Gerry1969
door Gerry1969 Mar 10, 2018 om 00:42
Elektronica & tv

Actioncam zonder fisheye effect

Beste Allemaal,
Ik ga binnenkort een lange reis maken en wil voor deze gelegenheid een action cam kopen. Na lang zoeken en veel lezen besloot ik de Nikon keymission 170 te kopen.
Keurig geleverd maar na 1 foto en 1 minuut filmen zag ik dat mijn meubels krom waren, dat komt blijkbaar door de lenshoek van 170 graden.

Daar heb ik nooit bij stilgestaan dus ding netjes teruggebracht, was ook geen punt.
Dus nu gefocust op een GoPro Hero 5 of 6, ik heb al aardig wat reviews gelezen maar die lens heeft ook 170 graden bereik, dus zal wellicht ook vervormen.

Camera's met een kleinere lenshoek zijn niet royaal verkrijgbaar en zijn vaak goedkoop en niet zo goed in beeldkwaliteit als ik de reviews zo lees.
Ik hoop dat één van jullie een goede Full HD of liever 4K action cam heeft en geen last heeft van dit fisheye effect.
Waterdicht, shockproof en GPS zijn handig maar geen vereisten.

Ik hou me aanbevolen voor goede tips want ik zie op dit moment door de bomen het bos niet meer, prijsklasse vind ik minder relevant als goed beeld.
Iemand ervaring, tips of een andere suggestie?

Alvast dank,

3360 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 10, 2018 om 00:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom gaat u niet gewoon naar een zaak waar ze die spullen verkopen? Wellicht kunt u iets op proef krijgen?

Gerry1969
door Gerry1969 Mar 10, 2018 om 01:26
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Tijger, ben ik al geweest maar zelfs zij waren niet bekend met het fisheye effect bij dit apparaat. Ze schrokken van de beelden.
Zij leveren geen GoPro en de rest van hun assortiment voldeed niet aan mijn wensen.
Ook bij MM geweest niets mag thuis geprobeerd worden en niets is daar speelklaar. Irritante verkopers daar lezen vooral kaartjes voor.

aurora1
door aurora1 - Mar 10, 2018 om 01:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Vraag eens bij een fotoclub, of op een fotoforum of..... - klinkt gek - : in een fotowinkel.....?

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 10, 2018 om 08:38
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien is dit iets, zie geen lenshoek ,maar als die gangbaar 170 graden is dan zullen de opnames niet voor binnenshuis bestemd zijn. :-)
https://www.consumentenbond.nl/fotocamera/gopro-hero-6
https://www.bever.nl/p/gopro-hero-6-black-actiecamera-NCBAD70002.html?colour=4168

ma
door maarten heest - Mar 10, 2018 om 09:38
463 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat om een groothoeklens. En die geeft uiteraard vertekening afhankelijk van het gekozen perspectief. Als je niet alleen maar tafelpoten ;) of lange vertikale objecten filmt heb je daar weinig last van. Waar u echter veel plezier van zult hebben is de grote scherptediepte van zo'n lens. Het beeld is dus over een heel groot gebied scherp. Hét grote pluspunt van zo'n lens.

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 10, 2018 om 11:58
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ten eerste dank aan allen.
Met de link van @Toonder ben ik wijzer geworden en heb nu de GoPro Hero 6 gekocht met een hele mik aan accessoires en 2 extra accu's.
Deze camera kan ik dus op 3 lenshoeken instellen, precies wat ik zocht.

@Maartenheest die 170 graden hoek kan ik dus wel op grote vlaktes gebruiken en eventueel onderwater, weer wat geleerd.

sjjoppy
door sjjoppy Mar 10, 2018 om 13:57
7187 Antwoorden / 3 Vragen

En een panoramaopname zal het ook goed doen vanwege de kromming.

gerbera
door gerbera Mar 10, 2018 om 14:14
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Dan wens ik u een goede reis en veel plezier met de camera;-))