Afgelopen november 2011 hebben wij een Acer-laptop gekocht bij MediaMarkt. De installatie van de computer hebben we zelf gedaan met behulp van de wizard, die start als je computer voor de eerste keer aanzet.
Alles is prima verlopen. Ook de productactivering van Windows 7 verliep als een zonnetjes. Windows 7 was legitiem.
Deze week zet ik de computer aan en tot mijn verbazing verschijnt een scherm dat de validatie van Windows 7 is mislukt en dat we geen legitieme Windows 7 hebben. Dat is onmogelijk, omdat ik de sticker met de licentie onder de laptop heb plakken.
Alles geprobeerd, maar Windows houdt vol dat de Windows 7-versie niet legitiem is.
Daarop heb ik een keyfinder geinstalleerd en blijkt dat de Windows 7-key niet dezelfde is als de key die op de computer is geinstalleerd. Die heb ik tijdens de installatie niet hoeven invoeren, omdat deze in de wizard ingebakken zit.
Afgelopen zaterdag heb ik Acer gemaild en kreeg een automatisch bericht dat ik binnen 24 reactie zou krijgen. Dat gebeurde echter niet.
Daarop heb ik vandaag Acer gebeld en het probleem voorgelegd. Ik kreeg als antwoord dat ik dan waarschijnlijk een typfout bij het invoeren van de productcode zou hebben gemaakt. Daarop heb ik uitgelegd hoe hun eigen installatiewizard werkt en dat ik daar geen code hoefde in te voeren. Dit leek nieuw voor de helpdeskmedewerker.
Ze adviseerde om naar de geinstalleerde updates te gaan en daar update KB109733 te verwijderen. Dat zou het probleem oplossen. Deze update kon ik niet vinden. Als dat het probleem niet zou oplossen, dan moest ik een complete systeemherstel uitvoeren, maar dan zou ik al mijn bestanden kwijt zijn.
Na wat Googlen kwam ik tot de ontdekking dat de betreffende update niet de KB109733 moest zijn, maar de KB971033. Dus dan toch maar de update verwijderd.
Wat blijkt tot mijn schrik: De problemen werden erger, omdat nu ook Microsoft Security Essentials, mijn antivirusprogramma, aangeeft over 30 dagen de geest te geven.
Alle mogelijke manieren om een nieuwe productkey in te voeren zijn door Acer in deze OEM-versie verwijdert en ik kan dit dus niet meer oplossen.
Microsoft helpt niet en verwijst naar Acer, omdat dit een OEM-versie is.
En ik? Ik blijf met de gebakken peren zitten en moet maar zien hoe ik 300gb aan data gebackupt krijg.
Waarschijnlijk zullen meer mensen dit probleem krijgen, omdat de ongeldige productkey op alle Acer Laptops hetzelfde is en Microsoft deze key als ongeldig ziet.
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
In de fabriek worden harde schijven gevuld met Windows 7 voor geïnstalleerd met uniek nummer.
Vele meters verder als het plastic doosje om de laptop komt moet de juiste sticker erop en vermoedelijk is het daar verkeerd gegaan. Dus simpel foutje aan de lopende band helaas!
Dus meld de sticker en ga naar Microsoft Nederland. Die kunnen je helpen met de juiste code erin te krijgen. Er moet dus nog een Nederlander zijn met hetzelfde probleem maar dan de nummers andersom!
Helaas geeft Microsoft niet thuis ivm de OEM-licentie. En de klantenservice van Acer heeft de kennis niet in huis. Die werken met een systeem met standaard vragen en antwoorden.
Toen het te moeilijk werd, had de medewerkster geen antwoord meer, behalve complete herinstallatie.
[quote=carola.83 schreef op dinsdag 14 feb 2012, 18:40]De leverancier moet dit probleem oplossen. MS en Acer hebben hier verder niks mee te maken.Klopt, je zou terug naar MM moeten met die Laptop.
Het is daarnaast sowieso verstandig om die 300GB aan data te backuppen, dit is dan een mooie aanleiding. Makkelijkste is met een portable harddisk.
Alternatief is toch de sleutel zelf te veranderen, lukt dat echt niet? Hier staat hoe he zou moeten lukken: link.
Er zijn ook nog wel programma's voor te downloaden als je wat beter zoekt in het 'circuit', daarmee moet het zeker lukken om de sleutel te vervangen.
Het stickertje klopt en heeft een geldige code. Je kunt de code van de sticker gebruiken voor Productcode wijzigen. Daarna zou Windows weer legitiem moeten zijn. Dus via Starten rechtermuisknop op Computer naar Eigenschappen. Direct achter de huidige code vind je de link om de productcode te wijzigen in de waarde die op het stickertje staat.
En inderdaad gebruiken de fabrikanten voor het gemak bij de productie een andere vaste Windows productcode, die dus voor veel PC's van dat merk dezelfde is. Dat maakt een en ander wel fraudegevoelig.
[quote=gsm schreef op dinsdag 14 feb 2012, 19:21]Het stickertje klopt en heeft een geldige code. Je kunt de code van de sticker gebruiken voor Productcode wijzigen. Daarna zou Windows weer legitiem moeten zijn. Dus via Starten rechtermuisknop op Computer naar Eigenschappen. Direct achter de huidige code vind je de link om de productcode te wijzigen in de waarde die op het stickertje staat.
En inderdaad gebruiken de fabrikanten voor het gemak bij de productie een andere vaste Windows productcode, die dus voor veel PC's van dat merk dezelfde is. Dat maakt een en ander wel fraudegevoelig.
Als ik naar de MM ga, dan krijg ik een lege laptop terug en ik heb geen mogelijkheid om 300gb ergens neer te zetten. Heb geen externe hdd of zo.
En voor wat betreft de link "Productcode wijzigen": Die link ontbreekt bij mij.
Ik heb het al via slui.exe geprobeert, maar dan krijg ik een foutmelding, dat ik die niet kan uitvoeren. (Wel is de opdrachtprompt als administrator gestart.)
En via slmgr.vbs heb ik hetzelfde probleem. Ook die is niet te gebruiken voor het aanpassen van mijn productcode.
De link "Productcode wijzigen" moet helemaal onderaan (wel even omlaag scrollen) in het Venster voor de Eigenschappen van de Computer staan, onder Windows activeren, net links van het zegel voor legitieme software. Zie ook hier.
Als de link er niet staat, dan is dat wel erg vreemd en heb je een afwijkende of onjuiste Windows 7 installatie.
[quote=gsm schreef op dinsdag 14 feb 2012, 21:25]De link "Productcode wijzigen" moet helemaal onderaan (wel even omlaag scrollen) in het Venster voor de Eigenschappen van de Computer staan, onder Windows activeren, net links van het zegel voor legitieme software. Zie ook hier.
Als de link er niet staat, dan is dat wel erg vreemd en heb je een afwijkende of onjuiste Windows 7 installatie. De link stond er niet. Via de Microsoft USA-site heb ik een programmaatje gevonden van een derde om de link te laten verschijnen, maar de link werkt niet. Waarschijnlijk komt dit omdat in sommige OEM-versies het bestand slui.exe niet gebruikt kan/mag worden. Deze zijn af-fabriek al geactiveerd.
Ik ben een stap verder en ga weer verder zoeken om verder te komen. Wat een ellende, zeg.
[quote=beliyahara schreef op dinsdag 14 feb 2012, 19:37]
Als ik naar de MM ga, dan krijg ik een lege laptop terug en ik heb geen mogelijkheid om 300gb ergens neer te zetten. Heb geen externe hdd of zo.
Dan zou ik eerst naar de MM (of een andere winkel) gaan om een externe HDD aan te schaffen en een goede backup te maken van je gegevens (dit is overigens onafhankelijk van het probleem wat je met je laptop hebt).
Dit verandert de licentie van Windows. Windows moet nog wel geactiveerd worden en dat kan met onderstaande opdracht.
cscript “%SystemRoot%System32slmgr.vbs –ato”
Meer opdrachtregel opties kun je oproepen met:
cscript “%SystemRoot%System32slmgr.vbs /?”
Dat heb ik geprobeerd. Mijn OEM-versie staat het gebruik van slmgr.vbs en slui.exe niet toe.
Ik krijg als medling: Voer op een computer waarop Microsoft Windows (niet-kern) wordt uitgevoerd de op dracht 'slui.exe 0x2a 0x8002801D' uit om de fouttekst weer te geven. Fout: 0x8002801D
Hier precies hetzelfde verhaal (veroorzaakt door Kaspersky en MSE op een computer). Misschien kun je er iets mee. De foutcode betekent dat een of andere .dll niet geregistreerd is.
Ik heb ook een acer een Desktop aspire en een notebook van packerd Bell.
Beiden aangeschaft bij MYCOM...met beide dezelfde ID code en beide nu nog werkend.
beide hebben dezelfde " pre" installaties code die vanaf de fabriek geinstalleerd zijn.
Ook bij beide kunnen wij de nummers van onze windows stickers overnemen maar invoeren hiervan de mogelijk er niet is,zoals jullie allen overige advies gegeven hebben.bij ons staat het id nummer vast. en alle opties werkt gewoon niet.
packerd en Acer hebben dezelfde installaties met dezelfde product nummer xxxx-OEM-8992687-xxxxx6 dit nummer kan wel van pas komen...
de x-en geef ik niet op maar die zijn 100 % zeker als mevrouw beliyahara en zij weet dat de laatste 5 x-en voor de laatse 6 dezelfde cijfers zijn. Ik denk dat het bij elke nieuwe notebooks ,dekstops die pre installed zo zijn geinstalleerd.
De gratis software van Norton etc gaan na 3 maanden uit...of je moet een licentie kopen...dat is normaal.
Kies maar microsoft de volledige gratis virusscanner microsoft security essentials bij microsoft te downloaden.
Dus voor het software moet ik bij Mycom informeren hoe zij dit oplossen indien ik ook een windows die niet "legaal" zou worden.
Inmiddels heb ik de herstel-dvd's klaar. En heb een Windows 7-dvd geregeld, waardoor ik alleen Windows kan vervangen.
Acer weet het ook niet meer. Alle opties die ik uitgeprobeerd heb zette hun voor een probleem: Andere opties hadden ze ook niet meer.
En dus moest ik maar de herstelprocedure volgen. Maar dan heb ik nog geen mogelijkheid om mijn eigen productkey in te voeren. En dat wil ik deze keer wel.
In ieder geval was er verder geen oplossing meer.
MediaMarkt gaf al meteen aan dat ik dan maar de hersteldvd's moest gebruiken. Kortom, ook van hun kant af geen oplossing.
Is er al een back-up gemaakt van de C-schijf naar de D-schijf?
Als dat zo is geweest, dan moet het mijns inziens de back-up van de D-schijf het werk doen.
Ook al een herstelpunt geprobeerd?
Onlangs had ik dit ook met een 2½ jaar oude ACER! Herstelpunt veroorzaakte ook - herstelpunt was ook al beschadigd - een mededeling dat het geen "Legitiem Windows" betrof. Helaas dit recht moeten zetten middels een update schijf Windows 7 en de ACER-drivers e.d. Daarna functioneert de ACER, geheel schoon, weer en konden de installatieprocessen van diverse software weer voren af aan begonnen.
Het zou elk willekeurig merk netbook/notebook/desktop kunnen overkomen.
[quote=beliyahara schreef op zondag 26 feb 2012, 09:57]Ik denk dat er niets anders op zit, dan toch maar een grotere externe harddisk te kopen en na een complete backup windows opnieuw te installeren.
Erg vervelend, maar het is niet anders.
Als ik op de verschillende fora kijk, dan lijkt Acer het meest getroffen door de update naar Windows 7 build 7601.
Microsoft telt 72 euro voor hulp bij een OEM-versie. Een nieuwe licentie kost 76 euro. En dat terwijl ik al een officiële licentie heb.
Maar goed, we gaan maar opnieuw installeren.
Je hoeft geen externe harddisk te kopen.
Kun je bij de D-schijf komen? Ja! Ga vandaar uit verder met de back-up terugzetten.
De licentie zit aan de onderkant, je moet wel even de productkey overschrijven op papier(tje).
Meestal heet Micros(ch)oft wel een "proefversie" van Windows 7 32|64 bits op de website om te downloaden. Probeer deze te downloaden en voer dan de productkey in die je opgeschreven heb.
Het kost wel de nodige uurtjes, dus niet 's-avonds om 10 of 11 uur aan beginnen, dan wordt het een lange nacht opblijven.
Ik heb een Retail W7-dvd geregeld via een kennis en de W7 vervangen door hersinstallatie van W7 Home Premium en daarbij mijn eigen OEM-productkey gebruikt. De activatie moest telefonisch, maar is prima verlopen. Een avond werk, maar mijn probleem is verholpen.
De link in de systeemeigenschappen om de productkey te wijzigen werkt nu ook.
Waarschijnlijk zit er een bug in de originele vanaf fabriek geinstalleerde systeemimage, want nu werkt alles wel.
[quote=beliyahara schreef op woensdag 29 feb 2012, 22:26]Ik heb het probleem als volgt opgelost:
Ik heb een Retail W7-dvd geregeld via een kennis en de W7 vervangen door hersinstallatie van W7 Home Premium en daarbij mijn eigen OEM-productkey gebruikt. De activatie moest telefonisch, maar is prima verlopen. Een avond werk, maar mijn probleem is verholpen.
De link in de systeemeigenschappen om de productkey te wijzigen werkt nu ook.
Waarschijnlijk zit er een bug in de originele vanaf fabriek geinstalleerde systeemimage, want nu werkt alles wel.
Bedankt voor jullie tips.
Leuk dat je even hebt teruggekoppeld met de oplossing.
ik sta hier dus ook met dit onderwerp op dat mijn Windows ineens niet meer legitiem is, tewijl dit WEL zo is....
korte uitleg: ik heb deze HP laptop in 2009 gekocht met Vista erop. In die tijd was Windows 7 al uit en kon toen een schijf bestellen bij HP met een upgrade naar Win.7. Helemaal geïnstalleerd met een eigen productcode en helemaal perfect.
Een paar maanden geleden werd mijn bureaublad zwart met de tekst : "dit exemplaar van windows is niet legitiem " .....? Dus ik opnieuw geprobeerd om de productcode in te voeren van de code die ik heb gekregen bij win.7 en deze werd dus niet geaccepteerd. Ook niet de productcode van Vista die onder op mijn laptop staat niet. Na een tijd werd ik het zat want je krijgt er de pest over in dat iedere keer je bureaublad zwart wordt met de tekst dat je Windows niet legitiem is terwijl dit wel zo is..Ik de computer helemaal weer terug gebracht naar de fabrieksinstellingen en toen was alles weer goed, tot vorige week en toen kreeg ik weer hetzelfde....pfff
Ik gisteren toch maar eens contact opgenomen met microsoft en daar het een en ander geprobeerd maar microsoft kan mij niet helpen omdat de update van Vista naar Win.7 een update is van HP en niet van microsoft. Toen heb ik gebeld met HP en daar werd ik heel netjes geholpen. Ik uitgelegd wat er was en die meneer zou het gaan overleggen en uitzoeken en zou mij dan terug mailen. Dezelfde dag nog een mailtje ontvangen dat zij mij niet kunnen helpen omdat mijn systeem "end of service is ".......? Ja en nu....ik weet het ook niet... De vorige keer kreeg ik ook geen updates meer en volgens mij is mijn computer dan ook niet meer beveiligd tegen nog meer ellende.. Ik maak me hier kwaad om, omdat ik niks fout doe en dan toch deze ellende krijg terwijl ik daar niet om heb gevraagd...
[quote=rdhoog schreef op zondag 19 okt 2014, 10:42]ik sta hier dus ook met dit onderwerp op dat mijn Windows ineens niet meer legitiem is, tewijl dit WEL zo is....
korte uitleg: ik heb deze HP laptop in 2009 gekocht met Vista erop. In die tijd was Windows 7 al uit en kon toen een schijf bestellen bij HP met een upgrade naar Win.7. Helemaal geïnstalleerd met een eigen productcode en helemaal perfect.
Een paar maanden geleden werd mijn bureaublad zwart met de tekst : "dit exemplaar van windows is niet legitiem " .....? Dus ik opnieuw geprobeerd om de productcode in te voeren van de code die ik heb gekregen bij win.7 en deze werd dus niet geaccepteerd. Ook niet de productcode van Vista die onder op mijn laptop staat niet. Na een tijd werd ik het zat want je krijgt er de pest over in dat iedere keer je bureaublad zwart wordt met de tekst dat je Windows niet legitiem is terwijl dit wel zo is..Ik de computer helemaal weer terug gebracht naar de fabrieksinstellingen en toen was alles weer goed, tot vorige week en toen kreeg ik weer hetzelfde....pfff
Ik gisteren toch maar eens contact opgenomen met microsoft en daar het een en ander geprobeerd maar microsoft kan mij niet helpen omdat de update van Vista naar Win.7 een update is van HP en niet van microsoft. Toen heb ik gebeld met HP en daar werd ik heel netjes geholpen. Ik uitgelegd wat er was en die meneer zou het gaan overleggen en uitzoeken en zou mij dan terug mailen. Dezelfde dag nog een mailtje ontvangen dat zij mij niet kunnen helpen omdat mijn systeem "end of service is ".......? Ja en nu....ik weet het ook niet... De vorige keer kreeg ik ook geen updates meer en volgens mij is mijn computer dan ook niet meer beveiligd tegen nog meer ellende.. Ik maak me hier kwaad om, omdat ik niks fout doe en dan toch deze ellende krijg terwijl ik daar niet om heb gevraagd...
Na meer dan tweeënhalfjaar wordt deze topic opgehaald uit de mottenballen.
Het probleem van destijds was op 29 februari 2012 opgelost.
Ik heb op mijn balkon een prachtige coleuspant in een pot die steeds meer bloemetjes krijgt. De plant is een siernetel. Zo langzamerhand word de pot een beetje te klein, en vraag ik me af of het geen kwaad kan om een bloeiende plant over te potten
Op mijn jaarnota staat een verbruik van 431 m3 gas.
Nu hou ik zelf de meterstanden bij, en kom uit op een verbruik van 422 m3 gas. (Meterstanden kloppen). Dit heb ik teruggekoppeld met Oxxio. Hun reactie:
Wat vervelend dat dit gebeurd is op de jaarnota. Ik heb het voor je nagekeken en dat heeft te maken met de factor waarmee het gas wordt berekend. Dit gebeurd altijd op de jaarnota en de fac
...
Lees meer
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt.
Lees meer