L
door L hagman Sep 27, 2021 om 16:33
Elektronica & tv

Accu op waarderen

ik heb een accu van 375wh die ik voor mijn gebruik te laag vind ik had dat toen ik de e-bike kocht niet over na gedacht
er was ook geen zwadere op dat moment 2019 nu op de 2020 wel endat is een 500 of 600wh nu kosten die wel
800 a 900 euro en dat vind ik veel te duur,ik kan hem op laten warderen door een bekende accu bedrijf maar dat houd
giant tegen door dat te blokkeren ze zeggen koop maar een nieuwe.
Nu is mij vraag mag dat wel volgens de wet.

4077 13 Rapporteer

Donuts
door Donuts - Sep 27, 2021 om 16:38
1203 Antwoorden / 2 Vragen

En welke wet zou dat moeten zijn dan?

ma
door malty - Sep 27, 2021 om 16:46
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Dat kunnen ze natuurlijk niet verbieden.
Wat wel kan is dat u dan geen garantie meer hebt op de e-Bike.,
Waarom geen nieuwe kopen van 375 wh en deze in een fietstas meenemen op uw fietstochten, kunt u de ene fijn leeg rijden voordat u de andere gebruikt.

L
door L hagman Sep 27, 2021 om 17:21
1 Antwoorden / 1 Vragen

hallo ja dat kan ook maar een nieuwe kost ook 500 euro,de e-bike is een jaar oud dus nog een jaar garantie.
ik vind die accu heb ik toch betaald en ik moet deze toch kunnen sterker maken.

ma
door malty Sep 28, 2021 om 10:02
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Nu u nog 1 jaar garantie hebt zou ik de accu maar laten zoals deze is.
Mocht u in dat laatste garantie jaar wat aan de e-bike krijgen bent u misschien wel meer geld kwijt doordat Giant geen garantie geeft met een opgewaardeerde accu.

panter22
door panter22 - Sep 27, 2021 om 16:48
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je al gevraagd bij de fietsenmaker of het kan?
Giant wil natuurlijk de eigen accu's verkopen.

L
door L hagman Sep 27, 2021 om 17:12
1 Antwoorden / 1 Vragen

hallo nu dat kanwel  het binnen werk pakken ze helemaal in dus kan je niet de cellen  zo  niet vervangen kunnen worden en ze moeten dan ook
er nieuwe cellen in kunnen plaatsen. ze krijgen van boss en gaint en andere niet door.

mahadma
door mahadma - Sep 27, 2021 om 16:59
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Uw (eventuele) garantie met een (mogelijk) zwaardere, lees te zware accu, kan de computer vernielen, er komen meer ampère's door, waardoor u mogelijk storingen kunt krijgen of erger. Als een fabrikant dit niet adviseert, dan kan dat een technische reden hebben. Heeft niets met een wet te maken. Maar als u toch zwaarder wil gaan, mag en kan u dat doen, echter: niet klagen bij de verkoper/fabriek.

Voorbeeld: als u een scooter opvoerde dan heeft u alle garanties verspeeld.

Voorbeld: 4 x 1,5 volt BATTERIJ = 6 volt op apparaat van 24 watt = 4 ampere, 4 x 1,2 volt ACCU = 4,8 volt op 24 watt apparaat = 5  ampere. Bij grotere wattages kan het veel meer verschil opleveren.

rj
door rjw Sep 28, 2021 om 20:34
3237 Antwoorden / 5 Vragen

Zolang de spanning hetzelfde is, bepaalt de computer hoeveel stroom er wordt gevraagd van de accu. De accu duwt geen stroom in een gebruiker. De gebruiker vraagt stroom van een voeding.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 27, 2021 om 17:02
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Niet voor iedere e-bike is een nieuwe fietsaccu beschikbaar. Het laten reviseren van een fietsaccu kan dan uitkomst bieden. Revisie kan voordeliger uitpakken dan het aanschaffen van een nieuwe fietsaccu, maar reviseren brengt echter ook een aantal risico’s met zich mee. Ook hier kan goedkoop toch duurkoop blijken te zijn.

https://www.anwb.nl/fiets/fietsaccu/fietsaccu-reviseren

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 27, 2021 om 17:05
16772 Antwoorden / 202 Vragen

@SHOPPY, toch een opmerking met :-) revisseren betekent normaliter niet meer en minder dan terugbrengen in de oorspronkelijke staat dus niet zwaarder qua capaciteit.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 27, 2021 om 17:15
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Opwaarderen van een bestaande accu is naar mijn weten niet mogelijk. Wel kunt u als al aangegeven een zwaardere accu aanschaffen maar dan moet u wel goed in de gaten houden/hebben (als ook al gezegd) dat de motor en alle electronica dat dan wel aankuunen. Ik vind het opvallend dat ik niet in uw vraag lees dat Giant stelt dat een zwaarde accu niet zou kunnen maar wel: koop dan een nieuwe (kan ook een gereviseerde zwaardere accu zijn).

Indien u onverhoopt toch een te zware zou aanschaffen zal dat gevolgen hebben voor de garantie (ook de wettelijke) omdat de oorzaak van falen dan aan u zal worden verweten. Doe dus hoe dan ook navraag bij een e-bike specialist (uw verkoper?) voor advies.

Ook ik sluitniet uit dat aankoop van een extra accu meer is aan te bevelen. (Iets dat ik ook zelf overweeg hoewel mijn e-bike ook een zwaardere accu aan kan)

sira
door sira Sep 27, 2021 om 18:19
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Opwaarderen naar meer Ah's is mij ook onbekend.

De TS kan beter ook nog een tweede of derde bedrijf bellen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 27, 2021 om 17:39
2008 Antwoorden / Vragen

Dat wordt u natuurlijk niet verboden maar men werkt daar niet aan mee en daar is men ook niet toe verplicht. Dus u zoekt of een leverancier die weet wat hij doet en die u ook garantie geeft, en dan ook met name op gevolgschade als ze uw hele fiets verpesten of u gaat naar de dealer of u ziet er vanaf.

ma
door manus59 - Sep 27, 2021 om 19:41
59 Antwoorden / 34 Vragen

Een extra accu zou ik e ht niet mee nemen...best een zwaar ding!

newmikey
door newmikey Sep 27, 2021 om 22:28
830 Antwoorden / 0 Vragen

In een fietstas aan de bagagedrager merk je er niets van - uit ervaring

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 27, 2021 om 21:23
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte L. Hagman,

Ik vind het vreemd waarom er na al die jaren, dat de ebike er nu is er geen regels zijn voor een universele accu.

Hopelijk gaat de Europese Commissie hiervoor een verplichting instellen zoals bij een universele oplaadkabels voor smartphones en tablets.

Als die verschillende accu's zijn ook slecht voor het milieu.

Klik op de volgende link :

https://www.hln.be/multimedia/europese-commissie-verplicht-tech-industrie-tot-invoering-van-universele-oplader~a5739468/

gerbera
door gerbera Sep 27, 2021 om 22:01
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Uw vergelijk gaat een beetje mank, ongeacht of een accu op elke fiets past, als die op is moet die vervangen worden net als dat ook met een auto accu gebeurd. En de meeste accu's, ongeacht van welke fabrikant dan ook,  kunnen gewoon in veel merken auto. Het enige verschil met een fietsaccu is dat een deel van de electronica in de houder zit hetgeen is afgestemd op de rest van de fiets zoals o.a. de aansturing van de motor.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 27, 2021 om 22:07
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerbera,

U schetst eigenlijk het "verdienmodel" van de ebike fabrikanten.

Ik vraag wel eens aan verkopers hoe duur zo'n accu is in China, dan doen ze er vaag over......

De Nederlandse klanten worden eigenlijk opgelicht.....

Kijk maar eens op Alieexpress hoe goedkoop ebikes zijn in China.....

newmikey
door newmikey Sep 27, 2021 om 22:34
830 Antwoorden / 0 Vragen

@GA
Ook al pure onzin en een slechte vergelijking. Die telefoonladers nemen allemaal dezelfde netspanning en zetten hem om bij een zelfde vermogen in dezelfde uitgangsspanning. Alleen het fysieke aansluitstekkertje is anders en dat wil men nu oplossen met die nieuwe EU regel.

Totaal anders dan de vele soorten accus's met verschillend vermogen, andere form factor die in het design van de fiets past, andere electronica (de BMS), dat snapt een kind toch? Je hebt toch ook niet één soort accu voor laptops, telefoons of schroef/boormachines van verschillende merken? je kunt toch ook geen Tesla accu in een Toyota stoppen?

Hou toch eens op met die vreemde vergelijkingen!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 27, 2021 om 22:48
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Newmikey,

Kijk even op Alieexpress hoe goedkoop ebike accu's zijn in China.

Fabrikanten maken het onnodig duur voor de consument.

Sommige merken accuboormachines hebben wel 1 accu voor diverse apparaten, maar helaas niet universeel met andere merken....

Hopelijk verandert dit in de toekomst.

ju
door juliomariner Sep 30, 2021 om 15:41
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Tja Aliexpress, daar komt de beste kwaliteit vandaan

gerbera
door gerbera - Sep 27, 2021 om 21:51
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Zou dan eens op internet speuren, afhankelijk van het type ligt de prijs tussen de €450 en € 600 voor een nieuwe accu 500W.
Opwaarderen van een accu betekend dat ook de electronica moet worden aangepast en daarvoor moet men bij Giant zijn voor de onderdelen. Begrijpelijk dat zij daaraan niet meewerken en aan het opwaarderen zitten meer risico's dan alleen het vervangen van de cellen. Kijk b.v. hier  voor de verschillende prijzen maar let daarbij op het type fiets dat u heeft. En wat de wet betreft, Giant heeft het recht om te bepalen welke onderdelen zij voor hun E-bike gebruiken om een goede werking te garanderen, wijkt u daar vanaf behoeven zij geen enkele garantie cq service te bieden mocht er wat aan de fiets mankeren binnen de normale gebruikersperiode/levensduur.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 27, 2021 om 22:12
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Kijk even hoe goedkoop ebikes zijn als je ze koopt in China :

https://nl.aliexpress.com/item/1005001919001330.html

newmikey
door newmikey Sep 27, 2021 om 22:26
830 Antwoorden / 0 Vragen

Behalve dat deze waar u naar gelinkt heeft in Nederland helemaal de weg niet op mag mag u dan ook nog betalen voor het vervoer (weet u nog, wel 10 keer duurder geworden in de laatste 2 jaar), anti-dump heffing betalen bij invoer (79,3 %), BTW bij invoer (21%), géén garantie of service, géén onderdelen leverbaar in Nederland.

U laat graag zien hoe simplistisch de wereld in elkaar zou zitten als het aan u lag maar het is echt allemaal onzin wat u uitkraamt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 27, 2021 om 22:55
1747 Antwoorden / 31 Vragen
gerbera
door gerbera Sep 28, 2021 om 09:34
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@GA, u snapt er weer niets van, 90% van de accu's komen uit China en fabriceren ze daar met verschillende aansluitinge, spannig en watt. De e-bike fabrikanten kiezen daaruit een model geschikt voor hun fietsen. Heeft dus totaal niets met een universele aansluiting te maken. Ook al zouden ze allemaal dezelfde aansluiting hebben bij een defect moet die gewoon vervangen worden. En koopt u er maar een rechtstreeks uit China, mist u wel de garantie waarvoor u hier dan iets meerbetaald als u hem in Nederland koopt. En geloof mij er zijn hier genoeg vervangende accu's goedkoper aan te schaffen incl. garantie.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 27, 2021 om 22:17
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Kijk even hoe goedkoop ebike accu's zijn als je ze koopt in China.

De Nederlandse consument betaalt woekerprijzen......

https://nl.aliexpress.com/item/4000929184445.html

sira
door sira Sep 29, 2021 om 08:50
2289 Antwoorden / 24 Vragen

De Nederlandse consument betaalt woekerprijzen......

Dan kunnen we nog wel meer dingen noemen. Eén Europa, een lachertje. Weliswaar offtopic, maar wat dacht u van de benzineprijzen?

Als voorbeeld Spanje:
Euro 95 € 1,31
Euro 98 € 1,36

Diesel   € 1,18

LPG      € 0,72

L
door L hagman - Sep 28, 2021 om 18:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

mensen bedankt voor julie antwoorden maar maar dat gaat niet over de vraag iedere accu bedrijf kan een stukkende of wat ik
bedoel meer cellen in zetten zo dat ik er meer km mee kan rijden heeft niets met de software te maken want dat verandert niet.
Het is voor hun een verdien model want dat kost voor mij 900 euro en als ik de accu laat op warderen 350 euro maar ze pakken de boel zo in
dat ze het niet kunnen dat is bij giant en nog meer grote jongens, bij div merken kan dat wel en krijg je gewoon 2 jaar garantie.

gerbera
door gerbera Sep 28, 2021 om 22:06
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Zou dan toch maar eens goed informeren, bijzetten van cellen kan niet wel kunnen de bestaande cellen vervangen worden door cellen met meer vermogen. En dan is de vraag wel degelijk of de electronica, en dat is wat anders dan de software,die in de accu zit, dit wel aan kan. De software heeft te maken met de aansturing van het display en de motor en die kan niet veranderd worden anders werkt de boel niet meer correct. Als voorbeeld, als u een lichtbron heeft waar max 25 W in kan en u stopt daar een lamp van 40 W in verbrand de boel. Vergeet u nog dat u bij aanpassing van de accu ook een bijbehorende lader moet hebben.

ma
door malty Sep 29, 2021 om 09:44
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Giant levert nu ook een accu met hogere capaciteit zegt u, dus de elektronica van de e-Nike kan dat wel aan.
Het probleem is dat Giant geen losse electronica levert voor die hogere capaciteit dus kan een accu bedrijf uw accu niet opwaarderen.

rj
door rjw - Sep 28, 2021 om 20:35
3237 Antwoorden / 5 Vragen

De reden dat Giant geen garantie meer geeft is simpel: dit wordt een configuratie die zijn niet hebben geleverd, en dus ook nooit hebben getest. Geen leverancier kan ooit garant staan voor iets wat ze niet hebben geleverd. En aangezien iedere nieuwe industrie altijd cowboys aantrekt zullen er best wel rotte producten geleverd worden. Vaak goedkoper dan originele, geteste, producten en dat heeft dan ook vaak een reden dat ze goedkoper zijn.