ve
door verwijderd Jul 10, 2006 om 11:35
Computers & telefonie

WELKE PALMTOP VOOR 250/350 euro

hallo,

ik zoek een palmtop maar weet ergelijk niet waar ik op moet letten en waar ik ze moet zoeken ?

709 2 Rapporteer

zh
door zhooibaal - Jul 20, 2006 om 23:01
2 Antwoorden / 0 Vragen

Een goede plaats om te zoeken is een website als www.pdashop.nl, hier is het aanbod redelijk groot.

Waar u op moet letten bij de aanschaf is het besturingssyteem van de palmtop of PDA (ik het zelf de voorkeur voor de term PDA).
Hierin hebt u in wezen 2 keuzen: Windows CE en PalmOS. Windows CE is tegenwoordig beter bekend onder de naam Windows Mobile of Pocket PC 200x.
Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar PalmOS, maar de keuze in apparaten met dit systeem is beperkt tot modellen van PalmOne.

Verder is het in veel gevallen verstandig om te letten op de processor snelheid, zeker als u gaat voor een Windows CE model is het belangrijk dat er een processor in zit met een degelijk snelheid. Windows CE is van zichzelf uit een redelijk traag systeem, maar een snelle processor maakt hierbij veel goed. Een 400mhz of hoger zorgt voor zeer acceptabele snelheden. Bij een PalmOS model is een snelheid van 200mhz al ruim voldoende gezien de snelheid van PalmOS zelf.

verder zijn PalmOS apparaten over het algemeen aanzienlijk goedkoper dan Windows CE modellen, maar de integratie met uw desktop pc of laptop waar Windows op draait is met een Windows CE model uiteraard een stuk beter. Synchroniseren kan met een PalmOS apparaat af en toe behoorlijk problematisch zijn, vooral als het gaat om de eerste keer sinds de installatie van de PC.

Het softwareaanbod voor Windows CE is ook gigantsich veel groter dan voor PalmOS en samenwerking tussen Office Mobile voor Windows CE en Microsoft Office op uw PC is veel beter dan de samenwerking van Microsoft Office met bijvoorbeeld Documents to Go voor PalmOS.

Ik hoop u hiermee in ieder geval al wat informatie te hebben gegeven waar u iets mee kunt. Op www.pdashop.nl is er de mogelijkheid om te zoeken op prijsklasse. Een aantal merken die ik u aan kan raden zijn QTek/HTC, Palm, iMate en E-Ten.
Merken die ik u ten zeerste afraad zijn Acer en HP. HP vanwege slechte service en Acer omdat de kwaliteit van hun producten erg veel te wensen over laat al is de prijs vaak relatief laag.

Als u zich toch nog bedenkt om over uw budget heen te gaan kan ik u ten zeerste de HTC TyTN aanraden, deze is wel vrij duur (€699), maar dit is echt een prachtige PDA/smartphone. Dus dan hoeft u ook geen aparte telefoon meer mee te nemen, maar er zijn uiteraard ook goedkopere smartphones beschikbaar.

--Zhooibaal

Ps.: ik ben geen vertegenwoordiger van HTC of PDAshop ofzo, maar doordat ik stage heb gelopen bij een bedrijf dat zich bezighoudt met het maken van carkits en houders voor pda's en smartphones in auto's ben ik vrij goed op de hoogte van wat er te krijgen is en heb ik erg veel van deze apparaten zelf uit kunnen proberen.

liame
door liame - Oct 28, 2006 om 20:06
3 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt een mooi, compleet verhaal neergezet.  Daar heeft hij wat aan. Ik heb zelf al jaren een Palm M515. Erg goed. Ik zou weer een Palm kopen en wel een LifeDRive. Windows CE is prachtig, maar wel van Microsoft en daar is veel voor te krijgen. Maar voor Palm ook hoor. Zoek maar eens op internet of kijk bij Paragon Software.