ar
door ar2nl Sep 10, 2004 om 09:30
Computers & telefonie

Wil de HS foramatteren maar kom niet in DOS

Hey, heb windows xp en wil de harde schijf formatteren want explorer werkt niet correct (kan namelijk Deze Comupter niet openen).

Maar...ik kan maar niet op DOS komen en opnieuw formatteren. Ik heb een startup diskette voor windows 98 maar hierbij word ik gewaaschuwd dat mijn c-schijf niet in partities is of zo...Ik snap er weinig van. En mijn toetsenbord valt dan uit.

Help!

217 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 10, 2004 om 11:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi, Ar

Wat jij wil dat gaat niet lukken, je kan geen opstartdiskette 98 gebruiken voor Win Xp, zorg eerst een dat je in het bezit bent van een Windows XP versie. lees hierna de volgende site eens door hier vind je alles over formateren, instaleren etc. kijk op,
http://www.schoonepc.nl/home.html

succes en groeten tuinfreak

ve
door verwijderd - Sep 10, 2004 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste ar2nl,

Windows XP (opnieuw) installeren is niet zo ingewikkeld als het lijkt.
Je kunt alles doen (ook formatteren) vanaf de Windows XP CD.

Open het BIOS (Basic Input/Output System) door tijdens het opstarten de DEL-toets even ingedrukt te houden.
In het BIOS kun je niet de muis gebruiken maar kun je navigeren met je pijltjestoetsen en de page-up en page-down toetsen.
Ga naar standard CMOS-setup en zet de CD-speler als 'first bootable device'.
Doe nu de XP-CD in het laatje, sluit het BIOS af met 'Save settings & exit' en nu start je PC opnieuw op vanaf de CD.
Volg de aanwijzingen.

Twee belangrijke tips: XP vraagt of het een upgrade betreft of een nieuwe installatie. Kies dan voor nieuwe installatie.
Daarna wordt gevraagd of je de schijf wil formatteren.
Kies dan voor ja, formatteren in NTFS.

Succes ermee en heb je nog vragen dan horen we het wel.
Enterprise.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2004 om 14:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat aanvullende informatie:

In dos komen kan niet in XP om de eenvoudige reden dat XP niet met Dos werkt.

Vorige windows versies (m.u.v NT) waren in feite een soort schild om Dos (disk operating system) heen. Xp is een op zichzelf staant OS (operating system).

Vandaar dat je niet in dos kon komen.

Groetjes

ve
door verwijderd - Oct 17, 2004 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk kan je wel in DOS komen met Win XP, beste Bolus ;-)
Je kunt alleen geen Windows '98 opstartdiskette gebruiken bij een NTFS-geformatteerd bestandssysteem, omdat een W98-opstartdiskette alleen kan werken met FAT32.

Groet,
Enterprise.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2004 om 14:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik druk me verkeerd uit, DOS werkt inderdaad niet meer als schil onder XP, je hebt gelijk Bolus.
Ik denk dat je wel begreep wat ik bedoel mijn mijn vorige bericht...;-)

Enterprise.