In
door Index Oct 18, 2017 om 20:19
Computers & telefonie

ZusjeTapas spam via SMS?

Goedenavond,

Eerder vandaag kreeg ik een SMS-bericht met de volgende tekst:

'Bedankt voor jouw reserving voor [X] pers. bij Brasserie 't Zusje Zaltbommel op [XX-XX-XX] om [XX:XX]. Zijn er wijzigingen? Bel ons op 0900-98753'

Op de plaatsen in het verhaal waar een [X] staat hoort een getal. De reden van het achterwege laten van deze getallen is de privacyschending van degene voor wie de SMS mogelijk bedoeld was en daarnaast voor in het geval er op berichten als deze word gechecked door mogelijke 'kwaadwillenden'.

Mijn eerste reactie op dit bericht was: 'huh', omdat er een 0900 nummer word genoemd en ik dit nog nooit heb meegemaakt voor een tapas-restaurant (gevonden via de populaire zoekmachine). Uiteraard even gezocht op het internet. Ik zag een bericht over iemand die een reservering wou doen, maar dat het nummer niet in gebruik was/onbereikbaar. Daarentegen zie ik wel recenties op diverse websites staat, echter vraag ik mij bij de meeste recentie-websites sowieso af hoe 'echt' ze zijn. Mijn excuses voor het dagelijkse portie paranoia ;)

Is dit SMS-bericht plausibel denken jullie? De reden dat ik zelf niet zal bellen is, omdat ik het risico niet wil nemen. Het interesseert mij echter wel om te weten of het vaker voorkomt dat dergelijkse SMSjes word verstuurd/ontvangen en of dit speficieke geval ook bij iemand bekend is.

Voor degene die nieuwsgierig is en wel belt; ik lees graag hoe het verliep.

Vriendelijke groet,

Index

2203 9 Rapporteer

emcede
door emcede - Oct 18, 2017 om 20:23
959 Antwoorden / 4 Vragen

Wat zei het restaurant toen je hen belde via hun reguliere, op internet te vinden telefoonnummer?

In
door Index Oct 18, 2017 om 20:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap dat het telefoonnummer op internet is te vinden en dit als hun reguliere nummer staat vermeld. De reden waarom ik dit gepost heb is echter, omdat ik nog nooit een 0900 nummer gebruikt heb zien worden door iets als een tapas-restaurant. Daarbij vond ik het vreemd te lezen dat iemand anders ergens op internet plaatste dat het nummer buiten gebruik lijkt te zijn, maar goed; dit had ik al in mijn verhaal vermeld.

aurora1
door aurora1 Oct 18, 2017 om 23:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dus u heeft niet het via internet gevonden reguliere telefoonnummer gebeld, maar maakt hier een account aan om dit verhaaltje te vertellen?

Cookies
door Cookies - Oct 18, 2017 om 20:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het tel nr heb je verkeerd, het is 0900-98753 en is idd om daar te reserveren.

https://www.zusje-tapas.nl/onze-zusjes/t-zusje-zaltbommel/

In
door Index Oct 18, 2017 om 20:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het even aangepast, dat was een typfout van mijn kant. Om even op je bericht hieronder te reageren, een fout kan altijd gebeuren, vind ik ook echt niet erg. Ik wou alleen geen risico lopen door een 0900 nummer te bellen. Mede, omdat ik nog nooit heb gezien dat iets als een tapas-restaurant hier gebruik van maakt. Vandaar mijn grootste twijfel.

Cookies
door Cookies - Oct 18, 2017 om 20:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Blijkbaar hebben ze per ongeluk de verkeerde persoon (tikfoutje in het tel nr, net als jij die fout maakt) een bevestiging gestuurd. Kan gebeuren.

In
door Index - Oct 18, 2017 om 21:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

Zojuist gebeld en opgehangen toen het 0,20 cent per gesprek zou kosten. Is het normaal dat een restaurant een betaald nummer heeft?

costnix
door costnix Oct 19, 2017 om 01:44
2874 Antwoorden / 1 Vragen

0,20 cent is een koopje, maar u bedoelt 0,20 Euro.

diumenge
door diumenge - Oct 18, 2017 om 21:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Sjeezus, gooi weg die sms en maak je er verder niet druk om.

In
door Index Oct 18, 2017 om 21:11
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het is duidelijk wat je bedoeld en ik snap je opmerking. Maar als het wel word gebruikt om kwaadwillend geld te verdienen, dan zou het mooi zijn er optijd bij te zijn. Kwaadwillend klinkt misschien heel zwaar, maar ik vind het gewoon gek, een betaald 0900 nummer bij een restaurant..

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 18, 2017 om 23:48
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Als ze je willen flessen vragen ze geen 0.20 cent maar veel meer.

Cookies
door Cookies - Oct 18, 2017 om 21:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Delete dat sms'je en maak je er verder niet druk om. Degene die geen bevestiging van zijn reservering krijgt, gaat zelf wel contact opnemen met dat restaurant.

In
door Index Oct 18, 2017 om 21:34
1 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt gelijk, daar gaat het ook op neerkomen, dat ik dat doe. Het feit is echter dat ik hier een aantal vreemde reacties krijg. Vind ik apart, aangezien ik (o.a.) als paranoïde word bestempeld, omdat ik dit n.a.v. een ogenschijnlijk foutief gezonden smsje post. Als ik had gevraagd 'Goh is het normaal dat een restaurant een betaald 0900-nummer voor reserveringen gebruikt' dan waren de antwoorden waarschijnlijk heel anders geweest. Toch raar dat het hier als iets makkelijks word afgedaan. Daarnaast was het een oprechte vraag.

Cookies
door Cookies - Oct 18, 2017 om 21:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En nee, het is niet vreemd of raar dat er een 0900 nr gebruikt wordt.

In
door Index Oct 18, 2017 om 21:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk, daar heb ik wat aan. Had het zelf nog nooit eerder gezien. Vooral bij een all-you-can-eat-tapas restaurant best gek. Ga je toch vaak heen om goedkoop uit te zijn ;)

Thanks voor je antwoorden.

tijger1
door tijger1 Oct 18, 2017 om 22:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@Index. Ik ga nooit naar een restaurant om “goedkoop uit te zijn”. U durft niet te bellen en hoopt dat een anders dat doet. Kinderachtig ook nog.