cees60
door cees60 Jan 4, 2020 om 15:48
Computers & telefonie

Windows 7 ultimate upgraden naar Windows 10 Home/Pro

Ik kan met geen enkele mogelijkheid mijn Windows 7 ultimate (32-bit) upgraden naar Windows 10.
Ik heb onderstaande manieren geprobeerd maar helaas zonder succes:
1. Heb via Heidoc.net Windows ISO Downloader 8.24.0.132 een iso bestand gebrand op een dvd-rw.
    Vervolgens uitgepakt met WINRAR en de setup gedraaid.
    Kreeg al snel de melding dat de upgrade was mislukt.
2. Heb de BIOS > BOOT aangepast in opstarten van CD-Rom. Werkte niet. De PC startte gewoon weer
    op in Windows 7 ult.
3. Heb de MediaCreationTool1909 uitgevoerd. Wederom de melding dat de upgrade is mislukt.
4. Heb op de partitie C het bestand $WINDOWS.-BT gedelete met unlocker. Weer alles uitgeprobeerd
    maar helaas zonder succes.
5. Heb zowel de Windows10 upgrade als update assistent geïnstalleerd en gedraaid. Weer geen succes.
Is er nog een andere mogelijkheid om te upgraden zonder verlies van partitin bestanden?
Is de enige mogelijkheid nu om W10 op USB of DVD te kopen en te installeren over de Windows 7
of is het beter een schone installatie te draaien. Moet ik in dit geval de C partitie formatteren of alle partities?
Heb al wel een komplete back-up op een externe harde schijf gezet van al mijn partities/bestanden?

13933 27 Rapporteer

tdmduc
door tdmduc - Jan 4, 2020 om 15:57
703 Antwoorden / 2 Vragen

"   Kreeg al snel de melding dat de upgrade was mislukt."
Wat nog meer?

Vaak is er een oorzaak. Heb je genoeg ruimte op je C-schijf?

Standaard tijdelijke cache ophogen helpt soms ook, die is door Microsoft standaard te krap ingesteld ben ik al bij een paar computers tegengekomen in mijn klantenkring.

Als het uiteindelijk niet lukt kan je ook redelijk goedkoop (legaal)een licentie kopen.

Kijk ook hier even:

https://www.schoonepc.nl/windows10/gratis_update_naar_windows_10.html

marita5
door marita5 - Jan 4, 2020 om 16:27
11495 Antwoorden / 15 Vragen
tdmduc
door tdmduc Jan 4, 2020 om 17:13
703 Antwoorden / 2 Vragen

Dit gaat niet helpen. Bovengenoemde link gaat over de reguliere update van november en heeft niets te maken met het overstappen van 7 naar 10.

marita5
door marita5 Jan 4, 2020 om 17:36
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Dit maakt niks uit , de problemen die in de link worden besproken zoals verwijder antivirus e.d. , heb ik gedaan bij de upgrade van Windows 8.1 naar Windows 10 op 2 laptops gelukt .

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 4, 2020 om 16:42
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de link:
Een upgrade kan plaatsvinden op uw bestaande apparaat, maar Microsoft adviseert het gebruik van Windows 10 op een nieuwe pc om te profiteren van de nieuwste functies en verbeteringen in de beveiliging.
https://support.microsoft.com/nl-nl/help/12435/windows-10-upgrade-faq

tdmduc
door tdmduc - Jan 4, 2020 om 17:17
703 Antwoorden / 2 Vragen

Ik dacht dat je al WIndows 10 had.....?

mijn windows10 (versie 1903) zeg je hier in een ander vraagje

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 4, 2020 om 17:23
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Het reden dat de upgrade niet werkt is hoogst waarschijnlijk dat uw PC of laptop niet geschikt is voor Windows 10. Heeft u vooraf de Win 10 Upgrade adviser van MS opgehaald (gedowload) en geïnstalleerd? Die advisor gaat dan na of de configuratie van uw systeen geschikt is voor windows 10 en bij al oudere configuraties kan het best zo zijn dat dat niet zo is. Microsoft geeft ook zelf een melding daarover dat veelal upgrade vanuit Win 7 mogelijk niet lukt.

Ik beschik zelf nog over een laptop met win 7 Ultimate en daar kan de upgrade hpe dan ook niet. Ik beschikte ook over een  zelfs nog minder oude DeskTop dan de laptop waar al wel win 8.1 op operationeel was maar waar upgrade naar Win 10 ook niet mogelijk bleek.

Zie verder de al door anderen gegeven verwijzingen.

we
door weethet Jan 6, 2020 om 16:46
107 Antwoorden / 2 Vragen

zo is dat.. Gewoon te oud .

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 6, 2020 om 16:48
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, in ieder geval voor MicroSoft Win 10.

Donuts
door Donuts - Jan 4, 2020 om 17:53
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zie dat u al meerdere vragen over upgraden heeft gesteld o.a. in 2017 schreef u dat u Win10 Pro ging aanschaffen.  https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/computers-telefonie/windows-10-installeren-over-windows-7-ult?id=592316

simon55
door simon55 - Jan 4, 2020 om 22:17
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Totale schone installatie doen.

ma
door malty - Jan 5, 2020 om 00:22
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer u aangeeft dat u windows 10 schoon op C:\ wilt installeren maakt de installer van windows 10 zelf de C partitie vrij.
In de setup procedure wordt gevraagd op welke partitie u windows 10 wilt installeren.
U kunt met de verkenner in windows 7 naar het setup bestand van windows 10 versie welke u op dvd gezet hebt gaan en daar op dubbelklikken.
Het is niet noodzakelijk om van de windows10 dvd te booten, wel natuurlijk als u zelf de C partitie leeg maakt want dan heeft u geen besturingssysteem meer op de computer.
Andere partities hoeft u niets aan te doen.

ro
door ron503 - Jan 5, 2020 om 07:12
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Installeerd u wel de juiste versie van win 10 want voor  win 7 ultimate is de pro versie noodzakelijk.

gsm
door gsm - Jan 5, 2020 om 12:30
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Ik zou liever niet via heidoc.net of iets dergelijks beginnen, terwijl je gewoon direct bij Microsoft het hulpprogramma en de ISO kunt downloaden.
Het juiste hulpprogramma voor het downloaden en branden van een ISO bestand op DVD, of nog beter op USB-stick zetten, vind je hier:
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Je moet bij het upgraden naar Windows 10 Pro de zelfde taal kiezen voor de ISO als gebruikt in Windows 7.
Meestal zijn PC's met 64-bit Windows uitgerust, maar als je nog Windows 7 32-bit gebruikt, dan moet je dat met Windows 10 32-bit bijwerken.

Voor je begint moet alle rommel eerst zoveel mogelijk van de PC verwijderd worden.
Begin met de virusscanner, ook die van Microsoft, te verwijderen.
Verder alle cleaners, optimizers, fighters en meer van dat soort ongerechtigheden verwijderen.
Voer een schijfcontrole uit.
Verwijder de stekkers van alle onnodige externe apparatuur en media uit de PC, zoals printers, scanners en CD's, maar zorg dat de netwerkverbinding wel in orde is.

Controleer of er genoeg ruimte vrij is om tijdens de installatie de hele Windows 7 map, inclusief alle gebruikersdata als die op dezelfde partitie staat, te kunnen backuppen. De upgrade duurt vrij lang, vooral omdat eerst een map Windows.old gemaakt wordt en gevuld met de backup van Windows en de data, voordat Windows 10 geïnstalleerd wordt.

Start de upgrade vanuit een draaiend Windows 7 systeem met het uitvoeren van de setup op het installatiemedium.
Als bij het begin van de installatie gevraagd wordt naar de productcode, geef dan aan dat je die niet hebt.
De productcode kan indien nodig altijd later nog ingevoerd worden.

cees60
door cees60 - Jan 5, 2020 om 19:02
362 Antwoorden / 216 Vragen

Dank voor alle tips. Ga alles eens uitproberen. Ik heb 2 desktops
 Een met W10 die perfekt update. Het gaat om de tweede met W7 ultimate die dwars ligt. Laat wel weten wat het resultaat is. Alsnog de beste wensen voor iedereen.

tdmduc
door tdmduc Jan 6, 2020 om 15:57
703 Antwoorden / 2 Vragen

Van Schoonepc.nl:

"Er zijn twee upgradeversies: Windows 10 Home en Windows 10 Pro. De te installeren versie is afhankelijk van de reeds geïnstalleerde Windows-versie: Windows 7 Starter, Windows 7 Home Basic en Windows 7 Home Premium zijn gratis te upgraden naar Windows 10 Home en Windows 7 Professional en Windows 7 Ultimate naar Windows 10 Pro. "

gallito
door gallito - Jan 6, 2020 om 12:12
479 Antwoorden / 66 Vragen

Misschien heb je hier ook wat aan
Van W7 naar W10

ru
door ruitenboer - Jan 6, 2020 om 12:35
64 Antwoorden / 1 Vragen

Even een opmerking. Windows 10 wil een verborgensysteempartitie.
Bij mij was hij bij de update van 7 naar 10 met 100 MB te klein waardoor ik de overstap naar 10 niet kon maken.
Hoe groot precies weet ik niet meer. Bij mij is hij 500 MB.
Bij een schone installatie op een niet gepartitioneerde harddisk regelt Windows 10 dat zelf.

Kijk via configuratiescherm - systeembeheer - computerbeheer - opslag   eens hoe groot die partitie is.
Ik denk dat bij de win7 installatie de partitie 100MB is.

Vanuit computerbeheer- opslag kun je handmatig de partities aanpassen. Dat is wat heen en weer schuiven maar loont de moeite als je geen schone installatie wil. Ook bij de schone installatie past win10 dat stukje partitie niet aan.

he
door henkjlammers - Jan 6, 2020 om 12:38
3 Antwoorden / 0 Vragen

Google ;     Creation Tool.      Lukt altijd via creation tool. Nog steeds gratis

tdmduc
door tdmduc Jan 6, 2020 om 15:54
703 Antwoorden / 2 Vragen

Oud nieuws, stond hierboven al vermeld(meerdere keren)

er
door erky - Jan 6, 2020 om 13:06
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Cees60,
Er kunnen diverse redenen zijn voor een mislukte update van 7 naar 10.
Had je al eens alle drivers up-to-date gebracht? Open apparaatbeheer, open de diverse onderdelen door op > te klikken en klik dan met rechts op het apparaat. De rest volgt dan wel. Je bent hier wel een uurtje mee bezig... Je kunt ook ScanCircle gebruiken. Daar kun je vinden welke drivers een update kunnen gebruiken. ScanCircle is niet altijd perfect, soms is er in een andere taal een nieuwere versie, maar doen wij het hier in NL met een iets oudere. Heb je op een apparaat een driehoekje met een geel uitroepteken! Dan weet je dat dat ook een belemmering is.

Omdat je al op 2 manieren hebt gebrobeerd de upgrade uit te voeren lijkt het dat de downloads goed zijn verlopen, dus zonder schade aan de upgrade-software. Dan zit je ook nog met de optie dat je beginpunt Windows Ultimate is. Wordt die versie wel ondersteund voor een overstap naar Win10? Win Ultimate is niet altijd legaal...

Tot slot kan het ook heel goed zijn dat de hardware gewoon tekort komt. Daarover zijn hier al enige adviezen gegeven. Zorg voor tenminste 4GB werkgeheugen, 15GB vrije ruimte op de C-schijf, enz.

Als je tenslotte weinig mogelijkheden meer ziet, is een laatste optie om de Win10 installatie meerdere keren uit te voeren, maar dan moet je wel aangeven de updates toe te laten tijdens dat proces. Eventueel 's nachts laten doorlopen zonder ingrijpen, als de pc langzaam is.
Succes,
Erky

ut
door utrechtenaar - Jan 6, 2020 om 14:45
3 Antwoorden / 0 Vragen

De drivers moeten up-to-date zijn om Windows 10 te kunnen installeren. Als dat niet zo is kan het voorkomen dat Windows 10 niet correct geinstalleerd kan worden. Met het gratis programma Snaildriver (www.snailsuite.com) kunnen de drivers bijgewerkt worden. Wellicht kan Windows 10 dan wel geinstalleerd worden. Succes.

we
door weethet - Jan 6, 2020 om 16:49
107 Antwoorden / 2 Vragen

Bespaart u zich alle ellende dat er wat misgaat  en koop iets nieuws. veel veiliger en sneller.

gompy2
door gompy2 - Jan 6, 2020 om 21:33
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Quote:

> Heb zowel de Windows10 upgrade als update assistent geïnstalleerd en gedraaid. Weer

> geen succes.

> Is er nog een andere mogelijkheid om te upgraden zonder verlies van partitin bestanden?

> Is de enige mogelijkheid nu om W10 op USB of DVD te kopen en te installeren over de

> Windows 7 of is het beter een schone installatie te draaien. Moet ik in dit geval de C partitie

> formatteren of alle partities?

> Heb al wel een komplete back-up op een externe harde schijf gezet van al mijn

> partities/bestanden?

End of quote;

Een directe systeem-update zal zeer waarschijnlijk bij jou niet lukken omdat ik vrees, gezien je problemen-geschiedenis van al de programma’s die je hebt geïnstalleerd, er iets op de achtgrond meedraait, een Firewall of andere dingen, die dat verhinderen.

Zoals GSM al adviseerde deinstalleer al die zooi en probeer het dan opnieuw.

Echter, in jouw geval zou ik het anders doen.

Je hebt die update-assistent gedraaid, MediaCreationTool1909.exe, en daarin heb je denk ik eerst geprobeerd om direct je systeem te updaten, dat is niet gelukt om bovengenoemde redenen.

Ik adviseer je nu het volgende, neem de onderste optie, installeren op o.a. een USB-stick van minimaal 8GB.

Vóór je dat doet steek je eerst een USB-stick in je PC van minimaal 8GB zoals wordt aangegeven door het installatieprogramma, dan wordt het herkent door de installatie-tool.

Dan geef je aan dat je het op die stick wilt installeren, en héél belangrijk, zoek de registratiesleutel van je oude Windows-7 systeem op, en hou die bij de hand.

Als dat klaar is staan er een aantal mappen op, wat bestanden en een Setup.exe, so far so good…

Maar nu.

Je gaf aan:

“2. Heb de BIOS > BOOT aangepast in opstarten van CD-Rom. Werkte niet. De PC startte gewoon weer  op in Windows 7 ult.”.

Dat gaat op die manier ook niet werken, de bestanden die op USB of DVD staan worden via die weg niet herkent, daarvoor moet je een andere weg kiezen, niet via de complete Bios-setup.

Doe als volgt.

Herstart je systeem, let op, wél met de USB-stick met het installatieprogramma daarop, aangesloten op je PC opdat tijdens de boot-sessie die stick herkent wordt.

Op het moment dat je systeem gaat rebooten hou je de F8 toets continu ingedrukt.

Bij het opstarten van je BIOS krijg je nu een kleine menu-tje.

Daarin kun je aangeven met welk attribuut je op wilt starten.

Kies in dit geval je USB-stick, die mogelijk als merknaam aangegeven staat (SanDisk of whatever) en laat Windows-10 vanaf die stick installeren.

Het programma installeert dan en vraagt na verloop van tijd op een registratie-sleutel.

Je geeft dan de registratiesleutel van je oude geregistreerde Windows-7 systeem op en de installatie gaat gewoon verder.

Waarom gaat die gewoon verder, dat ga ik je uitleggen.

Je hebt een oud Windows-7 systeem die, naar ik aanneem, al diverse updates heeft gehad.

M.a.w. je systeem (de complete hardware) is bekend bij Microsoft.

Van je gehele systeem is ooit een “footprint” gemaakt, daarop is de licentie gebaseerd, want als je iets ingrijpends zou hebben veranderd moet je je soms weer opnieuw aanmelden bij Microsoft, maar dat is nu niet nodig want je systeem, de hardware, is gewoon hetzelfde gebleven en de Windows-10 installatiesoftware ziet dat.

Nadat Windows-10 geïnstalleerd is heb je nu een “digitale licentie”, dus geen bestandje of papieren iets, en die digitale licentie is nu bekend bij Microsoft.

Het heeft wel bepaalde “nadelen”, je moet je nu registreren bij Microsoft anders lukt het nog niet maar daar is wel mee te leven.

Je e-mailadres waarmee je je aan hebt gemeld wordt nu de computernaam bij het opstarten, dat is vervelende maar dat kun je later veranderen.

Je moet inloggen met een zelfgekozen pincode maar dat is na een poosje ook uit te schakelen.

Je hoeft dus niets te kopen, het is gewoon een vervolg van de gratis update die men tot ik meen november 2019 kon uitvoeren.

Alles op je C schijf blijft staan, behalve de geïnstalleerde programma’s in je Windows-7, die zul je opnieuw moeten installeren, maar daar is wel overheen te komen.

Wat ik wél zou doen, dat was voor mij heel belangrijk, de complete mappen van de browsers Firefox en Chrome, én de belangrijke mappen van mijn mail-cliënt Thunderbird kopiëren, eigenlijk de complete Thunderbird map.
Ook je documenten en andere zaken, bestaande programma's moet je later toch weer opnieuw installeren

Bij het opnieuw installeren van ie programma’s kun je zo die mappen over de nieuw geïnstalleerde programma’s heen zetten

De paden waar je ze kunt vinden zul je zelf uit moeten vinden, dat kan bij een ieder verschillend zijn, het scheelt je later veel werk.

Zoals geschreven alle bestaande mappen van je C schijf blijven bestaan, alleen krijg je een compleet nieuwe Windows map en je oude Windows staat in de map Windows-OLD, die kun je later mogelijk verwijderen of Windows laten verwijderen, een ESD map is er ook bijgekomen.
Tot slot, het heeft totaal niet met verkeerde drivers te maken of iets dergelijks, als het op Windows-7 heeft gewerkt, werkt het op Windows-10 ook.

Heb je wel voldoende schijfruimte over op je C schijf?

frits
door frits - Jan 6, 2020 om 21:40
146 Antwoorden / 5 Vragen

Kies zeker voor een schone instalatie, maar maak wel een backup van documenten, foto's, films, email, je inlognamen en wachtwoorden enz.
Ik heb bij Softwarekey.nl een  Windows 10 Pro USB Stick + 1 Licentie gekocht, werkte uitstekend.

cees60
door cees60 - Jan 7, 2020 om 19:55
362 Antwoorden / 216 Vragen

Ben er vandaag in geslaagd om te upgraden naar W10. Had wel problemen met schermgrootte en pictogrammen maar heb dat
intussen kunnen oplossen. Het probleem was (nu ik het achteraf bekijk) heel simpel. Ik heb mijn anti-virus (tijdelijk) verwijderd
en alles liep als een trein. Binnen 2 uur was het voor elkaar. Allen dank voor de tips en reakties.

marita5
door marita5 Jan 7, 2020 om 20:09
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@cees60 , fijn om lezen dat het probleem is opgelost , bedankt voor het terugmelden .

ca
door capenn65 - Jan 10, 2020 om 16:41
9 Antwoorden / 1 Vragen

Download de laatste versie van Ubuntu, iso-bestand, Linux, zet die op een dvd of usb-stick, start daarvan op en installeer Ubuntu.

Voordelen Linux

1. De meeste Linux versies (ook Ubuntu) zijn gratis en goed

Ook de meeste programma's voor Linux zijn gratis en goed. En dat zijn er enorm veel! Voor ieder Windowsprogramma zijn vaak meerdere goede of betere alternatieven beschikbaar.

2. Linux is snel: het draait ook goed op vrij oude computers, want het vraagt weinig ruimte, + 6 Gb.

3. Een Linux versie is een compleet pakket en bestaat uit het Besturingssysteem, Officepakket, foto- video- en muziekprogramma's, e-mailprogramma, browser, spelletjes, enz. enz.

4. De installatie duurt ruim een half uur, daarna + anderhalf uur afwerken en instellen, en klaar is Cees.

Alle programma's die je extra wilt installeren, zijn in het Softwarecentrum beschikbaar.

5. Open-bron: Linux wordt wereldwijd bewaakt, fouten komen daardoor altijd vlug boven water en worden meestal al gerepareerd voordat ze verspreid worden.

6. Veilig: er zijn geen echte virussen voor Linux. Dat komt vooral door de consequente veiligheidsstructuur van Linux. Bovendien worden veiligheidslekken snel bekend en vlug hersteld via de updates.

7. Een antivirusprogramma is niet nodig!

8. Stabiel en betrouwbaar: het is mogelijk om een computer jarenlang (!) continu te laten draaien op Linux, zonder herstart. Voor verreweg de meeste updates hoeft de computer namelijk niet te herstarten.

9. Updaten doe je alles in één keer, niet ieder programma afzonderlijk. Dat scheelt veel tijd!

10. Linux vraagt nauwelijks onderhoud: defragmenteren, schijfcontrole enz., enz. is niet nodig. Er bestaan geen onderhoudsprogramma's voor Linux.

11. Vriendelijke gratis hulp is snel beschikbaar via Nederlandstalige internetfora.

12. Je kunt Linux geheel aanpassen aan je eigen wensen.

13. Windows programma’s kun je vaak draaien via Wine of PlayonLinux

Nadelen Linux:

Linux is niet hetzelfde als Windows en je moet er dus even aan wennen.

Zie ook: https://nl.wikibooks.org/wiki/Ubuntu:_Linux_voor_mensen/Wat_is_Linux%3F/Voordelen_van_Linux

diumenge
door diumenge Jan 19, 2020 om 11:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Daar hebben we weer zo'n linux pusher, terwijl de vraag over windows gaat.

ca
door capenn65 - Jan 10, 2020 om 16:54
9 Antwoorden / 1 Vragen

Download de laatste vesie vam Linux Ubuntu, zet dez op dvd of usb-stick, start daarvan op en installeer Ubuntu. Zet je bestanden terug en je kunt aan het werk, gratis en veilig!

Voordelen Linux

1. De meeste Linux versies (ook Ubuntu) zijn gratis en goed

Ook de meeste programma's voor Linux zijn gratis en goed. En dat zijn er enorm veel! Voor ieder Windowsprogramma zijn vaak meerdere goede of betere alternatieven beschikbaar.

2. Linux is snel: het draait ook goed op vrij oude computers, want het vraagt weinig ruimte, + 6 Gb.

3. Een Linux versie is een compleet pakket en bestaat uit het Besturingssysteem, Officepakket, foto- video- en muziekprogramma's, e-mailprogramma, browser, spelletjes, enz. enz.

4. De installatie duurt ruim een half uur, daarna + anderhalf uur afwerken en instellen, en klaar is Cees.

Alle programma's die je extra wilt installeren, zijn in het Softwarecentrum beschikbaar.

5. Open-bron: Linux wordt wereldwijd bewaakt, fouten komen daardoor altijd vlug boven water en worden meestal al gerepareerd voordat ze verspreid worden.

6. Veilig: er zijn geen echte virussen voor Linux. Dat komt vooral door de consequente veiligheidsstructuur van Linux. Bovendien worden veiligheidslekken snel bekend en vlug hersteld via de updates.

7. Een antivirusprogramma is niet nodig!

8. Stabiel en betrouwbaar: het is mogelijk om een computer jarenlang (!) continu te laten draaien op Linux, zonder herstart. Voor verreweg de meeste updates hoeft de computer namelijk niet te herstarten.

9. Updaten doe je alles in één keer, niet ieder programma afzonderlijk. Dat scheelt veel tijd!

10. Linux vraagt nauwelijks onderhoud: defragmenteren, schijfcontrole enz., enz. is niet nodig. Er bestaan geen onderhoudsprogramma's voor Linux.

11. Vriendelijke gratis hulp is snel beschikbaar via Nederlandstalige internetfora.

12. Je kunt Linux geheel aanpassen aan je eigen wensen.

13. Windows programma’s kun je vaak draaien via Wine of PlayonLinux

Nadelen Linux:

Linux is niet hetzelfde als Windows en je moet er dus even aan wennen.

Zie ook: https://nl.wikibooks.org/wiki/Ubuntu:_Linux_voor_mensen/Wat_is_Linux%3F/Voordelen_van_Linux of https://ubuntufan.org/ubuntu/voorennadelen
Voor het installeren zie: https://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopBionic

cees60
door cees60 - Jan 13, 2020 om 19:11
362 Antwoorden / 216 Vragen

Beste CAPENN65
Dank voor je reaktie. Wat zijn de gevolgen m.b.t. mijn partities, bestanden, mappen en inhoud als ik Linux installeer?
Moet ik opnieuw partitioneren of blijft mijn huidige inhoud gewoon gehandhaafd?
Alvast dank. Ga in ieder geval eens uitgebreid kijken naar Linux en wat de mogelijkheden zijn.

gsm
door gsm Jan 18, 2020 om 23:36
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Als je nog geen of weinig ervaring met Linux hebt, begin er dan alleen aan op een computer waar Windows niet (meer) op draait.
Koppel eventueel de harde schijven voor Windows 10 los en probeer Linux alleen op een aparte, lege harde schijf, die je speciaal en uitsluitend voor het uitproberen van Linux gebruikt.

Ubuntu wordt veel gebruikt, maar er zijn betere (fraaier, sneller en stabieler) distributie alternatieven.
Kijk eens bij https://distrowatch.com
In de meest rechter kolom vind je een lijst met, in volgorde van belangstelling, de diverse meest populaire Linux distributies.

gsm
door gsm Jan 18, 2020 om 23:46
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Voor Linux gebruik je geen NTFS geformatteerde partities, maar EXT4 geformatteerde.
Je moet dus altijd formatteren, of dat gebeurt automatisch, afhankelijk van de keuze die je bij het installeren maakt.

Het gemakkelijkst is om de hele schijf te gebruiken, maar dat moet dan wel een lege schijf zijn of een schijf waarvan alles gewist mag worden.

Kies je voor "Er naast installeren", dan zal de huidige inhoud bewaard blijven, maar de partities daarvan zullen wel verkleind worden.
Bovendien gebruik je dan niet meer de Windows boot methode, maar die van Linux (GRUB).
Een grote Windows 10 update zal daardoor niet meer lukken, tenzij je kans ziet om de MBR of EFI boot informatie voor Windows weer te herstellen.

In het algemeen is het onverstandig om Linux op een PC te gebruiken waar ook Windows op draait (Multiboot).

gsm
door gsm - Jan 19, 2020 om 10:59
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Betreffende Linux:

Gebruik Linux niet op een computer waar je Windows 10 op gebruikt, zolang je niet exact weet wat je doet!
Ga alleen met een Linux distributie experimenteren op een oude en afgedankte computer of gebruik op je Windows 10 computer anders een lege harde schijf en koppel de Windows schijven zo lang los.
Het aansturen van randapparaten, zoals printers en scanners Wi-Fi adapters en diverse andere apparaten kan lastig zijn met een Linux distributie.
De in de kernel aanwezige stuurprogramma's zijn hiervoor vaak niet toereikend en de fabrikanten leveren nog te weinig ondersteuning voor Linux.
Je zal dus randapparaten moeten hebben die door de fabrikant ondersteund worden met de juiste Linux stuurprogramma's.