On
door Onrecht2022 May 12, 2022 om 21:34
Elektronica & tv

Accu snel leeg telefoon met garantie, alleen wel met valschade op toestel

Hoi,

Een goede kennis heeft problemen met zijn telefoon. Telefoon laat soms niet gewoonlijk op, maar hij moet dan eerst zijn telefoon uitzetten en weer aanzetten. Dan laad hij weer wel gewoon.  Dit gebeurd soms. Ook gaat de accu snel leeg. Hij heeft gewoon nog garantie op zijn toestel.

Alleen nu heeft hij wel zichtbare valschade aan zijn telefoon. Kan dat voor problemen zorgen? Dat ze de accu niet willen vervangen? en na het probleem willen kijken waarom het niet soms lukt met opladen. Maar pas gebeurd wanneer hij zijn toestel uit/aan zet. Dat valt toch onder fabriekfout/garantie?

4523 11 Rapporteer

mahadma
door mahadma - May 12, 2022 om 21:40
11538 Antwoorden / 51 Vragen

Valschade KàN wel degelijk effect hebben met betrekking tot de garantie, immers, HOE is de accu zo snel leeg? Wat is daarvan de oorzaak. Het kan ook zijn dat de accu 100% is en er een energie slurper aanstaat.

On
door Onrecht2022 May 12, 2022 om 21:44
4 Antwoorden / 3 Vragen

Accu ging al snel leeg voordat de valschade ontstond.

mahadma
door mahadma May 12, 2022 om 22:28
11538 Antwoorden / 51 Vragen

Kunt u dat bewijzen?

ju
door juliomariner - May 12, 2022 om 21:42
1323 Antwoorden / 2 Vragen

Hoe oud is het toestel?
Ik weet voor 99% zeker dat ze de val  als oorzaak van het mankement zullen aangeven.
Als het toestel ouder is dan 6 maand moet uw vriend aantonen dat dit niet het geval is.

On
door Onrecht2022 May 12, 2022 om 21:46
4 Antwoorden / 3 Vragen

Het toestel functioneer gewoon na behoren zei hij. Alleen accu gaat snel leeg en het laden gaat gewoon soms niet. Het is een bekende probleem bij zulke toestellen.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 13, 2022 om 09:16
16835 Antwoorden / 202 Vragen

Indien het toestel jonger is dan 6 maanden moet de verkoper bewijzen dat de valschade de oorzaak is en ik vrees of beter gezegd neem aan dat dat wel kan. Dat accu's na een val kunnen beschadigen is een gegeven feit en indien er aantoonbare valschade is ????

ju
door juliomariner May 13, 2022 om 10:29
1323 Antwoorden / 2 Vragen

Precies, na 6 maanden moet TS aantonen dat het niet door de val komt. Dit is bijna niet te bewijzen.

getty
door getty - May 12, 2022 om 21:43
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De kans is groot dat de val de oorzaak is. En dan is er geen garantie.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 12, 2022 om 22:43
1761 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Onrecht2022,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Om welk toestel gaat het?

Heeft uw vriend een abonnement of is het toestel los gekocht?

gerbera
door gerbera May 13, 2022 om 15:08
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Goh, u vraagt niet eens om een foto. Is lezen nou zo moeilijk, toestel (ongeacht het merk) is gevallen waardoor de accu, cq de contacten beschadigd kunnen zijn. Al of geen abo dit heeft totaal niets met eventuele garantie te maken. En als u de vraag niet snapt, kom dan niet met dergelijke voor u standaard reactie.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 13, 2022 om 18:04
1761 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerbera,

Mijn vragen zijn wel degelijk belangrijk bij deze topic :

Gaat het om een toestel van 200 euro of 1200 euro?.....

Is het toestel verzekerd bij het abonnement?

gerbera
door gerbera May 13, 2022 om 22:03
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Mens klets toch niet zo, als het toestel verzekerd was meld je dat gewoon bij de verzekering en wordt het al dan niet vergoed. Het gaat hier over al dan niet garantie na valschade en wat het toestel gekost heeft is totaal niet van belang. Lees gewoon de reacties van de forumleden, misschien snapt u het dan.

pino123
door pino123 - May 13, 2022 om 08:42
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Met valschade wordt het altijd een heel lastig verhaal, het zal waarschijnlijk snel als argument worden aangehaald om het niet onder fabrieksgarantie te laten vallen.
Ik zou eerst even langs de lokale telefoonwinkel gaan om te bekijken of zij eventueel de batterij kunnen vervangen, uiteraard ligt dit ook aan de leeftijd van de telefoon.

On
door Onrecht2022 May 13, 2022 om 16:06
4 Antwoorden / 3 Vragen

Daar vrees ik inderdaad voor. Had dat ook aangegeven. Hoe kan hij dit eventueel bewijzen? Want zijn toestel functioneert gewoon verder na behoren. Ongeacht de valschade.

rj
door rjw May 13, 2022 om 16:31
3260 Antwoorden / 5 Vragen

Het toestel werkt niet naar behoren. Anders was deze vraag er niet geweest.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 13, 2022 om 09:13
16835 Antwoorden / 202 Vragen

U geeft valschade aan en dan wordt het naar mijn mening ook lastig. Het belangrijkste punt m.b.t. eventuele wettelijkje garantie is dat uw kennis dan zelf moet aantonen dat de oorzaak niet aan hem/haar te verwijten is en met aantoonbare valschade zal dat mislukken.
Bij een volgende aankoop de telefoon verzekeren om dit voor te zijn. Zie dit voor nadere info https://www.simyo.nl/blog/telefoon-en-garantie/ .

Voor de letterlijke wetgeving: www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

 en indien uw kennis een en ander denkt te kunnen ebwijzen (bijv. door een 2e opinie bij een ndere verkoper is dit een optie om dan te volgen: Ingebrekestelling | Wet & Recht | Wet & Recht maar zal m.i. als al gezegd uitermate lastig en zo niet onmogelijk zijn om dan toch eventueel 'recht te halen'. .

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - May 13, 2022 om 13:47
104 Antwoorden / Vragen

Zet de telefoon terug nasr fabriek instellingen en kijk dan of de batterij nog steeds zo snel leeg is. Bij een val kan de USB ingang iets gedeformererd worden. Laad de telefoon niet op probeer dan de kabel er een paar keer in en te halen

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 13, 2022 om 14:04
2047 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat u kennis een keuze moet maken. Of het toestel is het waard om te repareren, en als dat dan onder garantie lukt is dat mooi meegenomen, of het toestel is het niet meer waard. Dan kan hij hem ook opsturen maar dan moet hij ook incalculeren dat hij onderzoekskosten gaat betalen en hem ongerepareerd retour krijgt.
Los daarvan staan hierboven de juiste stappen om eea te proberen te resetten.

On
door Onrecht2022 May 13, 2022 om 15:46
4 Antwoorden / 3 Vragen

Stel als mijn kennis de scherm bij een andere bedrijf laat herstellen. Kan dat? Om op kosten te besparen en om de scherm te herstellen. En dan ter reparatie aanbieden om de problemen te verhelpen?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 13, 2022 om 16:05
2047 Antwoorden / Vragen

Uw kennis mag natuurlijk doen met dat toestel wat hij wil, het is immers zijn eigendom, zolang hij zich maar realiseert dat hij daarna een onmogelijke discussie heeft als hij nog iets wil claimen op garantie.

ro
door ronny530 - May 13, 2022 om 14:25
2776 Antwoorden / 41 Vragen

Al zou het accuprobleem onder de garantie vallen gaat die kennis toch een rekening voor het herstellen van de valschade ontvangen want de aangewezen reparatiebedrijven doen niet aan deel reparaties.

mahadma
door mahadma May 13, 2022 om 15:18
11538 Antwoorden / 51 Vragen

En ze doen geen deel reparaties.

john devries
door john devries - May 13, 2022 om 15:38
216 Antwoorden / Vragen

Om energie te besparen zou je wat zaken uit kunnen zetten bijvoorbeeld Wifi ,NFC en blu-tooth.Deze toepassingen kun je aanzetten als je ze nodig bent. Ook kan je de weinig apps standbij zetten en het cace geheugen cleanen.Of maak een backup van de telefoon en zet de telefoon terug in de fabrieksinstelingen stand oftewel her - installereer de telefoon.

ju
door juliomariner - May 13, 2022 om 15:41
1323 Antwoorden / 2 Vragen

Leg het probleem voor aan een plaatselijke telefoondokter. Dit soort bedrijven zijn vaak heel deskundig en niet zo duur als het offieciele reparatiebedrijf van de provider of de verkoper van de telefoon. Ze hebben me al een aantal keren goed geholpen.
Ik zou niet eens een reparatieverzoek onder garantie bij de verkoper proberen. Gegarandeerd dat ze het op de valschade gooien of anders vocht in de telefoon (ook een beruchte diagnose van dat soort bedrijven)

On
door Onrecht2022 May 13, 2022 om 15:48
4 Antwoorden / 3 Vragen

Hoe kom je in contact met een 'telefoondokter'?

ju
door juliomariner May 13, 2022 om 15:54
1323 Antwoorden / 2 Vragen

Vaak zitten ze in de winkelstraten van grote en middelgrote steden. Google maar eens op [merkmobiel reparatie, plaatsnaam]