snowgirl
door snowgirl Oct 8, 2014 om 12:52
Elektronica & tv

Aanschaf sauna

ik wil graag voor mezelf een sauna aanschaffen, maar waar moet ik op letten en kan ik zomaar een sauna kopen en boven op zolder plaatsen of zijn hier nog speciale richtlijnen voor.. wie heeft er ervaring mee, goede en slechte.. en infrarood of ouderwetse manier..

21762 9 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Oct 8, 2014 om 16:08
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Degene van wie ik weet dat zij er een hebben is dat zij een zwaardere stroom aansluiting hebben.

tenormin
door tenormin - Oct 8, 2014 om 16:43
16817 Antwoorden / 108 Vragen

lees dit of
of dit eens rustig na.

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 8, 2014 om 16:53
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ga eerst naar diverse commerciële want er zijn zowel droge als natte en elk persoon heeft een andere voorkeur.
Het kost wel, maar je leerde de verschillen beter en je komt ervaren gebruiker tegen.

Een eigen sauna kost veel ruimte en geld en voor dat het terug hebt is afhankelijk van gebruik.

Er zijn ook showrooms waar je op bepaalde tijden kunt tegen in de opgestelde show modellen voor de koop.

aurora1
door aurora1 - Oct 8, 2014 om 18:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees eens klik hier en klik hier.
Vraag anders ook bij de brandweer of ze u daarover kunnen adviseren.

stijn71
door stijn71 - Oct 13, 2014 om 09:57
1 Antwoorden / 0 Vragen

[edit - redactie, links van commerciële aard zijn niet toegestaan]
Brand in sauna's is vaak het gevolg van slechte elektrische aansluitingen, het niet gebruiken van hittebestendige bekabeling en het plaatsen van brandbare voorwerpen op de oven.

Infrarood sauna's worden vooral gebruikt ter ontspanning van de spieren. Traditionele Finse sauna's zijn echte zweethutten die het lichaam ontgiften en reinigen door het grootste orgaan, de huid, overmatig te laten transpireren.

Een kleine saunacabine tot ongeveer 3m2 kan met een gewoon 230V oven worden verwarmd en vraagt dus geen bijzondere aanpassingen aan de elektrische installatie. Voor grotere cabines zijn zwaardere elektrische aansluitingen nodig (3-fasen aansluiting) die overigens door een elektricien eenvoudig kunnen worden aangelegd.

Finnen zeggen "een huis zonder sauna is geen thuis".

Veel succes met het maken van een keuze.

[edit-redactie]

le
door leenpres - Oct 13, 2014 om 14:15
79 Antwoorden / 7 Vragen

Hoi

ik heb zelf een sauna in de tuin
Er zijn al sauna, s te koop voor rond de 500 euro ( 230 volt)
wil je een echte dan moet je denken rond de 1000 a1200 plus kracht stroom als hij te groot wordt ( 380 volt)
verder is van belang binnen buiten met zonde stroom zonde stroom kan alleen buiten ( hout gestook)
Ga naar een goed winkel en vraag wat het besten bij je past
En de kosten voor het gebruik valt erg mee ongeveer 2 euro per keer alleen anschaf kost veel geldc

st
door stofr001 - Oct 13, 2014 om 15:05
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo snowgirl , ik heb zelf al tien jaar een infra rood sauna, gekocht bij healthcompany in alphen aan de rijn.Bevalt waanzinnig, heb een versleten nek en dus veel pijn. De sauna werkt op 220 volt en verbruikt ongeveer twintig cent per sessie van 30 min. De infra rood straling is veilig en zorgt voor onspanning van je spieren en soepel worden van je gewrichten mede door de temperatuur die oploopt tot 60 a65 graden dus je zweet enorm. Je stofwisseling gaat sneller werken waaedoor je ook wat aan gewicht verliest, ( heel langzaam natuurlijk ) . Mijn cabine is 1.10 x 1.10 en 1.80 meter hoog. Vrij klein dus, kan je altijd kwijt op slaapkamer of hobby kamer. Koop wel een goede, gemaakt van red cedar hout, dit scheurt niet door de warmte en gaat dus jaren mee. Hoop dat je hiermee wat kan, gr, stofr001.

ba
door batraaf - Oct 13, 2014 om 17:51
9 Antwoorden / 1 Vragen

Het is al een tijdje 400 volt.
Maar een infraroodsauna heeft genoeg aan 230 volt.
Maar een sauna met een oven heeft soms 3 maal 230 volt nodig.
Dat kan ook met een zogenaamde kookgroep.
Moet wel vakkundig worden aangelegd,
Meestal zijn de verwarmingselementen 230 volt.
En zitten er 1 2 of 3 elementen in.
Wij hebben zelf een infraroodsauna, en bevalt ons prima.
Was afgezekerd met 32 Amp kon geen kwaad volgens de verkoper, toch maar
door 16 Amp vervangen.
Maar dat is persoonlijk.
Maar ga gewoon eens langs bij een goede zaak.
De onze zal ik maar niet aanbevelen.
Jos

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 16, 2014 om 11:50
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag snowgirl,

Overdenk je privé sauna nog eens: Je kunt thuis niet makkelijk de faciliteiten van een commerciële sauna benaderen.
Sauna is ook een beetje een sociaal gebeuren. In je eentje heb je daar lang niet zoveel plezier aan dan wanneer je er met meerdere bekende of onbekende personen gebruik van maakt.
Thuis hebben we ruimte, krachtstroom en geld. Dáár hoeven we het niet om te laten. Doch mijn echtgenote gaat al bijna 40 jaar nagenoeg iedere week, en ik sinds bijna 20 jaar, een dag naar een commerciële sauna. Daar genieten we beide van.
Maar thuis zouden we er geen willen hebben.

En denk niet, wanneer je er niet (meer) zo blitz uitziet, dat men daar in de sauna naar kijkt, want bloot zijn we allemaal hetzelfde en iedereen heeft wel wát!
Nobody is perfect, weet je.

Kennissen die een sauna thuis hebben gaan toch regelmatig naar een commerciële: thuis is het lang zo leuk en lekker niet!
In een hotel gaan we ook wel eens in de sauna, doch meestal ongezellig.

Koop je tóch een thuissauna, neem dan niet zo'n kleine, doch eentje waar je met minimaal vier volwassenen languit in kunt liggen. Daar heb je wel een krachtstroom (380/400 Volt) voor nodig.
En bezuinig niet op een steenkoud dompelbad waar je geheel in kunt. Dat hoort erbij!
Infrarood is heel persoonlijk. Wij gaan er nooit in.

Veel saunaplezier, wáár dan ook.

HardwareErrorMAN.