Ma
door Markzeeland Dec 7, 2015 om 00:33
Elektronica & tv

Advies over een nieuwe laptop

Hallo.

Inmiddels heb ik al 5jaar mijn laptop en is deze toe aan vervanging.

Doordat er op dit moment zoveel aanbod is vind ik het moeilijk om een keuze te maken.  daarom de vraag of jullie mij misschien kunnen adviseren omtrent een nieuwe laptop?

Ik gebruik mijn laptop heel intensief, meestal minimaal 8u per dag (school/entertaiment.) daarbij word internet, office, youtube, voetbal online kijken, films/series kijken, en soms ook online games.  Maar belangrijkste voor mijn studie moet ik A-CAD en sketchup gebruiken.

Ik loop best vaak met de laptop zoals naar andere lokalen of naar bijv naar mijn bed of bank. Daarbij zou ik graag een 15inch willen hebben omdat dexe in mijn schooltas past.

Mijn budget is rond de 500,- omdat als student niet heel veel geld heb, maar wil ook wel meer betalen als de kwaliteit aanzienlijk beter is.

Alvast bedankt voor uw advies.

9466 20 Rapporteer

mi
door mirjamh - Dec 7, 2015 om 09:47
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb laatst ook een 15 inch laptop met i5 processor gekocht, dat heb je echt wel nodig voor veel gebruik. Normaal zit je dan wel boven de € 500,- Ik heb hem toen gekocht tijdens een actie van Wehkamp. Ik denk dat je als je wacht t/m de kerst dat er dan ook wel weer genoeg acties  hebt.

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 7, 2015 om 10:34
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Markzeeland,

hier hebt wat keuzes, KLIK

Ma
door Markzeeland Dec 11, 2015 om 00:11
Antwoorden / 1 Vragen

sorry voor de late reactie, maar dankje heb best veel aan deze pagina om te sorteren wat ik wel en wat ik niet erbij wil

sjjoppy
door sjjoppy Dec 11, 2015 om 09:48
7187 Antwoorden / 3 Vragen

@Markzeeland, U hoeft zich niet te verontschuldigen hoor, ik vind het leuk dat u iets aan deze pagina hebt gehad.

pi
door piet44m - Dec 7, 2015 om 13:01
27 Antwoorden / 0 Vragen

een ssd hd is robuust en sneller.

ho
door honza23 - Dec 7, 2015 om 13:16
261 Antwoorden / 3 Vragen

zoek ook eens op koekel naar studentenaanbiedingen ?

en neem er de tijd voor: meestal komen er na nieuwjaar b.v. uitverkoop-aanbiedingen.

blackjes
door blackjes - Dec 7, 2015 om 13:25
141 Antwoorden / 34 Vragen

Hallo MarkZeeland,

Ik werk zelf met een desktop PC van Medion en mijn vrouw heeft al 6 jaar een laptop van hetzelfde merk. Wij zijn hier reuze tevreden mee en deze zijn kwalitatief zeer goed. Dit merk is regelmatig te koop bij "Aldi", maar je kunt ook direkt terecht bij de importeur. Klik HIER om naar de site te gaan. Je vindt ze in alle prijsklassen.

Succes gewenst met de aankoop

Blackjes

crewmember
door crewmember - Dec 7, 2015 om 13:28
1040 Antwoorden / 0 Vragen

In deze prijsklasse heb je niet super veel kwaliteit laptops zoals MSI of Lenovo, dus we zullen het moeten doen met wat mindere merken.

Wat voor online games bedoel je precies?  Simpele 2d games draaien op alles prima.  Maar als je Call of Duty ofzo wil spelen zal je toch een iets krachtigere videokaart nodig hebben.  Echter zie je niet zo vaak goede videokaarten in laptops van 500€

Ik gebruik zelf veel 3d CAD en A Cad, totdat je in het domein van workstation videokaarten komt (500€ voor de Videokaart alleen)   is het voor 3d CAD vooral belangrijk dat je een redelijke CPU hebt. Echter maakt dit voor lichte CAD programma's als A-CAD 2d en Sketchup niet echt heel veel uit.

Een SSD is verder erg aan te raden,  dit laat je programma's niet beter draaien maar maakt windows en het opstarten van programma's en dergelijke echt een heel stuk sneller.

Als je meer richting 3d games hangt zou ik voor zoiets gaan:

http://tweakers.net/reviews/4277/2/laptop-best-buy-guide-december-2015-basislaptop-acer-aspire-e5-573g-35qt.html

CPU is wat zwakker,  maar redelijke Videokaart en een SSD. Dit draait call of duty op lage settings net speelbaar.

Als je geen zware 3d games wil spelen kan je voor zoiets gaan:

http://tweakers.net/pricewatch/467069/lenovo-essential-g50-80-(80e50352nx).html

Betere CPU maar geen losse videokaart. Wel een SSD

Als je beide wil kan dat ook maar moet je de SSD lozen. (kan je later nog inbouwen)

http://tweakers.net/pricewatch/469004/acer-aspire-e5-573g-559b/specificaties/

Check hier hoe bepaalde games op bepaalde videokaarten draaien:

http://tweakers.net/pricewatch/469004/acer-aspire-e5-573g-559b/specificaties/

Welke je ook koopt, het is aan te raden om je RAM te upgraden naar 8GB in de toekomst.  Dit helpt erg met vooral grote compelxe tekeningen/modellen in CAD programma's. Je kan RAM sticks vaak goedkoop op marktplaats vinden.

Ma
door Markzeeland Dec 11, 2015 om 00:14
Antwoorden / 1 Vragen

het zijn geen zware spellen, meer rollercoaster etc als me verveel (nostalgie). misschien domme vraag maar wat bedoel je met SSD.

eclipse
door eclipse - Dec 7, 2015 om 13:44
1561 Antwoorden / 370 Vragen

iig een I 5 processor, nooit op bezuinigen het is het hart van Uw  laptop.  min 240  ssd kaart, en 4  gig werkgeheugen full hd, wifi, en genoeg usb liefst 3.0 poortjes, en min 2  hdmi poorten om te linken .de grafische  chips zijn meestal voldoende voor normaal gebruik, en lichte  game s, let op de amperage van de batterij hoe hoger hoe langer... mag helaas geen namen noemen maar aub geen D*ll, let ook op de aanschaf  dat U een 64  bitt laptop hebt  die ziijn gewoon sneller met verwerken.

lo
door louisda - Dec 7, 2015 om 13:45
14 Antwoorden / 2 Vragen

Je hebt de vraag m.i. zelf al beantwoord.

Als je je laptop al zoveel jaren zó intensief gebruikt, heb je gewoon een hele goede.

Als ik jou was, zou ik exact dezelfde kopen, bijna alle merken hebben ook een 15 inch laptop.

:ouis

Ma
door Markzeeland Dec 7, 2015 om 14:27
Antwoorden / 1 Vragen

het probleem is dat ik niet twvrede over deze laptop ben, in die 5j ben ik hem al 1jaar kwijt geweest aan reperaties van asus. (stuk of 8x) en heb hem al zeker 10x naar de fabrieksinstellingen moeten zetten door software problemen. het gaat trouwens om de asus x35s als goed heb

crewmember
door crewmember - Dec 7, 2015 om 14:12
1040 Antwoorden / 0 Vragen

@ Eclipse

-2 HMDI poorten? Waarom?  Dat bestaat niet eens in 99% van de laptops.

-Alle laptops zijn 64 bit,  en al zijn ze dit niet dan installeer je gewoon de 64 bit versie van windows met de code die onderop de laptop geplakt zit en is hij wel 64 bit.

-En je bedoelt Milli Ampere uur. Het amperage geeft alleen aan hoeveel stroom hij kan leveren,  diet voor hoe lang.

-Dell is nu al 2 jaar weer prima trouwens.

@Louisda

Een laptop die trager wordt heeft niks te maken met slijtage ofzo maar meer met het feit dat programma's en sites zwaarder worden. Een laptop die 5 jaar geleden zonder problemen Internet explorer mat facebook draaide kan dat nu mischien niet meer omdat zowel internet explorer als Facebook tegenwoordig een stuk meer van je laptop eisen. Weer dezelfde laptop kopen doet dus niks.

Daarnaast brengen fabrikanten meerdere keren per jaar nieuwe modellen uit. Dus die laptop kan je al jaren niet meer kopen.

eclipse
door eclipse Dec 8, 2015 om 14:55
1561 Antwoorden / 370 Vragen

@crewmember mah is altijd hoe hoger hoe langer je met de batterij doet. wbt hdmi, lekker voor op tv toch ? , en de vrager heeft het over een 5 jaar oude laptop, dus kom ik met 64 bitt, uiteraard is dat al standaard, maar dat weet vraagsteller misschien niet, wbt core en geheugen en videochip verwijs ik je naar het antw. van @Louisda ...... Ik heb zo eens zitten googlen op de 15 inch gevalletjes, maar die komen vrijwel allemaal met een amd of iets van lenevo ? de meesten hebben niet eens een SSD kaart. en het geheugen net boven de norm voor een 64 bitt program. en scherm glimt. vraagsteller moet gewoon naar een grote winkel en daar wat laptops uitproberen die onder de 600 euro zijn, en tegen de 500. heb wel gezien dat het knap lastig wordt , hoe goedkoper hoe kleiner scherm, hdd, processor ?? vandaar dat ik zeg kies voor een i5 dan heb je een laptop waar je meer mee kunt en die ook grafisch z n mannetje staat. maar ja een i5 en een ssd kaart ? dan zit je eigenlijk al tegen de 350 euro, dan moet de rest er nog omheen .. en neem je een gewone brander of een blue ray ? zo simpel is het niet om deze vraag te beantwoorden, maar gezien het budgett, heb ik geprobeerd een redelijka advies te geven voor een goede laptop. En je kunt enkelt 64 bitt gebruiken als je meer als 2 gig geheugen hebt, maar er mee werken vraagt wel wat meer 8 is wel oké .... p.s mag jij links erop plaatsen ? dacht in de voorwaarden te lezen dat dit niet mocht ?? maar goed ze zijn niet verwijderd , dus zal het wel :-) ikzelf ben ook aan het zoeken voor volgend jaar als het vak geld er is dan wordt het waarschijnlijk deze https://www.alternate.nl/ASUS/ROG-G751JY-T7392T-17-3-notebook/html/product/1218053?tk=6044&lk=6050 dan maak ik van mijn schijven externe opslag. ik moet hem nog uitgoogelen of die goedkoper ken, maar weet het pas in mei 2016 :-) gr han

crewmember
door crewmember Dec 9, 2015 om 11:32
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Aangezien je zelf ook een laptop zoekt helpt dit misschien: -------Mah is inderdaad hoe groter hoe langer je accu meegaat. Als je het met een emmer water vergelijkt: MaH(Milli ampere uur)=Hoeveelheid water die in de emmer past. A(Ampere)=Grootte van het gat waaruit het water loopt. V(Voltage)=Druk waaronder het water staat. Alleen MaH is interresant voor het kopen van een laptop. Maar voor game laptops boeit dit niet, die zijn toch binnen 30 minuten leeg tijdens het gamen. -------64bit: Aangezien alle laptops nu 64 bit zijn hoeft TS hier toch niet meer op te letten? Je kan trouwens prima 64 bit gebruiken op 1 GB of minder geheugen hoor. Het enige verschil is dat 32 bit maar maximaal 4GB gebruiken, en 64 bit 16.8 Miljoen terabyte. 64 Bit gebruikt ook niet meer geheugen dan 32 bit, er zit geen enkel nadeel aan 64 bit. -------Iets van lenovo? Lenovo maakt laptops geen componenten. Er zijn maar 2 keuze's voor processoren: AMD of Intel. AMD noemt zijn cpu's A10-A4-A7 of FX-8###. Intel heeft de i3-i5-i7/c3/Atom/Celeron/Pentium. Beide hebben ze nog een heel typenummer achter dit cijfer hangen. Een Intel i5-580 uit 2007 is een stuk trager dan een i5-6600 uit 2015 bijvoorbeeld. Simpel eeen i5 nemen is te kortzichtig. Daarnaast heb je nog code's achter de typenummers. "U" betekend energiezuinig (minder kracht), "HQ" juist meer kracht. ----Voor videokaarten zijn er 3 smaken. AMD, Nvidia en Intel. Intel is voor simpel gebruik, AMD/NVIDIA voor games/videobewerking/CAD. ---------SSD kaarten hebben laptopmakers helaas nog niet echt omarmt. Echter kan je deze zelf voor 80-150€ zelf kopen en inbouwen. -Voorwaarden? Euhhhh :P? ----------------------------------------------------------Waarom snapt dit forum open regels en enters niet niet?----------------------------------------------------------------------- Als je een game pc zoekt kan je beter een desktop bouwen/kopen. http://tweakers.net/reviews/4233/desktop-best-buy-guide-november-2015.html Ik bouw zelf al jaren game desktops voor vrienden en kennissen. Je kan voor ongeveer 1000€ een desktop bouwen die sneller is dan die laptop. Daarnaast is die laptop over 5 jaar weer aan vervanging toe omdat games steeds veeleisender worden. In dit geval prik je er bij een desktop gewoon een nieuwe videokaart van 300€ in en kan je er weer jaren tegenaan. Daarnaast zijn desktop onderdelen veel robuuster opgezet (geen gepriegel om energie en ruimte te besparen) en kan je ze gewoon uitwisselen als er 1 onderdeel kapot is. Bij laptops zit alles aan het moederbord gesoldeerd. Dus als een onderdeeltje van 10€ kapot is kan je de hele laptop vervangen.

killroy
door killroy - Dec 7, 2015 om 14:46
87 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo, als u toch 5 jaar tevreden bent geweest met het merk dat u nu hebt waarom herhaalt u dit dan niet? Is toch makkelijk zat, daar waar ik tevreden over ben ga ik niet meer vanaf en ik neem aan dat dit het geval is bij u?

Ma
door Markzeeland Dec 11, 2015 om 00:20
Antwoorden / 1 Vragen

ik ben niet echt tevreden met mijn laptop. van de 5jaar is mijn laptop minimaal 1 jaar weggeweest voor reperatie (6/7x opmoeten sturen vanwege mankementen). daarbij hadden wij met 10man in de klas deze laptop na 2 jaar waren er al 7 die een andere hebben gehaald. Daarbij komt nog dat alles zowat al vervangen is. (toetsen/aansluiting/accu/bedrading).

ha
door habaak - Dec 7, 2015 om 14:57
9 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer eens een echte computer van Apple, MacBook of Macbook Pro, bij Leapp hebben ze vaak leuke aanbiedingen!

Mensen denken dat ze zoo duur zijn, maar reken eens uit wat je jaarlijks nog extra betaald om Windows draaiende te houden.

Bij Apple zit alles in één hand, computer én het -altijd gratis- operating system, met nog veel andere gratis programma's! Een MacBook werkt gewoon altijd!

Ik ben 8 jaar geleden over gegaan naar een MacBook Pro en die doet het nog steeds even goed! Zonder dat ik extra programmaatjes heb hoeven aan te schaffen!

crewmember
door crewmember Dec 7, 2015 om 16:31
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Dat past niet binnen een budget van 500 euro. Daarnaast werkt het ook niet ideaal samen met CAD programma's. Macs zijn vooral de standaard in de multimedia en muziek wereld. Voor de technische/electra en ICT wereld houdt iedereen het bij respectievelijk Windows en Linux. Het is altijd leuk om te zien als je een Hbo of Universiteit binnenloopt. Je kan aan de gebruikte laptops zien bij welk vakgebied je je bevind. Daarnaast kan je vergeleken met Windows bijna niet gamen op een Mac.

macwouter
door macwouter Dec 7, 2015 om 17:53
825 Antwoorden / 9 Vragen

Ook bij Apple opletten dus min 8 GB ram i5 en 2.4 GHz. Aangezien Apple bijna geen MacBooks meer verkoopt zonder SSD gaat die 500 euro niet worden denk ik. Je zou het kunnen proberen bij Wehkamp op de pof en omdat je met een Macbook veel langer plezier hebt dan een bijv. Acer, HP of een DELL heb je die sneller afbetaald dan dat ie versleten is. Plus je kunt er Windows 10 op draaien die razend snel is.

ha
door habaak Dec 8, 2015 om 10:55
9 Antwoorden / 0 Vragen

@crewmember Leapp.nl heeft vaak leuke aanbiedingen, recent zag ik een MacBook voor € 460! gewoon regelmatig in de stores kijken! Een neef van mij werkt bij een groot ingenieursbureau, daar werken ze hoofdzakelijk met A-CAD op Mac's, die overigens naadloos communiceren met nog een paar (oudere) PC-type computers! Ook die worden binnenkort vervangen door Mac's! Ik ben nog van de generatie die een computer voor wetenschappelijke doeleinden gebruikt! Ik kan dus ook nog écht programmeren met o.a. Fortran, Algol en APL! Gamen doe je niet op een computer, daar zijn spelcomputers of tablets voor! Linux of derivaten zijn fantastisch, draaien op alle computers! Maar niet iedereen kan daar mee overweg. @ macwouter Inderdaad, een Apple verslijt je niet, maar een maandje langer sparen loont zeker!

crewmember
door crewmember Dec 9, 2015 om 12:04
1040 Antwoorden / 0 Vragen

@HABAAK ---Dan ben ik benieuwd wat voor “Ingenieur” want 90% van de engineering software werkt niet op OSx. (Catia, Solidworks, Solid Edge en Inventor). ----Ik ben zelf ingenieur en wij hebben op de hele afdeling 24 Windows workstations staan. Het hele bedrijf gebruikt Windows behalve de "Artistieke" afdeling die zich bezig houdt met de vormgeving van de machines. Daarnaast ga ik wlke week wel een paar keer op bezoek bij leveranciers en klanten en ken nog steeds geen enkel ingenieurs bedrijf dat met macs werkt. Diegene die dit wel doen zijn allemaal Industrieel product ontwerpers of vormgevers en houden zich bezig met het uiterlijk van producten. ---Leapp.nl heeft idd een macbook voor 460€. Een 13 macbooc met een antieke Intel Core 2 Duo P7450, 250 gb trage HDD en een scherm met een 1280x800 resolutie? Mijn telefoon is nog beter. Daarnaast denk ik dat Apple zon goede naam heeft omdat mensen hun laptop van 400€ vergelijken met de daarna gekochte mac van 1200€ en dan verbaasd zijn als deze beter is. ---Gamen op een console vind ik (en steeds meer anderen) niks. De nieuwste consoles zijn echt super traag in vergelijking met pc’s en geven spellen, trager in lagere resoluties en minder vloeiend (lagere fps) weer. Daarnaast betaal je de hoofdprijs voor multiplayer toegang, spellen en al het andere en zit je in hun walled garden. (net als bij Apple eigenlijk). PC gaming is goedkoper, heeft veel meer games en is nog betere kwaliteit ook.

ha
door habaak Dec 9, 2015 om 15:03
9 Antwoorden / 0 Vragen

Correctie: het gaat inderdaad over een Architectenbureau en een architect dus!

akkerdistel
door akkerdistel - Dec 7, 2015 om 15:52
1790 Antwoorden / 3 Vragen

tl;dr

Zou hem eerst eens een keer formatteren.

pl
door plebpleb - Dec 7, 2015 om 16:17
113 Antwoorden / 60 Vragen

Deze vraag is al zo vaak gesteld...

re
door red1 - Dec 7, 2015 om 17:12
329 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon een die het goed doet en voldoende geheugen en schijfruimte heeft

bvdsteeg
door bvdsteeg - Dec 7, 2015 om 18:25
13 Antwoorden / 1 Vragen

Check www.tweakers.net  Klik op tab Best getest. Heel leerzaam. Prijzen, gebruikerservaringen, enz.

De
door De Hof - Dec 7, 2015 om 23:14
1 Antwoorden / Vragen

Goeden avond

Als ik jouw was zou ik eens bij cool bleu kijken, prima verzending en service.

Ik had een probleem met mijn laptop gerepareerd en 2 dagen later weer bezorgd.

Succes

door 1953 - Dec 8, 2015 om 03:01
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Zou nog even wachten tot de volgende maand: januari 2016 (of tot februari 2016)!

Waarom wachten? De feestdagen zijn in zicht en daar houden de detaillisten rekening mee. In januari 2016 valt dan weinig meer te makken en dalen de prijzen gestaag, zo ook in februari 2016. Scheelt u weer de nodige euro's!

Ga voor u zelf na wat u wenst qua ramgeheugen, opslagcapaciteit, wel of niet ssd, processorsnelheid, schermgrootte, schermresolutie, is het voor het internetten, of ook voor het gamen e.d. Kijk dan eens bij een firma op de website die u de keuze kunt doen filteren en daar komt of komen de laptop(s) naar u mogelijke gading in beeld met het prijkaartje eraan gekoppeld.

U dan de keuze die u heeft gemaakt nog via een zoekmachine verfijnen op wie de beste prijs heeft. Vergeet de service qua garntieaanspraak niet uit het oog te verliezen. Voor het laatste bent u bij Media Markt of Aldi niet op het juiste adres.

ha
door habaak Dec 8, 2015 om 10:14
9 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet wat U met die opmerking over Aldi bedoeld, maar naar mijn mening heeft Medion de Beste klantenservice en helpdesk van Nederland (wat betreft PC's)! Voor Uw Medion moet U dus niet Aldi benaderen, maar het telefoonnummer in de handleiding, rechtstreeks bij Medion! Die kunnen véél meer dan de service van anderen is mij gebleken (ervaring van familie en bekenden), ook aan het eind van de garantieperiode zeer coulant!

eclipse
door eclipse Dec 8, 2015 om 14:58
1561 Antwoorden / 370 Vragen

medion is geen firma maar een handelsnaam, laatst nog op radar geweest met mensen die ellende hadden om hun toestel gerepareerd te krijgen maar toen radar erachter zat kon het ineens allemaal wel , en kom voor een boterham ga je naar de aldi , je haar late knippen de kapper een computer een electronica winkel. maar is mijn mening "-)

Ma
door Markzeeland Dec 11, 2015 om 00:22
Antwoorden / 1 Vragen

bedankt voor de tip ik zal nu eens goed rondkijken en uiteindelijk over 1/2maanden een besluit nemen

h.
door h.terpstra - Dec 11, 2015 om 01:13
202 Antwoorden / 1 Vragen

Mark,

Neem contact op met  Ducore Lelystad. Vraag naar Simon .Deze site is m.i. een ramp, anders had ik je tel. nrs. en andere info kunnen geven.

Voor  2/300 euro koop je daar een beest van een labtop. Wel gebruikt door een bedrijf 2/3 jr. Schoongemaakt van binnen en buiten. Mijn buurman en mijn vrouw alsmede ikzelf zijn zeer content met de service en de geleverde kwaliteit..

Kreeg het adres van een vriend in Lelystad.

Tik in Ducore lelystad.. Geef je wensen aan en vraag wat je oude bestje waard is.

Groet, Henk

marita567
door marita567 - Dec 11, 2015 om 10:05
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@mark zeeland ,

Ik heb goede ervaring met  Medion .

Koopt uw een laptop bij de Aldi dan hebt uw 3 jaar garantie , bij Medion zelf 2 jaar garantie ,

Tot op heden vandaag geen enkel probleem met mijn laptops (2) .

Ook een vriend van mij heeft een medion ook hij is zeer tevreden .

Voor meer informatie klik hier wanneer u mijn link opent ziet uw bovenaan staan laptop , klik daar op en u ziet alle mogelijkheden .

fl
door florentien - Dec 15, 2015 om 14:48
9 Antwoorden / 0 Vragen

In jouw geval lijkt het mij inderdaad goed om voor een gemiddelde tot bovengemiddelde processor te kiezen, zoals deze laptops bijvoorbeeld.

Persoonlijk heb ik een voorkeur voor een asus laptops. omdat ik er gewoon goede ervaringen mee hebt. Vrijwel nooit problemen en gaan lang mee.