zw
door zwaardvis Aug 24, 2019 om 14:11
Computers & telefonie

Wifi en Bluetooth op Smartphone

Ik heb een nieuwe Smartphone gekocht: Alcatel 1S (2019). Leuk snel apparaatje met veel opties voor een gunstige prijs.
Maar nu heb ik een probleem ontdekt. Als ik gelijktijdig een Bluetooth verbinding en Wifi aan het staan, valt regelmatig, soms na enkele seconden, de Wifi weg. Internet stopt dan. (Ik gebruik geen mobiele data 3G/4G).

Zodra de Bluetooth uitgaat, doet de Wifi en internet het weer.

Het ligt niet aan mijn router, ik heb diverse routers getest.
Op oudere apparaten (telefoons en laptops) heb ik dat probleem niet.  Wifi en Bluetooth blijven samen werken.

Ik vermoed dat vroeger Wifi en Bluetooth op gescheiden chips gefabriceerd waren, maar tegenwoordig in de almaar plattere telefoons op een gecombineerde Wifi/Bluetooth chip. Deze raakt waarschijnlijk de kluts kwijt met al dat draadloze verkeer.
Herkent iemand dat probleem en zou er iets aan te doen zijn? Een een of andere, nog niet door mij ontdekte, instelling?

3486 10 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Aug 24, 2019 om 14:16
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik ken het toestel niet, maar dit probleem zou zich niet voor mogen doen. Als ik jouw was zou ik er mee terug gaan naar de verkoper, misschien heb je een maandagochtend model ontvangen.

Donuts
door Donuts - Aug 24, 2019 om 14:49
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Veel opties voor € 100,- gaat vanzelfsprekend altijd ten koste van kwaliteit van andere onderdelen. Alcatel is ook niet bepaald een topmerk. Voor niet veel euro's meer is een uitstekende Nokia of een Samsung A te koop.

zw
door zwaardvis Aug 24, 2019 om 15:02
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Alcatel is een label. Fabrikant is TCL en Alcatel Mobile is tegenwoordig eigendom van Nokia.
Maar de vraag is of dit tegenwoordig een vaker voorkomend probleem is met de nieuwe toestellen met gecombineerde radio-chips. Onderdelen komen van toeleveranciers en vaak zitten dezelfde onderdelen zoals chips in vele merken en type toestellen.

Donuts
door Donuts Aug 24, 2019 om 15:07
1203 Antwoorden / 2 Vragen

En wat heeft u er aan dat ook andere toestellen daar last van hebben? Dat lost toch uw probleem niet op? Inderdaad zitten vaak, niet altijd, dezelfde onderdelen in dezelfde prijsklasse van hetzelfde merk. Dat Alcatel opgekocht is door Nokia betekent niet dat voor beide merken dezelfde onderdelen worden gebruikt.

gerbera
door gerbera Aug 24, 2019 om 15:13
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Voor niet veel euro's meer is een uitstekende Nokia of een Samsung A te koop.

Maar wat heeft dit nu met de vraag te maken?

Donuts
door Donuts Aug 24, 2019 om 15:25
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Er mogen geen adviezen gegeven worden? En wat heeft uw opmerking met de vraag te maken?

gerbera
door gerbera Aug 24, 2019 om 15:58
7348 Antwoorden / 14 Vragen

De Ts heeft nu eenmaal betreffende toestel en vraagd daar advies over, en geen koopadvies.

Donuts
door Donuts Aug 24, 2019 om 16:05
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Het toestel is net nieuw,  het zou eventueel geruild kunnen worden. Verder verzoek ik u dat te doen wat u mij verwijt: antwoord op de vraag geven!!

gerbera
door gerbera Aug 25, 2019 om 09:20
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik geen serieus antwoordt kan geven op een vraag van de TS reageer ik niet, dus in dit geval dus ook niet. Ik zou geen directe oplossing weten voor het probleem. En een gebruikt toestel omruilen, denk niet dat de winkelier hier aan mee werkt.

ma
door malty - Aug 24, 2019 om 15:03
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien vraagt u teveel van een €100 toestel.

Donuts
door Donuts Aug 24, 2019 om 15:12
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Spijker op de kop!

gerbera
door gerbera - Aug 24, 2019 om 15:15
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Al de nieuwste software geïnstalleerd? zou mogelijk een oplossing bieden.

Donuts
door Donuts Aug 24, 2019 om 15:26
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Android 9 staat er op.

ma
door malty - Aug 24, 2019 om 15:28
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer uw router 2,4 en 5 Ghz ondersteund zou u voor de wifi van de Alcatel de 5 gHz band kunnen kiezen.
Om eventuele verstoring van uw router signaal te verminderen zou het instellen van een minder druk kanaal op uw router ook kunnen helpen.

https://support.apple.com/nl-nl/HT201542

Donuts
door Donuts Aug 24, 2019 om 15:37
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Deze mobiel heeft geen 5GHz ondersteuning.

ma
door malty Aug 24, 2019 om 15:59
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, zie het nu ook.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 24, 2019 om 16:27
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Is er dan al 5g? De frequenties moeten nog worden geveild!

Donuts
door Donuts Aug 24, 2019 om 16:33
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Heremietkreeft schreef: Is er dan al 5g? De frequenties moeten nog worden geveild! Antwoord: Nee, 5G is er nog niet, maar daar gaat het ook niet over.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 24, 2019 om 16:27
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Naar de verkoper en vragen om uitleg.

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 24, 2019 om 17:22
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Of nog even wachten op @gsm.

aurora1
door aurora1 - Aug 24, 2019 om 17:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou ermee terug naar de verkoper gaan want het toestel lijkt niet in orde. U heeft nog garantie en hoe eerder u ermee terug gaat des te beter het is.

zw
door zwaardvis - Aug 24, 2019 om 23:22
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Dank voor uw adviezen.
Het lijkt erop dat het geen hardware probleem is, maar een software/android probleem.

Streamen naar een Bluetooth speaker van Youtube filmpjes als de Wifi elke 5 seconden weer 5 seconden stilstaat werkt natuurlijk niet. Dat lijkt mij inderdaad een functie die veelgebruikt zou kunnen worden en moet gewoon werken.

Ik zag een YouTube filmpje met een oplossing en die oplossing werkte:
Het resetten van Wifi, Mobiel en Bluetooth in de Instellingen->Systeem->Herstelopties->Wifi, mobiel en Bluetooth.
Daarna opnieuw Wifi koppelen en Bluetooth koppelen met de speaker. Het draait nu al enige tijd zonder problemen.

De problemen ontstonden blijkbaar nadat ik de afgelopen dagen een BT toetsenbord koppelde om te testen. Als ik die nu opnieuw koppel zijn de problemen weer terug. Ook als ik die koppeling verbreek. Het aanwezig zijn van de opgeslagen BT koppeling naar dat toetsenbord  (Eerder verbonden apparaten), is om de een of andere reden de oorzaak. Verwijderen/Vergeten van alleen het toetsenbord in Eerder verbonden apparaten is niet voldoende. Alleen resetten zoals hierboven beschreven, werkte afdoende. Er lijkt dus iets mis met de driver van dat toetsenbord die alleen met resetten weggaat. Geen idee waar die driver verder vandaan komt, maar zolang ik die niet meer installeer, gaat het perfect.

Waarschijnlijk geen Alcatel probleem dus, maar een driver van een toetsenbordfabrikant of van Google in recentere Android versie(s).

edrick3
door edrick3 Aug 25, 2019 om 10:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Bedankt voor je update.