fr
door freek2 Sep 16, 2009 om 09:31
Elektronica & tv

Afzuigkap met motor op centrale afzuigsysteem

beste forumleden,

Als ik een afzuigkap met motor op een centrale afzuigsysteem aansluit en deze motor niet gebruik geeft dat dan problemen, werkt hij dan als motorloze afzuigkap?

ffreek2

61584 21 Rapporteer

fr
door franton - Sep 16, 2009 om 12:44
3 Antwoorden / 3 Vragen

In elk huishoudelijk reglement staat dat beschreven en uit ervaring weet ik dat het niet mag,kan namelijk voor veel overlast zorgen voor medebeweoners

au
door audrey1 - Sep 16, 2009 om 12:45
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Freek,

Het antwoord is nee. Op een centrale afzuiging mag je nooit een afzuigkap met motor aansluiten. Waarschijnlijk woon je net als ik in een appartement. Zo ja, dan kun je dit ook nalezen in de huisregels of statuten. Je ontregelt het hele systeem als je het wel doet. Bij een centrale afzuiging moet je altijd een motorloze afzuigkap nemen. Dat gaat verder prima hoor.

Met vriendelijke groet.

Audrey

edwardus
door edwardus - Sep 16, 2009 om 12:45
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Wat voor een centraal afzuigsysteem is dat? Wordt het gedeeld met andere woningen (appartementen)? Dient het voor ventilatie?

tucker
door tucker - Sep 16, 2009 om 13:12
136 Antwoorden / 10 Vragen

Eigenlijk een onzinnige vraag, want als je de motor niet aanzet dan doet de afzuigkap helemaal niets en heeft dus geen enkel nut. Zoals al door anderen gezegd mag je deze afzuigkap absoluut niet aansluiten op een centraal afzuigsysteem omdat je die dan helemaal ontregeld. De kosten daarvan zullen dan uiteraard terecht geheel voor uw rekening komen.

labren
door labren - Sep 16, 2009 om 13:17
862 Antwoorden / 0 Vragen

nee dat mag en kan niet omdat de motor van de afzuigkap sterker is als die van het afzuig systeem dus gaat het een andere uitweg zoeken en dat zijn de andere ontluchtings kanalen en een afzuigkap aan sluiten op dat kanaal heeft geen zin want in een afzuigkap met motor zit een terugslag klep die alle luchtjes tegenhoud en in een motorloze afzuigkap zit geen terugslagklep

sk
door skyjack - Sep 16, 2009 om 13:47
121 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt bij een centrale ventilatieunit maar twee opties.

Of je sluit een motorloze afzuigkap aan. En dit is eigenlijk alleen een kap met filters erin. De afzuiging van de ventilatie unit zorgt dan voor het afzuigen van de kookgeuren. Helaas is het vaak zo dat de ventilatie units niet bijster veel afzuigkracht hebben.

De tweede optie is het aansluiten van een recirculatiekap. Dit is een afzuigkap met moter maar zonder afvoer kanaal en deze blaast de lucht gewoon de kamer in, wel zonder de kookgeuren overigens als je een goede hebt. Je sluit deze kap dus helemaal niet aan op de ventilatieunit. Die zuigt alleen uit de kamer af met het ventiel dat naar ik aanneem in het plafond zit.

Een kap met motor aansluiten is vragen om moeilijkheden. Meestal ontregeld het niet alleen de ventilatieunit, maar ook kan de kap de lucht letterlijk anndere ruimtes inpersen/blazen. Dus dan heb je in de keuken geen kookgeuren maar ineens wel in je slaapkamer. Of erger nog als het een systeem is dat gedeeld wordt met buren, hebben de buren je koogeuren.

Ook het uit laten staan van de motor heeft geen zin. De kap doet dan namelijk helemaal niets. Ook niet als deze is aangesloten op de ventilatieunit.

Dus of een moteroloze kopen, of een recirculatiekap. Ik heb in mijn appartement voor de tweede optie gekozen en dit werkt prima bij mij.

ot
door otjes - Sep 16, 2009 om 13:56
8 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat is mogelijk.

als demotor niet wordt gebruikt is er geheel niets aan de hand op een centraal afzuig systeem (wel de motor onklaar maken)ivm per ongeluk inschakelen.

suc6 Ot

jo
door joanna1956 - Sep 16, 2009 om 15:26
17 Antwoorden / 8 Vragen

Deze meneer/mevrouw bedoelt, dat hij de motor NIET gebruikt.
Dan kan het wel Maar ga je hem nieuw kopen is het veel te duur.
Heb je 'm al, zou ik de motor er gewoon uitslopen.

toolboy
door toolboy - Sep 16, 2009 om 16:01
965 Antwoorden / 40 Vragen

Het centrale systeem zuigt af!!! mocht u een kap met motor daar op aansluiten en de motor in werking stellen .Dan wordt dit een blaasfunktie in het afzuigsysteem m.a.w. de lucht die de kap blaast kan bij anderen naar binnen komen.Al zal u de motor uitschakelen dan is de afzuiging  via het centrale afzuigsysteem waarschijnlijk niet voldoende om de waaier(vast aan de motor) in gang te brengen.  T

donkschr
door donkschr - Sep 16, 2009 om 16:45
78 Antwoorden / 14 Vragen

Beste ffreek2,
of het nu wel of niet mag, je moet het nooit doen. Ik heb een eengezinswoning en wij hebben het eens uitgeprobeerd. Wat bleek zowel in het toilet als de badkamer kwam de stank van de afzuigkap in de keuken naar buiten. Motorloos op het afzuigsysteem werkt ook niet naar behoren. Je kunt beter kijken of je vanaf de afzuiger een afvoer naar buiten kunt maken.

speedy54
door speedy54 - Sep 16, 2009 om 19:37
19 Antwoorden / 0 Vragen

Een centraal afzuigsysteem kan in een eengezinswoning zitten, maar ook in een flatgebouw met meerdere woningen op hetzelfde afzuigsysteem. Beiden vragen een andere aanpak.

-  Eengezinswoning: Motorloze afzuigkap kopen of, en dat is vaak goedkoper, een afzuigkap kopen met motor en de motor er uit halen. Vervolgens de kap aansluiten en alle ventielen in de andere ruimtes opnieuw afstellen omdat door de afzuigkap de lucht moeilijker gaat dan door het originele ventiel.

-  Flatwoning met meer gebruikers op hetzelfde kanaal: Dezelfde kap kopen en hopen dat de hele flat niet begint te klagen over meer geluid uit de afzuiging. Door de veranderde luchtstroom kan het namelijk zijn dat de afzuiging op andere plaatsen meer gaat zuigen hetgeen een vreselijke overlast veroorzaakt voor de nadere bewoners. Gebeurt dit dan loopt u het risico dat de eventueel noodzakelijke aftelkosten voor de hele flat op u verhaald gaan worden.

Mijn advies dus: In een eengezinswoning, lekker doen en even de andere ventielen opnieuw afstellen om overmatig lawaai te voorkomen. In een flatwoning niet doen. U bereikt en meestal niet veel mee.

olijfbomen
door olijfbomen - Sep 16, 2009 om 20:53
22 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben zwaar COPD patiënt, wat wil zeggen dat ik zeer slechte longen heb. Mede daarom heb ik bij de verbouwing van mijn keuken (In een huurflat met centraal afzuigsysteem) gekozen voor een afzuigkap van ATAG type WO6011BM-RVS, die de vieze kookluchtjes uit de keuken opzuigt en daarvan meteen frisse zuivere en schone lucht uitblaast. Motor werkt dus alleen op electriciteitsnet. De keuken en de rest van de flat blijft hierdoor vrij van bak-braad-of andere kookluchtjes, waardoor ik beter in staat ben om iets te koken, zonder misselijk of benauwd te raken. Voor mij DE oplossing.

sl
door slempie - Sep 16, 2009 om 23:27
58 Antwoorden / 2 Vragen

Wat is het voor sommige mensen toch moeilijk om een simpele vraag van drie regeltjes goed te begrijpen en te beantwoorden.
Er staat duidelijk in de vraag  "en deze motor niet gebruik", vervolgens gaan mensen waarschuwen
voor het gevaar dat de motor van de afzuigkap kookluchtjes het afzuigkanaal in gaat blazen; het lijkt me toe dat vraagsteller dat zelf ook wel snapt.
Het enige zinnige antwoord is: ja dat kan, mits je -bij voorkeur- de motor er uit sloopt (minder passageweerstand) en een evt. klep in de afvoer verwijdert.

edwardus
door edwardus - Sep 16, 2009 om 23:43
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Steek dan ook even de hand in eigen boezem en lees ook de overige reacties voor je zo hoog in de boom klimt, wil je?

sl
door slempie - Sep 17, 2009 om 00:11
58 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb het in mijn reactie over "sommige mensen", dus ik maak voldoende onderscheid dacht ik zo.
Het is vervelend om steeds antwoorden door te lezen van mensen die de vraag niet goed gelezen hebben.

edwardus
door edwardus - Sep 17, 2009 om 00:24
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Het punt waar het mij om gaat, is dat je niet zomaar op een willekeurig afzuigsysteem een afzuigkap kunt aansluiten en daar hebben meerdere mensen al voor gewaarschuwd. Je kunt dus niet zomaar zeggen "ja dat kan", zonder de situatie te kennen kun je mensen zo in moeilijkheden brengen.

bv
door bv27 - Sep 17, 2009 om 09:42
5 Antwoorden / 0 Vragen

Het is precies zoals Slempie het stelt:

Ja het kan zonder een enkel probleem (de motor en ventilator in de kap kan verwijderd worden) . Wel even de terugslagklep in de kap in de open stand blokkeren of geheel verwijderen.

Of er voldoende afgezogen wordt hangt uiteraard van het centrale systeem af .

Een afzuigkap met uitgeschakelde of verwijderde ventilator en geopnde of verwijderde terugslagklep verschilt werking in niets met een motorloze afzuigkap

vr.gr.

Hans

sl
door slempie - Sep 17, 2009 om 11:27
58 Antwoorden / 2 Vragen

@edwardus: "Je kunt dus niet zomaar zeggen "ja dat kan", zonder de situatie te kennen kun je mensen zo in moeilijkheden brengen."

Welke moeilijkheden dan?
Wanneer je uit een afzuigkap de motor en de terugslagklep verwijdert, is het een volkomen passieve kap geworden; het nut ervan is dat ie dan een grotere "vang" heeft voor opstijgende verbrandingsgassen en kookluchtjes.
Mocht je daarover van mening verschillen, dan graag een technische onderbouwing.

edwardus
door edwardus - Sep 17, 2009 om 11:35
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Stel dat Freek die kap koopt en aansluit op een centraal ventilatiesysteem. Dan gaan de buren klagen en de huisbaas of VvE inschakelen. Dan moet op z'n minst die kap van het systeem afgesloten worden en zit hij met een waardeloze aanschaf.

Hopelijk reageert Freek zelf ook nog een keer.

sl
door slempie - Sep 17, 2009 om 12:04
58 Antwoorden / 2 Vragen

@edwardus: "Stel dat Freek die kap koopt en aansluit op een centraal
ventilatiesysteem. Dan gaan de buren klagen en de huisbaas of VvE
inschakelen."

Met alle respect voor de voorzichtigheid die je wilt betrachten, maar ik mis hier nog steeds de technische onderbouwing van je standpunt.
We hebben het hier nog steeds over een passief werkende afzuigkap, niet meer dus dan een metalen kap zonder iets erin, dus waar krigen de buren last van?

edwardus
door edwardus - Sep 17, 2009 om 12:21
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Op zich heb je daar gelijk in. Nog steeds veronderstellend dat het een ventilatiesysteem is, lijkt het niet aannemelijk dat die opening zich boven de kookplaat bevindt. Wanneer de wasemkap daarop nu wordt aangesloten zou het kunnen dat de kookgeurtjes worden versterkt.

Hierbij wou ik het voorlopig even laten, ik wacht een reactie terug van de vraagsteller af.