Ce
door Cees Sorong Oct 29, 2020 om 19:26
Computers & telefonie

Windows 10 Home edition voor de eerste keer opstarten

Ik heb onlangs een nieuwe desktop aangeschaft.
Nu moet ik Windows 10 home voor de eerste keer opstarten.
Tijdens deze procedure wordt er gevraagd om een Microsoft account in te vullen.
Is dit verplicht of kan ik dit overslaan? Ik heb wel een account maar dat is mijn gmail adres.
Ik heb gelezen dat dit o.a. een hotmailadres zou moeten zijn. Klopt dit?
Als ik daarna de harde schijf wil partitioneren (met Easeus freeware edition) moet
ik dan ergens speciaal op letten?
Alvast dank voor iedere reaktie.

7688 9 Rapporteer

mi
door miennaamishaaz - Oct 29, 2020 om 20:01
725 Antwoorden / 1 Vragen

Wat je moet doen is de desktop niet aan het internet koppelen, dan kan je een Lokaal account aan maken.

Je hoeft de hardeschijf niet te partitioneren. wat je doet is. op de laptop:
Via Windows media creation tool een schone instalatie doen  {zonder behoud van data, omdat het een nieuwe pc is waar ik van verwacht dat je deze nog niet hebt gebruikt}
{indien er data opstaat zet dit op een USB stick}
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Hierbij kan je onder Advanced options de Harde schijf/ssd volledig correct partitioneren.
een SSD hoef je niet te partitioneren, een HDD kan je dan als 1 partitie doen.

Als je dit doet ben je gelijk van alle Bloatware af die erop staat, zoals Macafee antivirus {HP/DELL/ACER/ASUS/Lenovo "Software"}

koekeloer
door koekeloer Oct 30, 2020 om 11:43
562 Antwoorden / 18 Vragen

Waarom moet hij dit op een laptop doen als hij zegt een desktop te hebben gekocht?

mi
door miennaamishaaz Oct 30, 2020 om 16:28
725 Antwoorden / 1 Vragen

Dat was een Typo. Zag het te laat en kon het niet meer wijzigen.

diumenge
door diumenge - Oct 29, 2020 om 21:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het hoeft niet, maar ze maken het niet heel makkelijk.

Je kan verder elk e-mail adres gebruiken, dat hoeft dus geen hotmail of anders MS e-mail adres te zijn.

ma
door malty - Oct 29, 2020 om 22:11
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Zoek eens de benodigde info op de site schoonepc.nl, klik op de rode Menu knop boven het hoofd van Menno.
https://www.schoonepc.nl/windows10/microsoft_account.html
https://www.schoonepc.nl/instal/partition.html
Veel plezier met de nieuwe computer.

brui0929_20654
door brui0929_20654 - Oct 30, 2020 om 06:33
98 Antwoorden / 1 Vragen

Ja een account is nodig om in te loggen op het besturing systeem. Dit staat los van het e-mail adres. Kan ook als Windows geïnstalleerd is. Bestanden kunt u op de D partitie zetten gebruik de C partie alleen voor Windows als er niet vanaf de SSD wordt opgestart.

diumenge
door diumenge Oct 30, 2020 om 08:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nee, een MS account is niet nodig. MS wil het wel heel graag en maakt het dus niet makkelijk om zonder MS account te werken.

th
door thieu Oct 30, 2020 om 15:45
147 Antwoorden / 0 Vragen

Er is wel een account nodig, maar dat kan een lokaal account zijn. Een account dat dus alleen lokaal op de eigen computer staat en niet bij MS bekend is. [EDIT} ik zie dat dit blijkbaar eind vorig jaar veranderd is?? Zie artikel: https://www.computeridee.nl/nieuws/installatie-windows-10-standaard-alleen-met-online-account-mogelijk/ De enige mogelijkheid is de PC eerst los te koppelen van het internet. Zie artikel.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 30, 2020 om 10:10
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Idem, als al gezegd, het is op zich gewoon een kwestie van een adres invullen en het voordeel is dat u dan gemakkelijker voor toegang heeft tot diverse andere microsoft apps zoals bijv. Teams.
https://account.microsoft.com/account/Account?ref=settings&mkt=nl-NL&destrt=home-index

Maar er is ook een nadeelk en het is dan aan u wat te doen, het hoeft niet en zie daarvoor o.a. https://www.webwijzer.nl/software/windows-10-zonder-microsoft-account.html

audb
door audb - Oct 30, 2020 om 11:55
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Helaas is het zo dat bij de nieuwste versie van Windows 10 je verplicht bent om een account aan te maken bij M$ en als je alles hebt doorlopen kan je deze weer verwijderen en een locale account aan te maken.

Het is zelfs zo erg dat je zelfs je geboorte datum moet ingeven ( gewoon een jaar of 6 ingeven anders krijg je te maken met reclame)

Het is helaas de nieuwe strategie van M$ om nog meer inkomsten te genereren.

Blijkbaar verdiennen ze niet genoeg meer en kan je er op rekenen dat je flink wat reclame gaat zien in de toekomst zo als nu al het geval is met Internet explorer vandaar ik liever Google Chrome gebruik incombinatie met  Adblokker plus.

adriaan2
door adriaan2 Nov 1, 2020 om 14:15
104 Antwoorden / 0 Vragen

Met leeftijden onder de 18 jaar oud kan je bij sommige website een blokkering verwachten. Dus gewoon elke leeftijd boven de 18 invullen.

th
door thieu - Oct 30, 2020 om 15:55
147 Antwoorden / 0 Vragen

https://www.sneekernet.nl/wp/microsoft-account-verplicht/

Ik heb ook altijd een lokaal account gebruikt, maar dat schijnt eind vorig jaar gewijzigd te zijn. MS verplicht nu een MS-account.
Er is wel een mogelijkheid, maar dan moet de PC *vooraf* losgekoppeld worden van het internet.

Ce
door Cees Sorong - Oct 30, 2020 om 18:55
2 Antwoorden / 2 Vragen

Allen dank voor de informatie. Ga er mee aan de slag.

Remco Bravenboer
door Remco Bravenboer Nov 2, 2020 om 09:13
2 Antwoorden / Vragen

Hey Cees,

Is het onderhand gelukt?
Zo niet, dan kan ik wel een handleiding schrijven op mijn website Laptoid en u vervolgens de link sturen.

Ik hoor het graag!

Remco