barnhoorn
door barnhoorn Jun 24, 2018 om 14:38
Computers & telefonie
Welke geheugenbankjes gebruiken?

Ik heb een PC met daarin 1 geheugenbankje van 2 GB. Die wil ik graag uitbreiden naar totaal 4GB of beter nog 8GB.

Op marktplaats worden vele soorten aangeboden maar waar moet ik op letten en welke heb ik nodig?

Ik heb er nu in zitten: Zie foto

4896 14 Rapporteer

simon55
door simon55 - Jun 24, 2018 om 14:45
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Die moet u niet op marktplaats kopen , ga naar n computer winkel die dingen kosten bijna niks

audb
door audb Jun 25, 2018 om 15:48
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ik wou dat ik u gelijk kan geven maar er zijn ook computerzaken waar je ze denken dat ze goud verkopen.

Een voorbeeld: SiXXXXXXX  : Team Elite 4GB DDR3-1333 CL9  €25 dezelfde maar dan bij Bol € 45,89 ofwel 8GB €50*  to €91.71

*Verzendkosten zijn €3,95

Was het niet dat nog maar een paar jaar geleden dezelfde geheugens €35 voor de 8GB waren.

tdmduc
door tdmduc Jun 26, 2018 om 09:56
703 Antwoorden / 2 Vragen

"een computerwinkel" brengt vaak meer slechts dan goeds imho.

Ik heb al vaak RAM gekocht op MP en daar is niks mis mee, zeker niet als het om een oude bak van een pc gaat.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 24, 2018 om 16:08
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Gezien het type geheugen gaat het om een wat oudere pc.  Kan deze 8GB aan en welk voordeel verwacht u te behalen?
Investeer liever in een SSD als u een snellere pc wenst.  Want van 2 naar 4 GB levert u niets merkbaars op.

tdmduc
door tdmduc Jun 26, 2018 om 09:56
703 Antwoorden / 2 Vragen

Exact!

crewmember
door crewmember Jul 13, 2018 om 17:35
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Van 2 naar 4 helpt zeker wel. Google Chrome alleen al kan meer dan 8GB aan RAM geheugen gebruiken. Zodra je RAM geheugen vol zit gaat windows je trage harde schijf of SSD als "nep" RAM gebruiken. Dit is zeer traag.

br
door brui0929 - Jun 24, 2018 om 16:35
629 Antwoorden / 10 Vragen

Bij het uitbreiden van RAM geheugen is de snelheid van het geheugen belangrijk dit is de kloksnelheid. Als er een geheugen module van 2 GB met een klok snelheid van 1mhz is geplaats  dient de nieuwe geheugenmodule ook even snel te zijn dit vindt u terug in de  handleiding van het  moederbord of op het geheugen.
Deze snelheid mag niet lager zijn dit wordt door Windows niet geaccepteerd ook niet als u het geheugen van 1mhz achteraan en de lagere vooraan in de geheugenbank geplaatst wordt.
Het slot waarin het geheugen wordt geplaatst heet een geheugenbank hierin wordt het geheugen geplaatst. het geheugen zelf wordt geheugen module genoemd.

audb
door audb Jun 25, 2018 om 16:01
1668 Antwoorden / 5 Vragen

1 mhz? ben bang dat u nog 1332 mhz te kort komt :)

br
door brui0929 Jul 8, 2018 om 14:04
629 Antwoorden / 10 Vragen

Dit is een voorbeeld welke snelheid het geheugen heeft hangt af van het moederbord. meer informatie hierover vindt u in de handleiding van moederbord.

crewmember
door crewmember Jul 13, 2018 om 17:39
1040 Antwoorden / 0 Vragen

De handleiding van je moederbord gaat je alleen een maximale snelheid geven die je RAM geheugen mag zijn. Als je de snelheid van een bestaande RAM stick wil matchen zou je toch echt op die RAM stick moeten kijken.

10600U is in dit geval 1333Mhz

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 24, 2018 om 20:11
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Kijk in de handleiding van uw pc ondrdeel geheugenuitbreiding.
Ik kocht ooit eens heel voordelig in een kringloopwinkel met garantie.

barnhoorn
door barnhoorn - Jun 24, 2018 om 21:32
336 Antwoorden / 288 Vragen

Bedankt voor jullie hulp tot zo ver. Ik ga me er even verder in verdiepen!

zw
door zwaardvis - Jun 24, 2018 om 22:20
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Zo te zien een desktop en geen laptop dus.

1 geheugenbankje of 1 geheugenmodule? Zijn er 2 plekken (bankjes) waar een geheugenmodule in kan?
Lijkt mij bij een desktop toch waarschijnlijk.

Dan liever 2x2GB dan 1x4GB.
Als je 2 bankjes hebt met dus 2 dezelfde modules dan kan de PC gebruik maken van dual channel wat sneller is dan single channel met één module.
Dus een extra 2GB module van PC3-10600u of PC3-10600  (u = unbuffered, is standaard). Merk is in principe niet belangrijk. Deze types zijn genormaliseerd.

Als je besturingssysteem maar 32 bits is, kan er trouwens maar 3 tot 3,5 GB worden aangesproken. Alleen 64 bits kan meer geheugen aan.
Bij zwakke PC's werkt 32-bits sneller dan 64-bits. Check dus wat je PC/OS is.

barnhoorn
door barnhoorn - Jun 25, 2018 om 08:14
336 Antwoorden / 288 Vragen

Het is inderdaad een desktop met 4 geheugenbankjes waarin nu maar 1 module van 2 GB zit.

Je schrijft dat op een zwakke PC een 32bit versie van Windows sneller werkt dan een 64 bit versie. Hoe bepaal je op een PC zwak is?

zw
door zwaardvis Jun 25, 2018 om 09:59
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Kracht van de processor (CPU) i.c.m. geheugen. Als deze PC verkocht is met slechts 2GB dan zal de processor en moederbord wellicht ook budget zijn.

Je kunt op een CPU benchmark site de processor vergelijken met andere en zo een rangorde vaststellen. https://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

zw
door zwaardvis Jun 25, 2018 om 10:01
1525 Antwoorden / 51 Vragen

https://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

In de Edit was geen link in te voegen.....

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 25, 2018 om 10:50
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Nog een link waar u mogelijk iets aan heeft:
https://www.paradigit.nl/tips/werkgeheugen-uitbreiden/#_

reivi22
door reivi22 - Jun 25, 2018 om 13:17
66 Antwoorden / 0 Vragen

Beter een SSD nemen heb je meer snelheid.
Met een clone programma kun je het hele besturingssysteem en programma's overzetten.
Daarvoor heb je nodig een dokkingsstation of een simpele sata connector.
Hang de SSD aan een USB poort en clone de interne schijf naar de ssd.
Uiteraard moet de SSD evenredig groot zijn aan alle programma's en besturing die op de interne schijf staan.
Heb je een interne schijf van 1 TB met zeg 400 gig aan besturing en programma's moet de SSD minstens 500 gig zijn.
Verwijder de interne schijf en plaats de SSD en opstarten maar.
Nog beter twee zaken vervangen geheugen en een SSD plaatsen.

audb
door audb - Jun 25, 2018 om 15:36
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Hier gaan we : PC3-10600 = DDR3 1333MHz

En de prijs is afhankelijk van de merk en winkel maar dat mag u zelf even opzoekken maar goedkoop zijn ze niet. op deze site kan u de prijzen vergelijken https://nl.hardware.info/categorie/20/geheugenmodules/producten#filter:RYxBCsMgFETvMusuYr4h1auUUEQ_rZBW0ZYugnfvN6F0M8y8GWZDTeUFi0d85hI9X131OKFm9j6tSprhH8dfZFf8_ZNKqEIEZHdjcUpseKe6xsAFdoMiPXRORLaL9DSbfqPtGe04PoZkYC8YJ5qx7Ktpz0ZpLK19AQ.
Tweede hands geheugens daar zou ik liever toch bij deze site kijken https://tweakers.net/categorie/545/geheugen-intern/aanbod/#filter:q1YqSExPDc6sSlWyMjQw0FEqLkhNdsvMKUktKlayqlYyNDYHUWWJOUpW0UqGJkqxtTpKpiYgsdzMPCUrJRMDSzMlHaXcxAogx8LQ0kiptrYWAA kies voor de geheugen snelheid 1333mhz tot 1600mhz
Is een SSD een goed eoplossing? : NEE ! en de redenen daarvoor is dat uw computer te oud is alleen als er sata 3 inzit dan zou u nog wat baat er bij hebben maar dat komt dan door dat u te weinig geheugen heeft waardoor uw computer de ssd als geheugen gaat gebruiken en daardoor lijkt het dat uw computer sneller is geworden wat maar tijdelijk is omdat een SSD werkt met geheugens wat te vergelijken is met een usb stick of een SD kaartje ook die gaan op een gegeven moment trager worden omdat er dan geheugen chips defect raken.

Kiest u er voor om ze op marktplaats te kopen kijk dan eerst wat ze nieuw zouden kosten immers geven ze op markt plaats geen garantie en zijn ze soms duurder dan een nieuwe setje.

En nog een kleine tip.

Als u windows 7, 8 of 10 gebruikt dan kan u ook beter de 64 bit versie gebruiken ook al heeft u 4 gb geheugen.

64 bit zorgt er voor dat de geheugen beter gebruikt wordt dan bij de 32 versie.

Tip2.

Kijk eens bij een kringloop of ze daar geen geheugens verkopen of een snellere computer maar ook hierbij geldt, gebruik je verstand en laat je niets aansmeren.

edraketje
door edraketje - Jun 25, 2018 om 15:49
1 Antwoorden / Vragen

Kun je niet zomaar zeggen. teneerste welk besturing systeem gebruikt u? Windows 10?? En wat zijn de gegevens van u computer/moederbord ?? bv het oude windows XP kan maar maxiaal 2 GB RAM geheugen ondersteunen. Dus het ligt eraan wat U gebruikt en wat het moederbord kan ondersteunen.Hier moet U in iedergeval opletten .

br
door brui0929 Jun 25, 2018 om 19:13
629 Antwoorden / 10 Vragen

Dit heb ik in de tijd van Windows 98 al geprobeerd en ben er op die manier achter gekomen. Ooit heeft een computer winkel Divine soft in Geleen mij dit eens uit gelegd hier ging het om een Amiga 4000 en daar werkte dit wel.

f.weele
door f.weele - Jun 27, 2018 om 20:31
1085 Antwoorden / 27 Vragen

Als je een ebay/paypal account hebt, dan kun je ze ook op ebay aanschaffen. 4 GB totaal is voor normaal gebruik voldoende.  klik hier

gsm
door gsm - Jul 8, 2018 om 18:32
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Het moet hier haast wel een om een 32-bit besturingssysteem gaan, als dat nog met 2 GB werkgeheugen kan werken. Met 2 GB extra krijg je dan waarschijnlijk wel een hogere snelheid en ook een SSD kan helpen, zelfs met SATA 2,  mits de processor wel een redelijke snelheid haalt en minstens twee kernen heeft.
Een nieuwe en redelijk snelle computer kost wel meer, maar dan heb je ook wat.

qu
door queennr1 - Jul 9, 2018 om 15:35
63 Antwoorden / 4 Vragen

Een aantal dingen die je moet doen voordat je een nieuwe geheugenbank gaat kopen

1: kijk wat er maximaal aan geheugen per sleuf kan, in de gebruiksaanwijzing staat dit vaak wel ander google
2: weet je het antwoord dan weet je ook welke type je moet hebben.
3: koop nooit een van bv 4Gb, maar 2x2Gb, mocht er een ooit kapot gaan heb je tenminste nog een werkende.

Als je dit weet ga niet naar Marktplaats maar naar een pc zaak, of online via o.a. bol.com, coolblue. Dan heb je garantie en weet je dat het goed komt.