cr
door crazydave Oct 20, 2003 om 20:22
Computers & telefonie

Waar moet ik extra op letten

waar moet ik extra goed op letten als ik een laptop wil aanschaffen?

2833 15 Rapporteer

wimstone_1
door wimstone_1 - Apr 16, 2004 om 11:45
2 Antwoorden / 2 Vragen

Eigelijk het zelfde als bij een gewone computer, het werkgeheugen, harde schijf etc, het grote verschil is de batterij , energie gebruik .

ly
door lydia_1 - Apr 16, 2004 om 11:45
1 Antwoorden / 0 Vragen

Let bij de aanschaf van een Laptop goed op de garantie voorwaarde. De winkelier kan bij de grote merken vaak alleen garantie geven tot aan de deur. Verder bent u overgeleverd aan de nukke van de helpdesk medewerkers. U zou met de winkellier kunnen afspreken om 2 weken omruil garantie bij een hardware storing te krijgen .

ce
door celestion68 - Apr 16, 2004 om 11:45
21 Antwoorden / 2 Vragen

Een van de belangrijkste dingen waar men op moet letten is waarvoor ga ik mijn Laptop gebruiken! Wil je af en toe ook spelletjes op die Laptop spelen? Zo ja, dan is een zeer belangrijk onderdeel de Video kaart die erin zit! Het is namelijk bij een Laptop zo dat je de Video kaart achteraf niet meer kan vervangen, wat bij een gewone PC dus wel het geval is. Goede Video kaarten voor een Laptop zijn die van Geforce en Ati Radon. Alleen zijn deze Laptops vaak wel wat duurder. Maar wil je grafisch dus het een en ander doen dan is de Video kaart zeker een belangrijk punt.

el
door elmertje - Apr 16, 2004 om 11:45
3 Antwoorden / 0 Vragen

Om te beginnen is het belangrijk te weten voor welk doel je een laptop aanschaft. Zakelijk of prive. Dan is uiteraard het budget belangrijk in samenhang met wat de laptop moet kunnen.In tegenstelling tot het bericht van Lydia is de garantie tegenwoordig bij de meeste laptops goed geregeld. Veel laptops worden er geleverd met pick up and return garantie (wordt gehaald, gemaakt en weer thuis gebracht)
Waar je op moet letten bij de aanschaf van een laptop is niet zo maar aan te geven. Zet goed op een rijtje WAT hij moet kunnen en WAT is het budget. Succes

sir.kiekeboe
door sir.kiekeboe - Apr 16, 2004 om 11:45
91 Antwoorden / 0 Vragen

Iets wat nog al eens vergeten wordt bij de aanschaf van een laptop zijn zaken zoals de bediening.
Is het een platvlakje waar in je de muispointer mee bedient of is het een klein pinnetje.
Wat echter veel belangrijker is in mijn ogen is het toetsenbord layout.
Ik heb nu op een plek waar ik les geef problemen met het toetsenbord omdat dit een engels geval is, pont teken op 2.
Het resultaat is dat ik een hoop standaard funkties niet meer kan uitvoeren zoals via dubbele quote-e een ë maken e.d.
Als je dus zeer sterk gewent bent aan deze handelingen dan moet je altijd kijken of het toetsenbord als VS-internationaal ingesteld staat en dat dan ook nog alle symbolen op de juiste plaats staan.

wo
door woodies - Apr 16, 2004 om 11:45
1 Antwoorden / 0 Vragen

De garantie!! Als u de mogelijkheid heeft bij het merk wat u kiest de garantie te verlengen moet u dat zeker doen. Onderdelen voor laptops zijn erg duur en de garantie duurt in de meeste gevallen niet langer dan een jaar.

ta
door tattooboy - Apr 16, 2004 om 11:45
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind de voorgaande andwoorden een beetje nietszeggend. Het belangrijkste bij een aankoop van een laptop is dat je moet weten wanneer je er wat mee gaat doen. Ga je veel onderweg werken, dan moet je een Intel Centrino processor hebben. Ga je er alleen thuis mee werken dan is dat minder belangrijk. Moet er een cd-brander, dvd-brander, dvd-speler inzitten? Wil je gaan gamen? Etc. Garantie is idd goed geregeld tegenwoordig bij bijna alle merken. Pennetjes als muis kom je niet meer tegen. Een normale winkel verkoopt normale toetsenborden waarbij de tekens op de juiste plek zitten en videokaarten op laptops zijn veelal waardeloos. Dus kijk goed rond, vraag offertes en leg dit thuis goed naast elkaar.

marije_1
door marije_1 - Apr 16, 2004 om 11:45
2 Antwoorden / 0 Vragen

Nog een tip, uit eigen ervaring. Tegenwoordig is het wel zo'n beetje de standaard, maar mocht je bv een tweedehands laptop overwegen, let er dan op of de USB poort een 2.0 versie is! (en of er wellicht meerdere opzitten, wel zo handig). Die 2.0 is nogal van belang als je er bv een snelle externe cdbrander op wilt installeren. Aangesloten op een USB1.0 zal hij slechts een fractie van zijn brandsnelheid halen. Overigens niet onoverkomelijk als het 1.0 is: ik heb voor Eur 42,- een PCcard gekocht met daarop 2 USB2.0 poorten. Heb ik er gelijk 3, en een brander die op volle snelheid werkt! In het PCcard slot passen meestal 2 kaarten; een PCMCIA kaart is niet overbodig als je bv via een Ethernet ADSL modem het net op zou willen. Let natuurlijk verder ook op zaken als processor en harde schijf, evt gewenste randapparatuur en natuurlijk zoals genoemd de videokaart (en geluidskaart in 1 adem!).
Succes en vriendelijke groet,
Marije

marije_1
door marije_1 - Apr 16, 2004 om 11:45
2 Antwoorden / 0 Vragen

Test ihkv problemen met geven antwoord, op verzoek van de helpdesk

john_1
door john_1 - Apr 16, 2004 om 11:45
4 Antwoorden / 0 Vragen

Als je de laptop NIET wil kopen om games te spelen dan heb ik 1 woord voor je, Ibook
dat is de laptop(en) van apple.kijk hier maar eens http://www.apple.com/ibook/

ml
door mladvies - Apr 16, 2004 om 11:45
9 Antwoorden / 1 Vragen

wat belangrijk is inderdaad waarvoor je hem gaat gebruiken, dit i.v.m. eventuele extra's. Gaming is mogelijk op een laptop alleen zit je dan meestal in de duurere regionen om hier ook nog een beetje perfomance mee te hebben.
Een van de belangrijkste dingen is om een Laptop met een Mobile processor ten nemen een Intel-M(Mobile) of AMD Mobile, of Intel Centrino. Dit i.v.m. Warmte en lawaai. Als er een gewone desktop processor in zit is de laptop meestal iets goedkoper maar word ie ok beduidend warmer, en gebruikt meer engergie. En moet ie ook extra gekoeld worden, met kans op een lawaaierige ventilator. Belangrijk is ook de groote van het scherm, minimaal 15 " en 1024 x 768 pixels, Meestal zou ik altijd een A-merk aanbevelen i.v.m. garantie en afwerking. De rest grote schijf, dvd brander etc zijn luxe. Alleen als je op een server in logt moet je er op letten dat je windows xp professional meegeverd krijgt, anders kun je niet op een domein inloggen. success,

ra
door ralph - Apr 16, 2004 om 11:45
9 Antwoorden / 1 Vragen

Laptops zijn langzamer dan pc's. Let daarom op allerlei onderdelen, de processor een Pentium-M (mobile) is een goede aanschaf door het grote cache geheugen heeft de processor vrij veel speling. Als het staat aangegeven let dan op de toeren van de hard-disk. Een laptop heeft vrij langzame harde schijven, het meeste wat ik gezien heb is 5400 rpm. Dan het werkgeheugen, met een Pentium-M is 256 ruimvoldoende, andere processors raad ik 512 MB RAM aan. O, ja een AMD ATHLON is voor een latop zeer zeker geen miskoop, zorg wel dat je boven de 2600+ koopt.

ji
door jiska - Apr 16, 2004 om 11:45
3 Antwoorden / 0 Vragen

Dat het geen LASER laptop is. De kwaliteit van de voeding (zowel accu als snoerwerk e.d.) is zwaar waardeloos bij dit merk en duur om te vervangen. Over die garantie: die zit dus nooit op deze onderdelen, dus ze zijn wel belangrijk, ook omdat je ze, anders dan bij een pc die in een hoek blijft staan, vaak gebruikt (in-en-uitpluggen). En: net als bij andere producten duurt de garantie eigenlijk net zo lang als het product redelijkerwijs goed moet functioneren. Daar zijn wettelijke termijnen voor. Zodra je illegale software installeert, ben je die garantie kwijt.

rinspeed
door rinspeed - Apr 16, 2004 om 11:45
3 Antwoorden / 2 Vragen

Als eerste de prijs; over het algemeen zijn laptops duurder dar een desktop.

Ga je veel met de laptop op pad, of wil deze gebruiken in de bus of trein, vliegtuig. dan zou ik zeggen kies voor de lichtste beschikbaar. maar met een accu met een lange levensduur.

Wil je kunnen samenwerken met je pda of telefoon, dan is misschien een latop gebaseerd op centrino technology.

Wil je een laptop die gebruiksvriendelijk is en makkelijk werkt, dan zou je kunnen kiezen voor een ibook.

Verder heb je ook heel veel verschillen in beeldschermgroottes, en dat maakt ook de laptop meer of minder handelbaar.

Als vervanger voor een desktop, en om er mee te gamen, dan moet je kiezen voor een met de snelst leverbare videocontroller, met zo veel mogelijk video geheugen. Dat is inderdaad niet uit te breiden.

bo
door bornielson - Apr 16, 2004 om 11:45
1 Antwoorden / 0 Vragen

Koop GEEN Fujitsu-Siemens want die "service"desk is een ramp.