Gatria
door Gatria Apr 24, 2018 om 16:45
Computers & telefonie

Waarom is een Apple laptop goedkoper bij Mediamarkt dan bij Apple zelf?

Laatst was ik opzoek naar een nieuwe Macbook.
Ik kwam uit op de Macbook Air 2017 128GB, deze laptop had mijn intresse dus ging ik naar de mediamarkt om hem te bekijken.
Echter, kwam ik dus het prijsverschil tegen. Bij Apple kost dezelfde laptop 1097 euro en bij de mediamarkt is die 879 euro.

Hoe kan het dat Mediamarkt de laptop goedkoper kan verkopen dan de distribiteur zelf? en niet een klein beetje verschil ook.

Hopelijk kan iemand mijn vraag beantwoorden.

17695 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 24, 2018 om 16:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat zei Apple toen u dat daar navroeg?

pe
door peentjes - Apr 24, 2018 om 16:49
421 Antwoorden / 0 Vragen

De mediamarkt neemt genoegen met een lagere marge dan Apple. De productiekosten zijn een paar honderd euro. De rest is winst.

simon55
door simon55 - Apr 24, 2018 om 16:56
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Dat komt omdat ze bij de Mediamarkt alleen maar met de doos hoeven schuiven, en bij appie tekst en uitleg geven (;hoop ik voor u )

Grunnen.
door Grunnen. Apr 25, 2018 om 17:58
509 Antwoorden / Vragen

Hoezo ? Komt Apple voor die € 220 meerprijs bij je thuis de gebruiksaanwijzing voorlezen ?

aurora1
door aurora1 - Apr 24, 2018 om 16:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En dat ging om dezelfde versie?
Enfin, Apple kan u daar antwoord op geven en de Mediamarkt ook. Dus vraag daar eens.

wilcovv
door wilcovv - Apr 24, 2018 om 16:59
40 Antwoorden / 2 Vragen

Of het was dat MM met leuke deal een flinke stapel van dit model konden inkopen... Of het was dat MM een 'lokkertje' wilde en de lagere marge op de koop toe nam... Of het was in dat filiaal een aantal 'demo-modellen', ook van uit andere filialen, waar ze vanaf moesten... Of het was toch een ouder model... En AppleStore zelf stunt nooit met zijn prijzen.
Het blijft altijd even opletten wat je nu qua model eigenlijkt koopt. (wil je achteraf niet denken "ik had wellicht beter...")

Ge
door Genee - Apr 24, 2018 om 17:12
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Apple kan moeilijk onder hun eigen adviesprijs gaan verkopen, vandaar het prijsverschil.
Dacht dat er een tijd is geweest dat de winkels niet onder de adviesprijs van Apple mochten verkopen.
Deze Macbook air is niet alleen bij de MM goedkoper.
Voor prijzen bij andere winkels
https://nl.hardware.info/product/400690/apple-macbook-air-13-mqd32na

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 25, 2018 om 15:43
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Toonder,  dan zou dat toch een kartel afspraak zijn en dat mag niet.
Dacht dat er een tijd is geweest dat de winkels niet onder de adviesprijs van Apple mochten verkopen.

Ge
door Genee Apr 25, 2018 om 15:56
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@diewilik
Waarom moet ik soms overal dezelfde prijs betalen?

Soms kost een product overal hetzelfde, maar is er toch geen kartel. Dit kan komen door adviesprijzen. Dan adviseert een fabrikant de winkels die zijn producten verkopen om zijn producten voor een bepaalde prijs te verkopen. Maar de verkoper mag die prijs ook best verhogen of verlagen. Adviesprijzen van fabrikanten zijn niet verboden.
Bron https://www.consuwijzer.nl/thema/concurrentiebeperkende-afspraken-tussen-bedrijven

Ge
door Genee Apr 25, 2018 om 16:05
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Was een hele poos geleden in een ‘laagste prijs garantie’ winkel waar de manager zei dat het fijne van Apple producten was dat ze overal hetzelfde koste.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 24, 2018 om 17:22
16827 Antwoorden / 202 Vragen

En let op de 'garantie' service bij MM want het blijkt dat men daar met regelmaat de wettelijke consumentenbescherming niet 'schijnt' te kennen.

danielle1960
door danielle1960 Apr 25, 2018 om 15:13
19 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat klopt die naservice is altijd al slecht geweest ook bij saturn (is van dezelfde keten)

Grunnen.
door Grunnen. Apr 25, 2018 om 18:02
509 Antwoorden / Vragen

Als er een bedrijf de wettelijke consumentbescherming niet kent is het Apple..Welke MM bedoel je ,de meeste MM zijn franchise bedrijven .

danielle1960
door danielle1960 - Apr 25, 2018 om 15:14
19 Antwoorden / 1 Vragen

Ben je zeker dat het geen refurbished toestel is?

nancy du grand
door nancy du grand - Apr 25, 2018 om 17:28
16 Antwoorden / Vragen

Omdat je bij Apple service krijgt, ook bij defect. En bij MM niet.

Ex
door Expansievatje - Apr 27, 2018 om 09:56
31 Antwoorden / 1 Vragen

Omdat Mediamarkt niet aan service en klantvriendelijkheid doet.

want dat "kost"  geld.