ka
door kassandra Dec 14, 2013 om 18:04
Elektronica & tv

Aanslaan vriezer

Ik vind dat mijn vriezer vaak aanslaat vooral 's-nachts. Mijn keuken wordt niet verwarmd.
Wanneer slaat een vriezer vaker aan
1, als hij helemaal vol is met bevroren artikelen
2. als hij bijna leeg is

8322 25 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Dec 14, 2013 om 18:33
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Als de vriezer is volgeladen met producten zal hij minder vaak aanslaan, lucht is namelijk geen "koude vast houder". Zorg voor een zo goed mogelijke ijsvrije diepvries en houd de roosters ook schoon. Mocht hij toch vaak blijven aanslaan is er mogelijk freon verdwenen en moet er een specialist naar komen kijken.

jantje7

lekkerisdat
door lekkerisdat - Dec 14, 2013 om 18:40
4299 Antwoorden / 5 Vragen

1.
Dit kun je oplossen door enkele lege flessen met water in de vriezer te leggen.

van leyden
door van leyden - Dec 14, 2013 om 19:05
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op zaterdag 14 dec 2013, 18:40]1.
Dit kun je oplossen door enkele lege flessen met water in de vriezer te leggen.

Onzin, het kost alleen maar extra stroom.
Dat de vriezer meer aanslaat wanneer die leeg is, komt omdat er geen buffertje is van de ingevroren produkten.
Als het goed is zal die vaker maar ook korter aanslaan.
De vriezer zal ook (meer) aanslaan als er veel produkten inliggen, want zoals gezegd, koelen kost stroom.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Dec 14, 2013 om 19:30
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=van leyden schreef op zaterdag 14 dec 2013, 19:05]Onzin, het kost alleen maar extra stroom.
Dat de vriezer meer aanslaat wanneer die leeg is, komt omdat er geen buffer is van de ingevroren producten.
Wat denk jij dat je nu juist met mijn genoemde tip doet?

alexishoop
door alexishoop - Dec 14, 2013 om 19:30
561 Antwoorden / 6 Vragen

hmm? leeg fles water ;) waar koop je die? LOL

hoe oud is de vriezer ? of met verplaatsen de achterwerk of met schoonmaken het binnenwerk defect geraakt? kan zijn dat het koelstof lekt dan vriest het ook vaker tot constant.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Dec 14, 2013 om 19:32
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Uhm domdom, mijn fout, mijn bovenstaande 1. had logischerwijs 'n 2. moeten zijn, (au).

van leyden
door van leyden - Dec 14, 2013 om 19:44
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op zaterdag 14 dec 2013, 19:30][quote=van leyden schreef op zaterdag 14 dec 2013, 19:05]Onzin, het kost alleen maar extra stroom.
Dat de vriezer meer aanslaat wanneer die leeg is, komt omdat er geen buffer is van de ingevroren producten.
Wat denk jij dat je nu juist met mijn genoemde tip doet?

Hetzelfde!
Maar het kost meer stroom om die flessen te bevriezen en om ze bevroren te houden.
Lege vriezer kost altijd minder als een volle.

van leyden
door van leyden - Dec 14, 2013 om 19:48
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Lege vriezer is natuurlijk niet verstandig en rendabel.
Zal het maar even vermelden voor er weer eentje is die het niet snapt.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Dec 14, 2013 om 19:50
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=alexishoop schreef op zaterdag 14 dec 2013, 19:30]hmm? leeg fles water ;) waar koop je die? LOL Uhm bij mij natuurlijk :-). (uhm grammaticaal gezien wel een heel erg domme fout).

[quote=van leyden schreef op zaterdag 14 dec 2013, 19:44]Maar het kost meer stroom om die flessen te bevriezen en om ze bevroren te houden.
Lege vriezer kost altijd minder als een volle.
Klik en de praktijk die bewijst het.

van leyden
door van leyden - Dec 14, 2013 om 19:57
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Heb toevallig net een nieuwe vriezer gekocht
Deze is A+++ en was niet duur.
Met minder hoef je dus geen genoegen mee te nemen, zelfs een Btje lijkt me nu al ouderwets en stroomvreterig, aangezien er nu drie typen A vriezers verkocht worden.

van leyden
door van leyden - Dec 14, 2013 om 20:11
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Het goedkoopste is een lege vriezer.
Het meest economische is een volle vriezer.

Dit is het topantwoord.

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 14, 2013 om 21:22
2189 Antwoorden / 14 Vragen

De ijskoude waarheid;

Buiten is goedkoopste mits je in Siberië gaat wonen....

Maar even serieus, een volle vriezer verliest nauwelijks de dure koude en een lege valt bij een kast het er uit...

Een Vries kist kun je het beste 1x en niet meerdere keren openen want 1x lang is goedkoper dan 2x kort wegens ventilatie die je met openen veroorzaakte en de koude die je dan weg blaast.

Langzaam openen zal minder vacuum veroorzaken dus even snel open en dicht doen veroorzaakt meer tocht dus stroomverbruik, ondanks dat je sneller klaar bent...

De lege flessen, liefst plastic zijn prima om niet gebruikte ruimte de koude vast te houden dus zonder water erin!

En ja, mijn oude B of C klasse vriezer van 21 jaren oud was nog perfect maar gezien het gemeten stroomverbruik is de nieuwe A++ , ja geen 3x A+++ want die was veel duurder gezien de prijs/verbruik het voordeligste en binnen 3 jaren verdien ik deze terug.
Dus over 3 jaren is mijn nieuwe gratis wegens lagere verbruik en ik reken de lage prijs die ik op marktplaats voor de nog goed werkende museum stuk niet eens mee....

Openen kost dus geld en geeft verlies dus liever 1x veel pakken dan meerdere keren een kleien hoeveelheid indien mogelijk.
Succes in het besparen.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 14, 2013 om 23:11
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dat ligt er gewoon aan hoe vaak u hem opendoet, en open laat staan maar technisch gezien als hij leeg is gaat niet open voordat er weer wat in gaat dus slaat hij mindar vaak aan. Anders om als hij vol en u hem gesloten laat is het zelfde het geval.

tenormin
door tenormin - Dec 14, 2013 om 23:59
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote]technisch gezien als hij leeg is gaat niet open voordat er weer wat in gaat . Anders om als hij vol en u hem gesloten laat is het zelfde het geval.

Technisch gezien: als mijn vriezer leeg zou zijn, staat hij ook niet aan; heeft weinig nut m.i. Lijkt mij niet niet helemaal jofel als de vriezer, vooral 's-nachts, aanslaat. D.w.z. als de keuken niet een lagere temperatuur heeft dan buiten. Als u spullen uit de vriezer haalt, iets vergeet en de deur weer opentrekt, gaat dit dan gemakkelijk of geeft de deur 'tegengas' zoals zou moeten zijn? Kan dan zijn dat de rubbers niet meer volledig afsluiten.

van leyden
door van leyden - Dec 15, 2013 om 00:06
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Aha, de deur opendoen van een vriezer kost stroom.
De deur vaak opendoen kost meer stroom als de deur minder vaak opendoen, weer wat geleerd.... Klopt wel, maar als je snel er iets uitpakt is het verlies bijna nihil, ingevroren produkten zijn niet zomaar opgewarmd, dat doet uren.

Tot 15 karakters praat poep, een A+++ is wel wat duurder, maar je bespaart op de energiekosten, veel meer uiteindelijk dan die paar tientjes meerprijs.
Bovendien zijn er A++ vriezers te koop die duurder waren dan deze A+++.
Waar praat je dan over?

Twijfel uberhaupt over zijn verstandelijke vermogens, snap geen moer van zijn tekst>>> over drie jaar is die gratis want minder verbruik...tuurlijk, reken je maar rijk, als ik jou was zou ik hem nu al verkopen op marktplaats, dan krijg je er nog meer voor, dan ben je extra rijk.

ha
door haverkamp - Dec 15, 2013 om 02:22
54 Antwoorden / 1 Vragen

Gemiddeld genomen zal het energieverbruik niet meer of minder zijn.
Waarom niet?

De temperatuur in de kast zal vol of leeg gelijk zijn.
Dus de energie afdracht door het temperatuur verschil met omgeving, is hetzelfde.

Als de kast vol is, zal de inhoud wel als een buffer werken, waardoor het afkoelen minder snel gaat.
Maar het afkoelen kost dan ook weer meer energie.

sl
door slobberbone - Dec 15, 2013 om 02:43
508 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb het stoomverbruik gemeten zowel een lege als volle vriezer/koelkast.

En een volle vriezer/koelkast was de winnaar kan wel tot 30 % schelen in stroomverbruik.

ro
door ron530 - Dec 15, 2013 om 12:15
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De inhoud van de vriezer werkt als een accumulator, de koude van die inhoud straalt koude af. Een lege vriezer houdt enkel de lucht in de vriezer op temperatuur en zal vaker aan moeten slaan. De instelling van de thermostaat is heel belangrijk die staat vaak te hoog ingesteld terwijl dat niet noodzakelijk is. Last but not least bij elke opening van de vriezer wordt warme lucht toegelaten en zorgt voor condens in de vriezer die vervolgens aanvriest.

kanty
door kanty - Dec 15, 2013 om 14:01
284 Antwoorden / 69 Vragen

[quote=van leyden schreef op zaterdag 14 dec 2013, 20:11]Het goedkoopste is een lege vriezer.
Het meest economische is een volle vriezer.

Dit is het topantwoord.

ma
door mataraty - Dec 15, 2013 om 14:51
73 Antwoorden / 0 Vragen

Hij slaat zowel vol als leeg dus met grote regelmaat aan. Waar ik persoonlijk dan snel aan zou denken is problemen met de rubbers, waardoor de deur niet volledig aansluit of afsluit zo u wilt.

Heeft u dit al nagekeken en evt schoongemaakt/vervangen?

tenormin
door tenormin - Dec 15, 2013 om 15:12
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote]Waar ik persoonlijk dan snel aan zou denken is problemen met de rubbers, waardoor de deur niet volledig aansluit of afsluit zo u wilt.

Dat heb ik gisteren al als suggestie gegeven, maar geen commentaar van de TS, dus dat zal hem ook niet zijn.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 15, 2013 om 15:54
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Men kan het ook nog zo zien. Bij een volle vriezer is ald deur open gaat en weer sluit de inhoud van de lucht die verdwijnt minder dan bij een zo goed als leger vriezer in verhouding. Omdat bij het sluiten van de deur er meer lucht n in gaat door verplaatsing van deur die dan op nieuw de lucht ververst, en die is dan bij een volle vriezer minder dan bij een lege vriezer

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 15, 2013 om 16:56
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Na de eerdere reactie....
Mijn A++ was goedkope aanbieding en de A+++ niet dus die was meer als enkele tientjes duurder....

Ook zit ik nog met lastige hoogte van 140 cm waar niet elke kast onder past en ik wil geen tafel model of 120 met tekort inhoud.
Daarom was voor mijn geval de A++ beter dan A+++ die ruim €200,- meer koste.

Verder in mijn verhaal, ja een deur openen valt de koude eruit en zowel kast als kist hebben dit.
Wel is langzaam open doen minder vacuüm trekken dus geen werveling in de kast of kist dus snel openen zou juist meer koude eruit trekken dan langzaam openen.

Ja en een volle, daar maakt snel of langzaam openen niets uit maar als je beetje ruimte over hebt wel...

Tip; wacht nog even met ontdooien en schoonmaak want als het buiten koud is kun je alles op straat zetten en rustig uit soppen....
In de zomer moet je alle ontdooide weer invriezen dus beter als het echt koud is, en dan verlies je minder energie.
De zelf ontdooiende zijn leuk maar ik ga echt niet veel geld extra betalen voor dit soort dingen als ik het zelf ook kan, want die zelf ontdooiende, ook daar komen kruimels en zo die ik ook graag we haalde...

kkruidentuin
door kkruidentuin - Dec 16, 2013 om 12:04
22 Antwoorden / 4 Vragen

je kunt ook een slaapzak of deken over je vriezer leggen om zo de kou nog beter vast te houden. En controleer of je vriezen niet op snelvriezen staat , sommige vriezers hebben hier een knopje voor om grote hoeveelheden in een keer snel te bevriezen als je eens goed inkopen hebt gedaan. controleer ook je rubbers en zorg dat je regelmatig overdadige ijsranden verwijderd. En kijk ook metten even op welke temperatuur je vriezer staat want het hoeft niet zou koud te zijn als in de Noordpool. sommige mensen zetten hun vriezer op de hoogste stand en dat is niet nodig.

ha
door hansyvonne - Dec 16, 2013 om 16:16
36 Antwoorden / 8 Vragen

Zoals al eerder is opgemerkt, check de deurrubbers (magneet). Heb je iets uit de vriezer gehaald, de deur gesloten ( dan hoor je de vriezer licht vacuüm zuigen!) en hem direct daarna weer geopend, dan trek je gauw de magneetsluitingen stuk. Er ontstaan dan scheuren in het magneetrubber, waardoor de vriezer vaker aan zal slaan en schimmelsporen (zwart) laat zien op de rubbers.