soulsister
door soulsister Mar 26, 2012 om 19:33
Computers & telefonie

WhatsApp wel/niet gratis?

Beste allemaal,

Mijn zoon heeft een prepaidtoestel van Vodafone. Op het toestel heeft hij WhatsApp applicatie geinstalleerd. Deze applicatie is ontworpen voor smartphones en maakte het mogelijk om gratis met elkaar te smsen, chatten en bestanden zoals foto's met elkaar te delen.

Ik heb zijn prepaidtegoed opgewaardeerd met €10,-. De volgende dag was dit tegoed al op. Wat blijkt WhatsApp is inderdaad gratis maar omdat hij dit via internet doet wordt er door Vodafone € 0,95 per 15 minuten van zijn prepaid tegoed afgeschreven. De € 10,- was binnen no time op.

Vraag 1: heb zij het recht om dit te doen?
Vraag 2: om de kosten te drukken wil ik dat hij gebruik maakt van prepaid. Kennen jullie en provider die prepaid heeft en waarmee je gebruik kunt maken van GRATIS WhatsApp.

Alvast bedankt voor jullie reacties

39804 10 Rapporteer

bk
door bkkjourney - Mar 26, 2012 om 19:54
44 Antwoorden / 9 Vragen

WhatsApp is alleen gratis te gebruiken als je wifi inschakelt op je telefoon & gebruik maakt van je thuisinternet of open internet (dataroaming/3G etc uitschakelen)

soulsister
door soulsister - Mar 26, 2012 om 20:07
55 Antwoorden / 56 Vragen

@bkkjourney:

Ik heb inderdaad internet thuis. Als ik je goed begrijp moet ik dus wifi instaleren op het toestel? Hoe doe ik dat en zijn hier kosten aan verbonden. Sorry vor jouw misschien vanzelfsprekend maar ik ben een leek op dit gebied.

Gr. Soulsister

diumenge
door diumenge - Mar 26, 2012 om 20:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Vraag 2: Nee, WhatsApp maakt gebruik van internet om die gratis berichten te sturen, er is geen een provider die gratis internet via mobiel aanbiedt.

su
door susannef - Mar 26, 2012 om 20:14
303 Antwoorden / 9 Vragen

Mijn toestel (een HTC) kan ik zo instellen dat deze alleen verbinding maakt met internet als dat via een wifi-verbinding kan. Ik moest alleen eenmalig het wachtwoord van mijn router opgeven en kan nu zonder beperkingen (en kosten;)) whats appen.

diumenge
door diumenge - Mar 26, 2012 om 20:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat klopt natuurlijk, maar de meeste mensen zullen zo'n programma natuurlijk ook buiten het eigen huis willen gebruiken, en dan val je toch snel terug op internet via het mobiele netwerk.

su
door susannef - Mar 26, 2012 om 20:26
303 Antwoorden / 9 Vragen

Bij het abonnement dat ik heb voor buitenshuis gebruik blijven de kosten ook binnen de perken; betaal namelijk 10 euro bovenop mijn belbundel voor fair use-internet. Houdt in dat ik 10x zoveel dataverkeer als gemiddeld mag gebruiken. Gebruik ik meer (wat nog niet voorgekomen is), dan word ik 'gekort' op de verbindingssnelheid, maar heeft het totaal geen financiële consequenties.
Is een dergelijk abonnement misschien iets voor je zoon?

robert11
door robert11 - Mar 26, 2012 om 20:36
310 Antwoorden / 25 Vragen

Whatsapp is gratis. Elke toestel, smartphone uiteraard, kan men internet uitschakelen en wifi instellen. Zodra wifi ingeschakeld is, kan uw zoon gratis chatten op whatsapp. Door het code in te voeren van de internet (wifi) kunnen ook eventuele andere gebruikers van deze app gratis via julllie netwerk chatten. ikzelf heb bij 8 contacten de (huis)code ingevoerd en kan zo bij andere mensen gratis chatten met anderen.
(noodzakelijk kwaad omdat mijn dochter en andere familie leden in het buitenland mij gratis kunnen bereiken in verband met een noodgeval)

m.v.g. Robert

soulsister
door soulsister - Mar 26, 2012 om 22:24
55 Antwoorden / 56 Vragen

Beste allemaal,

Dank voor jullie reacties.
@Robert11: Hoe kan ik internet uitschakelen en stel ik wifi in op een Nokia C3.

aurora1
door aurora1 - Mar 27, 2012 om 00:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag soulsister,

Kijk ook eens of Klik hier... van toepassing is.

vr.gr.

vodafonewebcare
door vodafonewebcare - Mar 27, 2012 om 06:40
779 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Soulsister,

Zo te zien ben je al aardig op weg geholpen!

Met WhatsApp kun je via het internet ''gratis'' berichten versturen naar andere WhatsApp gebruikers. Er worden geen kosten in rekening gebracht voor de berichten die je stuurt/ontvangt, wel eventueel voor het gebruik van het internet.

Of er kosten worden berekend ligt aan de manier waarop je contact maakt met het internet. Je kunt het internet van je provider gebruiken of gebruik maken van WiFi.

Indien je ervoor kiest gebruik te maken van het internet van Vodafone is het volgende handig om te weten: WhatsApp gebruikt heel weinig internet voor het versturen/ontvangen van berichten. Daarom is het voordeliger om een (kleine) voordeelbundel aan te schaffen. Bij Vodafone noemen we dat een BloX. Kijk op de volgende pagina voor meer informatie over Internet BloX: http://www.vodafone.nl/mobiel_bellen/prepaid/vodafone_blox/blox_voor_internet/

Mocht je helemaal geen gebruik willen maken van het internet van Vodafone, kunnen wij er een blokkade op plaatsen.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Serkan

Vodafone 24/7 Webcrew