Yanners
door Yanners Aug 29, 2021 om 14:14
Elektronica & tv

Beste wasmachine kopen

Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuwe wasmachine en kwam ik via Google op https://wasje.nl/wasmachine/beste/ waar ze zeggen dat de Haier HW80-B14979 de beste wasmachine van dit jaar is.

Weten jullie waar ik op moet letten bij het kopen van een wasmachine? Dit zou mijn eerste wasmachine zijn en ik weet niet zo goed waar ik op moet letten.

Dankjulliewel en fijne zondag :-)

5838 23 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 29, 2021 om 14:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog nooit van dat merk gehoord, dus zou daar niet aan beginnen.

Voor hoeveel personen moet u wassen? Hebt u wel een acht kilo machine nodig?

Neem een simpele Bosch zonder poespas.

tenormin
door tenormin - Aug 29, 2021 om 14:33
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Hallo Yanners, toevallig heb ik deze wasmachine besteld (bij Coolblue). Niet dit jaar maar eind vorig jaar. Hij doet wat hij moet doen (expres) - ook al ben ik alleen - voor de 8 kilo gekozen want dan kan men kussen ook met alle benodigde ruimte wassen (en dekbedden). Maar het enige vervelende vind ik toch die zwarte deur. Was zo gewend door de glazen deur heen te kunnen kijken, nu zie je niets meer. Maar goed, daar hangt het wassen zelf niet vanaf. Wel, als je hem gaat gebruiken "ruikt het" de eerste keren. Verder een prima ding: niet te vergelijken met Bosh, Siemens of Miele.

sira
door sira Aug 29, 2021 om 21:51
2321 Antwoorden / 24 Vragen

Zal de leeftijd wel zijn ;-)), maar je hebt hem al in 2019 gekocht. Of was de eerste snel stuk?
Zie hier

tenormin
door tenormin Aug 29, 2021 om 23:12
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Geen idee waar je het over hebt. De TS - Gerubo -, kocht een Indisit. Ik ben nog steeds tenormin en: hoe raar: laat ik me nu toch herinneren wanneer ik de Haier heb gekocht. Ligt dus niet aan mijn leeftijd maar aan je verkeerde zoektocht.

tijger1
door tijger1 Aug 29, 2021 om 23:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, volgens uw vorige reactie was dat dus al ruim twee jaar geleden.

tenormin
door tenormin Aug 30, 2021 om 00:15
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Kan het niet vinden plus, ik heb nog een aantal maanden garantie op de wasmachine.
gekocht in November 2020. Dacht ik. Ging het niet over een ander apparaat? Waar ik zoek: op mijn vragen: krijg ik dubbel geprint: dus niet te lezen. Maar zeker niet de verwijzing van Sira: dat is een andere naam. En ander type wasmachine. Dus geef even een link. Kan je me geheugen een fris bad geven. Houd er ook rekening mee dat ik veel apparatuur niet zelf online heb gekocht, maar voor me het laten kopen. Dan krijgt men ook niet een rechtstreekse rekening te zien. Omdat ik bij duurdere dingen zoon met creditcard inschakel (en hem dan rechtstreeks betaal).

Donuts
door Donuts Aug 30, 2021 om 00:22
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Op 6 augustus 2019 schrijf je dat je enkele maanden geleden een Haier van 499,- hebt gekocht. Dat is nu dus zo'n 2,5 jaar geleden.

tenormin
door tenormin Aug 30, 2021 om 00:46
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Dank je wel, dat kon ik dus niet lezen. Mijn configuration is wat op tilt. Heb piepkleine lettertjes at the moment. Dus het was al 6 Augustus 2019. Letterlijk: de tijd vliegt. Nee, geen excuus hoor, kreeg het niet te lezen. Dus garantie is verlopen? Fijn te weten, haha. Maar goed, maakt niet uit: heb een "warme band" met Coolblue. Kan jij mij de link sturen. Ik kan het echt niet terugvinden op mijn "vragen" 6 Augustus 2019. Alvast hartelijk dank. Weer gekeken: op 6 Augustus 2019 heb ik, zoals ik zie, geen vraag gesteld.

tenormin
door tenormin Aug 30, 2021 om 01:21
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Sorry @sira, heb me een slag in de rondte gezocht, zie nu pas mijn reactie in jouw link. Je hebt dus volledig gelijk. zoals al eerder gesteld: de tijd vliegt, maar ik had geen idee dat het alweer zo lang geleden was. Plus, ik keek (weer) niet verder dan neus lang was. Zat naam TS en merk: Indisit. Inmiddels wel tijd om af te sluiten dus.... mijn oprechte excuses voor mijn domheid.

tenormin
door tenormin Aug 30, 2021 om 01:24
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@sprietje, ook sorry. Dacht dat jullie beiden "mijn vraag" aanhaalden. Dus antwoord, net als aan @sira: ook excuses.

sira
door sira Aug 30, 2021 om 08:54
2321 Antwoorden / 24 Vragen

Daar hoef je geen excuses voor te maken. Ik heb ook regelmatig met apparatuur dat ik denk ze 2 of 3 jaar geleden gekocht heb en ga ik dan naar de factuur kijken (die ik atijd bewaar zolang ik het apparaat heb), zie ik dat ik het bijv. al 10 jaar in mijn bezit heb.

gerbera
door gerbera - Aug 29, 2021 om 14:52
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Haier is van Chinees fabrikaat en komt bij verschillende testen verschillend er uit, niet echt als beste of slechtste. Natuurlijk zal een winkelier zijn merken als beste aanprijzen maar belangrijker is de service die zo'n winkelier en of fabrikant geeft.
Waar u op moet letten is o.a. energieverbruik, vulgewicht, toerental centrifuge, eenvoudige bediening enz, enz. Koop zo'n ding niet via internet, tenzij betrouwbaar met keurmerk, of ga gewoon eens langs bij de plaatselijke winkelier (geen dozenschuiver) en loop daar eens rond. Van de meeste Duitse merken is bekend dat ze degelijk zijn alleen heb ik persoonlijk wat moeite met de service van AEG (Elektrolux)

tenormin
door tenormin Aug 29, 2021 om 15:09
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@gerbera, 't is inderdaad een Chinees. Maar wel grappig, bij die Chinees staat geen centrifugeren maar zwieren. Ik vergelijk hem ook helemaal niet met men "overleden" Bosch: die heeft 26 jaar gedraaid. En toen wilde ze met pensioen. ;-) En alle nieuwe apparaten hoeven niet perse kort mee te gaan. Heb in 2010 voor mijn man in een verzorgingshuis destijds een TV'tje gekocht, maar €300,00. Staat nog, nu hier, steeds als tweede TV braaf zijn kunstjes te vertonen.

gerbera
door gerbera Aug 29, 2021 om 15:18
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ik zal de laatste zijn die deze machine afkraakt, gewoon omdat ik niet weet hoe die in de praktijk werkt. Maar omdat @tijger1 nooit van het merk gehoord heeft moet je hem dan maar niet kopen? Wat ik bedoel te zeggen is dat als een winkelier alleen maar Siemens verkoopt hij deze als beste zal aanprijzen. Veel plezier met uw Chinesie alleen wel oppassen met de hoeveelheid van het wasgoed, 8 kg Chinees is meer kleding dan 8 kn Nederlandse☺;-))

tenormin
door tenormin Aug 29, 2021 om 16:20
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@gerbera, leuk antwoord. En inderdaad, al heeft tijger1 er nooit van gehoord (ik trouwens ook niet), iets hoeft niet perse slecht te zijn. Zou zomaar kunnen: de Chinese of de Nederlandse 8 kilootjes. Even aftikken: tot nu toe maar 1 probleempje gehad: kreeg melding E2. Dat was dus heel slim van me: niet. De deur is niet gesloten! ☺

mahadma
door mahadma - Aug 29, 2021 om 15:08
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Kijk eerst wat je te besteden hebt en wat je nodig hebt, wij hebben (nog steeds)  een goed werkende machine al 10+ jaar in gebruik. Het is een Nordland. Bedenk dat je met elke machine (veel)pech en (veel)geluk kan hebben.

Een 1 of 2 persoonshuishouden is wat anders als een gezin met 4 tot 8 kinderen, dàt bepaald ook uw keuze.

marita5
door marita5 - Aug 29, 2021 om 15:35
11506 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Yanners ,

Weten jullie waar ik op moet letten bij het kopen van een wasmachine?

Lees deze tips eens door , klik op de rode regel . ( lees ook benedenaan 42 reacties )

https://www.nu.nl/wonen/6153476/vijf-tips-om-de-beste-wasmachine-te-kopen.html#coral_talk_wrapper

panter22
door panter22 - Aug 29, 2021 om 15:52
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk eens op de website van Coolblue. Daar vind je veel reviews over deze wasmachine.
Waar je op moet letten is dat de wasmachine er mooi uitziet. Even bekijken in de winkel.
Een wasmachine van 8 kg of 9 kg kun je best hebben voor je alleen. Het lijkt groot, maar je kan er in een keer je beddengoed in stoppen met nog handdoeken er bij. Hoef je niet zo vaak te wassen. Wil je er een droger bij, dan een droger kopen van minimaal 9 kg. En kijk eens hoe lang de programma's duren. Of er een knop op zit voor snel wassen van 1 uur.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 29, 2021 om 16:28
16825 Antwoorden / 202 Vragen

De vraag is of u aan een wasmachine die ca 8 kg was aankan op termijn voldoende heeft.
Informatie die u via Googlke vindt is vaak wel te positief gekleurd.
Waar u m.i. hoe dan ook op moet letten zijn de wettelijke garantieregels waavoor de verkoper verantwoordelijk is maar die gelden dan wel indien de verkoper in Nederland of in de EU is gevestigd. Indien de machine wort geleverd vanuit China kunt u daar problemen mee krijgen. Coolblue is een tussenpersoon en dan kunnen er problemen ontstaan. ook m.b.t. de wetgheving bij on-line aankoop. Zie bijv. https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/elektronica-tv/coolblue-geld-terug Mijn advies is daraom: als u die machine wilt kopen, kijk dan wekke 'stenen winkel' / witgoeddetailzaak die kan leveren.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Aug 29, 2021 om 21:20
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Haier is een bekende in Oost Europa en niets mis mee.

Gemiddelde machines.

Maar hoe lang wil je met deze Chinees doen?
Vele  van  OK huismerk van Media Markt tot Bosch of zo hebben vaak  na een jaar of 6 tot 8 een afgebroken kruis.

Elke wasmachine heeft dit zwakke punt..... uitgezonderd Miele.

Die heeft geen Aluminium gietstuk maar stalen kruis.

Als je volgens de  zeep fabriek de juiste hoeveelheid erin doet en vooral niet teveel hoef je de machine nooit of zelden te reiningen.

1x per maand  90 graden kookwas,  doe het zelf 1x per kwartaal....
Dan is geen  reiniger die  aluminium kan aantasten nodig en bleven ze vrijwel allemaal heel.

Deze info vind je in geen enkele winkel, wel bij  oude  ijzer handelaar op schroothoop!

Vele kapotgeslagen kuip wegens  afgebroken  RVS trommel, maar kruis achterop wat je niet kunt zien  is geen RVS helaas!

Ik rekende;   Miele €1000 : 20 jaren =  €50,- per jaar.  (30 Jaren komt ook voor)

Dan moet jou Haier van  €499  tenminste 10 jaren halen   om zelfde  te halen..

En ook het Media Markt  huismerk  OK van €249,- moet dan 5 jaren halen en meestal  na 2 jaren  te duur en te slecht voor herstel.

Miele lijkt een duurdere maar  over de levensduur van vaak 20~30 jaren voordeliger!

tijger1
door tijger1 - Aug 29, 2021 om 21:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zo grote machine is alleen maar "nuttig" als je alle was bij elkaar stopt.

tenormin
door tenormin Aug 29, 2021 om 23:25
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Welnee, je kan ook op 20º je kleding wassen, 15 minuten. En alle was bij elkaar stoppen doe ik al jaren, als alleenstaande, de "hete was" (60º) dan. Dat is 1 keer per drie weken. 't Is alleen geen kwaliteits machine die ik gewend was. Net zoals: de schepen -of schoepen- zijn niet van roestvrij staal maar plastic. Maar het ding is dan ook 1/derde goedkoper dan mijn Bosch. Maar ben ook inmiddels 1/derde ouder geworden dus: gewoon, zoals Kniertje zei: op hoop van zegen.

tijger1
door tijger1 Aug 29, 2021 om 23:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Och ja, witte was bij bont en donker, en dan ook nog de fijne? En dan alles één keer per drie weken?

tenormin
door tenormin Aug 30, 2021 om 00:30
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Nou lees je ook nog dubbel. Kleding en fijne was gaan op 20º, 15 minuten. En ja, de hete was (gekleurd en wit) gaan samen op 60º, geen enkel probleem mee. Ook niet eens per drie weken. Lakenset gaat naar de wasserij, krijg ik zelf niet meer gestreken. Dus dat doe ik 1 keer per maand. De rest wast WMO hulp, dus ook geen probleem tot nu toe.

sira
door sira Aug 30, 2021 om 09:00
2321 Antwoorden / 24 Vragen

Dekbedhoezen (lakens) gaan 's winters in de droger op het strijkprogramma. Werkt fantastisch, net zo glad als dat je er met een strijkbout overheen bent geweest. In de zomer doe ik de dekbedhoezen ca. 10 tot 15 minuten op strijkprogramma en hang ze dan buiten. Dat doe ik overigens ook met andere kreukgevoelige kleding. Ik heb wel een strijkbout, maar die gebruik ik al jaren niet meer.

sira
door sira - Aug 29, 2021 om 21:59
2321 Antwoorden / 24 Vragen

Haier is wel de op twee na grootste fabrikant van witgoed ter wereld. Wereldwijd het meest verkocht.
Beko is het op één na grootste witgoedmerk in West-Europa en 3e grootste witgoedmerk in Europa (West + Oost).

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 30, 2021 om 02:37
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Yanners,

Als geld geen rol speelt, zou ik gaan voor de duurste wasmachine vanwege de vele snufjes.

Maar kijk ook even bij de volgende link :

https://www.consumentenbond.nl/wasmachine/goedkope-wasmachine

Pa
door Paula Rozenbroek - Aug 30, 2021 om 08:54
2 Antwoorden / Vragen

Hallo, ik heb ook een Haier wasmachine gekocht vorig jaar en hij bevalt prima! Heeft veel programma's, het enige programma dat ik mis is een 'halve was' programma. Ik kan wel een kort programma kiezen, maar ik zou liever soms een kleine was willen draaien, maar dan wel de volledige programmaduur. Verder is hij prima, zuinig en stil. Ik zou als ik jou was op het typenummer dat je wil hebben googelen en heel veel reviews lezen. Wel filteren, want soms lijkt het erop dat fabrikanten zelf ook reviews plaatsen, dus let op de 'echte' reviews. Groetjes, Anne

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 30, 2021 om 09:48
7179 Antwoorden / 3 Vragen
mi
door miennaamishaaz - Aug 30, 2021 om 09:56
725 Antwoorden / 1 Vragen

Als u niet genoeg ruimte heeft voor ook nog een droger is mischieen een wasdroog-combinatie iets voor u

let wel op bij het kopen van een was-droog combi op het droog-gewicht. hoe hoger dit is hoe beter. anders moet u 2x drogen bij een te laag droog-gewicht

De volgende 2 zijn kwa vulgewicht momenteel de beste. [7kg]
https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_whirlpool-fwdd-1071682-wsv-eu-n-1684952.html

https://www.coolblue.nl/product/872270/lg-f4dv910h2e-turbowash-360-10-5-7-kg.html

Ik gebruik zelf ook een was-droog combinatie, die een wasgewicht heeft van 12KG en een droog-gewicht van 8KG, ofwel gelijk aan een normale droger&/of wasmachine.

Dit werkt op zich heel prima, kleren erin programma aanzetten en zodra dit klaar is alles eruit halen.

Lakens komen er soms wel een klein beetje klam uit, dus hang deze nog even een kwartiertje uit voordat u deze op het bed doet.

pe
door pebk Aug 30, 2021 om 15:59
580 Antwoorden / 0 Vragen

Klamme lakens krijg ik ook some uit onze droger (die alleen droogt). Vooral als er te veel ingepropt wordt.

sira
door sira - Aug 30, 2021 om 10:20
2321 Antwoorden / 24 Vragen

Er is ooit eens iemand op tv geweest en deze man adviseerde toendertijd veel wasmachinefabrikanten. Hij beweerde dat trommels met grote schoepen beter en schoner wassen dan trommels met kleine schoepen. Hij vergeleek het met vrouwen in Aziatische landen die langs de rivier de was met stenen bewerken.

Wil je altijd een machine met allerlei nieuwe snufjes? Ervaring leert dat al die snufjes doorgaans maar beperkt gebruikt worden. Men gebruikt meestal de standaard programma's. Bovendien wordt het meegeleverde boekje door het merendeel nauwelijks gelezen.
Hoe meer snufjes, hoe meer er stuk kan gaan.

Mijn moeder kreeg eind jaren '50 een Erres (of Edu?) snelwasser. Wat een luxe was dat. Voor die tijd moest ze alles met de hand doen.
Ik mocht als kind de was in de wringer doen, maar pas op met de vingers!
Snelwasser met rozet motor en handwringer. | Wasmachines, Wasmachine,  Jeugdherinneringen
Ik heb zelf een Bosch met ook een grotere inhoud. Best fijn. Ik doe de ene week de 60 graden was (dekbedhoezen, handdoeken etc.) en de andere week de bonte en fijne was. Complete dekbed gaat er met gemak in. Zo zitten er om de meeste matrassen tegenwoordig beschermers met ritsen, ook deze beschermers gaan zonder problemen in de machine.

Pa
door Paula Rozenbroek - Aug 30, 2021 om 10:22
2 Antwoorden / Vragen

Mijn Haier bevalt prima en ondanks dat ik het merk niet kende, ben ik afgegaan op de goede testresultaten en de reviews op de verschillende websites. Laat je niets wijsmaken door zogenaamde kopers die volgens mij gewoon fabrikanten van andere merken zijn, die er een slechte review over geven. Filter alle reviews goed en je ziet vaak heel snel wat echte kopers zijn en wat reviews zijn van fabrikanten die hun eigen machines willen aanprijzen. Onze Haier bevalt heel goed, hij is zuinig en stil en wast goed schoon. Voldoende programma's (al zou er wat mij betreft een halve-was-programma tussen mogen zitten). Het enige minpuntje wat ik kan verzinnen is, dat hij even piept wanneer hij klaar is en daarna af slaat. Ik vergeet er dus regelmatig een was uit te halen en kom er na een tijdje achter, dat er nog een natte was in zit. Het zou handiger zijn als hij nog even een paar keer herhaalt met piepen dat hij klaar is. Maar dat is het enige. Succes met zoeken en uitkiezen!

me
door mein33 - Aug 30, 2021 om 10:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Wij zijn sinds ons trouwen ( 49 jr. geleden) echte MIELE liefhebbers en hebben kortelings onze derde wasmachine (WEA 035 WCS) en wasdroger (TWD 440 WP) gekocht.
De wasdroger was kapot gegaan en zodoende maar besloten om beide apparaten maar te vervangen, dat hadden we de vorige keer ook gedaan, vandaar.
Nooit ook maar één cent aan reparatiekosten o.i.d. gehad.
Beide apparaten worden, door omstandigheden, wel intensief gebruikt (4 tot 5 keer per week).
Je hoeft echt niet de duurste, met veel snufjes die je waarschijnlijk nooit zal gebruiken, te kopen om een kwalitatief zeer goed en betrouwbaar product te kopen.
Maar alles kan een keer stuk gaan, zelfs een Miele. ;-))

Hiemee wil ik niet zeggen dat andere machines  slechter zijn, aangezien ik daar geen ervaring mee heb.

Donuts
door Donuts - Aug 30, 2021 om 13:16
1203 Antwoorden / 2 Vragen

En niemand herkent een fake vraag? Zelfs de redactie niet?

tijger1
door tijger1 Aug 30, 2021 om 16:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daar is de redactie niet voor.:-))

aurora1
door aurora1 - Aug 30, 2021 om 19:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou de voordeligste Bosch kopen, zonder allerlei onnodige fratsen die je toch nooit gebruikt,  en die bij een goede zaak kopen zoals Expert of Coolblue.

Heaf
door Heaf - Sep 12, 2021 om 18:26
1 Antwoorden / Vragen

Ken het merk wel maar zou zelf kiezen voor een bekender merk. Zag op https://witgoedvergelijk.nl/beste-wasmachine-van-2021/ een Siemens voorbij komen, lijkt mij toch een beter en bekender merk. Voor meer informatie zou ik een kijkje nemen bij de Consumentenbond ook die hebben koopadvies met waar je op moet letten bij het kopen van een wasmachine.

gerbera
door gerbera Sep 12, 2021 om 21:39
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Een kijkje bij de consumentenbond betekend dat je eerst lid moet worden voordat ze wat laten zien. En die testen van hen heb ik zo mijn vraagtekens bij.