lo
door lotusmac Oct 28, 2020 om 13:16
Elektronica & tv
49inch TV letterlijk van zijn voetstuk gevallen

Klacht Conrad.nl: Telefunken D49F283N3C LED-TV 124 cm 49 inch van zijn voetstuk gevallen (gekocht in oktbober 2015).
20-08-2020 in de avond 23.26 uur, toen ik op bed lag, hoorde ik een harde knal. Toen ik beneden kwam vond ik de TV (49 inch) op de grond. Deze is letterlijk van zijn voetstuk gevallen met als gevolg flinke barsten in het scherm. Dit mag niet gebeuren. De TV staat waterpas op een kleine verhoging en ik heb het vermoeden dat door het warme weer het plastic niet goed houdt. Het kan ook metaalmoeheid zijn, maar wat de exacte oorzaak is laat ik graag over aan de technische experts.

Conrad geeft het volgende aan nadat ze de TV opgehaald hebben:

1.        1. Het toestel gaat ongeprepareerd retour. De kosten hiervoor bedragen € 132,82.
2.        2. Het toestel wordt doorgestuurd naar de fabrikant. Alle bijkomende kosten zullen aan u worden doorberekend.
3.        3. Het toestel wordt vernietigd. Hierbij zijn er voor u geen kosten.

Daarnaast het volgende als optie 2 gekozen wordt: alle gemaakte kosten zijn voor de klant, dit omdat er geen sprake is van garantie of fabrieksgarantie.

Mijn opvatting is als volgt: Een TV die van het voetstuk valt staat volgens mij los van enige vorm van fabrieksgarantie, maar van een ondeugdelijk defect, dat niet mag voorkomen bij een TV. Een koper mag ervan uitgaan dat een TV niet van het voetstuk valt als deze op de juiste manier geïnstalleerd is, ook niet na 5 jaar.

(in de bijlage de afbeeldingen van het defect).
Graag (juridisch) advies welke stappen in kan ondernemen als gedupeerde klant.

Ik heb dus al contact gehad met Conrad, maar zij zijn van mening dat dit buiten de garantie valt.
Alle advies is zeer welkom!

4452 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 28, 2020 om 13:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard valt dit buiten wat voor garantie dan ook.

Men koopt steeds grotere bakbeesten, maar aan extra zekeren denkt men niet.

Bestaan er dan ook deugdelijke effecten?

pino123
door pino123 Oct 28, 2020 om 13:56
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Je mag toch verwachten dat een voetstuk wat geleverd is bij de tv, de tv wel kan houden. Hoe groter de tv hoe groter de voet. Heeft niets te maken met extra zekeren van een tv.

diumenge
door diumenge - Oct 28, 2020 om 13:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als het een TV van destijds meer dan € 500,00 betrof dan zou de economisch levensduur 5 jaar zijn. Dus heb je mogelijk recht op 2/60 van de aanschafprijs?

justmeagain
door justmeagain Oct 28, 2020 om 23:14
623 Antwoorden / 8 Vragen

Dat bedrag eet ik in mijn eentje bij McDonald's weg :-).    (De restwaarde dus)

john devries
door john devries Oct 30, 2020 om 12:21
213 Antwoorden / Vragen

Eet smakelijk

panter22
door panter22 - Oct 28, 2020 om 13:33
6599 Antwoorden / Vragen

De tv is 5 jaar oud en onder de €500 met 4 jaar afgeschreven.
Koop maar een nieuwe.
Misschien kun je een beroep doen op je inboedelverzekering.
https://www.technieknederland.nl/onze-leden/waar-staan-onze-leden-voor/gebruiksduurverwachting

rj
door rjw - Oct 28, 2020 om 13:34
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Advies: koop een nieuwe. Voor 500 euro koop je tegenwoordig geweldige televisies.

Of ga voor een paar tientjes schadevergoeding het gevecht aan en ga aantonen dat de metalen plaat waar de voet aan bevestigd zat ondeugdelijk is, en dat jij er de afgelopen 5 jaar altijd heel goed voor hebt gezorgd. Als het mijn energie zou zijn, zou ik het wel weten.

lo
door lotusmac - Oct 28, 2020 om 13:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi, de TV kostte indertijd 491 euro. Ik heb nog 2 tv's van meer dan 12 jaar oud die het geweldig doen. Maar het kan toch niet zo zijn, als je een TV hebt, op 1 plek heb staan, dat deze na wat voor periode dan ook gewoon omvalt. Dit kan je toch niet verkopen... Als je als klant een TV koopt, dan mag het toch niet zo zijn dat deze na 1,3,5, of 10 jaar gewoon van het voetstuk afvalt. De tv is correct gemonteerd en ik ben van mening dat een tv zonder problemen langer dan 5 jaar gewoon moet werken zolang je hier goed mee omgaat. Ik neem aan dat er weinigen hier zijn die om de 5 jaar een nieuwe TV aanschaffen van de rond de 500 euro. Een TV van bijna 500 euro mag niet van het voetstuk vallen en dient dus volgens mij zonder enige vorm van kosten voor de koper (garantie of geen garantie), onderzocht te worden, gerepareerd te worden of vervangen te worden voor een soortgellijke TV. Of zie ik dit verkeerd?

pino123
door pino123 Oct 28, 2020 om 13:58
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ik zou eens de fabrikant hierover een bericht sturen. Zoals je ziet is de economische levensduur helaas voorbij en wordt garantie een heel lastig verhaal. Misschien dat de fabrikant u nog tegemoet kan komen. Reparatie zal er dus helaas niet in zitten.

panter22
door panter22 Oct 28, 2020 om 15:54
6599 Antwoorden / Vragen

Stond de tv wel waterpas of helde hij iets naar voren?

justmeagain
door justmeagain Oct 28, 2020 om 23:18
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ja dat ziet u verkeerd. U heeft tenslotte al 5 jaar gebruik gemaakt van de tv, die is daarom nog misschien 20 euro waard. Hoezo zou  u recht hebben op een nieuwe tv.
Daarnaast moet u gaan bewijzen dat met bijvoorbeeld het schoonmaken van de tv geen frictie is opgetreden. Of dat de tv op enige andere wijze het te verduren heeft gekregen. Dat is onmogelijk te bewijzen.

tijger1
door tijger1 - Oct 28, 2020 om 14:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u in die vijf jaar de bevestiging weleens gecontroleerd?

ne
door neodutchio - Oct 28, 2020 om 14:43
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Tja, de wet hierin is helder. Het is aan u om aan te tonen dat de bevestigingen niet goed zouden zijn. Dat zal nagenoeg onmogelijk zijn aangezien de tv 5 jaar gestaan heeft. U denkt dat het door warmte zou kunnen komen, maar het kan bijvoorbeeld ook kunnen gebeuren met poetsen. Een iets te agressief goedje er wekelijks langs doen kan het kunststof ook kapot maken. Of in de breedte wel waterpas, maar in de diepte niet. Zo staat de tv iets uit het lood en krijg je extreme druk op de bevestingspunten door overhellen.
Het is niet aan de verkoper om aan te tonen dat er bijvoorbeeld extreme tocht was waardoor er een windvlaag was, u geen kat heeft die er op sprong of wat dan ook. Het is aan u om aan te tonen dat de oorzaak te wijten is aan het product.

En mocht dat uiteindelijk gaan lukken zal er financieel niet veel van over blijven. Een tv van 5 jaar oud die nog geen €500,- gekost heeft is economische gezien afgeschreven.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 28, 2020 om 14:47
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Allereerst: de consumentenbeschermingswetgeving prefaleert op fabrieksgarantie maar zo u een beroep zou doen op op naleving van de wetgeving door de verkoper (die verantwoordelijk is voor het leveren van een deugdelijk product) zult u moeten bewijzen dat d oorzaak niet bij u ligt
Mijn redenering daarbij is dat indien het voetstuk ondeugdelijk zou zijn dit voorval al eerder aan u overkomen zijn. Daarbij is het bovendien altijd zaak om dit soort zaken met regelmaat te controleren.

Een onverwachte trilling kan hoe dan ook al de oorzaak zijn. Zo u toch naleving van de consumentenbeschermingswetgeving (zie het BW art 7:17 t/m 25 zal er hoe dan ook bovendine sprake zijn van het mogen en kunnen 'meenemen' van afschrijving en naleving claimen via een procedure kan u mogelijk ook (onnodig) veel geld kosten met toch een mi. voor u ongewisse uitkomst.

U heeft wel recht op teruggave van het defecte toestel maar dan adviseer ik u om het dan zelf op te halen. Ik zou dat niet doen en als al hiervoor geadviseerd een nieuwe kopen. Reparatie kan maar zal bijna net zoveel kosten dan een nieuwe. Mogelijk een tip: kijk eens in een kringloopwinkel naar een gelijksoortig apparaat.

Samengevat: ik zou in uw geval geen juridische stappen nemen omdat herhaald ongewis is of u daar mee uw gelijk krijgt.  Helaas jammer en dus pech maar m.i. waar.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 28, 2020 om 17:15
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Bij regelmatig afstoffen kunnen en krachten op de voet komen,  en zo  eigen schuld.

Ik zie smalle strip met schroefjes en die gaan niet  20 jaren mee....

ro
door ronny530 - Oct 28, 2020 om 18:16
2752 Antwoorden / 41 Vragen

De breuken in het kunststof duiden niet op inwerking van hitte of een onjuiste plaatsing van de tv. De drie bouten in de onderplaat zijn m.i. veel te vast aangedraait waardoor de kunststof constructie rond de bouten onder spanning is komen te staan en door uitharding van het kunststof is die constructie gebroken. Als de voet in onderdelen is geleverd en daar lijkt het gezien de afmetingen wel op dan is er sprake van een montage fout die aan u zelf te wijten is. Als het zo is dat de voet compleet is geleverd dan is er sprake van een fabrikage fout dan valt u niets te verwijten. Het is echter wel zo dat u dient te bewijzen dat het een fabrikage fout betreft dus zal u eerst optie 1 moeten kiezen en die doet € 132,82 daarna een expert inschakelen die moet constateren dat het daadwerkelijk een fabrikage fout betreft en dan een procedure opstarten om uw gelijk te halen. Dat alleen al kost handen vol geld om uiteindelijk de restwaarde retour te krijgen en die restwaarde is minder dan de 138,82 euro die u al betaald heeft. Mijn advies zou optie 3 zijn, laten vernietigen en die 138,82 euro gebruiken voor de aanschaf van een hetzij nieuwe of goede tweede handse tv als uw budget geen nieuwe kan veroorloven.

tenormin
door tenormin - Oct 28, 2020 om 18:57
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Met sommige dingen kan men geluk hebben, of pech. Na 5 jaar is uw garantie natuurlijk echt wel voorbij. Ook waar u schrijft dat u 2 TV's hebt die nog na 12 jaar perfect werken. Ik heb hier 1 TV die, even hard afkloppen, al sinds 1996 prima werkt maar ook in de huiskamer een paar TV 's had die "pechvogels zijn". In casu: ik dan. U kunt tegenwoordig toch heel up-to-date televisies kopen voor veel minder geld. Dus calculeer dat in. Ik heb als voorbeeld, afgelopen Maandag een nieuwe droger moeten kopen en ben voor de voordeligste gegaan. De Cool Blue medewerker zei: nou, deze gaat geen 24 jaar mee, hoor. Mijn antwoord was: hoeft ook niet: geen zin om 104+ te worden. M.a.w. hou er gewoon rekening mee dat apparaten lang niet meer zo'n lang leven hebben als. Hoewel, die oude TV daar ben ik wel happy mee dat hij even vergeet "niet meer te werken". ;-)

1paul
door 1paul - Oct 30, 2020 om 11:51
3101 Antwoorden / 0 Vragen

dit kunt u wel op de spreekwoordelijke buik schrijven, verlies nemen en doorgaan, deze voet kan door allerlei oorzaken stuk gegaan zijn en u mag bewijzen welke dat dan zou zijn wil dit onder garantie gerepareerd worden....

balen maar verlies nemen en doorgaan....

john devries
door john devries - Oct 30, 2020 om 12:24
213 Antwoorden / Vragen

Geen

mo
door mof - Oct 30, 2020 om 12:59
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Vijf jaar is lang, u zult moeten hardmaken dat in vijf jaar werkelijk niets is gebeurd met de tv dat evt breuken had kunnen veroorzaken.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 30, 2020 om 16:02
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ach,

mijn eerste vrouw viel na 4 maanden al van haar voetstuk.
Heb jij nog geluk gehad.