ekiem
door ekiem Dec 20, 2018 om 23:29
Computers & telefonie

Weg brengen laptop ter reparatie

Goedenavond,

Ik zit met een vraag. Mijn dochter heeft een kapotte laptop ( geheugenkaart ) die ze ter reparatie weg wil brengen. Maar ze zit nu met het volgende : Hoe zit het met de veiligheid ? Er zit natuurlijk van alles op zo'n laptop zoals foto's, mail , internet bankieren enz en wanneer ze de laptop wegbrengt dan kunnen die mensen overal bij. Tja, ik heb dit gelukkig nooit bij de hand gehad en wist géén antwoord te geven. Ik heb ooit een "mannetje "gehad die ik blindelings vertrouwde maar dit is géén optie meer.

Hebben jullie hier meer ervaring mee of tips, ik hoor het graag , Ekiem

4749 13 Rapporteer

pe
door peentjes - Dec 20, 2018 om 23:47
421 Antwoorden / 0 Vragen

Een geheugenkaart moet u kunnen verwijderen en vetu de laptop niet weg vangen door een nieuwe. Dan hoeft u de laptop niet weg te brengen.

tijger1
door tijger1 - Dec 21, 2018 om 00:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En staan haar wachtwoorden voor internet bankieren dan op haar laptop? Niet echt verstandig.

Ge
door Genee - Dec 21, 2018 om 00:13
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Systeemimage van de harde schijf maken en laptop daarna naar fabrieksinstelling terugzetten.
Gebruik een externe schijf om de systeemimage op te slaan.
Voor de zekerheid ook nog een backup van belangrijke bestanden maken.
Na reparatie de systeem-image terugzetten op de laptop.

newmikey
door newmikey Dec 21, 2018 om 09:04
830 Antwoorden / 0 Vragen

Het enige juiste antwoord inderdaad! Anders krijgen we hier straks ook nog weer de klacht dat na reparatie alle belangrijke bestanden verdwenen zijn. Fijn te zien dat er nog mensen zijn die het gewoon snappen!

koekeloer
door koekeloer Dec 22, 2018 om 14:46
562 Antwoorden / 18 Vragen

Gaat lastig als de laptop al defect is lijkt mij.

Ge
door Genee Dec 22, 2018 om 16:19
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@koekeloer Ligt eraan wat er defect is, in dit geval het geluid.
Neem aan dat de laptop nog wel werkt, als hij helemaal niet meer opstart weet je de oorzaak toch niet.

tdmduc
door tdmduc - Dec 21, 2018 om 09:41
703 Antwoorden / 2 Vragen

Breng hem bijvoorbeeld alstjeblieft niet naar de MediaMarkt.

Zoek een betrouwbaar zelfstandig bedrijf en ook niet "Studentaanhuis" want dat is ook gewoon een grote zakelijke instelling.

►Wat bedoeld u met "geheugenkaart?" Intern geheugen?(RAM)

►Of zit er een defect SD kaartje vast?

p.s. ik ben ook zo'n mannetje ;-)

ekiem
door ekiem - Dec 21, 2018 om 10:02
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedemorgen,

Bedankt voor jullie reacties. Alleen heb ik abuis, het gaat om een geluidskaart i.p.v geheugenkaart. Ik inderdaad vervelend dat het " mannetje " er niet meer is.
Heb al wat rond gekeken maar zag een wirwar van tarieven .Daarnaast is het ook nog eens zo dat reviews zo tegenstrijdig kunnen zijn.

Ekiem

gsm
door gsm - Dec 21, 2018 om 11:52
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Er vanuitgaande dat er aan de laptop geen beschadigingen zijn kun je nog een en ander zelf proberen.

Probeer eerst Opnieuw opstarten!
Klik op Start en Aan/uit en klik dan op "Opnieuw opstarten".
Daarmee wordt Windows initieel opnieuw gestart en fouten hersteld.
Bij Afsluiten en weer aanzetten worden fouten vaak niet hersteld omdat Windows opstart in de zelfde toestand als voor het afsluiten.

Probeer ook het geluid aan te zetten en met de functietoets wel of niet ingedrukt gehouden op een van de toetsen met luidspreker symbool te tikken.

Als dat ook niet helpt:

Meestal is het een probleempje met het stuurprogramma.
Het stuurprogramma voor de geluidadapter kun je verwijderen, waarna bij Opnieuw opstarten het stuurprogramma vanzelf opnieuw geïnstalleerd wordt.

Klik op Start en op Instellingen (tandwieltje) en klik dan op Apparaten.
Klik op ieder apparaat onder Audio en klik Verwijderen om het apparaat te verwijderen.
Klik op Start, Aan/uit en Opnieuw opstarten.

Als dat ook niet helpt dan kan het nog op deze manier geprobeerd worden:
Klik met de rechter muisknop op Start en klik dan op Apparaatbeheer.
Zoek de Besturing voor geluid, video en spelletjes en klik op het  >  teken.
Klik met de rechter muisknop op het High Audio device en klik dan op Apparaat verwijderen.
Verwijder het apparaat.
Sluit apparaatbeheer en klik op Start en dan op Aan/uit en Opnieuw opstarten.

Cookies
door Cookies - Dec 21, 2018 om 11:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik neem aan dat het geluid het niet meer doet en je dochter daarom denkt dat de (vermoedelijk geïntegreerde) geluidskaart kapot is. Vaak wordt het echter veroorzaakt door een software probleem / instelling / stuurprogramma. In dat geval valt er dus helemaal niets te repareren.

Misschien is het handig als zij hier even reageert, eventueel onder jouw account. Een tussenschakel werkt onhandig en geeft vaak verwarring.

ekiem
door ekiem - Dec 21, 2018 om 11:59
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedemiddag

Bedankt met je reactie GSM, we proberen ermee aan de slag te gaan .

Ekiem

gerbera
door gerbera - Dec 21, 2018 om 12:02
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Wat ik doe is met google zoeken naar een reparatiebedrijf in woonplaats. Dit vereenvoudigd het zoeken en is er makkelijker een keuze te maken. En zoals al gemeld ga niet naar een winkel maar zoek een speciaal reparatiebedrijf(je) of mogelijk is er een hobbyist in uw omgeving die dat voor u kan oplossen. Is deze  zaak toevallig bij u in de buurt zou ik hem, als het nodig is, daar brengen.

reivi22
door reivi22 - Dec 21, 2018 om 13:27
66 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,
Deze garantie heeft u niet in bij een reparatie.
Het beste zou zijn,indien u nog in de laptop kunt komen,alle gevoelige informatie overzetten op een stick en deleten van de laptop.
Maar dan nog is het niet (echt) verdwenen van de laptop.
Met allerlei programma's kun je gedelete informatie uitlezen.
Je zou om echt te deleten speciale  programma's  kunnen gebruiken die de informatie  echt van de laptop haalt.
Je zou wel een gratis programma  kunnen downloaden ,heet Winrar en is een inpak programma.
Je zou dan alle gevoelige  bestanden kunnen verpakken met een sterk wachtwoord  wat dan,althans op korte termijn, heel moeilijk  te kraken is.
Voor de rest is het een vertrouwenskwestie met de winkel waar de laptop naar toe zal gaan.

ekiem
door ekiem - Jan 8, 2019 om 15:16
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedemiddag,

Even een update .

GSM ,we zijn met je aanbevelingen aan de slag gegaan. Ik kan het niet meer navertellen maar de boel doet het weer !! Laptop was compleet van de leg maar gelukkig werkt alles weer.

Bedankt allemaal voor jullie tips, Ekiem

gerbera
door gerbera Jan 8, 2019 om 15:18
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Bedankt voor de terugmelding. Prettig te horen dat het probleem is opgelost en dochter weer gelukkig met haar lappie;-))

tijger1
door tijger1 Jan 8, 2019 om 16:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi, weer verse eitjes voor de Pasen. :-))

br
door brui0929 - Jan 8, 2019 om 23:18
632 Antwoorden / 10 Vragen

Het is mogelijk om het geheugen zelf mee te nemen door deze uit de laptop te verwijderen. Dit is een geheugen module en zit in een geheugenbank.
Foto's en dergelijke worden op de harddisk, SDkaart of dergelijke gezet. Internetbankerieren gaat online. Maak op een externe harddisk een backup van alle bestanden. Verwijder na het backuppen de bestanden van de interne harddisk. Later kunt u deze eventueel weer terug zetten.

tijger1
door tijger1 Jan 9, 2019 om 13:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is al opgelost.

audb
door audb - Jan 9, 2019 om 13:09
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Vermoedelijk gaat het om een fout met de FN toets +F2  waardoor de geluid is af gezet.

Mocht het de geluid chip zijn geweest dan is wegbrengen geen optie.

De kosten voor het vervangen zijn malen hoger dan een externe geluidskaartje.

tijger1
door tijger1 Jan 9, 2019 om 13:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is al opgelost.