ci
door cilou Aug 12, 2005 om 20:29
Computers & telefonie

Zijn er meer Dell Laptops die uitvallen na garantie?

Ik heb in maart 2004 een Dell inspiron 5150 gekocht (nadat ik een 5100
had besteld, maar goed mijn fout). Deze viel na 15 maanden regelmatig
helemaal uit als ik 'm vlak onder het toetsenbord aanraakte, boven de
cdrom.

De reparatiekosten zijn 630 euro (incl) voor het moederbord en
toetsenbord (met alles wat daaraan zit). Dat vond ik voor een laptop
van 15 maanden erg veel, aangezien dit probleem erg vaak lijkt voor te
komen en het onderdeel dus misschien maar een jaar gaat.

Nadat ik schriftelijk mijn klacht aangetekend heb verstuurd, kreeg ik
vrij snel een telefonische reactie. Ik had aangeboden 25% van de kosten
te betalen, maar hun aanbod was 50% van de kosten (310 euro). Dit vind
ik nog steeds er veel, omdat de laptop 3-5 jaar hoort mee te gaan.
Daarnaast lees ik hier in veel reacties dat ze het eigenlijk kosteloos
zouden moeten vergoeden.

Ik heb een maand geleden weer gereageerd met weer het aanbod van 25%
omdat hij 25% van de verwachte levensduur heeft meegemaakt. Dell heeft
nog steeds geen reactie verstuurd...

Daarom vroeg ik me af of er meer mensen zijn die dit probleem zo vlak
na de garantie met Dell hebben. Dan kunnen we misschien samen meer aan
doen, zeker als blijkt dat bepaalde modellen problemen geven. Ik ben
erg benieuwd...

3423 14 Rapporteer

NatureTravel
door NatureTravel - Aug 16, 2005 om 16:00
646 Antwoorden / 8 Vragen

U heeft bij de aanschaf van een dergelijk apparaat meer dan een jaar recht op garantie. U mag van een dergelijk apparaat verwachten dat het 2 jaar mee gaat zonder dat dit dergelijke vreemde gebreken vertoont.

Meest waarschijnlijk zal DELL u zeggen dat de schade is ontstaan door het laten vallen van de laptop. DELL zal dit echter moeten aantonen voordat u voor dergelijke schade aansprakelijk gesteld kunt worden.

Meer informatie omtrend dergelijke klachten kunt u vinden op http://www.staiksterk.nl/

ro
door ronaldjong - Aug 17, 2005 om 00:14
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Cilou,

Ik heb exact hetzelfde probleem als jou met Dell. Ook ik heb een Inspriron 5150 die 13 maanden na aankoop uitviel bij aanraken van de systeemkast. Ook ik heb van Dell een buitenproportionele reparatieofferte ontvangen, welke ik heb afgewezen. Een uitgebreide briefwisseling van mijn kant hefft nog niet tot het gewenste resultaat geleid. Ik heb tot op heden kostenloze reparatie van hun geeist. Dell weet dondersgoed waar het probleem bij de betreffende laptop in schuilt, waardoor naar mijn mening sprake is van een verborgen gebrek. Ik verzoek je om zo spoedig mogelijk met mij contact op te nemen. We kunnen dan in ieder geval onze ervaringen uitwisselen en mogelijk gezamenlijk verdere stappen tegen Dell ondernemen.

Met vriendelijke groet,

Ronald

E-mail: Ronaldjong@Tiscali.nl

ba
door bassamnl - Aug 21, 2005 om 23:27
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen,

Ik heb ook exact hetzelfde probleem als jullie met Dell inspiron 5150. Ook bij aanraken van de laptop viel hij telkens uit. En ze wilde mij ook niet helpen ik moest ook voor de reparatie betalen. Ik ben ook opzoek naar een oplossing, want ik ga niet voor de reparatie betalen. Hij hoort minsten 3 jaar zonder probleem te werken. Want hij is niet mijn eerst laptop, ik heb hier voor verschillend laptops gehad. En nooit zo een probleem mee gemaakt. als jullie willen we kunnen samen gaan werken, En dell vragen om onze laptops te laten vergoeden. jullie kunnen mij emailen naar:

Bassamnl@hotmail.com dan zorg ik voor zo snel mogelijk contact met jullie op nemen om te kijken hoe wij gaan aanpakken.

ge
door georgeverdel - Sep 1, 2005 om 13:22
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben 'opgelucht' dat meer mensen met dit exacte probleem kampen. Na 15 maanden gebruik laat ik op op een zondagochtend mijn polsen op de laptop rusten, inderdaad boven de cd/dvd tray en pffft... mijn Inspiron 5150 kapt er mee.

Ik heb de prijsopgaaf nog niet ontvangen, maar men stelt vervanging van moederbord en processor voor, ZONDER GARANTIE. Ik heb gezegd dat ik hier niet mee akkoord ben, aangezien het onderdelen betreft waar ik geen invloed op uitoefen, zoals een scherm of toetsenbord. Een dergelijk kostbaar apparaat moet tenminste ongestoord 2-3 jaar functioneren en ik verwacht dat Dell dit verborgen gebrek (en inmiddels dus bij Dell BEKEND GEBREK) volledig moet vergoeden.

ci
door cilou - Sep 1, 2005 om 17:39
2 Antwoorden / 1 Vragen

Als mensen contact met mij willen opnemen kan dat trouwens op cilouke@hotmail.com.

pm
door pmb_1 - Sep 6, 2005 om 21:00
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook soorgelijke problemen. Mijn Dell 5150 heb ik in februari 2004 gekocht met 1 jaar garantie. In Juli 2005 zijn de volgende problemen ontstaan:

  1. Zonder reden in stand by modeus gaan

  2. Niet meer kunnen opstarten met aan/uit knop

  3. Alleen nog op te starten na veel gedoe met verwijderen/plaatsen accu enz.

  4. Uiteindelijk niet meer mee te werken.

  5. Uiteindelijk ook geen beeld op laptopscherm meer. Alleen via externe monitor nog beeld.

In Augustus 2005 gebeld met  Dell helpdesk. Met Dell medewerker verschillende mogelijkheden geprobeerd. Eind conclusie: Vervangen moederbord. Kosten 600 euro ex. BTW. Omdat de garantie is verlopen kan Dell niets meer voor mij doen. Ik heb gereageerd met "dit is wel duur" Er wordt al een nieuwe eenvoudige laptop aangeboden voor deze prijs".

Ik maak geen gebruik van deze oplossing van Dell voor deze hoge prijs.

Zeker nu ik op internet vele andere klanten zie met soortgelijke ervaringen met deze DELL laptop en dat vervanging van het moederbord zeker geen garantie is dat dit een meer betrouwbare oplossing biedt.

Ik vraag mij af wat ik van een leverancier van een produkt waarvoor in febr 2004 1473 euro (incl. BTW en verzendkosten)is betaald en na 18 maanden ondeugdelijk is geworden mag/kan verlangen. Dell doet er nogal laconiek over met "Jammer". Een reele coulance regeling zou op zijn minst op zijn plaats zijn,want je mag toch verwachten dat deze laptops technisch 4-5 jaar meegaan?

ar
door arja35 - Sep 7, 2005 om 21:04
6 Antwoorden / 0 Vragen

Eergisteren hebben we met onze Inspiron EXACT hetzelfe probleem ervaren (aanschaf mei 2004, 1700 euro!!), en ook een schatting van rond de 600 euro reparatiekosten. Niet te geloven, nu ik dit lees. Zelfs de reactie van de helpdeskmedewerker was idetniek (heeft u hem niet laten vallen? Prijs wordt zo'n 600 euro,misschien kunt u beter een nieuwe kopen.)

Bij wie kan ik me aansluiten voor gezamenlijke actie?

ar
door arja35 - Sep 7, 2005 om 21:09
6 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even ter verdere informatie:

Gegevens probleem:

- dell inspiron 5150; aanschaf mei 2004(1700 euro); uitval dd 5 sept 05.

- bij de minste aanraking (in het begin vlakbij CD-rom,later bij alles) stopt de computer ermee, tikkend geluid. inmiddels doet ie helemaal NIETS meer. Diagnose Dell:moederboard kapot, misschien nog wel meer. Kosten: tenminste 600 euro.

Graag doe ik mee aan gezamenlijke protest. Mijn e-mail adres is arja.veerman@xs4all.nl

kw
door kweldoordell - Nov 16, 2005 om 00:25
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb hetzelfde probleem met mijn Inspiron 5150. Gekocht in april 2004, uitval in juni 2005 binnen vijftien maanden. Na heel veel contact met technical support van Dell luidde het oordeel dat het moederbord kapot is. Dat Dell ook aansprakelijk is voor gebreken na het verstrijken van de summiere garantietermijn van 1 jaar wilde niet doordringen. Ik kreeg een offerte ten bedrage van maar liefst EURO 684,25. Ik heb Dell op 7 september 2005 bij aangetekende brief aansprakelijk en in gebreke gesteld. Ik heb aan de hand van het trackingnummer gezien dat de brief is aangeboden. Ik heb geen enkele reactie gehad. Daarna heb ik op 12 oktober 2005 een concept-dagvaarding aan Dell doen toekomen. Natuurlijk geen enkele reactie. Omdat de kosten de pan uitrijzen als je Dell daadwerkelijk dagvaardt, zonder garantie op succes, heb ik tot nu toe het betekenen van die dagvaarding achterwege gelaten. Ik heb sterk de indruk dat Dell calculerend te werk gaat en de acties van zijn klanten afwacht. Dell reageert volgens mij pas op aantijgingen als er een brief van een rechtsbijstandsverzekeraar of van een advocaat in de bus valt, of een dagvaarding wordt betekend of wellicht als Kassa aan dit onderwerp aandacht gaat besteden. Mijn hoop is daarop gevestigd. Graag lever ik voor een uitzending de noodzakelijk gegevens aan.

ar
door arja35 - Nov 16, 2005 om 09:35
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb precies hetzelfde probleem ervaren. Nadat ik een klacht had ingediend, eerst per mail (met een cc naar kassa@vara.nl !!), en toen per brief aan Customer Care, heb ik de reparatie geheel op kosten van Dell kunnen laten maken. Het typische was wel dat dit alles telefonisch werd afgehandeld, laptop is via DHL opgehaald en gerepareerd terug gebracht, maar ik heb er niets van op papier gekregen. Waarschijnlijk willen ze geen precedent scheppen. Maar: maak gerust gebruik van deze info en je kunt dus refereren aan het feit dat mijn laptop uiteindelijk gratis is gemaakt. Mijn klachtenbrief wil ik je ook best opsturen, ik kan 'm niet in dit fprum plakken omdat de tekst daarvoor te lang is. als je me je e-mail adres laat weten stuur ik 'm je op.

Mvg, Arja Veerman, Zeist

ar
door arja35 - Nov 16, 2005 om 09:41
6 Antwoorden / 0 Vragen

ESSENTIE VAN MIJN KLACHTENBRIEF, VRIJ TE GEBRUIKEN VOOR GEINTERESSEERDEN

RESULTAAT: GRATIS REPARATIE

Mijn klacht:

Wanneer de laptop tijdens opstarten en/of gebruik wordt bewogen loopt de computer vast, geeft rare piepjes en wil niet meer werken. De technisch medewerker laat mij telefonisch alle mogelijke klepjes en hokjes van de laptop openen om het probleem te detecteren: harde schijf eruit, het geheugen, DVD speler etc. Uiteindelijk doet de laptop steeds vreemder en begeeft deze het uiteindelijk helemaal. Conclusie van de helpdeskmedewerker (samenvatting): het moederbord is kapot en misschien nog meer. U kunt dit probleem laten repareren, rekent u minimaal op 600 euro. Misschien kunt u beter een nieuwe laptop kopen. Na mijn vraag of er voor een systeem dat het begeeft terwijl het nog geen 1,5 jaar oud is, kortingen worden verleend bij reparatie of aanschaf van een nieuwe computer, krijg ik als antwoord dat hier niets voor aangeboden kan worden. Het telefoongesprek wordt afgesloten met de belofte binnen 2 dagen een offerte voor reparatie te sturen.

Belangrijke info:

Intussen heb ik via Britse internetfora en het Nederlandse programma Kassa (Vara) gesignaleerd dat veel gebruikers van de Dell Inspiron 5150 soortgelijke problemen ervaren als ik. De 5150 begeeft het nogal eens vlak na de garantieperiode (14-18 maanden oud). Reactie van technische helpdeskmedewerkers bij Dell lijken sterk op die ikzelf  heb ervaren (misschien kunt u beter een nieuwe kopen). Mensen die een reparatie van circa 600 euro laten uitvoeren komen soms na een half jaar in identieke problemen terecht. Conclusie: de Inspiron 5150 is een serie met structurele fouten, en Dell neemt hiervoor geen verantwoordelijkheid. Tijdens het telefoongesprek leg ik dit voor aan Willem Meuleman van Dell CC. Hij zegt van niets te weten en adviseert mij een brief te schrijven aan Customer Care.

ro
door ronaldjong - Nov 17, 2005 om 22:13
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste DEll gedupeerde,

Ik spreek namens een groep medegedupeerden (bezitters van een inspiron 5150) n die een samen sterk actie hebben opgezet tegen DEll. Binnenkort valt hier het nodige vuurwerk van te verwachten !Hierbij verzoek ik je om mij een mailtje te sturen met je e-mailadres, zodat ik meer details kan mededelen.

Met vriendelijke groet,

Ronald de Jong E-mail: Ronaldjong@tiscali.nl

kw
door kweldoordell - Nov 29, 2005 om 22:08
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb inmiddels een positief resultaat bereikt. Ik heb Dell wel eerst aansprakelijk en in gebreke moeten stellen (geen reactie) en een concept-dagvaarding moeten toesturen (met de mededeling dat ik me genoodzaakt zag om de kantonrechter in te schakelen) voordat Dell, zonder te refereren aan een van beide stukken - pas na vijf weken - met een onduidelijk mailtje reageerde. Toen ik belde begreep ik dat men het moederbord wilde vervangen. Binnen een week was de klus geklaard.

Ik heb alle brieven en de concept-dagvaarding aan Cilou gemaild, ter vrije informatie door iedereen. Succes is niet verzekerd, maar met de stukken lijkt een doorbraak te kunnen worden gerealiseerd. Jammer dat het op deze manier moet. Ik vind in elk geval zonder meer dat dit onderwerp in Kassa aan de orde moet komen. De uitzending zal waarschijnlijk 3 december plaatsvinden, maar misschien wist iedereen dat al.

Succes met de pogingen om Dell op de knieën te krijgen.

2f
door 2fast4race - Nov 30, 2005 om 18:19
1 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte Lezers,

In de 5000 series laptop van dell zit een fabricage fout. Op de onderkant van het systeem zit een klepje met een pootje. Dat pootje drukt de hele tijd op een chip op het moederbord. Na ongeveer een jaar is het gedaan met de chip en is de laptop kaduuk, bij de lichtste aanraking valt hij uit. Dus iedereen die het laat vervangen ongeacht betaalt of onbetaald zal na ongeveer een jaar als het niet korter is weer precies hetzelfde probleem hebben. Productie process van deze laptops schijnt inmiddels aangepast te zijn. Kleine tip als er toch een reparatie plaatsvind en u wil de laptop langer heel houden breek het pootje binnenin af zodat hij niet meer op de chip drukt. Heeft eerder bewezen te werken.

MvG

Anonymous