lievepoes
door lievepoes Jun 17, 2014 om 12:47
Computers & telefonie

Wifi delen

Beste leden van het panel,

Een paar dagen geleden kreeg ik een brief van KPN. bij deze internetprovider heb ik een glasvezelabonnement. Zij schrijven dat zij van plan zijn het Wifi netwerk open te stellen voor gratis gebruik voor iedereen, zoals thuis. Dit onder de leuze "Beetje delen=heleboel krijgen".
In deze brief wordt gesteld, dat zij tussen 23 juni -6 juli mijn aansluiting geschikt te zullen maken.
Ik vraag mij af of ik dit moet laten doen. Ik gebruik thuis een laptop. Zelden neem ik deze ergens mee naar toe.
Ik vraag mij af wat voor risico's er zijn als ik dit toesta en mijn aansluiting ga delen met willekeurige voorbijgangers. Wat voor veiligheidsrisico's zijn er en beïnvloed dit ook de snelheid van mijn Wifi.
Ik ben toch al niet tevreden met KPN Glasvezelaansluiting. Er wordt veel belooft maar nakomen is een ander ding.
De beloofde snelheden worden bij lange na niet gehaald. Ondanks klagen en hulp via KPN Internet Assistent wordt het niet beter. Geen 100 MB waarvoor ik betaal maar slechts ca 30 mb. zowel upload als downloadsnelheid. Ik weet ook wel dat de glasvezelkabel loopt tot de voordeur en dat de situatie in huis anders ligt. Maar nu ook nog delen met een ander lijkt mij niet zo slim.
Ik denk er dan ook over om over te stappen naar Ziggo, die hier ter plaatse het kabelnet beheerd.
Graag hoor ik uw mening .
Hartelijke dank.

10642 35 Rapporteer

pi
door pieterwolters - Jun 17, 2014 om 13:16
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Je gaat niet jouw wifi delen met willekeurige voorbijgangers. KPN gaat hun wifi delen met andere KPN klanten. Dit werkt immers alleen met wifi-modem van KPN zelf. Als je je eigen wifi-router hebt kan KPN daar niks op configureren.

Verder merk je er niets van, er wordt als het ware een 2e wifi access point gemaakt op het KPN modem. Gebruikers daarvan komen niet op jouw LAN. Ziggo en UPC doen dit ook al een tijdje.

tijger1
door tijger1 - Jun 17, 2014 om 13:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dan nog, als u niet wilt delen, kunt u het ongedaan maken.

En zoals gezegd bij Ziggo en UPC wordt het zelfde voorgesteld.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jun 17, 2014 om 14:02
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Voorop de verbindingen zijn gescheiden; beide hebben 'n ander ip-adres.

Echter kan er technisch gezien altijd iets mis gaan, KPN heeft zijn administratie misschien niet helemaal op orde etc.
En ze kloppen bij jou aan, heb je 'n probleem, bovenop dat de kans aanzienlijk groot is dat je 'n rechter treft die niet zo thuis is in 'het internet'.

Aan de andere kant is het erg makkelijk/voordelig. Ook buiten de deur communiceren (bellen/berichtjes) via wifi is aantrekkelijk. Als ik buiten de deur moet bellen en er is wifi, bel ik uiteraard via voip, alleen de eerste minuut is al ruim 800 procent goedkoper :-).

costnix
door costnix - Jun 17, 2014 om 15:36
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De Experiabox V8 van de KPN is uitgrust met een FON modm, Die staat geheel buit uw eigen verbinding. Het enige wat de KPN doet is de FON.aanzetten. (dat kan nu ook al via de instellingpagina van de Experiabox)

kooikers
door kooikers - Jun 17, 2014 om 16:51
43 Antwoorden / 0 Vragen

Allemaal leuk en aardig, via die 2e Wifi wordt bandbreedte gebruikt voor derden.
Je zou er dus geen last van hebben volgens de providers, echter als je max 8 mb door je koperdraad geperst krijgt en iemand maakt gebruik van die KPN-Wifi dan kost dat bij mij bandbreedte en dus een lagere snelheid, er wordt bv. 2mb van mijn 8 door derden gebruikt. KPN zegt eerst dat het niet waar is maar na iemand van 2e lijns aan de llijn te krijgen geeft men toe dat het bij dergelijke aansluitingen het geval is. 40-2 is heel iets anders dan mijn 8-2. Het wordt echt geen 8+2 omdat die snelheid niet haalbaar is in mijn en waarschijnlijk meerdere gevallen.

tijger1
door tijger1 - Jun 17, 2014 om 16:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kooikers

Dat staat ook gewoon vermeld in de brochure.

Voor die hotspot die gemaakt wordt, geldt een maximumsnelheid van 2 Mbit/s.

En dat is natuurlijk alleen het geval als er iemand verbonden is met die hotspot.

pi
door pieterwolters - Jun 17, 2014 om 17:07
3610 Antwoorden / 0 Vragen

En andersom geredeneerd: jij krijgt ook de mogelijkheid om buitenshuis gebruik te maken van wifi ipv dat je 3G/4G moet gebruiken. Klinkt niet als een slechte deal. In de praktijk zal er niet zoveel gebruik van de capaciteit worden gemaakt want het bereik is niet zo groot. Mensen zouden in je voortuin moeten gaan kamperen om er flink gebruik van te maken.

costnix
door costnix - Jun 18, 2014 om 02:00
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@kooikers
De TS heeft een glasvezel verbinding! Uw verhaal heeft hier geen betrekking op. het FON gedeelte kan door de gebruiker zelf uitgeschakeld worden, alleen heeft dan geen toegang tot andere WIFI spots van KPN klanten.

lievepoes
door lievepoes - Jun 20, 2014 om 21:19
5 Antwoorden / 6 Vragen

Beste Beantwoorders van mijn vraag.
Ik ben nu zoveel wijzer geworden, dat ik niet bij de KPN aan bel zal trekken om "een Beetje delen en een heleboel krijgen" zal weigeren.
Alleen denk ik dat "costnix "gelijk heeft en dat ik iets van mijn internet snelheid inlever. Zoiets had ik al begrepen uit de brief, die ik ontving. De veiligheid komt in ieder geval niet in gevaar.
Ik wacht nu maar af, wat de gevolgen zullen zijn. Misschien is het ook nog eens makkelijk als ik buitenshuis wil internetten.
Heel hartelijk dank,

ro
door ron530 - Jun 20, 2014 om 22:11
4084 Antwoorden / 17 Vragen

U levert niets van uw internet snelheid in want uw modem deelt de wifi verbinding niet. Een wifispot is een apart ingebouwd deel in uw modem die compleet losstaat van uw ip adres en daarom ook ontraceerbaar is. Eigenlijk heeft u twee modems die onafhankelijk van elkaar werken. Als klant kun je wel profiteren want als de dichtheid van de andere spots groot genoeg is kost het ook geen datakosten van de GSM. Bedenk wel dat internetbankieren absoluut in de thuissituatie dient te gebeuren op het beveiligde netwerk.

tijger1
door tijger1 - Jun 20, 2014 om 22:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530

Volgens de KPN zelf levert men juist wel wat van de snelheid in. Volgens hun brochure alsof er nog een smartphone in gebruik is.

af
door afarensis - Jun 23, 2014 om 14:43
14 Antwoorden / 0 Vragen

U schrijft o.a...

De beloofde snelheden worden bij lange na niet gehaald. Ondanks klagen en hulp via KPN Internet Assistent wordt het niet beter. Geen 100 MB waarvoor ik betaal maar slechts ca 30 mb. zowel upload als downloadsnelheid. Ik weet ook wel dat de glasvezelkabel loopt tot de voordeur en dat de situatie in huis anders ligt.

Als u een 'echte' glasvezelverbinding hebt, dus aangelegd door bijv. Reggefiber, dan loopt de kabel niet tot aan de voordeur, maar tot aan het kastje (in de woning) van Reggefiber. Snelheid up- en down zou dan zeker tussen de 80 en 90 mb liggen.

an
door annette g - Jun 23, 2014 om 14:51
1 Antwoorden / 0 Vragen

lieve mensen.
het is jullie hopelijk bekend dat in Frankrijk Wi-Fi verboden is op scholen omdat het schade toebrengt aan de hersens van kinderen en volwassenen. het is niet veilig en kan kanker en tumoren veroorzaken. denk AUB na.

http://www.stralendkind.nl/gevaar_risico/straling_wifi.php

http://www.stralendkind.nl/gevaar_risico/straling_draadloos-internet.php

Is Wifi een gevaar voor de volksgezondheid? 15 minuten ...

Annet.

costnix
door costnix - Jun 23, 2014 om 14:53
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@afarensis
Ik heb glasvezel van de KPN en de glasvezel loopt echt tot IN de woonkamer, net als Reggefiber.

costnix
door costnix - Jun 23, 2014 om 14:58
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@annette g
u heeft zeker geen bluetooth, draadloze telefoon, GSM, televisie, radio in huis. O ja, elektriciteit is ook heel gevaarlijk vanwege zij sterk elektro-magnetisch veld. Ik zou maar een dik aluhoedje opzetten!

tijger1
door tijger1 - Jun 23, 2014 om 15:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@annette g

Grote onzin.

edrick3
door edrick3 - Jun 23, 2014 om 15:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@annette g,

Kan me je bezorgdheid voorstellen, maar ...... dit is wel off topic.
Het is niet de bedoeling om hier een discussie (welles-nietes) te starten over het al dan niet gevaarlijk zijn van wifi etc.
Daarvoor moet je bij Discussies zijn.

Met vr.gr.

af
door afarensis - Jun 23, 2014 om 15:30
14 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=costnix schreef op maandag 23 jun 2014, 14:53]@afarensis
Ik heb glasvezel van de KPN en de glasvezel loopt echt tot IN de woonkamer, net als Reggefiber.

Ik ben geen echte kenner hoor, maar ik zit bij Xs4all (dochter van KPN) en in mijn beleving moet dat dezelfde techniek zijn. Dus aangelegd door een glasvezelboer; bij mij dus Reggefiber. En dan zou de snelheid absoluut veel hoger moeten zijn.
Heb je al getest met http://www.speedtest.net/nl/. Ik zit met 50 mb effectief ergens op 47 mb

costnix
door costnix - Jun 23, 2014 om 15:44
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@afarensis
Die speedtest is van zeer twijfelachtig aard. De snelheid, die de aanbieder geeft is van uw huis tot de aanbieder. Bij XS4ALL kunt dit controleren door één van de bestanden op te halen van af deze testpagina van XS4ALL Als deze test een (veel) te lage sneheid geeft, dan heeft u reden om bij XS4ALL te klagen.

af
door afarensis - Jun 23, 2014 om 16:01
14 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=costnix schreef op maandag 23 jun 2014, 15:44]@afarensis
Die speedtest is van zeer twijfelachtig aard. De snelheid, die de aanbieder geeft is van uw huis tot de aanbieder. Bij XS4ALL kunt dit controleren door één van de bestanden op te halen van af deze testpagina van XS4ALL Als deze test een (veel) te lage sneheid geeft, dan heeft u reden om bij XS4ALL te klagen.

Mijn snelheid is prima, maar ik geloof dat deze discussie wat mistig wordt. Ik heb u mijn mening gegeven en het is aan u wat u er mee doet....

re
door red1 - Jun 23, 2014 om 16:15
329 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de experiabox V9 . daar stond WIFI ook aan . via de comp. geheel uitlaten zetten door een ict er

rembrantd
door rembrantd - Jun 23, 2014 om 16:24
116 Antwoorden / 36 Vragen

Mijn wifi is onbeveiligd en ik zie wel eens jongelui voor mijn huis in het grasperkje zitten met hun smartphone die gebruik maken van mijn verbinding.
Echt leuk om te zien hoe ze plezier hebben als ze iets krijgen voor niks.
Soms worden ze te enthousiast en als ze te veel herrie maken trek ik de stekker uit de router. Dan zijn ze binnen een minuut verdwenen.

ke
door kees hoek - Jun 23, 2014 om 16:49
23 Antwoorden / 18 Vragen

Ziggo en upc hebben het al. men zegt dat je er zelf geen last van zou hebben, maar sinds het hier in werking is ben ik om de haverklap mijn (wifi) verbinding kwijt. Eerder totaal geen last. Maar nu hopeloos. Ik moest maar een ander kanaal proberen. Ja met zo'n techneut als ik zal het zeker niet goed komen. Em mijn dochter heeft ook upc en nu ook hetzelfde probleem.
Dus ik ben niet blij met deze ontwikkeling en oja anders moest ik maar zo'n wifi versterker kopen.
Dus upc doet iets nieuws en als dank mag ik er voor dokken

danath
door danath - Jun 23, 2014 om 16:53
88 Antwoorden / 1 Vragen

Alle providers gaan dit doen, de reclames zijn al begonnen. Als u de brief goed had gelezen dan kon u zien dat na het geschikt maken u de mogelijkheid wordt geboden om de functie uit te zetten op mijn KPN. Bij mij werkt de download snelheid wel naar behoren ± 48 mb van de 50.

Even uw beklag doen bij KPN, ikzelf ben erg tevreden hoe ze klachten afhandelen.

danath
door danath - Jun 23, 2014 om 17:04
88 Antwoorden / 1 Vragen

Freemake videoconverter is er erg geschikt voor, gewoon de url ingeven en u kunt kiezen welk soort bestand het moet worden, het is wel ff uitproberen maar het wijst zich vanzelf.

Wilt u een clip splitsen naar alleen maar mp3 dan is er een progje die je niet hoeft te installeren, gewoon online, de muziek mag niet langer duren dan 20 min. anders werkt het niet.

Eerst converteren en dan downloaden, zo gepiept; http://www.youtube-mp3.org/nl

danath
door danath - Jun 23, 2014 om 17:05
88 Antwoorden / 1 Vragen

sorry moest ergens anders geplaatst worden.

edrick3
door edrick3 - Jun 23, 2014 om 17:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@janpatat,

OT
.....Mijn wifi is onbeveiligd .....
En dat is dus érg ONVERSTANDIG!
Waarom maak je er geen beveiligde verbinding van?
Zo moeilijk is dat niet.

Met vr.gr.

audb
door audb - Jun 23, 2014 om 18:39
1668 Antwoorden / 5 Vragen

100 mb betalen en 30mb krijgen? lijkt UPC wel :)
Maar zorg er voor dat je WPA2 op je router aanzet zo kan niemand behalve jij internetten.
Maar heb je de snelheid al eens getest met een kabel of alleen met wifi?
In de laaste geval klopt het wel dat je "maar" 30mb hebt alleen als je een hele goede router hebt en dan ook nog eens een hele goede wifi adaptor heb je kans dat je boven de 100MB wifi krijgt maar helaas zit in laptops maar al te vaak een goedkope wifi kaart.(bron hardware.info)
Maar het "delen" van je verbinding is bij hotspots iets waar je verder geen zorgen over hoeft te maken.
De kans dat iemand dat zou doen is niet groot en meestal is het ook niet meer dan 3 mb wat ze maximaal kunnen krijgen en dat gaat niet van de 30/100 mb van jou af.

costnix
door costnix - Jun 23, 2014 om 18:50
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@danath
U kunt dit nu al zelf aan- en uitzetten in de instellingen uw Experiabox. Daar heeft u Mijn KPN niet voor nodig.

danath
door danath - Jun 23, 2014 om 19:03
88 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=costnix schreef op maandag 23 jun 2014, 18:50]@danath
U kunt dit nu al zelf aan- en uitzetten in de instellingen uw Experiabox. Daar heeft u Mijn KPN niet voor nodig.

danath
door danath - Jun 23, 2014 om 19:12
88 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=costnix schreef op maandag 23 jun 2014, 18:50]@danath
U kunt dit nu al zelf aan- en uitzetten in de instellingen uw Experiabox. Daar heeft u Mijn KPN niet voor nodig.
Weet ik en zelfs de tijd (via de pc) mijn antw. betrof de vraagstelling van lievepoes. De zg. WIFI-Fon.

wimmi20
door wimmi20 - Jun 23, 2014 om 23:30
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Beste deskundigen, ik heb een brandende vraag :
Een beetje van het onderwerp, maar toch.
Een groot bedrijf geeft niets voor niets, tenzij het bedrijf er zelf beter van wordt.
En gratis dingen worden alleen uitgedeeld als er uiteindelijk geld aan te verdienen is.
Wat zou de reden zijn dat KPN dit gratis"kadootje" aan de mensen wil geven.
Uiteindelijk kun je zelfs je abo be-eindigen als je buurman gratis internet uitstraalt.
Met een lagere snelheid, maar wel gratis.

tijger1
door tijger1 - Jun 24, 2014 om 09:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens mij kan je van dat gratis geen gebruik maken als jezelf het internet niet beschikbaar stelt.

Misschien is de reden dat Ziggo en UPC het ook doen?

E dan je abonnement beëindigen? Je wilt toch ook tv?

no
door nordhaus - Jun 24, 2014 om 11:14
25 Antwoorden / 3 Vragen

Wifi is in het menu van de Experiabox eenvoudig uit te zetten. Wat let u dan om met een kabelverbinding een ander merk wifi-modem aan te sluiten? Werkt uitstekend!

costnix
door costnix - Jun 24, 2014 om 13:30
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@Wimmie20
Als uw buurmens verhuist, bent u uw gratis verbinding kwijt.