het ene Moment over een SSD maar zegt dat hij iets hoort Haperen.
Wat weer een Kenmerk is van een HDD

Een SSD maakt namelijk geen Haperend geluid.

Daarom hebben we ook het Model/Type nummer nodig Om exact te weten om wat het gaat.

gerbera
door gerbera May 29, 2020 om 15:52
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@miennaamishaaz, Bertjan schrijft toch echt externe harde schijf (SSD) maar lees in de aanhef iets over een harde schijf dus nogal verwarrend. Nu maar hopen dat de TS alsnog reageerd.

mi
door miennaamishaaz May 29, 2020 om 18:28
725 Antwoorden / 1 Vragen

@gerbera

Dat is ook inderdaad wat ik bedoel.
Daarom hebben we ook het Type/Model nummer nodig van de Externe schijf. om te weten om wat het nou exact gaat.

Indien het een 3.5" HDD is kan je in sommige gevallen de casing openmaken en de schijf eruit halen. Vaak hebben de 3.5" modellen gewoon een Dochterbordje met Sata naar USB.

Bij 2.5 Inch hardeschijven is dit vaak niet het geval

tenormin
door tenormin - May 29, 2020 om 00:25
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Bert-Jan86, goede morgen, wat een geld. Als het werkelijk zo duur is zou ik "gewoon" een nieuwe computer laten maken, door uw eigen p.c. aanbieder. Tenminste, ik heb mijn eigen PC-man (tja, als domme vrouw moet je wat).  ☺ Heeft me vorig jaar €790,00 gekost maar heb weer een up to date PC, volledig opnieuw ingesteld enz. Die "oude" harde schijf is veilig opgeborgen voor eventualiteiten.

edrick3
door edrick3 May 29, 2020 om 10:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Het gaat natuurlijk om de bestanden op die schijf.

justmeagain
door justmeagain - May 29, 2020 om 00:29
623 Antwoorden / 8 Vragen

U zegt een SSD te hebben maar heeft het ook over een HDD. Een SSD zal na het vallen geen geluid produceren, het is tenslotte een chip. Een HDD zal wel de door u omschreven geluiden kunnen maken.
Herstel is zo duur omdat er veel tijd in gaat zitten en er zeer specifieke hard en software wordt gebruikt.
Maar u heeft toch wel ergens een backup mag ik hopen?

mi
door miennaamishaaz May 29, 2020 om 10:50
725 Antwoorden / 1 Vragen

Vaak bij de Erigste gevallen is het zo dat er gespecializeerde hardware voor gebruikt moet worden.

Maar in dit geval als het een HDD bedraagt, zou naar mijn schatting 99% van de bestanden te redden zijn.

daarom is de belangrijkste informatie momenteel het model/type nummer.

het kan namelijk zijn dat Bert-jan een SSHD heeft {een HHD met SSD cache}, en hierdoor in de war is van wat hij nou eigenlijk heeft.

diumenge
door diumenge - May 29, 2020 om 08:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zijn dat de prijzen voor herstel van de SSD óf voor data-herstel? Zoals hierboven opgemerkt lijkt de omschrijving van het probleem niet overeen te komen met het type 'schijf', eeen SSD. De werkelijke kosten zullen afhankelijk zijn van het probleem, als het bijvoorbeeld alleen de aansluiting is dan zullen die een stuk lager zijn dan het genoemde bedrag.

Hopelijk heb je ergens een back-up van de data, dan kan je beter gewoon een nieuwe externe schijf kopen.

De vergelijking met de sleutelmaker is overigens een slechte.

ma
door malty - May 29, 2020 om 08:54
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Een externe HD zit in een behuizing, best mogelijk dat de schijf nog goed is maar de electronica van de behuizing voor het aansturen van de SSD het begeven heeft.
U zou een nieuwe behuizing kunnen kopen en daar de SSD eens in plaatsen.

br
door brui0929 - May 29, 2020 om 09:56
629 Antwoorden / 10 Vragen

Een SSD bestaat uit flashgeheugen. Wanneer u een chip vastpakt zonder eerst iets van ijzer aan geraakt te hebben is deze weg en niet meer te repareren. Druk met een IC tracker de chips eens aan. Wanneer dit niet helpt hebt u een nieuwe SSD nodig. Als u deze in een geheugenbank plaats pak de SSD dan aan de zij kant vast.

audb
door audb May 29, 2020 om 11:28
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Niet iets van ijzer maar een geaarde ijzeren of koperen voorwerp zoals een kraan of de randaarde aansluiting van een stopconcatct is ook goed.

br
door brui0929 May 29, 2020 om 12:59
629 Antwoorden / 10 Vragen

Ik bedoel bij het installeren voor dat u de SSD installeerd de tafelpoot aanraken daar ide SSD installeren.

js
door jsn - May 29, 2020 om 12:38
10 Antwoorden / 0 Vragen

Als het om een mechanische harddisk gaat (want een SSD maakt geen geluid), vind ik 1500 a 2000 nog wel goedkoop klinken als je daarmee een werkende disk terug krijgt.
Maar zijn dit niet de eerste onderzoekskosten naar de aanwezige defecten? Hoewel deze kosten dan vaak wel wat lager zijn..

Dit soort herstel gebeurt in cleanrooms door specialisten (of in een steriele kast met soortgelijke condities; denk aan laminar-flow met stoffilters e.d.).
Defecten kunnen zeer uiteenlopen van oxidatie op de contacten, stekkers tot electronica of voeding, schade op de platen, koppen die naast de platen liggen tot aan totale destructie door brand of water.
Meestal analyseren ze eerst het probleem en wordt een prijsopgaaf gegeven voordat het daadwerkelijke herstel uitgevoerd wordt.

Echter, elke fase in het herstel zal geld kosten doordat er veel uren en specialisme in gaat zitten met gespecialiseerde hardware en tools.
Ook zullen zij nooit destructieve acties uitvoeren op de betreffende disk, data wordt altijd overgezet op een gezonde of nieuwe disk.
Het is dus niet een klusje dat een willekeurige ITer voor je kan uitvoeren (er zullen vast wel mensen zijn die zeggen dat ze het kunnen, maar kans is erg klein dat het ze daadwerkelijk lukt als ze hier niet voldoende specialistische kennis over beschikken, met als mogelijk resultaat dat de schijf vervolgens compleet vernietigd is. Russische roulette is het dus eigenlijk).

Bij mijn laatste recovery heb ik firmware chips (waar o.a. calibratiegegevens in staan) over moeten solderen op een identiek model donor harddisk om hem weer aan de gang te krijgen. Uiteindelijk ben ik hier meerdere weken mee bezig geweest omdat de data zich vervolgens niet snel liet lezen (bytes per seconde met pauzes van enkele minuten tussendoor, ipv de gebruikelijke 50 tot 150 megabytes per seconde).
Andere recoveries die ik heb uitgevoerd hebben verschillende uitkomsten gehad; soms was het een relatief makkelijk probleem zoals een beschadigd bestandssysteem, een andere keer was het een kortsluiting op de print (geen exacte donor meer te vinden, dus onherstelbaar) en weer een andere keer schuurde de kop over de plaat (en was daardoor compleet onherstelbaar gemaakt, althans, voor mij onherstelbaar).
Overigens, ik ben geen recovery specialist maar heb wel het eea meegemaakt, uitgevoerd en uitgeprobeerd in de laatste +/- 30 jaar.
Verder gebeurde het maar zelden dat een stukje software hielp bij complexe/hardwarematige problemen.

Kortom, zie het niet als een frauduleuze sleutelmaker, maar meer als een neurochirurg die een onbekende schade in de hersenen zo goed mogelijk moet zien proberen te herstellen. Hij weet niet hoeveel tijd hij nodig heeft en kan ook niet garanderen dat alles 100% terugkomt.
Een harddisk is een zeer gevoelig stukje techniek, met heel erg veel data op een heel erg klein oppervlak (wat ook nog eens non-lineair opgeslagen is op de fysieke schijf).
Het is dus echt wel heel veel delicater dan een sleutel en een slot en zal zeer zeker niet eventjes in 'een uurtje' geregeld zijn.

Ik kan mij heel goed voorstellen dat dit voor een particulier veel te veel geld gaat kosten.
Maar misschien heb je geluk en is het een relatief eenvoudig mechanisch probleem, dan is het hopen dat je iemand kan vinden die dit goedkoop kan fixen.
Helaas kan ik je daar niet bij helpen.

Sterkte en succes.

mi
door miennaamishaaz May 29, 2020 om 14:26
725 Antwoorden / 1 Vragen

Afhankelijk van wat echt het Probleem is kan de Gemiddelde IT-er  99% van de bestanden redden.

Ik heb dit zelf al eerder gedaan, alleen ging het dan om een Laptop die een Klap kreeg terwijl die aanstond. {in dit geval was het een Headcrash}
Door middel van de bestanden te Copieren via een Linux bootstick was ik in staat om 99% van de bestanden te redden, 1-3 {Video-bestanden} waren niet te redden. deze waren namelijk Corrupt geraakt. {in Mijn geval waren de laatste 1-3 bestanden niet zeer belangrijk voor mijn kennis}

{Ter informatie, het redden van alle bestanden duurde wel minimaal 10 uur. omdat je alle bestanden/mappen 1 voor 1 moet kopieren, want als je alles in 1 keer wilt doen kan het zijn dat bestan 50001 van de 100000 defect is, en dus de Hele kopieer fase wordt gestopt omdat er een fout is gevonden}.
Door alles beetje bij beetje te doen kan je snel alle foute bestanden Traceren, en deze Pas als laatse Proberen te redden.

Maar het Klopt wel, dat afhankelijk van hoe erg de  schade is de Gemiddelde IT-er het niet kan redden.
Als het gaat om een Head-crash bij een HDD, kan het zijn dat zelfs een Specialist de data niet kunnen redden.
https://www.dataclinic.co.uk/what-is-a-head-crash-hard-disk-drive-information/

Daarom is Tijd de belangrijkste factor in dit geval,
Het niet aansluiten van de externe schijf zeer essensieel om zoveel mogelijk van de bestanden te kunnen redden.
Want hoe meer je de defecte schijf gebruikt hoe meer schade je kan doen. waardoor de bestanden Onherstelbaar kunnen worden.

ma
door malty May 29, 2020 om 15:23
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@MIEN.....      Het niet aansluiten van de externe schijf zeer essensieel om zoveel mogelijk van de bestanden te kunnen redden.
Want hoe meer je de defecte schijf gebruikt hoe meer schade je kan doen. waardoor de bestanden Onherstelbaar kunnen worden.

Geldt dat ook voor een SSD?

mi
door miennaamishaaz May 29, 2020 om 18:55
725 Antwoorden / 1 Vragen

@malty,
Voor SSD's is het weer een ander verhaal, gezien die geen bewegende onderdelen heeft.

een HDD moet je eigenlijk zien als een Platenspeler, Hoe meer je de Plaat gebruikt hoe meer deze slijt.

audb
door audb - May 29, 2020 om 14:11
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Probeer eens de harddisk uit de kast te halen en sluit deze aan met deze kabel https://nl.aliexpress.com/item/32993004929.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.436128cet1YtKJ&algo_pvid=732e3830-8a2d-4766-9e34-ca1329af17cb&algo_expid=732e3830-8a2d-4766-9e34-ca1329af17cb-11&btsid=0ab50f0815907534962338150ead45&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_ + een adapter van 12v nodig maar die zal wel bij de externe hdd zitten en mocht het een 2,5 inch zijn dan is deze niet nodig en kan u een gewone sata - usb nemen.

Dan maar hopen dat de kop van de hdd niet in de platters (de schijven) is gegroefd anders is de hdd onherstelbaar beschadigd.

Om even een beeld te geven van een harddisk hoe deze er vannbinnen er uitziet : https://pub.hardware4sale.nl/media/catalog/product/cache/85ed914d06cbe55a6a6f8219fab95e83/2/5/250gb_3.5inch_sata_harddisk_7200rpm_hardware4sale_1.jpg als u goed kijkt ziet u boven op de schijven een soort arm waar op de lees en schrijfkop bevinden, deze ziijn extreem klein en hangen als ware boven de schijven en raken de platen niet aan maar door een schok kunnen deze wel de platen raken en dat gaat met een snelheid die een boormachiene niet eens kan halen namelijk tussen de 5400 en 10,000 toeren en dan gaat de schijf echt er aan kan ik u uit ervaring vertellen.

Dat is dan ook de redenen dat herstellen tot zover het gaat ook zo duur is.

Overigens zijn de platen in een 2,5 inch gemaakt van zeer speciaal glas en 3,5 inch doorgaans van aluminum met daar op een magnetische laag van  25-30 nanometer.

@H
door @HENK@ May 29, 2020 om 17:49
158 Antwoorden / 1 Vragen

@ AUDB,

een SSD met een arm en toeren??

Heb je de vraag wel gelezen? zover ik het las gaat het over een EXTERNE SSD drive  (eerste zin: "Ik heb een probleem met mijn externe harde schijf (ssd)" )

gerbera
door gerbera May 29, 2020 om 22:22
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@henk, in de aanhef wordt gesproken over een externe harde schijf dus nogal verwarrend.

@H
door @HENK@ - May 29, 2020 om 17:45
158 Antwoorden / 1 Vragen

een SSD maakt normaal genomen geen geluid want er zitten geen bewegende delen in... weet u wel zeker dat het een SSD betreft??

mo
door mof - May 29, 2020 om 18:47
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Uw vergelijking met de slotenmaker loopt mank. Heeft u wel eens een harde schijf uit elkaar gehaald?
als na vallen iets aan loopt dan is ws de lees/schrijf kop ontzet en raakt een van de schijven.
een harde schijf bestaat uit een aantal nauwkeurig uitgelijnde schijven boven elkaar waar leeskoppen de schijven uitlezen en weer beschrijven.
dit uit elkaar halen uitlijnen en weer in elkaar zetten en zonder data verlies is een secuur werkje, vergelijkbaar met een chirurgische operatie . Daar betaalt u voor.
u kunt in het vervolg beter uw data backuppen op een tweede harddisk en gewoon een nieuwe kopen als de oude kapot is.

ru
door ruudkats - May 29, 2020 om 21:05
15 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Bert-jan86, welk merk, grootte, leeftijd, foto? Gevallen op de connectors? Moet echt meer info hebben voor een oplossing.