ma
door magda Aug 11, 2014 om 14:36
Computers & telefonie

Windows 8 vs 8.1

Mijn laptop draait op windows 8. Regelmatig ontvang ik het verzoek om up te daten naar windows 8.1. Ik heb op internet gezocht naar de pro en contra's, maar ik word er niet veel wijzer van. Ik lees dat apps makkelijker zijn. Ik ben een eenvoudige gebruiker. Mail, FB, spelletjes op FB en informatie zoeken op internet. Apps daar doe ik niks mee. Ben na een paar maanden eindelijk gewend aan windows 8. Op mijn 8 jaar oude pc met windows xp speelde ik spelletjes op FB. Nooit problemen, met windows 8 heb ik voortdurend problemen (vooral met flash). Zou het met 8.1 beter worden of nog slechter. Wie o wie kan me adviseren

4915 35 Rapporteer

kaasbroodje
door kaasbroodje - Aug 11, 2014 om 14:46
937 Antwoorden / 2 Vragen

Als je updates wilt blijven ontvangen zou ik toch maar updaten naar 8.1. Dat is wel een vereiste voor updates.

forever-nl
door forever-nl - Aug 11, 2014 om 14:54
400 Antwoorden / 11 Vragen

Ik zou updaten naar 8.1 (anders krijg je geen beveiligingsupdates meer). Vervolgens zou ik eens een lijst maken met problemen, een beetje duidelijk omschreven. Dan gaan we eens kijken of daar oplossingen voor te vinden zijn!

ma
door magda - Aug 11, 2014 om 15:09
38 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo forever-nl. Bedankt voor je aanbod. Op FB ben ik lid van een groep die een bepaald spel spelen, Al meer dan een jaar heeft iedereen problemen en klachten over het spel. Er zijn al zoveel adviezen gegeven en geprobeerd,Contact met de uitgever van het spel geeft ook geen soelaas. Het zal vast een combinatie zijn van het spel (van Zynga) en windows 8.Ik had de problemen niet met win XP

forever-nl
door forever-nl - Aug 11, 2014 om 15:27
400 Antwoorden / 11 Vragen

Dag magda, als 'iedereen' het probleem heeft dan zal het vermoedelijk lastig zijn om aan uw zijde iets te doen.

Ben toch benieuwd welk spel het precies is, en wat het probleem dan is. Mocht het echt niet lukken dan kunnen we eventueel ook zoeken naar vergelijkbare spellen die wel goed werken. Als je echt dit spel wilt blijven spelen dan is het zelfs mogelijk om het (na wat moeite) te spelen in een Windows XP omgeving terwijl Windows 8.1 is geïnstalleerd.

Gezien er meer problemen met flash zijn zou ik om te beginnen Windows updaten en controleren of de versie van flash ook de laatste is. Dat kan via deze link. Ben benieuwd!

ma
door magda - Aug 11, 2014 om 15:48
38 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo forever-nl. Het gaat om Chefville op FB. Het spel bevriest heel vaak. Het is de bedoeling dat je je "buren"bezoekt. Dat lukt niet meer. Het laden gaat heel traag nog voor het "restaurant"van de buren is geladen, word ik eruit gegooid.Ik krijg oeps........

quote
Mogelijk wordt het bericht 'Oeps. Dit werkt niet meer.' weergegeven als het besturingssysteem het proces van het tabblad heeft beëindigd omdat er onvoldoende geheugen beschikbaar is. Computers hebben geheugen nodig om programma's uit te voeren. Als er weinig geheugen beschikbaar is, kunnen programma's langzaam of helemaal niet worden uitgevoerd. unquote

Daarnaast gebeurt het heel vaak dat Flash crashed. Volgens informatie van de uitgever (zynga) kan dit gebeuren als er meer dan 1 flash file aanwezig is. Het advies was maar 1 flashfile open de houden en de andere uit te schakelen en om te spelen via GG. Dat werkte perfect op XP, maar het werkt niet op win 8. Het spel ik ook te spelen via Zynga.com, maar daar werkt het helemaal niet.
Mijn laptop is maar een paar maanden oud, ik installeer zelf heel weinig. Geheugen moet er dus voldoende zijn

forever-nl
door forever-nl - Aug 11, 2014 om 16:51
400 Antwoorden / 11 Vragen

Flash is helaas geen ideale omgeving voor online spelletjes, je kunt er prachtige dingen mee maken maar het gebruikt enorm veel resources (zowel van de computer zelf als netwerkverkeer voor de server). Ik las laatste een review van een laptop en de accu zou met flash aan in open browser zo'n 40% sneller leeg zijn.

Het klinkt niet heel onwaarschijnlijk dat het geheugenproblemen zijn. Je zou dat eens kunnen monitoren. Maak met het toetsenbord de combinatie "ctrl+alt+delete" en kies vervolgens "taakbeheer".

Bovenin het scherm staat het totaal van processor en geheugen verbruik aangegeven. Draai het taakbeheer eens naast het spel en noteer hoeveel er gebruikt wordt.

In de regel gaat Windows 8 of 8.1 juist beter om met resources dan veel oudere versies. Kan het niet zo zijn dat het spel een update heeft gehad in de tussentijd? Of dat er veel meer mensen zijn gaan spelen? In het laatste geval is er helaas weinig aan te doen, dan is het echt een server probleem.

diumenge
door diumenge - Aug 11, 2014 om 17:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik zou zeker updaten naar 8.1, zitten toch wat verbeteringen in en als je met 8 kan werken dan kan je ook met 8.1 werken.

ma
door magda - Aug 11, 2014 om 17:37
38 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo forever-nl. Door de problemen haken er zoveel mensen af, meer spelers is m.i. niet het probleem. Serverprobleem lijkt mij dan eerder het geval.Het verbruik ga ik zeker controleren, alleen al omdat ik weer iets leer. Enorm bedankt voor het meedenken.Het heeft geholpen, ik ga snel over naar win 8.1.

Diumenge en kaasbroodje ook bedankt voor het reageren.

pi
door pieterwolters - Aug 11, 2014 om 18:25
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Op het moment dat Flash voorgoed wordt uitgebannen zullen een groot aantal computerproblemen spontaan verdwijnen. Met voorsprong het grootste stukje baggersoftware.

Maar v.w.b. het probleem van het spel: dit lijkt eerder een browserprobleem dan een OS probleem. Probeer eens een andere browser.

ma
door magda - Aug 11, 2014 om 19:11
38 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo Pieterwolters, met IE en firefox kon ik het spel niet eens meer laden, met GG kan ik het spel laden, maar heel veel meer is niet mogelijk. Ik las net op FB een bericht dat iemand het spel probeerde te laden, maar na 46 minuten was het nog niet gelukt,

Cookies
door Cookies - Aug 11, 2014 om 19:36
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Lees de tips m.b.t. eens door van Zynga support KLIK

ma
door magda - Aug 11, 2014 om 19:47
38 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo carola.83. Ik ken de tips van Zynga, heb ze ook allemaal opgevolgd, maar helaas.
Bedankt voor het reageren,

forever-nl
door forever-nl - Aug 11, 2014 om 19:59
400 Antwoorden / 11 Vragen

Ik denk dat Zynga één serverpark heeft voor alle spelletjes, en dat deze servers simpelweg te weinig rekenkracht en/of dataverkeer aankunnen. Het kan dan zijn dat één spel minder populair wordt, maar als die mensen dan een ander spel gaan doen dat een aanslag is op hetzelfde serverpark blijft het probleem.

Mijn moeder had lange tijd een boerderij gehad via facebook. Zij kon ook vaak gewoon niet inloggen en als dat wel lukte was het altijd erg traag. Het is natuurlijk wel opvallend dat het in Chrome beter werkt dan andere browsers, maar dat was bij mijn moeder ook al zo.

World of Warcraft bijvoorbeeld heeft veel meer gebruikers maar dat spel is geoptimaliseerd voor veel gebruikers terwijl bij flash eerder het tegendeel waar is.

ma
door magda - Aug 11, 2014 om 20:54
38 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=forever-nl schreef op maandag 11 aug 2014, 19:59]Ik denk dat Zynga één serverpark heeft voor alle spelletjes, en dat deze servers simpelweg te weinig rekenkracht en/of dataverkeer aankunnen. Het kan dan zijn dat één spel minder populair wordt, maar als die mensen dan een ander spel gaan doen dat een aanslag is op hetzelfde serverpark blijft het probleem.

Mijn moeder had lange tijd een boerderij gehad via facebook. Zij kon ook vaak gewoon niet inloggen en als dat wel lukte was het altijd erg traag. Het is natuurlijk wel opvallend dat het in Chrome beter werkt dan andere browsers, maar dat was bij mijn moeder ook al zo.

World of Warcraft bijvoorbeeld heeft veel meer gebruikers maar dat spel is geoptimaliseerd voor veel gebruikers terwijl bij flash eerder het tegendeel waar is.

ma
door magda - Aug 11, 2014 om 21:00
38 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=forever-nl schreef op maandag 11 aug 2014, 19:59]Ik denk dat Zynga één serverpark heeft voor alle spelletjes, en dat deze servers simpelweg te weinig rekenkracht en/of dataverkeer aankunnen. Het kan dan zijn dat één spel minder populair wordt, maar als die mensen dan een ander spel gaan doen dat een aanslag is op hetzelfde serverpark blijft het probleem.

Mijn moeder had lange tijd een boerderij gehad via facebook. Zij kon ook vaak gewoon niet inloggen en als dat wel lukte was het altijd erg traag. Het is natuurlijk wel opvallend dat het in Chrome beter werkt dan andere browsers, maar dat was bij mijn moeder ook al zo.

World of Warcraft bijvoorbeeld heeft veel meer gebruikers maar dat spel is geoptimaliseerd voor veel gebruikers terwijl bij flash eerder het tegendeel waar is.

Je maakt het wel wat duidelijker voor me.Weet niet heel veel van computers, maar je uitleg lijkt heel logisch. Het is waar al de "vrienden" die stoppen nodigen me uit voor andere Zynga spelletjes.Ik denk dat het probleem dus blijvend zal zijn. Bedankt forever-nl

forever-nl
door forever-nl - Aug 11, 2014 om 22:47
400 Antwoorden / 11 Vragen

Jammer dat er geen oplossing is maar in ieder geval wat duidelijkheid over het vermoedelijke probleem. Is het gelukt met Windows 8.1 update? Volgens internetbronnen is Microsoft al in mei gestopt met updates zonder de 8.1. uitbreiding dus het zou verstandig zijn.

ma
door magda - Aug 11, 2014 om 22:56
38 Antwoorden / 13 Vragen

Ik kreeg twee dagen geleden nog een herinnering voor de update. Ik ga het morgen direct doen, Nu ik weet dat het mijn gebruik niet hindert, heb ik meer vertrouwen.

forever-nl
door forever-nl - Aug 11, 2014 om 23:14
400 Antwoorden / 11 Vragen

In de regel worden updates uitgebracht om problemen op te lossen en dingen toe te voegen. Uiteraard kan het bij individuele configuraties voorkomen dat er ook nieuwe problemen ontstaan, en er kunnen redenen zijn om bijvoorbeeld functies die niet goed werken (maar wel gebruikt worden) te schrappen. Bijna altijd is het verstandig updates zo spoedig mogelijk te installeren. Beveiligingsproblemen worden pas opgelost als ze bekend zijn, en vaak is het niet alleen bekend dat ze er zijn bij het bedrijf dat de software maakt, maar ook bij potentiële misbruikers.

door 1953 - Aug 12, 2014 om 02:16
3725 Antwoorden / 95 Vragen

U kunt gerust de update van 8.1 downloaden en installeren - doe dit niet 's-avonds na 22:00 uur!

De update neemt naar gelang de internetsnelheid en qua configuratie de nodige (6) uren in beslag.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Aug 12, 2014 om 05:23
937 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=1953 schreef op dinsdag 12 aug 2014, 02:16]U kunt gerust de update van 8.1 downloaden en installeren - doe dit niet 's-avonds na 22:00 uur!

De update neemt naar gelang de internetsnelheid en qua configuratie de nodige (6) uren in beslag.

hmm, ik installeer deze update vaak zat voor andere, maar 6 uur doen ze er nooit over.

Mocht het wel lang duren, leg het scherm dicht, dan pauzeert de laptop, of doe het juist in de avond, volgende dag is deze dan al ver klaar.

fl
door flessebon - Aug 12, 2014 om 08:06
418 Antwoorden / 7 Vragen

Dat je geen updates meer krijgt voor windows 8 klopt niet, die krijgt U zeker nog 2 jaar. Maar de nieuwste versie van IE krijgt U alleen met W8.1.
Ben ook overgegaan naar 8.1 en het updaten duurde maar liefst 2 uur (downloaden en installeren). Het belangrjkste is geduld en nergens op drukken tot het proces is afgerond.
Ben niet te spreken over W8 aangezien ik na een reguliere update een fout kreeg die leek op een error die ik ook had met een hele oude pc. Verder zijn die tegels waardeloos en dat die niet werken zonder account.
Heb met windows 8 ook meer problemen met flash dan met W98 en XP. Herken dat probleem.

zw
door zwaardvis - Aug 14, 2014 om 20:09
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Heb ook net ge-update van 8.0 naar 8.1. Automatisch wordt ook IE bijgewerkt van 10 naar 11.
Proces duurde ca 2 uur en 10 minuten. Sommige stappen (Instellingen 82%) duurde wel meer dan een half uur. Je denkt dat de PC is blijven hangen, maar naar verloop van tijd ging hij toch verder.
Classic Shell moest nieuwe versie van gedownload worden.
Ook OneDrive, een soort dropbox van MS, wordt automatisch meegeleverd en autom. gestart. Deze heb ik via het register uitgeschakeld. Een andere optie is er niet.
Algemene indruk is dat e.e.a. een stukje trager is dan onder 8.0.
Voor mij had het dus niet zo gehoeven. Maar de ondersteuning van 8.0 eindigt in 2016 of zo.

diumenge
door diumenge - Aug 15, 2014 om 08:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=flessebon schreef op dinsdag 12 aug 2014, 08:06]... Verder zijn die tegels waardeloos en dat die niet werken zonder account.
Heb met windows 8 ook meer problemen met flash dan met W98 en XP. Herken dat probleem.
Je kan direct in de desktop starten, dus je hoeft die tegels dan helemaal niet te zien. Je kan ook zonder account werken, hoewel die optie wel wat verborgen is inderdaad.

gompy2
door gompy2 - Aug 15, 2014 om 13:26
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou even wachten met updaten naar 8.1 totdat bepaalde Win 8.1 perikelen wat opgelost zijn.
Je hoeft er helemaal geen slachtoffer van te worden maar met even te wachten sluit je alle risico's uit.

Quote:
Windows 8.1 start bij sommige gebruikers niet meer op na update

Door Dimitri Reijerman, vrijdag 15 augustus 2014 09:16, reacties: 206, views: 29.013 • Feedback
Submitter: Thav881

Diverse Windows 8.1-gebruikers klagen dat hun pc niet weer wil opstarten na installatie van een aantal updates die deze week door Microsoft zijn uitgebracht. De problemen worden veroorzaakt door twee updatebestanden.

Op een supportforum van Microsoft regent het klachten over de zogenaamde 'august update' voor Windows 8.1. Gebruikers stellen dat na de installatie van de updates het systeem niet meer correct wil opstarten. Als er een herstelpunt is aangemaakt kan in bepaalde gevallen Windows weer aan de praat worden gekregen door alle recent geïnstalleerde updates te verwijderen.

De problemen worden veroorzaakt door kernelupdate KB2982791 en de optionele update KB2975719. Veelal na tweemaal opstarten na de installatie van de bestanden weigert Windows 8.1 nog langer op te starten. Een Microsoft-medewerker laat op het supportforum weten dat de problemen momenteel onderzocht worden door het team dat verantwoordelijk is voor het uitbrengen en testen van updates.

Bron, klik-> Tweakers

zw
door zwaardvis - Aug 15, 2014 om 13:36
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Oei. Wilde net de optionele update KB2975719 installeren. Maar deze bleef tot 2x toe hangen op 4% bij het downloaden. Toen maar het downloaden afgebroken en niet geinstalleerd dus. Bedankt voor de waarschuwing. Zal het voorlopig niet weer proberen.

gompy2
door gompy2 - Aug 15, 2014 om 13:43
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op vrijdag 15 aug 2014, 13:36]Bedankt voor de waarschuwing. Zal het voorlopig niet weer proberen.
Tis wat met dat geheugen van mij, alwéér mijn gro-inummer vergeten... ;-)

gompy2
door gompy2 - Aug 15, 2014 om 13:43
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij wilde ik giro-nummer typen of zo

forever-nl
door forever-nl - Aug 15, 2014 om 15:14
400 Antwoorden / 11 Vragen

Ik denk dat zo'n 20-30% van de Windows gebruikers inmiddels over is op Windows 8.1. Een erg ruime schatting maar het is waarschijnlijk dat een aardig deel van de Windows XP gebruiker (30% in januari 2014) nu Windows 8.1 gebruikt. In ieder geval gaat het wereldwijd om enkele honderden miljoenen. In het tweakers artikel staat dat het klachten regent op het Microsoft support forum, en inderdaad lijkt er een groep mensen dit probleem te hebben (enkele tientallen klagen er over op het forum). Maar het lijkt mij wel een erg lokale bui in vergelijking met het tole aantal gebruikers. Volgens mij kun je rustig updaten van 8.0 naar 8.1, het kan altijd zijn dat het bij een beperkt aantal configuraties niet goed gaat, maar daar ontkom je echt nooit aan bij het installeren van updates. Microsoft test haar updates altijd voor ze live te laten gaan, en als het dan toch teveel problemen oplevert dan lijkt mij dat ze hem weer de testfase insturen. Dat laatste is nu niet het geval, dus het probleem lijkt beperkt.

ma
door magda - Aug 15, 2014 om 17:04
38 Antwoorden / 13 Vragen

Ik heb de updata van win 8 naar win 8.1 uitgevoerd. Het duurde inderdaad ongeveer 2 uur. ('s-avonds)
Gelukkig heb ik geen problemen met opstarten. Alles werkt naar behoren, Iedereen bedankt voor het meedenken

me
door mein33 - Aug 15, 2014 om 18:04
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=gompy2 schreef op vrijdag 15 aug 2014, 13:43]Volgens mij wilde ik giro-nummer typen of zo

OFF TOPIC.

@gompy2,

Het geheugen zal het probleem niet zijn, maar dat giro-nummer daar zit'm nou net nou de kneep. Even aanpassen in 18 "cijfers en letters" en dan is dat probleem ook weer opgelost.

gompy2
door gompy2 - Aug 15, 2014 om 18:28
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mein33 schreef op vrijdag 15 aug 2014, 18:04]
OFF TOPIC.

@gompy2,

Het geheugen zal het probleem niet zijn, maar dat giro-nummer daar zit'm nou net nou de kneep. Even aanpassen in 18 "cijfers en letters" en dan is dat probleem ook weer opgelost.Ja ja dat is ook een crime..
Een briefje bij je met de eerste 11 karakters kan al een hulp zijn als je het echt nodig bent, en anders staat de gehele reeks wel op je bank of giropas

gompy2
door gompy2 - Aug 18, 2014 om 09:50
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=forever-nl schreef op vrijdag 15 aug 2014, 15:14] Volgens mij kun je rustig updaten van 8.0 naar 8.1, het kan altijd zijn dat het bij een beperkt aantal configuraties niet goed gaat, maar daar ontkom je echt nooit aan bij het installeren van updates. Microsoft test haar updates altijd voor ze live te laten gaan, en als het dan toch teveel problemen oplevert dan lijkt mij dat ze hem weer de testfase insturen. Dat laatste is nu niet het geval, dus het probleem lijkt beperkt.Ik denk niet dat het zo onschuldig is.
Zelfs Microsoft geeft het advies om de laatste Windows 8.1-patch te deïnstalleren, en dat zal toch niet voor niks zijn mogen we aannemen.
Maar TS heeft nu inmiddels 8.1 geïnstalleerd en daar ging het om.
Quote:

Microsoft trekt Windows 8.1-patch terug na crashmeldingen
Gepubliceerd: 18 augustus 2014 07:28
Laatst gewijzigd: 18 augustus 2014 07:53

Microsoft raadt gebruikers aan de laatste Windows 8.1-patch te deïnstalleren, nadat de computer van verschillende gebruikers vastliep na het installeren van de update.

Dat maakt Microsoft bekend. Downloadlinks naar de patch zijn voorlopig verwijderd totdat het bedrijf de problemen heeft opgelost.

Na de update kwamen er verschillende meldingen van gebruikers van wie de computers crashten en een blauw scherm toonden. Gebruikers die last hebben van het probleem kunnen terecht bij Microsoft voor instructies.

Microsoft kondigde onlangs aan dat het niet met een nieuwe grote software-update zou komen voor Windows 8.1, maar in plaats daarvan kleinere software-updates zou toevoegen aan zijn maandelijkse beveiligingsupdates.

Grotere veranderingen worden pas verwacht in Windows 9, dat in 2015 zal uitkomen. Volgens sommige geruchten komt Microsoft in september met een testversie van zijn nieuwe besturingssysteem.

Windows 9: Zo gaat de opvolger van Windows 8 eruit zien

Bron, klik-> Microsoft trekt Windows 8.1-patch terug na crashmeldingen

forever-nl
door forever-nl - Aug 18, 2014 om 10:16
400 Antwoorden / 11 Vragen

Ik heb het artikel van nutech waar je naar linkt gelezen. De auteur geeft aan dat Microsoft de patch terug trekt maar dit blijkt niet uit de bron links waar naar verwezen wordt. De artikelen op de website van Microsoft lijken over een zeer beperkt probleem met lettertypes te gaan en ik zie ook niets over het terugtrekken van de patch door Microsoft. Mogelijk is dit wel het geval, ik zie er zelf zo snel niks over op de Microsoft website, in ieder geval klopt het artikel van nutech niet qua bronvermelding.

gompy2
door gompy2 - Aug 18, 2014 om 10:21
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het ook gezien, maar we zullen in eerste instantie maar aannemen dat ze bij Nu-tech geen dikke duimen hebben, meestal zijn ze goed geïnformeerd.
Nadere informatie zak nog wel komen denk ik.