cr
door crazydave Oct 20, 2003 om 20:20
Computers & telefonie

Wat voor modem heb ik nodig

wat voor soort/merk modem heb ik nodig voor een thuisnetwerk met 3 computers?

3157 13 Rapporteer

pfaase
door pfaase - Apr 16, 2004 om 11:45
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo CrazyDave,

Heb je een USB of een Ethernetkabelmodem? Mocht je her verschil niet weten tussen USB en ethernet dan kan ik het als beste als volgt uitleggen: USB is aangesloten met een metalen plugje in je PC en Ethernet met een plastic plugje.

Mocht je een ethernet modem hebben dan zijn naar mijn weten geen kabelmodems met ingebouwde router. Een router is een verdeelstation wat je nodig hebt. Deze routers zijn te koop vanaf 40 Euro. Ik zou je echter een Draytek aan willen bevelen. Deze gebruik ik zelf ook en ben daar zeer tevreden over.

Mocht je een USB modem hebben dan is het helaas pindakaas. Je zult dan een netwerkkaart in je PC moeten stoppen en deze het signaal laten uitsturen via een hubje(ook een verdeelstation) naar de rest van je PC's.

Mocht e.e.a. nog niet duidelijk zijn aarzel dan niet om deze vraag te stellen.

Nog een fijne dag verder,

Met vriendelijke groet,

Peter Faase

mrsempel
door mrsempel - Apr 16, 2004 om 11:45
57 Antwoorden / 3 Vragen

Als je meerdere PC's wilt aansluiten moet je daarvoor gebruik maken van een router. Ik gebruik daarvoor zelf een Sitecom DC202. Die is eenvoudig te configureren en heeft nog een ingebouwde firewall ook. Dat werkt echter alleen, als jouw kabelmodem gebruik maakt van een UTP aansluiting (dat lijkt op een telefoonstekker). Wanneer je een USB kabelmodem hebt, dan gaat dit verhaal niet op. De enige oplossing dan is een netwerkkaart in je PC installeren en softwarematig je internetaansluiting delen. Met behulp van een hub (een soort netwerk-verdeelstekker) kun je dan meerdere pc's aansluiten.

ewi
door ewi - Apr 16, 2004 om 11:45
7 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn standpunt is dat een USB modem tegenwoordig niet meer aan te raden is doordat de snelheden van lijnen en modems alleen maar toenemen.... en de bandbreedte van de USB is wel eindig! Dus je loopt binnen afzienbare tijd vol met je USB als het al niet zo meteen is.
Om meerder computers op een modem aan te sluiten blijft dan nog maar de oplossing van een router en een lokaal Ethernet netwerk. Bij voorbeeld een W018 van Sitecom die dan ook een wireless access point heeft voor bij voorbelld je laptop!
Als je ADSL of Kabel gebruikt heb je vaak de modem erbij van de provider.
Voor dat je wat dan ook koopt moet je goed uitkijken of de aansluitingen van de componenten wel kloppen en ook informeren over het gebruikte protocol van de kabel provider. Bij voorbeeld gebruikt Casema/Wanadoo tegenwoordig een L2TP protocol dat de meeste routers niet ondersteunen!

sir.kiekeboe
door sir.kiekeboe - Apr 16, 2004 om 11:45
91 Antwoorden / 0 Vragen

Ongeacht wat voor een modem je hebt kun je altijd een router kopen voor een netwerk met 3 of meer computers.
Een UTP HUB kan ook maar dan dien je de PC met de internet lijn te voorzien van software die de router functie overneemt en die je tevens achter een firewall zet.
Je kunt bijvoorbeeld Internet Connection Sharing van MicroSoft gebruiken die bij windows ingebouwd zit maar dan nog heb je een goede firewall nodig.
Als je dus bij je vraag stelling eerst de gegevens van je systeem zet die de internet verbinding regeld dan kunnen we een beter antwoord geven.
b.v.:
Windows=??
Internet Profider=ADLS/KABEL
Wel of geen netwerk kaart aanwezig, zie opmerkingen hier boven.
Na deze gegevens beschikbaar te hebben gesteld wil ik je desnoods helpen tot een goede software oplossing met zo minmogenlijk extra kosten.
Groetjes

ra
door ralph - Apr 16, 2004 om 11:45
9 Antwoorden / 1 Vragen

HEt beste kun je naar een pc zaak in de buurt gaan. Vaak verkopen ze daar de zogenaamde starter-kits. Deze bestaan (meestal) (helaas voor u) uit 2 Ethernet kaarten en een router. zo'n setje? zo rond de dik 100 euro

park_1
door park_1 - Apr 16, 2004 om 11:45
2 Antwoorden / 0 Vragen

da's wel erg duur!... mijn routertje is plus-minus 30/35 euro en netwerkkaart rond de 7 euro!

ou
door oudwijk - Apr 16, 2004 om 11:45
1 Antwoorden / 0 Vragen

Voor het aanleggen van een thuisnetwerk is een router sterk aan te raden.
wil je een router en adsl modem in 1 kies dan voor de draytek 2600.
een lossen router voor ethernet modem de draytek 2200E en voor usb modems de draytek 2200USB,lees alles maar eens rustig na op www.draytek.nl, ik werk zelf ook met een draytek en heb NOOIT problemen en me kinderen ook niet,ze zijn iets duurder maar de kwaliteit is dan ook erg goed. succes ermee

xt
door xtremez - Apr 16, 2004 om 11:45
3 Antwoorden / 1 Vragen

Je zit bij de vraag :
Wat voor MODEM heb je nodig..
en aangezien we hier zitten onder de Subcatogorie KABELMODEM
heb je dus een KABELMODEM nodig..

rv
door rverschuur - Apr 16, 2004 om 11:45
5 Antwoorden / 0 Vragen

Een draytek 2600 is goed voor adsl en Te duur voor kabel. dit komt doordat een Draytek 2600 het "vpn gedeelte tussen de alcatel en een router vervangt." Jij hebt kabel, de output van een kabelmodem is ehternet, dit is goed genoeg voor een draytek 2300. Wil je een VPN starten? dat kan met een Draytek!! (i am sure that you don't even know what a VPN is) Dus: een Draytek 2300 is zelfs te duur. Wat jij wil kan al voor 50 euro, ik weet het merk niet, maar ga naar een locale computerwinkel en zij vertellen je het merk van de router die je nodig hebt voor 50 euro. Het enige wat die router aan moet kunnen is NAT. dat is goed genoeg voor een Kabel-internetverbinding die je maar 1 IP biedt terwijl je 3 PC's aan wilt sluiten.

ja
door jasper_1 - Apr 16, 2004 om 11:45
3 Antwoorden / 0 Vragen

wat je ook koopt GEEN USB! Het is allemaal wel makkelijk aan te sluiten maar een slechtere snelheid en daarbij moet je pc het aankunnen..

frannie
door frannie - Apr 16, 2004 om 11:45
10 Antwoorden / 1 Vragen

Wordt lid van wanadoo internet ,en je weet alles.....tis maar een tip.
succes.

tw
door twinkle - Feb 18, 2005 om 11:12
2 Antwoorden / 0 Vragen

ik ga ervan uit dat je bij een kabelabonnement bedoelt. op een
usb-modem werkt een router niet, dus het modem moet geschikt zijn voor
ethernet. ook is het belangrijk op welk type netwerk de provider zit.
de provider zal een aantal merken adviseren en het is verstandig
hieruit te kiezen. wat de routers betreft...... van routers zijn erg
veel types. welke daarvan nodig is ligt aan de eisen die je eraan
stelt.

me
door messedup - Mar 12, 2007 om 18:43
66 Antwoorden / 1 Vragen

USB modem afraden vanwege de snelheid ?

USB 2 kan tot maximaal 480 mb/s, de meeste computers hebben nog een 100 mb/s netwerkkaart, die moet je dus ook niet meer kopen ?

Wanneer denk je een gigabit netwerkkaart nodig te hebben voor je internetverbinding ?

Ik raad geen USB modems aan, maar ze vanwege de snalheid af te raden is onzin.