gs
door gscager Nov 11, 2009 om 13:13
Elektronica & tv

Afzuigkappen

hallo heeft er iemand ervaring met afzuigkappen voor op een centraal ventilatie systeem in mijn flat ,dus de motor zit wel in mijn flat daarna gaat de lucht via centrale schoorsteen naar buiten .
zou een motorloze kap moeten zijn ,maar werkt dit ook een beetje behoorlijk vooral dat nbiet alles in keuken zo vet wordt.
en wat voor merk en type zou ik hiervoor nodig hebben [niet te duur] en hoe sluit ik dit aan erzijn twee openingen in plafond/
bvb dank en de groeten.

6953 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 11, 2009 om 15:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had in mijn toilet in mijn vorige woning een afzuigventilator laten maken om dus dus stank weg te krijgen die ik dus via het ontluchtings kanaal binnen kreeg omdat de ontlucht van het riool ook daar in uit kwam.
Zo'n ventilator zou u misschien ook kunnen gebruiken.

ve
door verwijderd - Nov 11, 2009 om 15:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is niet verstandig, niet nodig (en ook niet toegestaan!) om op centrale afzuigsystemen een afzuigkap met motor of ventilator (zoals Valerius bedoelt) aan te sluiten! Kijk uw woonreglement er maar op na of vraag het bij uw verhuurder. Het centrale afzuigsysteem wordt er nl. door ontregeld. De meeste afzuigkappen zijn mét of zonder motor te koop. Een 'motorloze' afzuigkap is ook nog eens een stuk voordeliger. (Er zit immers géén motor in!) Afzuigkappen zijn in diverse uitvoeringen bij elke betere Doe-het-zelfzaak te koop of te bestellen.

ve
door verwijderd - Nov 11, 2009 om 16:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Valerius zou ik het advies willen geven de stankafsluiter van de rioolontluchting te controleren i.v.m. de stank die via het ontluchtingskanaal in het toilet uitkomt.
Het uiteinde van de rioolontluchting bevindt zich waarschijnlijk op zolder of op het dak. Meestal is er in deze leiding een sifon als stankafsluiter geplaatst. Deze sifon dient gevuld te zijn met water. Om het verdampen van het water te voorkomen kan men er een beetje sla- of olijfolie op gieten. Bevindt de rioolontluchting zich echter boven op het dak dan is het een ander verhaal. In dat geval is er meestal sprake van een open verbinding met het riool. De stank kan zich dan idd vrij verplaatsen en via het ontluchtingskanaal van het toilet binnenkomen. Om dat te voorkomen kan er een zgn. "gek", (zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gek_(schoorsteen)), geplaatst worden op het ontluchtingskanaal. Waarschijnlijk heeft men dat bij de bouw verzuimd te doen.
Ook kan er een zgn. terugslagklep in het ontluchtingskanaal geplaatst worden. Voor dat doel zijn er afzuigventilatoren te koop die voorzien zijn van een dergelijke terugslagklep.
Hierdoor wordt het terugstromen van lucht (en dus ook de stank) voorkomen.

ve
door verwijderd - Nov 11, 2009 om 16:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Edube
Ik bedoel ook niet op het centrale luchtkanaal maar op een luchtkanaal wat apart zonder ventilator is zo als je vroeger in de woningen waren daar liep naast de schoorsteen een keuken ontluchtingskanaal waar je dus alleen die bewoner gebruik van kon maken
Groet Valeriuis

ve
door verwijderd - Nov 11, 2009 om 16:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een centrale afzuiging hebt in je appartement kan je uit twee opties kiezen.

1. Je neemt een motorloze afzuigkap en sluit deze aan op het afzuigkanaal van de woning. De centrale afzuiging zorgt dan voor het afzuigen. Mijn ervaring hiermee is echter dat de afzuigcapaciteit (ook op de hoogste stand) niet echt groot is zodat ik het niet prettig vind werken.

2. je neemt een recirculatie kap en sluit deze NIET aan op de centrale afzuiging. Je laat de kap gewoon uitblazen boven het kastje waar deze in zit. De twee centrale afzuigdoppen kunnen dan gewoon zoals nu in het plafond blijven en als algemene afzuiging fungeren. De circulatie kap zuigt de lucht boven je kooktoestel af en brengt deze gewoon weer in de woning terug zonder vet of luchtjes. Dit werkt voor mij prima. Vooral omdat een kap als deze meer capaciteit heeft dan de centrale afzuiging.

Het hangt er dus heel erg vanaf hoeveel je centrale afzuiging af kan zuigen. Mogelijk is dit wel voldoende, maar bij mij was de capaciteit niet zo groot en heb ik dus voor een recirculatiekap gekozen.

Sandra

ve
door verwijderd - Nov 11, 2009 om 17:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook een goede optie Sandra zo'n recirculatie afzuigkap. De centrale afzuiging ventileerd dan idd ook nog eens de keuken. Dat is wel nodig ook want met dit soort van recirculatiesystemen verdwijnen de geurtjes niet zo goed als bij conventionele afzuiging.
Het is ook niet de goedkoopste oplossing en dat was waar "gscager" om vroeg.
Over het algemeen is de afzuigcapaciteit van centrale afzuigsystemen ruim voldoende. Is dat niet het geval dan is er iets mis en zaak dit aan te geven bij de verhuurder. Meestal is er dan sprake van een ontregeld systeem en juist door het ongeoorloofd plaatsen van afzuigkappen mét motor!

ve
door verwijderd - Nov 11, 2009 om 19:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

wat zijn zo,n beetje de prijzen van motorloze of recirkulatie kappen en wat zijn goede merken . alvast bedankt voor de antwoorden.

ve
door verwijderd - Nov 11, 2009 om 21:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals gezegt de betere doe-het-zelfzaken.
Zie bijv. op deze website:
http://www.karwei.nl/assortiment/overig/keukenapparatuur-accessoires/
Verder een beetje rondkijken bij de bekende bouwmarkten. Niét in de gespecialiseerde keukenwinkels want die zijn veel en veel duurder.

Prijzen voor motorloze afzuigkappen zijn er v.a. ca. 100,-
Recirculatieafzuigkappen zijn duurder.

Nog een voordeel van de motorloze typen is dat deze geluidloos zijn in tegenstelling tot alle afzuigkappen mét motor.
Neem in ieder geval een afzuigkap die qua afmeting groter is dan de kookgelegenheid!

ve
door verwijderd - Nov 21, 2009 om 21:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

@gscager
..laat ff weten of je met de gegeven antwoorden bent geholpen!
Is ook prettiger voor diegenen die op je vraag hebben gereageerd....... :-)

ve
door verwijderd - Nov 22, 2009 om 14:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja het is mij inmiddels wel wat duidelijker geworden ik ga nog wel ergens bij een keuken zaak kijken voor types en prijzen , dus bedankt allemaal en de groeten .

ve
door verwijderd - Nov 22, 2009 om 18:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

@gscager

gscager schreef op zondag 22 nov 2009, 14:03: ik ga nog wel ergens bij een keuken zaak kijken

Maar let op! 11 november schreef ik al:
...een beetje rondkijken bij de bekende bouwmarkten. Niét in de gespecialiseerde keukenwinkels want die zijn veel en veel duurder.