marita5
door marita5 May 21, 2019 om 15:48
Computers & telefonie

Windows 10

Beste Forumleden ,

Ik heb  op 1 laptop upgrade gedaan naar Windows 10 , nu zie ik alleen het bureaublad .

Hoe krijg ik ook de tegels ?

Voor de rest moet ik oefenen , is best ingewikkeld .

5256 17 Rapporteer

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - May 21, 2019 om 16:02
27632 Antwoorden / 85 Vragen
marita5
door marita5 May 21, 2019 om 16:11
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@edrick3 , bedankt voor uw reactie , Als ik met de muis links klik op het Windows logo zie ik de tegels maar ik kan dit scherm niet maximaliseren

edrick3
door edrick3 May 21, 2019 om 16:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

En waarom zou je dat willen? Heb je toch niet zoveel aan? Zie reactie @malty

ma
door malty - May 21, 2019 om 16:29
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Rechtsonder op het meldingen icoontje klikken en voor tabletmode kiezen blijven de tegels op het bureaublad maar of dat handig is?

marita5
door marita5 May 21, 2019 om 16:32
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@malty , bedankt voor uw reactie , dit had ik al gedaan , maar dan ben ik voor de helft de apps op de taakbalk kwijt . De apps op de taakbalk zijn ook klein . Word flink oefenen voor mij . U had gelijk Windows 10 is nog gratis te downloaden .

ma
door malty May 21, 2019 om 16:41
1112 Antwoorden / 1 Vragen

marita5
Wanneer u het bureaublad niet in tabletmodus heeft en op start drukt krijg je links een kolom met geinstalleerde programma’s.
Klik zo’n programma aan en sleep het naar het gedeelte waar de tegels staan. Ikzelf gebruik de tabletmode niet.

marita5
door marita5 May 21, 2019 om 16:45
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@malty , dit heb ik gedaan .Iis dit normaal dat het startscherm in Windows 10 het bureaublad is ?

edrick3
door edrick3 May 21, 2019 om 17:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@marita: is dit normaal dat het startscherm in Windows 10 het bureaublad is ?
Bij mij wel. ;-)

ma
door malty May 21, 2019 om 17:46
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@marita5
Windows 10 start standaard op met het bureaublad
U kunt bij Instellingen ook instellen dat windows10 in tabletmode moet opstarten.
Wanneer u programma's op de taakbalk wilt hebben klikt op het betreffende programma in de verticale programmalijst en sleept die naar de taakbalk, is wel bekend bij u.
Of rechtklikken op het betreffende programma, klikken op Meer en Aan taakbalk vastmaken. Heeft u windows10 ook kunnen activeren?

marita5
door marita5 May 21, 2019 om 19:30
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Dank u wel , ik wist niet dat het startscherm het bureaublad is . programma`s in het lijstje heb ik niet , daar heb ik een probleem

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 21, 2019 om 16:42
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Merkwaardig aangezien dit probleem zich bij mij niet voordeed (op laptop en pc, beide upgrade vanaf win 8.1)
@EDRICK3 gaf al een tip en er is ook een windowsforum.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - May 21, 2019 om 16:55
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Als u een tegel op uw taakbalk wilt hebben Klik dan met de rechter muisknop op de tegel, vervolgens op meer en dan aan taakbalk vastmaken. Om de knoppen op de taakbalk groter te maken, klik met rechter muisknop op een leeg deel van de taakbalk, vervolgens op instellingen (geheel onder) in het volgende scherm ziet u een schuifje bij "kleine taakbalkknoppen gebruiken" zet deze uit. Om een tegel aan menu start vast te maken klikt u met de linker muisknop op de tegel en sleep deze, met ingedrukte knop, naar het startmenu. Op dezelfde wijze kunt u eventueel een tegel ook in de taakbalk zetten.

marita5
door marita5 May 21, 2019 om 17:10
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@gerbera , bedankt voor uw reactie . Kleine taakbalkknoppen gebruiken stond al op uit .De rest wat u schrijft is me bekend . Als ik het startscherm op volledig beeld zet , zie ik de tegels . Maar links is het rijtje met programma`s niet volledig

edrick3
door edrick3 May 21, 2019 om 17:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@marita5: links is het rijtje met programma`s niet volledig
Dat rijtje kun je toch naar beneden scrollen?

marita5
door marita5 May 21, 2019 om 19:27
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@edrick3 , ik zie in het rijtje alle apps niet .

edrick3
door edrick3 May 22, 2019 om 09:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@marita5: zie je wel links Start staan met links daarvan drie liggende streepjes? Klik dan eens op die streepjes.

marita5
door marita5 May 22, 2019 om 11:55
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@edrick3 , Het probleem is opgelost . Ik had bij instellingen de lijst met apps / programma`s op uit staan .

edrick3
door edrick3 May 22, 2019 om 12:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@marita5: Het probleem is opgelost . Mooi zo!

panter22
door panter22 - May 21, 2019 om 17:10
6599 Antwoorden / Vragen

Topantwoord

ma
door malty - May 21, 2019 om 19:20
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@marita5 Heeft u windows10 (nog) kunnen activeren bij Microsoft?

marita5
door marita5 May 21, 2019 om 19:25
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Ja , wanneer er een geldige legale licentie is van Windows 7 / of windows 8.1 dan word er niet naar een licentiecode gevraagd , en kunt u de gratis upgrade doen , mits de laptop geschikt is voor Windows 10 .

ma
door malty May 21, 2019 om 20:32
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@marita5
OK, maar is de activatie van windows 10 zelf, ook gedaan?
Klik eens op Start, Instellingen en type in zoekvenster Activering en kies Weergeven of windows geactiveerd is.

Zie in een reactie van u dat u geen lijst met geinstalleerde programma's ziet.
Staat het bureaublad niet in tablet mode want bij tablet mode is er geen programmalijst.

marita5
door marita5 May 21, 2019 om 22:59
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@malty , zal ik doen . er draait nu een scan van Avast . Het probleem met de lijst is opgelost . Ik had de lijst met geïnstalleerde apps / programma`s op uit staan .

marita5
door marita5 May 21, 2019 om 23:37
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@malty , er staat : Editie Windows 10 Home ,  Activeren : Windows is geactiveerd met een digitale licentie die is gekoppeld aan uw Microsoft account . Versie 1809 build 17763.504

ma
door malty May 22, 2019 om 00:09
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@marita5
Het upgraden en activeren van windows10 lukt dus nog steeds.
Bedankt voor de moeite.

marita5
door marita5 May 22, 2019 om 07:23
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan .

ro
door ron503 May 22, 2019 om 12:09
1229 Antwoorden / 0 Vragen
marita5
door marita5 May 22, 2019 om 12:15
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@ron503 , lees deze informatie betreft Mei update 2019 https://www.gratissoftwaresite.nl/download-nu-windows-10-versie-1903-mei-update-gratis

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - May 21, 2019 om 22:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien vindt u hier ook informatie van uw gading of antwoorden:

https://www.seniorweb.nl/onderwerp/windows-10

marita5
door marita5 May 21, 2019 om 22:55
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Dank u wel . Het is een gepuzzel met Windows 10 .

aurora1
door aurora1 May 21, 2019 om 23:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Vaak worden in openbare bibliotheken gratis cursussen w10 gegeven, of dat er gratis inloopspreekuren zijn. Dus kijk daarvoor ook eens in uw gemeente of bij Seniorweb dat informatie over lokaties geeft.

suzanne1957
door suzanne1957 - May 22, 2019 om 02:11
31 Antwoorden / Vragen

[edit redactie, bijdrage verwijderd]

reivi22
door reivi22 - May 22, 2019 om 12:56
66 Antwoorden / 0 Vragen

Erg verwarrend  die tegels werkt ook niet prettig.
Ik gebruik Classic shell .
Zoek eens op Google naar Classic shell

marita5
door marita5 May 22, 2019 om 13:02
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Ik vind de tegels nogal meevallen .

suzanne1957
door suzanne1957 - May 24, 2019 om 23:39
31 Antwoorden / Vragen

Het is even wennen maar dan heb je ook wat.

Topantwoord

gsm
door gsm - May 26, 2019 om 11:31
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Bij Windows 10 zie je inderdaad alleen het bureaublad.
Het scherm met de tegels in Windows 8.1 werd Start genoemd en was ontwikkeld om het Windows beeld er hetzelfde te laten uitzien als op een tablet.
Microsoft wilde mee gaan doen in de opkomende markt voor tablets.
Bij Windows 10 moet je  in de standaard modus voor de tegels eerst op de Start knop klikken, helemaal links op de taakbalk onder in het beeld van het bureaublad.
Het Start-venster dat dan tevoorschijn hoort te komen bevat niet alleen tegels, maar ook een lijst met alle programma's en nog enkele zaken.
In de eerste versies van Windows 10 zijn er veel problemen geweest met Start, o.a. veroorzaakt door Avast en andere beveiligers en schoonmakers.
Start wilde dan, na de upgrade naar Windows 10 of na een update van Windows 10, niet tevoorschijnkomen wanneer je op de Startknop klikte.
Dat menuvenster wordt in Windows 10 dus, net als in Windows 8.1, Start genoemd en is oprekbaar.
Als je gewend bent aan Start, zoals in Windows 8.1, dan kun je in Windows 10 de Tabletmodus proberen:
Klik daarvoor met de linker muisknop 1 keer op het meest rechtse pictogrammetje op de taakbalk en klik op Tabletmodus.
Op dezelfde manier kun je de tabletmodus ook weer uitzetten en teruggaan naar de standaard modus.
Net als bij Windows 8.1 is het belangrijk om Windows 10 zo nu en dan een keer opnieuw op te starten via de knoppen Start, Aan/uit en "Opnieuw opstarten".

marita5
door marita5 May 26, 2019 om 12:10
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@Gsm , bedankt voor uw reactie . Bij instellingen stond lijst met programma`s / apps op uit , dit heb ik op aan gezet . Krijg nu wel het lijstje te zien en de tegels . Switchen via start knop . Nu heb ik een probleem met Hitman pro alert , werkt bij alle browsers maar bij Edge krijg ik pas de flipover als ik Edge afsluit . Ook de jumplijst bij mij werkt niet , kan niks meer vastpinnen . Dit is nog altijd dezelfde lijst wat ik vastgepind heb bij Windows 8.1

gsm
door gsm May 26, 2019 om 17:47
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Hitman pro gebruik ik niet en kan er dus ook niets over zeggen.

Jumplijst:
Wanneer ik met de rechter muisknop op een toepassing klik, dan krijg ik de meest recente items te zien, die met die toepassing geopend zijn geweest. Deze instelling vind je net als de lijst met apps, onder Persoonlijke instellingen, Start: Het onderste schakelaartje.

marita5
door marita5 May 26, 2019 om 17:58
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Het onderste schakelaartje staat op aan , ik krijg geen recente items te zien , kan dan ook niks vastpinnen .

gsm
door gsm May 26, 2019 om 20:53
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Al een keer Opnieuw opstarten uitgevoerd?
Nog even goed zoeken met Google?
Bijvoorbeeld met deze woorden:  Windows 10 kan niet vastpinnen.
Een van de oorzaken zou synchronisatie met One Drive kunnen zijn. Zet de synchronisatie eens uit (als het aan staat).

Misschien dat dit nog helpt:
Zet het schakelaartje bij de Instellingen eens uit.
Kies via Start en Aan/uit, Opnieuw opstarten.
Zet daarna het schakelaartje weer aan.

marita5
door marita5 May 26, 2019 om 22:34
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@Gsm , ik heb alles gedaan , zelfs mijn account bij One Drive ontkoppeld , niks helpt

gsm
door gsm May 27, 2019 om 08:46
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Test het eens uit met Kladblok.
Kladblok vind je in de programmalijst van Start onder Accessoires.
Maak een nieuw documentje met iets tekst erin en sla het op als txt bestand met een toepasselijke naam.
Sluit kladblok weer.
Klik nu in Start, Accessoires met de rechter muisknop een keer op kladblok.
Als je dan de naam van het zojuist gemaakte document ziet (met rechts de pin voor het vastpinnen) dan werkt dat in elk geval goed.
Zie je echter niet de naam van het nieuwe document dan is er zeker iets aan de hand.

marita5
door marita5 May 27, 2019 om 09:31
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@gsm , dit werkt , ik zie het aangemaakte document

ma
door malty - May 26, 2019 om 23:52
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat betreft de jumplijsten, hier ging de vraag over Word, maar kijk eens of u hier wat mee kunt.
Antwoord van doc mck o.a.?
https://answers.microsoft.com/en-us/msoffice/forum/msoffice_word-mso_other/why-is-the-word-jump-list-not-showing-up/69dec0de-5e7a-4f0a-8c04-5cc90884d8f7

marita5
door marita5 May 27, 2019 om 08:40
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@malty ,bedankt voor uw reactie . Ik heb bij Schoone Pc ( nederlands is gemakkelijker ) gelezen hoe je de jumplijst kunt herstellen . Ik wacht af , misschien veranderd het na een update . Programma`s die niet worden vermeld in de jumplijst kan ik ook vastmaken als bladwijzer / of toevoegen bij de snelkiezer .

Topantwoord

gsm
door gsm - May 27, 2019 om 08:57
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Het zou kunnen dat je teveel documenten hebt vastgepind met WIndows 8.1 en dat Windows 10 er daarom geen nieuwe bijplaatst.
Windows 10 heeft een maximum van rond de 10 items om te laten zien.
Je zou dan dus eerst een of meer gepinde items moeten losmaken, voordat je nieuwe recente items gaat zien.
Dit maximum is misschien wel aan te passen, maar daarvoor moet je bij Windows 10 een wijziging in het register aanbrengen.
Die wijziging lijkt niet voor alle Windows 10 versies te werken!
Zie deze link:
https://superuser.com/questions/1035179/how-do-i-increase-the-number-of-items-on-a-jump-list-in-windows-10
of deze:
https://www.techrepublic.com/article/windows-10-hack-how-to-beef-up-your-jump-lists-to-show-more-pinned-items/
en deze in het nederlands:
https://nl.phhsnews.com/how-to-increase-number-of-jump-list-items-in-windows-102298

marita5
door marita5 May 27, 2019 om 09:07
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@gsm , dank u wel , bij Opera zijn er 7 vastgepind , bij Google Chrome en Edge 1 . Misschien veranderd dit bij een update  De laatste link is duidelijk.

Topantwoord

gsm
door gsm - May 27, 2019 om 09:29
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Op mijn computer is de werking bij de internetbrowsers voor elke browser weer iets anders en verschijnt de meest recente pagina meestal niet in de jumplist.
Heb je de test met kladblok nog gedaan, zie mijn laatste reactie in mijn eerste antwoord?
Met kladblok zou het in elk geval wel moeten werken.

marita5
door marita5 May 27, 2019 om 09:33
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Ik heb de test gedaan in kladblok , dit werkt . @gsm , nog èèn vraag . Systeemherstel is ingeschakeld , Ik heb een herstelpunt aangemaakt , gebeurd dit in Windows 10 ook automatisch , of moet ik dit iedere keer zelf doen ?

gsm
door gsm May 27, 2019 om 17:11
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Zie mijn antwoord onder dat van Edrick3.

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - May 27, 2019 om 10:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

nog èèn vraag . Systeemherstel is ingeschakeld , Ik heb een herstelpunt aangemaakt , gebeurd dit in Windows 10 ook automatisch , of moet ik dit iedere keer zelf doen ?

Het maken ervan gaat vanaf nu dan wel automatisch. Automatische herstelpunten  worden pas aangemaakt bij de installatie van een update of als er nieuwe software wordt geinstalleerd.

marita5
door marita5 May 27, 2019 om 11:04
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@edrick3 , dank u wel , weer een stukje wijzer .

Topantwoord

gsm
door gsm - May 27, 2019 om 16:45
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Herstelpunt:
Edrick3 heeft al geantwoord, maar om er zeker van te zijn moet je het zelf controleren.

Klik 1 keer met de linker muisknop op Start, zodat het Startmenu verschijnt.
Type nu het woord: configuratiescherm en klik links in de kolom op Configuratiescherm.
In het Configuratiescherm zorgen dat je rechtsboven, bij Weergeven op: "Grote pictogrammen" kiest.
Klik op het pictogram met de naam Systeem.
Klik in de meest linker kolom op Systeembeveiliging. Je komt dan in het venstertje Systeemeigenschappen
Bij Beveiligingsinstellingen kun je controleren of een harde schijf is ingeschakeld voor Systeembeveiliging of niet.
Je kunt dit wijzigen met de knop Configureren.
Je kunt zelf een herstelpunt maken met de knop Maken. Verder gebeurt dit automatisch op ingeschakelde schijven.
Systeembeveiliging bestaat bij Windows tegenwoordig uit twee onderdelen:
1) Beveiliging van mappen en bestanden
Als er iets in een map of bestand is gewijzigd dan kun je terug naar de Vorige versie, via rechtsklikken en Eigenschappen van de map of bestand.
2) Systeemherstel, zoals bij Windows 7.
Je kunt terug naar een herstelpunt voor een poging om Windows 10 te herstellen met de knop Systeemherstel in het venstertje Systeemeigenschappen.
Naast dit kun je ook nog terug naar fabrieksinstellingen of naar de toestand die je had bij een systeem upgrade (grote update) van Windows.
Dat vind je via Start, Instellingen, Bijwerken en beveiliging, Systeemherstel.
Dat is dus een geheel andere systeemherstel dan hiervoor genoemd.

De beste beveiliging is echter een volledige backup maken van het systeem en natuurlijk vooral ook van je belangrijke bestanden.

marita5
door marita5 May 27, 2019 om 17:21
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@gsm , is allemaal gecontroleerd en ingeschakeld . Ook een herstelpunt gemaakt met de naam Windows 10 geïnstalleerd , zo vind ik het terug
Bedankt voor de uitleg beveiliging van mappen en bestanden , ga zo door ;-))

br
door brui0929 - May 28, 2019 om 22:00
629 Antwoorden / 10 Vragen

Door links naast de zoekbalk op het Windows ikoon te gaan staan met de muis en 1 keer te klikken.