consumentrobbie
door consumentrobbie Apr 9, 2016 om 20:24
Computers & telefonie
Wie heeft ervaring met een hardnekkig Android-virus?

Er is een 'slapend 'probleem met Android-telefoons en alle andere apparaten met het besturingssyteem Android.
Android is een product van Google.
Veel mensen downloaden per ongeluk apps die niet van Google Play Store komen. Veel mensen hebben er niet veel verstand van. Maar gebleken is dat in
een recent verleden zelfs met virus-geïnfecteerde apps in de officiële Google Store aangeboden werden. (Diverse nieuwsbronnen op internet)
Android kan geïnfecteerd raken met de zogeheten 'com.lurker.goodluck' malware. Deze computervirus is zo geraffineerd dat deze zich in het systeem nestelt zodat het op een officieel systeemapplicatie lijkt. Je wordt bestookt met reclame popups en vervelende ongevraagde apps die draaien en het systeem maar vertragen. Deze virus kan ongevraagd en onzichtbaar betaalde diensten starten en hoogstwaarschijnlijk toegang geven tot kwaadwilllenden. Ik raad internetbankieren met Android op dit moment af. Al gebruik je een eigen SIM-kaart of privé-WiFi netwerk. Ik heb alle mogelijk manieren bekeken om deze malware weg te krijgen. Fabrieksherstel, antivirus, Trojaans paardremover, systemappkiller en poging tot firmware reinstal. Niets werkt. Ook antivirus bedrijven zoals Avast en AVG zeggen dat ze niets tegen de com.lurker.goodluck hebben tot nu toe. Ik heb deze kwestie ook voorgelegd aan Google Nederland. Zij had ook geen oplossing. Vraag rijst ook op: zijn alle versies van Android (laatste versie is 6 Marshmellow) kwetsbaar?
Ook is al een maand of twee de Consumentenbond bezig geweest bij Samsung om af te dwingen dat Samsung-apparaten regelmatig updates (zonder bijkomende kosten) te verstrekken voor gebruikers zo dat het systeem voorzien blijft van de laatste beveiligingsupdates.

Android-toestellen zijn wereldwijd in gevaar hierdoor.
Laat hier een bericht achter als u ook te maken hebt gehad of nog steeds last hebt van een Android-virus.

Wellicht is deze kwestie een heel item op zich om er in een aflevering van Kassa bij stil te staan en eventueel Google, Samsung en consumenten die
hier te maken mee hebben gehad uit te nodigen en te zoeken naar oplossingen.
Met vriendelijke groet,

4968 5 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Apr 9, 2016 om 20:29
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Noodgreep omdat de site nog steeds bagger is en ik nog net een schermprint kon maken.

imgur.com/phU90g8

sw
door swat1500 - Apr 9, 2016 om 20:42
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Het is bij de telefoon instellingen mogelijk om aan te geven of je wel of geen apps buiten de app store wil downloaden. De instelling staat standaard op "Nee". Zodra je deze instelling op"Ja" hebt gezet en hebt laten staan dan loop je inderdaad een risico.

akkerdistel
door akkerdistel Apr 10, 2016 om 12:54
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Een beetje virus zet dat natuurlijk zelf gewoon eventjes op 'ja'..

Po
door Pomeon - Apr 10, 2016 om 05:58
16 Antwoorden / Vragen

Ik heb hier nog nooit eerder van gehoord, dus ik ben eens wat gaan Googlen.

Ik twijfel of alle Android devices (direct) gevaar lopen. Volgens mij is het namelijk niet zo dat een app per ongeluk buiten de Play Store om is gedownload en nu voor problemen zorgt.

Om watvoor Android device gaat het? Het probleem lijkt zich namelijk vooral (maar niet uitsluitend) voor te doen bij Allwinner tablets. Deze budget Androidtablets worden geleverd met een hoop bloatware (ongewenste voorgeinstalleerde apps). De boosdoener heeft dus zeer waarschijnlijk altijd al op de telefoon/tablet gestaan. Dat is ook de reden dat 'terug naar fabrieksinstellingen' en alle andere pogingen geen effect hadden; een systeemapp kan je niet zomaar verwijderen. Waarom de app (of apps) plotseling moeilijk zijn gaan doen is nog onduidelijk voor mij.

Voor de rest van mijn verhaal ga ik er even vanuit dat het hier om zo'n budgetproduct gaat. :)

Googlen op "Allwinner tablet malware" resulteert in een hoop artikelen die waarschuwen voor de aankoop van goedkope Androidtablets, omdat deze mogelijk geleverd worden met malware. Naast dat alle pop-ups vervelend zijn, kan het ook nog eens zo zijn dat het doel van de apps is om (persoons)gegevens van de gebruiker te verzamelen en vervolgens te gebruiken of door te verkopen.

Het is mogelijk om deze systeemapps te verwijderen nadat je Android device is ge-root. Het is alleen even de vraag om welke apps het precies gaat, want ik lees dat het probleem pas is opgelost als alle probleemapps zijn verwijderd. Dit zal ongetwijfeld niet bij elk type tablet precies hetzelfde zijn.

Android is open-source, waardoor iedereen (die er verstand van heeft) de software kan aanpassen en eventueel uitbrengen. Telefoonfabrikanten (Samsung/HTC/etc) gieten al hun eigen sausje over de Androidversie, zoals die officieel voor een telefoon is uitgebracht, heen. Ook wanneer je een Androidtelefoon koopt bij een provider (bijvoorbeeld Vodafone) zijn er waarschijnlijk nog wat aanpassingen gedaan, waaronder bepaalde opties beperkt of ongewenste apps geinstalleerd.
Hoewel die 'nutteloze' apps vervelend kunnen zijn, bijvoorbeeld omdat ze opslagruimte innemen, lijkt het me dat die geen gevaar vormen.
Dat is natuurlijk een heel ander verhaal wanneer je een merkloze telefoon of tablet koopt (uit China?).

Het belangrijkste is dus eigenlijk (zoals ook uit de Googleresultaten blijkt) dat het niet verstandig is om zomaar een budget telefoon/tablet te kopen als je niet echt weet waar het vandaan komt. (Er zijn trouwens ook gewoon fatsoenlijke Chinese producten met een relatief lage prijs).
Als je deze malware problemen krijgt met zo'n budgetproduct, maar deze wel gewoon via een Nederlandse (web)winkel hebt gekocht, dan zou ik gewoon proberen om die rotzooi terug te sturen en je geld terug te krijgen.

akkerdistel
door akkerdistel Apr 10, 2016 om 13:03
1790 Antwoorden / 3 Vragen

"kan het ook nog eens zo zijn dat het doel van de apps is om (persoons)gegevens van de gebruiker te verzamelen en vervolgens te gebruiken of door te verkopen."
v.s.
"Hoewel die 'nutteloze' apps vervelend kunnen zijn, bijvoorbeeld omdat ze opslagruimte innemen, lijkt het me dat die geen gevaar vormen."

Po
door Pomeon Apr 10, 2016 om 14:15
16 Antwoorden / Vragen

Ja, ik heb het hier over verschillende apps.
Eerst gaat het over de malware die de problemen veroorzaken, daarna over de apps die Samsung/Vodafone/etc. al op je device plaatsen en die je niet kan verwijderen. Ik kan geen voorbeeld noemen, want ik gooi de standaard software er altijd direct af.

akkerdistel
door akkerdistel - Apr 10, 2016 om 13:00
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Oplossing hier voor is super eenvoudig. Echter; a. ben nu met 'vakantie' :-p,  b. 99,5 procent van de mensen kiest liever voor gemak, aangezien voor deze groep het uitzetten van 'data' al veel te veel moeite is, zie ik in mijn -eenvoudige- oplossing voor deze mensen geen heil. en c. deze site is nog altijd onwerkbaar dat mensen niet meer terugkomen na het stellen van 'n vraag/opmerking.

aurora1
door aurora1 - Apr 11, 2016 om 14:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dit is een openbaar forum en niet de redactie van Kassa. Daarvoor zou u naar beneden moeten scrollen en onder Service klikken op Contact.
(Tot dusver) geen last van gehad. Ik heb Avast Free en Mbam op mijn gsm geïnstalleerd staan, en uitgevinkt dat via andere bronnen dan Google Play apps geïnstalleerd kunnen worden. Ook heb ik automatisch synchroniseren/op de achtergrond synchroniseren en automatisch updaten uitstaan. Ik zit ook zo weinig mogelijk op openbare wifi.
Verder installeer ik niet allerhande apps en kijk ook vooraf waarvoor ze toegang willen en als me dat niet aanstaat dan installeer ik de app niet.
Mogelijk kunt u via Kies op de pc ervan afkomen, lees daarvoor dan even e.e.a. hier door: http://forums.androidcentral.com/ask-question/584988-what-com-lurker-goodluck-how-do-i-get-rid.html

consumentrobbie
door consumentrobbie Jul 19, 2016 om 11:27
4 Antwoorden / 5 Vragen

Het programma Kies is alleen voor Samsung telefoons. Dus daar hebben we weinig aan.