mathijs_b
door mathijs_b Jan 4, 2018 om 17:20
Computers & telefonie
Windows 10 activatie vervalt met update naar v. 1709. Of ik even € 259 wil betalen aan Microsoft.....

Ik heb update 1709 van Windows 10 pro op een nieuwe 256GB SSD geïnstalleerd. Schone installatie dus vanaf download Microsoft.

Activatie gecontroleerd, die was OK.

Windows 10 Pro zat er al geruime tijd op en werkte perfect. Na een paar dagen krijg ik de melding dat ik TOCH moet activeren. Ik heb met Microsoft hierover gebeld maar er kwam geen oplossing. Over een tijdje zou ik een e-mail ontvangen. (....)

Er zijn, op de SSD na, geen hardwarewijzigingen geweest.

Er komen nu steeds meer problemen. Ik moet inloggen voor ik met Windows kan gaan werken wat voorheen niet hoefde (blank ww ingevoerd). Verder is de lay-out veranderd. Andere achtergrond e.d.

De enige oplossing is nu dat ik een nieuwe activatie ga aanschaffen voor € 259. Dit ben ik echter niet van plan omdat ik reeds voor activatie betaald heb. Ik werk met legale software.

Op de bijlage bij deze vraag heb ik de meldingen voor activatie bijgevoegd.

Ik heb een digitale licentie voor Windows 10 Pro, ik heb Windows 10 Pro, en ik moet Windows 10 pro installeren....... zie foto.

Of € 259 betalen.....

Ik snap het niet meer....

Wie kan me verder helpen?

En zijn er andere gebruikers die een vergelijkbaar probleem hebben?

22260 15 Rapporteer

ro
door ron503 - Jan 4, 2018 om 17:43
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Kunt u die update niet de-installeren met bijvoorbeeld de installatie herstel functie.

mathijs_b
door mathijs_b Jan 4, 2018 om 18:06
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ik heb de complete Wondows 10 Pro incl update gedownload en geïnstalleerd op een nieuwe SSD.

Bij key niets ingevuld, later werd die uit de BIOS opgehaald. Windows 10 stond al op de PC.

ro
door ron503 Jan 4, 2018 om 18:50
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U dient wel de licentiecode die u bij aanschaf van Win 10 Pro heeft gekregen in te vullen want doet u dat niet tijdig dan vervalt de voorlopige activatie.

zw
door zwaardvis Jan 4, 2018 om 19:16
1525 Antwoorden / 51 Vragen

@ron503, tegenwoordig staat de productkey in de Bios gebrand. Die wordt automatisch door Windows gelezen. Er zijn vrijwel geen stickers met codes meer bij normale PC's sinds Windows 8.

zw
door zwaardvis Jan 4, 2018 om 19:38
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Verplaatst naar Antwoorden

Ge
door Genee - Jan 4, 2018 om 17:45
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk eens of het antwoord van Wim-Bart je kan helpen.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1648403

Cookies
door Cookies - Jan 4, 2018 om 19:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Al geklikt op: ik heb onlangs de hardware van dit apparaat gewijzigd? Je probeert nu WinPro te installeren toch op een nieuwe SSD?

Als je Win10 hebt gekocht in de Microsoft Store dan kun je de productcode vinden ergens in je MS account.

zw
door zwaardvis - Jan 4, 2018 om 19:45
1525 Antwoorden / 51 Vragen

@mathijs. Wacht even. Je schrijft: Bij Key niets ingevuld later werd die uit de BIOS opgehaald. Bij mijn weten leest hij bij de installatie de BIOS en als hij daar een code vindt, vraagt Windows überhaupt geen key meer. Dat vakje verschijnt gewoon niet. Tenzij de ingebrande key niet overeenstemt met het product dat je installeert. Je hebt toch wel de gewone Win10Pro gedownload en niet de N versie of zo?

En wat gebeurt er als je de originele HDD die meegeleverd werd, weer er in zet?

Overigens kun je de prod.key uit de BIOS lezen m.b.v. het gratis programmaatje Produkey van Nirsoft.net
Maar normaal gesproken heb je die code niet nodig. Maar kijk eens even of daar een normale code staat of dat die beschadigd is of zo....

Grunnen.
door Grunnen. - Jan 4, 2018 om 19:56
509 Antwoorden / Vragen

Een update Windows 10 is alleen gratis als er een oude versie vanaf windows 7 op de HD is geinstalleerd .Heb je geen licentie van een WIndows versie dan zit er niets anders op een licentie te kopen.Als je een key van W10 hebt kun je met behulp van deze key windows 10 downloaden op een USB stick of een DVD

zw
door zwaardvis Jan 4, 2018 om 20:22
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Niet helemaal waar. Als er een oude versie van Win10 op de HDD stond die met een key van Windows 7 was geinstalleerd, kun je gerust de HDD vervangen door een SSD en dan op de SSD een spiksplinternieuwe versie installeren, zoals TS gedaan heeft. WIndows leest dan bij eerste gebruik via internet de activatieservers van Microsoft en ziet dat deze PC (ondanks de nieuwe SSD) een geldige upgrade, digitale licentie heeft en activeert gewoon. Maar ik begrijp dat dit geen Win7 PC was, want TS schrijft dat Win10 er op stond en dat de key uit de BIOS werd gelezen. Het is dus een recente PC.

Grunnen.
door Grunnen. Jan 4, 2018 om 21:00
509 Antwoorden / Vragen

Mooi verhaal ,maar een update van W 10 installeren op een nieuwe schijf lukt niet De schijf formateren en de orginele meegeleverde Window 10 versi installeren is de enige optie . Of windows 10 klonen van de oude schijf.

zw
door zwaardvis Jan 4, 2018 om 21:14
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Dan ben ik zeker de uitzondering. Want mij lukt het gewoon. Niet een update van Win10 op een nieuwe lege schijf maar gewoon de laatste Win10 versie vanaf een gedownloade DVD van de Microsoftsite.

Grunnen.
door Grunnen. Jan 4, 2018 om 21:20
509 Antwoorden / Vragen

Nee want als je mijn verhaal  goed gelezen had is dat mijn advies aan TS of de oude schijf herplaatsen en de schijf klonen naar de SSD is ook een optie.

mathijs_b
door mathijs_b Jan 4, 2018 om 22:38
641 Antwoorden / 77 Vragen

De oude SSD werkt perfect. Activatie is O.K.

Sterker nog... ik had meteen na de installatie van de nieuwe SSD een back-up gemaakt.

Die heb ik nu terug gezet naar een (oude) harde schijf.

En..... daar is de activatie ook O.K. (tot nu toe).

Alleen, de nieuwe installatie (waarvan ik de Back-Up gemaakt had), die accepteert de activatie niet.....

Wat ik ga proberen: De nieuwe SSD formatteren, en de back-Up daarop terug zetten. Ik ben benieuwd!

zw
door zwaardvis Jan 4, 2018 om 23:25
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Dan zou ik de nieuwe SSD eerst Cleanen met Windows Diskpart (Google voor instructies). Daarmee wordt de disk volledig gewist zodat je zeker weet dat er niets achterblijft. Vaak kun je bv de systeem of EFI partities niet wissen op de gewone manier, maar met Diskpart wel.

Grunnen.
door Grunnen. Jan 5, 2018 om 13:51
509 Antwoorden / Vragen

Dat gaat niet lukken .Je moet eerst windows 10 installeren of klonen van je oude HD en na alle updates daarna de backup terugzetten .

gsm
door gsm Jan 5, 2018 om 14:19
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Windows 10 was al geïnstalleerd en dan is een productcode echt niet meer nodig.

Maak tijdens de nieuwe installatie (Aangepast) van Windows 10 de SSD leeg: Alle partities verwijderen.
Geen productcode invoeren!
Netwerk aangesloten!
Microsoft zou de PC moeten herkennen en Windows 10 Pro zonder problemen moeten activeren.
Als het een UEFI PC is en desondanks toch MBR partities gebruikt werden en geen GPT partities, dan kun je dat het beste weer zo doen, door tijdens de boot van het installatiemedium niet voor UEFI te kiezen in het Bootmenu van de PC.

tdmduc
door tdmduc - Jan 4, 2018 om 22:17
704 Antwoorden / 2 Vragen

Je zit nergens aan vast hoor.

Je hebt "Pro"niet echt nodig en voor 19 euro koop je op internet al een legale key en kun je bijvoorbeeld ook gewoon een volledige setup van A tot Z uitvoeren. Er zijn complete 1709 images te downloaden(van Microsoft zelf) in plaats van upgrades(die vaak de mist in gaan)

No worries mate.

Heb hier al regelmatig wat gekocht en hier ook. En nogmaals, ja volledig legaal.

Hier  vind je een handleiding hoe je je hardware losmaakt/ontkoppelt van je oude key en een nieuwe key kunt gaan gebruiken en activeren met o.a. het SLUI 3 en SLUI 4 commando.

re
door red1 - Jan 5, 2018 om 12:26
329 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk eens op de achterkant van je PC , daar zit een gele sticker met een lang nummer . Gebruik dat nummer al er om een code wordt gevraagt

gsm
door gsm - Jan 5, 2018 om 12:31
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik heb gisteren nog op een Windows 7UEFI PC een vers exemplaar van Windows 10 Home geinstalleerd.
Belangrijk: Bij productcode eerst altijd aangegeven dat die niet beschikbaar is! Zorg dat tijdens de installatie een netwerk aangesloten is en ook werkt (LAN kabel of via Wifi).

De activatie verliep na de installatie volkomen automatisch.

Ik heb al verschillende keren een SSD geplaatst met daarop gekloond de bootpartitie, wat altijd feilloos lukte.

Je hoeft geen blank wachtwoord te gebruiken.
Je kunt met netplwiz de gebruikersnaam en wachtwoord invullen en aangeven dat die gebruiker automatisch dient gestart te worden.
Bij een online account moet je daarbij het volledige e-mailadres als gebruikersnaam invullen en niet de verkorte naam.

De Pro versie is voor thuisgebruik nergens goed voor, tenzij je voor zakelijk gebruik de computer op een domein wilt aansluiten.
Neem liever de Home editie!

akkerdistel
door akkerdistel Jan 5, 2018 om 19:16
1790 Antwoorden / 3 Vragen

"Zorg dat tijdens de installatie een netwerk aangesloten is en ook werkt" Haha

holiday
door holiday - Jan 5, 2018 om 13:15
102 Antwoorden / 12 Vragen

Ik had dit probleem ook en heb er maar een iligale versie op gezet.
Werkt prima.
Dan moet Microsoft het maar niet zo moeilijk maken.

jdc
door jdc - Jan 5, 2018 om 14:03
3 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte Windows10 gebruikers.

Verleden jaar was er op het journaal de mededeling, dat er bij MicroSoft in Europa 1000 arbeidsplaatsen zullen gaan verdwijnen i.v.m. verminderde aktiviteiten op software gebied.
Na Windows 10 komt er n.l. geen nieuwe Windowsversie meer.
Je ziet dan ook, dat Microsoft zijn verdienmodel heeft aangepast en de aktiviteiten in de "Open Software" wereld aan het uitbreiden is.
Ook op het gebeid van de smartfoon zie je voor 96% Apple(heeft op dit moment trouwens een "backdoor"probleem met z'n processoren) en Android. Allebei nakomelingen van het Unix besturingssysteem uit 1969. In historische volgorde: Unix-Mac Os X-iOS(Apple) en Unix-Linux-Android.

Mijn advies: download gratis Linux Ubuntu of en dat is optisch misschien herkenbaarder Linux Mint (eveneens gebaseerd op Ubuntu).
Geniet naast een stabiel en veilig OS van duizenden opensoftware programma's zoals Libre Office, VLC mediaspeler, Mozilla Thunderbird, Firefox, Collectionmanagers, Scribus (DTP), GIMP (fototbewerking), LibreCad (3D), Audacity (audiobewerking) enz. enz..... (www.ubuntu-nl.org/download/)

Veel succes

JdC

gsm
door gsm Jan 5, 2018 om 14:35
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ubuntu 17.10 had een probleem met het beschadigen van de UEFI firmware!
Gebruik altijd een LTS versie om niet geplaagd te worden door de vele Ubuntu bugs.
Linux Mint wordt tegenwoordig alleen nog als LTS versie geleverd en is bij normaal gebruik een prima alternatief voor Windows 10.
Linux Mint Mate is uitstekend evenals linux Mint Cinnamon, dat iets meer van de processor vergt.
Alleen de stuurprogramma's voor o.a. printers en scanners kunnen soms problemen opleveren.

Een zeer snelle linux distributie, die je zou kunnen uitproberen, is Antergos.
De live installatie heeft Gnome als desktopomgeving.
Tijdens de installatie op harde schijf kun je echter de gewenste desktop kiezen: Mate, Gnome, Cinnamon en KDE

dokun
door dokun Jan 5, 2018 om 15:40
152 Antwoorden / 0 Vragen

@JDC,

Uw antwoord geeft geen antwoord op de vraag die er gesteld is.

Verder is het ook een beetje onzin wat u loopt te verkondigen!

newmikey
door newmikey Jan 5, 2018 om 23:15
830 Antwoorden / 0 Vragen

@JDC
Inderdaad geen antwoord en hier volledig off-topic. Ik ben zelf al zo'n 14 jaar geleden met Windows gestopt en heb er alleen nog (helaas verplicht) op het werk mee te maken maar da's nog geen reden om hier te gaan evangeliseren over Linux. Als mensen willen overstappen dan doen ze het en anders gewoon niet.

Van de rest van uw verhaal klopt ook al veel niet, Android heeft inderdaad een Linux stamboom maar Apple's OSX stamt af van BSD en niet Linux. Of uberhaupt Ubuntu of Mint een juiste keuze zijn voor een beginnend linux gebruiker is ook nog maar de vraag.

fl
door flipflipsen - Jan 5, 2018 om 14:17
17 Antwoorden / 0 Vragen

Holiday heeft gelijk, als men het U zo moeilijk maakt, [edit-redactie].
Of overstappen op Linux (Ubuntu, Mint of dergelijke) daar is alles sowieso gratis.

audb
door audb - Jan 5, 2018 om 14:45
1668 Antwoorden / 5 Vragen

https://www.heidoc.net/php/Windows%20ISO%20Downloader.exe

Hier mee is een officiele windows 7, 8 en 10 iso mee te downloaden.

Wat ik me wel even afvraag is of u niet perongeluk een 32 bit versie er op heb gezet in de plaats van een 64 bit.

Soms maken mensen de fout om te denken dat ze een 32 bit versie moeten nemen omdat ze maar 4 gb geheugen in hun laptop/desktop hebben.

Echter zetten fabrikanten er meteen een 64 bit versie er op zodat als de laptop of desktop een geheugen update krijgt je niet een 64 bit versie op de ssd/hdd hoeft te zetten.

Overigens eisen merken zoals Acer dat je hun geheugen er in moet zetten iets wat echt niet altijd noodzakelijk is maar je zou wel dan een andere set geheugens moeten kopen wat een stuk goedkoper is dan een enkele van 4gb van hun.

Zo zou in een acer aspire 7750 een 4gb geheugen van Acer €78 gaan kosten terwijl een set van 8 gb van een andere merk nog geen €65 kost

zw
door zwaardvis Jan 5, 2018 om 22:21
1525 Antwoorden / 51 Vragen

32 bit of 64 bit maakt niets uit voor de licentie. Net zo min als BIOS of UEFI. Zelfs niet Engels of Nederlands of Frans. Wat wel uitmaakt is de Home of Pro versie.