empee
door empee Mar 16, 2022 om 17:10
Computers & telefonie

Waar staat Inspiron voor?

Ik wil een nieuwe Dell-desktop kopen. Er staat "Inspiron" bij, maar ik heb gisteren een advies gelezen om geen Inspiron meer te kopen omdat die over drie jaar niet meer ondersteund zou worden. Wie weet wat daarvan waar is?

2404 9 Rapporteer

rj
door rjw - Mar 16, 2022 om 17:18
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Inspiron is de naam van een reeks computers van Dell. Daar komen ieder jaar nieuwe modellen van uit. Als de pc die je op het oog hebt Windows11 ondersteund is er niets aan de hand. Als dat niet het geval is zou dit specifieke model mogelijk niet meer ondersteund worden als Windows 10.voor die tijd stopt. Maar de PC blijft wel gewoon werken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 16, 2022 om 17:20
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Inspiron is een deel van een produktlijk naam van Dell. Zie https://www.dell.com/support/home/nl-nl/product-support/product/inspiron-545/docs en is het dus van belang welk nummer desktop heeft die u aanschat en ga dan ook na of die voldoet aan de voorwaarden om de laatste en nieuwe windows versie te benutten.

Er zijn meer merken bijv de Satellite die ik heb van Samsung die dat niet meer kan maar de meest recente versie kan dat wel. Bij HP gelst bijv ook hetzelfde. Herhaals, goe nagaan wat de gewenste eisen zijn voor win 11 en bijv deze https://global.techradar.com/nl-nl/news/windows-11-systeemvereisten-slecht-nieuws-voor-oude-laptops-en-pcs?  Overigens zijn PC's en laptops met oudere windows versies wel altijd te benutten al is er geen sprake meer van uodates (win 10 tot aug 2023)

mi
door miennaamishaaz - Mar 16, 2022 om 17:29
725 Antwoorden / 1 Vragen

Of de computer/laptop binnen 3 jaar outdated/unsupported is ligt aan wat voor Inspiron het is
voorbeeld:
Koop je er 1 met een celeron processor, dan JA dan gaat deze vaak maar 2-3 jaar mee, omdat de processor na deze tijd veel te traag is.

Koop je er 1 met een Intel core i7 dan kan deze gerust 8 jaar mee gaan afhankelijk van welke i7 processor er in zit

sira
door sira - Mar 16, 2022 om 17:37
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Op dit moment heb ik een Dell Precision 5510 met i7 processor en ooit een Dell Latitude gehad. Beide naar volle tevredenheid.

Je moet ook kijken of het een consumenten laptop of een zakelijke laptop is. Zakelijke laptops zijn veel solider dan de consumenten laptops. Ze kunnen beter tegen een stootje.

ju
door juliomariner Mar 16, 2022 om 18:23
1311 Antwoorden / 2 Vragen

de zakelijke zijn meestal wel een stuk duurder.
Als je het ding eigenlijk altijd op je buro of tafel hebt staan is de degelijkheid een stuk minder belangrijk dan als je er veel mee onderweg bent

sira
door sira Mar 16, 2022 om 21:31
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Klopt dat ze duurder zijn, maar de kwaliteit is er ook naar. Het is niet alleen de behuizing die steviger is, maar ook de scharnieren en juist die hebben het meest te lijden. Ik heb eenmaal een consumentenlaptop van HP gehad en daar gingen ook de scharnieren net na de garantie stuk, achteraf was dat voor mij duurkoop. Dus voor Empee is het iets dat hij zelf moet overwegen, als hij het budget heeft, kan hij beter voor een zakelijke gaan.

Mijn Latitude was een zakelijke refurbished, heb ik 7 jaar mee gedaan en toen ging de ssd stuk. Toen op advies een zakelijke refurbished HP gekocht, weliswaar 4 jaar mee gedaan, maar dat was de laatste HP, deze beviel mij helemaal niet. En vorig jaar een zakelijke refurbished Precision. Dell is mijn favoriete merk.

va
door vanlotjegetikt - Mar 16, 2022 om 19:05
809 Antwoorden / Vragen

Zakelijke PC's zijn inderdaad wat duurder maar kunnen wat meer hebben, een houten vloer niet:-)

sira
door sira Mar 16, 2022 om 21:40
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Ik wil geen consumentenlaptop meer en omdat zakelijke laptops duurder zijn, koop ik refurbished Dell laptops met 2 of 3 jaar garantie.

empee
door empee - Mar 17, 2022 om 20:22
177 Antwoorden / 138 Vragen

Hartelijk dank allen voor de adviezen, tips en suggesties.
Ik ben er wijzer van geworden en ga komend weekend kopen.
Groetjes en wellicht tot een volgende keer.

mo
door mof - Mar 18, 2022 om 13:36
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ik werk al sinds 1991 met computers en heb nog nooit ondersteuning gehad .... maar ik werk dan ook niet met Windows, maar met Linux.
Ondersteuning ligt niet aan de computer maar aan het operating systeem .... als de ontwikkelaars daarvan zich iets meer moeit zouden getroosten zou niet de halve wereld elke paar jaar een nieuwe pc hoeven te kopen.

ca
door capenn65 - Mar 18, 2022 om 21:42
9 Antwoorden / 1 Vragen

Als je er Linux op installeert, bv Ubuntu, kun je nog jaren gratis en veilig van je Inspiron genieten! Ik heb Ubuntu net op een Dell Latitude geïnstalleerd. Zo gebeurd en werkt prima! Microsoft is inmiddels toch wel rijk genoeg?
Ik kan het ook voor je doen, als er zelf een probleem mee hebt.