ti
door tiedojan Apr 12, 2021 om 16:54
Computers & telefonie

Ziggo dwingt me over te stappen op digitale radio. Ik moest een digitale radio o

Ik moest dus een digitale radio ontvanger kopen voor @50. Installatie lukt me niet. Ziggo wil geen gratis monteur sturen, ook al dwingen ze me overgeven stappen van analoge radio naar digitale. Ik ben al jaren klant en heb een contact met Ziggo voor tv en radio. Dus verwacht ik dat Ziggo me helpt met overstappen. Nee zegt men: voor een monteur moet je betalen.

28970 22 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Apr 12, 2021 om 17:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen
rj
door rjw - Apr 12, 2021 om 17:06
3253 Antwoorden / 5 Vragen

Radio zit toch gewoon in de setopbox? Daarnaast dwingen ze je helemaal niet. Kleine moeite om een antenne aan de ontvanger aan te sluiten. Of koop gewoon een Sonos o.i.d. waarj TuneIn gebruikt om naar alle zenders in de wereld te kunnen luisteren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 12, 2021 om 17:16
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Zie de al gegeven reactie. Echter: Ziggo schakelt inderdaad het doorgeven van analoge radiosignalen af maar dat betekent toch echt niet dat u een aparte digitale radio ontvanger zou moeten kopen aangezien het digitale signaal voor veel zenders ook via de TV wordt geleverd en het geluid van een TV simpel kan worden aangesloten op een analoge versterker.

Daarnaast is het zo dat u ook vi het internet dus via pC/laptop heelveel zenders kunt ontvangen en in dat geval de PC / laptop kan worden aangesloten op versterker of speciaal voor PC's gemaakte luidsprekercombinatie.

Aangezien gelijkaan ook de FM radio zal worden beëindigd en DAB+ steeds belangrijker wordt (ook veel meer ontvangstmogelijkheid) is het veel zinvoller om een DAB+ / internet radio aan te schaffen waarbij de radio ontvangst via het internet dan via de WiFi werkt.

Ik beschik zwelf over zowel (naast laptop) over een DAB+ / FM ontvanger (zeer draagbaar) en ook over een DAB+ / Internet (via WiFi) /FM/ Bluetooth ontvanger waarin ook nog een CD speler in aanwezig is en aparte aansluiuting voor een muziekstick. In aanschaf niet eens duur. Ook luister ik af en toe radio via mijn oudere installatie die is aangesloten op de TV.  Ergo: waarom dan een specifieke Ziggo ontvanger?
Maar ja, die heeft u kennelijk wel gekocht. Met aantekening dat Ziggo u daartoe echt niet kan en mocht dwingen.

Re: ik zie inmiddels de reactie van @RJW, naast Sono zijn er ook andere merken die helemaal niet duur zijn.

panter22
door panter22 - Apr 12, 2021 om 18:02
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt nu de digitale radio ontvanger. En  Diumenge heeft de gebruiksaanwijzing. Die gebruiksaanwijzing is niet echt gemakkelijk. Maar als je even meldt wat je niet begrijpt bij welke pagina of plaatje, dan is er altijd wel iemand die je kan helpen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Apr 12, 2021 om 23:01
1389 Antwoorden / 10 Vragen

[edit]

En als je er niet uit komt als oudere, de meeste hebben  kinderen of  kleinkinderen en die helpen graag  met de uitleg.

Een monteur  van Ziggo met voorrijkosten is al snel meer dan de betaalde €50,- die ze  voor deze aanbieden.
U kunt veel eisen maar ook Annaloge  TV op de eerste platte TV werkte ook niet meer...
Nu als Computer scherm  dan maar in gebruik.

De TV is al digitaal en soms  met huur kastje  bruikbaar.
De oude signalen kosten gewoon heel veel ruimte op de kabel  en dankzij nieuwe techniek kan zowel  meer TV zenders als Internet hier over...
Bij behouden van alle annaloge kanalen voor Radio & TV  zouden  ze  vrijwel niets meer kunnen  aanbieden...

Vraag hulp aan kleinkinderen die graag  ook deze oppas Opa hielpen toen ik vast liep in de  geen idee wat ze bedoelen instructie.

lieston
door lieston - Apr 14, 2021 om 11:55
50 Antwoorden / 27 Vragen

Ik kreeg bij/na installatie van de digi-ontvanger (die ik aangesloten heb op mijn 'ouwe' KENWOOD stereo-toren) alsmaar te zien: GEEN SIGNAAL. Ik had echt alles goed aangesloten met juiste kabels/splitter. Maar bleek dat ik toch een fout had begaan. Ik had namelijk eerst de digi-ontvanger geconfigureerd en daarna pas de bekabeling/splitter. Fout: Je leest er in de bijgesloten handleiding zo over heen maar er staat toch echt: eerst de aansluitingen in orde brengen en pas daarna de digi-ontvanger en als je dat doet...... dan loopt alles verder goed. Fantastisch geluid op mijn stereo-torentje! Ik kwam er achter doordat ik de digi-ontvanger naar FABRIEKSINSTELLINGEN terug had gezet en toen MET de aangesloten bekabeling opnieuw heb geconfigureerd. Suc-6.

he
door henkie.penkie - Apr 14, 2021 om 12:27
149 Antwoorden / 0 Vragen

Ziggo bied je een gratis antenne aan van 80 cm lang .

mo
door mof - Apr 14, 2021 om 13:48
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ziggo dwingt u niet. U bent vrij om uw contract te beeindigen. Verder verdwijnt analoge radio overal, en dat is goed want digitale radio verbruikt minder bandbreedte. Daardoor blijft internet snel.

ziggo is niet aansprakelijk voor de apparatuur die u aanschaft om radio te kunnen luisteren. Daarvoor moet u de handleiding van de door u gebruikte apparatuur lezen.

ro
door ronny530 - Apr 14, 2021 om 14:17
2772 Antwoorden / 41 Vragen

Het aansluiten op de antenne kan heel simpel door de antennekabel uit de settopbox te halen en die op de ingang van de ontvanger aan te sluiten, de mee geleverde antenne kabel op de ontvanger en de tv aansluiten en de ontvanger op het lichtnet aansluiten. De rode en witte tulpsteker kabel op de ontvanger aansluiten en op de audio installatie een externe ingang uitkiezen. Bij oudere audio apparatuur is dat vaak de AUX ingang en bij modernere 5.1 apparatuur audio/extern 1 of 2 of 3 al naar gelang de hoeveelheid apparaten die aangesloten kunnen worden. Voor zover het aansluiten maar waar sommigen tegen aanlopen is het instellen van de ontvanger en met name het instellen van het netwerk ID waar de ontvanger om gaat vragen en dat kan zijn omdat het niet duidelijk in de gebruiksaanwijzing staat of er wordt overheen gelezen. Het netwerk ID is 4444 en na het intoetsen op oke drukken en vervolgens worden de radiozenders geinstalleerd en zodra de zenders geinstalleerd zijn is de ontvanger klaar voor gebruik. Geeft de audio installatie geen geluid dan is op die installatie een verkeerde ingangsbron gekozen en kan met het kiezen van de juiste ingangsbron verholpen worden. Dat Ziggo kosten voor het aansluiten in rekening brengt is te begrijpen want er is geen sprake van een storing maar van hulp bij het installeren van de ontvanger.

ka
door kama - Apr 14, 2021 om 16:31
161 Antwoorden / 19 Vragen

Ook ik vind het overstappen op digitale radio lastig. Wij hebben vrij oude analoge ontvangers waarop ook geen goede ingang zit voor een extra kastje. Mijn favoriete zender (Radio 5) zit niet op FM. We hebben 5 digitale DAB+-radio's maar waar we nu wonen geven ze geen van alle goede ontvangst in huis (in onze vorige woonplaats was het veel beter). Uiteraard hebben we niet in alle ruimtes een computer staan en luisteren via een smartphone is ook geen optie.

Analoog
door Analoog Nov 11, 2021 om 08:30
137 Antwoorden / Vragen

Klopt dat de DAB ontvangst niet overal even goed is en inderdaad kan Radio 5 dan buiten de boot vallen, tenzij u er een externe aan doet, die zijn er speciaal voor te vinden en dan lukt het vast wel.

Antenne

aurora1
door aurora1 - Apr 14, 2021 om 16:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoezo dat u "moest kopen"? Dat bepaalt u toch zelf?
En hoezo dat Ziggo u dwingt? Wat een vreemde opvatting.

Niemand verplicht u, ook Ziggo niet, en het leuke is dat u dat alles helemaal zelf kunt beslissen.

Logisch dat u voor een monteur moet betalen.

Wi
door Wijdeveld - Apr 14, 2021 om 17:34
7 Antwoorden / Vragen

Het stoppen van doorgifte van FM signalen.

Ziggo komt hier als monopolist wel erg gemakkelijk mee weg.
Is er wel eens de democratische vraag gesteld of aangeslotenen dit wel willen.
Of, gaat het weer zoals zo vaak de laatste tijd, om het grote geld, 'we doen wat we willen en schijt aan de consument'.
Het lijkt mij dat we zo langzamerhand wel dat we erg veel betalen voor veel onzin, op jaarbasis.
Ziggo kan wel van alles willen maar de eindgebruker betaalt de kosten en die zijn op jaarbasis niet gering.
Het is natuurlijk idioot dat de consument van alles moet gaan uitvoeren om maar verzekerd te zijn van radio ontvangst.
Ze halen de trommer toch óók niet ongevraagd uit je wasmachine, een zeer belangrijk onderdeel.
Dan zou de wereld té klein zijn.

Ziggo moet zorgen voor een optimale storingsvrije vervanging en dit los je met een gratis kabeltje en alles wat daar me te maken heeft,  niet op

Donuts
door Donuts Apr 14, 2021 om 18:21
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Het Commissariaat voor de Media heeft Ziggo toestemming verleend voor het uitschakelen van zowel analoge t.v. als analoge FM radio. Voor klachten kun je dus terecht bij het CvdM.

justmeagain
door justmeagain Jul 28, 2021 om 10:37
623 Antwoorden / 8 Vragen

U wilt gewoon lekker in het verleden blijven hangen. Ineens hoefden er geen blokken ijs meer in de koelkast en kwam daar zomaar een motor/compressor in.
Dit staat los van geld maar heeft alles te maken met vooruitgang. Al hebben sommigen daar moeite mee.

Sabine2008
door Sabine2008 - Apr 20, 2021 om 02:09
5 Antwoorden / Vragen

Weg met die antenne en maak van een oude radio een DAB radio. Gebruik hierbij je koptelefoonaansluiting. Bij de grote electronicazaken koop je een Bluetooth adapter die je in de koptelefoonaansluiting stopt. Installeer op je smartphone de Nederland FM app of op de PC in je browser ga je naar Nederland FM. Ga op je smartphone of PC naar Bluetoothinstellingen en zoek die adapter op en je hebt honderden zenders.

justmeagain
door justmeagain Jul 28, 2021 om 10:38
623 Antwoorden / 8 Vragen

Dit lijkt me technisch onmogelijk. Een koptelefoon uitgang is een uitgang en geen ingang voor bluetooth.

fo
door foxneck - May 23, 2021 om 05:17
1 Antwoorden / Vragen

Als u niet echt om geluidskwaliteit geeft, is internet of DAB+ voldoende. Helaas worden deze digitale signalen in NL met hoge compressie en dus lage resolutie doorgegeven, te vergelijken met lage mp3-kwaliteit. Dat is te verwachten, want dat kost zo weinig mogelijk bandbreedte en dat is voldoende voor gesproken woord. Slechts enkele tientallen zenders zijn internationaal op 320 kbps-resolutie te beluisteren en daar zijn geen Nederlandse bij. Slechts een kleine minderheid kiest voor goede audiokwaliteit en die zal op hun FM-tuner een richtantenne aansluiten waarop uitsluitend locale signalen goed te ontvangen zijn. Dankzij Ziggo kan ik dus binnenkort geen WDR3, BBC Radio 3 of Klara meer in voor mij acceptabele kwaliteit ontvangen.

rj
door rjw May 23, 2021 om 10:51
3253 Antwoorden / 5 Vragen

Als je voor hoge FM kwaliteit gaat gebruik je een eigen antenne. FM via kabel was altijd al suboptimaal. Een kennis van me bouwt zelf antennes en het verschil tussen FM via een eigen antenne en kabel was bizar groot. Alsof je naar een ander systeem zat te luisteren. Maar als de eisen niet zo hoog zijn voldoet internetradio prima. Ik hoor vrijwel geen verschil tussen mijn analoge Technics tuner via Ziggo en Tune-In via Sonos. De radiozenders processen het geluid sowieso al heel veel om een stationsound te hebben.

gerbera
door gerbera May 23, 2021 om 14:19
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Zenders bieden hun uitzendingen meestal met een bitsnelheid van maximaal 96kbps aan wat voor goede geluidskwaliteit zorgt in vergelijking met fm-radio.

mo
door monopoly - Jul 27, 2021 om 19:22
1 Antwoorden / Vragen

Ziggo doet maar.
Wel lees wel leuke tips om toch digitaal te gaan maar daar gaat het niet om.
Ook ik heb al vele jaren een ziggo abbonnement en betaal netjes mijn facturen. Ziggo levert hiervoor signalen die uit twee gaten uit de muur komen. Een voor de tv en een voor de radio. Nu knippen ze eenzijdig een daarvan af. Dat wil dus zeggen dat de factuur ook door tweeen moet.

Ik kan mij niet voorstellen dat iedereen dit maar zo maar accepteerd?

Blijf roepen!

rj
door rjw Jul 28, 2021 om 07:58
3253 Antwoorden / 5 Vragen

Doe dan ook die rare moderne PC met dat internet de deur uit. Had je vroeger ook niet. Toen was een typemachine ook prima.

mahadma
door mahadma - Jul 27, 2021 om 21:24
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Wat een probleem, ik heb een 3,5 mm stereo jack in mijn Next box (achterin) en sluit de tulpstekkers op mijn "oude" Pionier tuner/verstreker aan op recorder ingang. Top sound, kabeltje kost € 1,99 of € 6,99 (Betere kwaliteir). Problem solved. Even met je tv het juiste radiokanaal instellen, tv uit en luisteren. Wellicht is er in de de oudere ziggo apparaten ook zo'n uitgang.
Klik H I E R

Analoog
door Analoog - Jul 28, 2021 om 09:05
137 Antwoorden / Vragen

Ontvangst digitale radio is niet overal in Nederland even goed, gewoon FM antenne ergens ophangen en je hebt de meeste zenders in prima stereo, vaak stukken beter dan het digitale geluid.

Ed
door EdH77 - Aug 20, 2021 om 15:33
1 Antwoorden / Vragen

Let op ben je al in het bezit van een Mediabox voor tv dan is er een veel simpeler oplossing.
Op de Mediabox zit een audio uitgang (jack uitgang), koop een kabel met Jack en tulp uitgang die lang genoeg is tussen je Mediabox en je radio.
Zet je radio,  mediabox en je tv aan, zet je mediabox op radio, kies je zender, zet de tv uit, nu kan je gewoon digitaal naar je radio luisteren voor nog geen €5,- i.p.v de €50,- die Ziggo rekent voor een digitale radio ontvanger die je niet nodig heb.
Succes met deze simpele oplossing.????

pe
door pebk Aug 20, 2021 om 17:22
580 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn TV (met DVB-C decoder) kan ook alle radiozenders ontvangen. Beeld uitzetten en het is net of de radio aan staat. kost niets extra's.

brui0929_20654
door brui0929_20654 - Aug 21, 2021 om 15:53
98 Antwoorden / 1 Vragen

Mocht internet uitvallen of het signaal weg vallen dan is het ook nog mogelijk om een DAB+ radio te gebruiken. Deze kunt u met een audio kabel klink stekker naar tulp vanuit de koptelefoon uitgang op tulp in op uw versterker aansluiten.

he
door hendrik A - Nov 10, 2021 om 17:54
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb mijn stereo-receiver aangesloten op de Media-box, dus digitaal, maar ook een FM-antenne (niet die van Ziggo) aangesloten.
Coaxkabel van de huiskamer naar de slaapkamer en daar ca twee meter gewoon netsnoertje voor een raam gespannen.  En zie:
ruisvrij stereo (Radio 1), hier 98.40 mHz. Het Ziggo verhaaltje als zou digitaal beter klinken kan ik hierbij ontkrachten. In A/B verge-
lijking klinkt digitaal kaler en scherper. Tevens hoef ik de Media-box niet de hele dag aan te laten staan, verbruik 15 W alleen al in
Standby stand, zie test Consumentenbond een tijdje terug.
Om principieële redenen vraag ik mij af of ik geen korting zou moeten krijgen op mijn Ziggo-abonnement, daar ik bij alle drie radio's
die ik heb geen gebruik meer maak van hun radiovoorziening.

Gr
door Grunn1 Nov 11, 2021 om 15:39
1427 Antwoorden / 18 Vragen

De vraag is al van april dus zal al wel opgelost zijn.
Als je ergens geen gebruik van (wil) maakt neem je het niet af tenzij het een standaard onderdeel is van een pakket. Eigen keuze.