LT
door LTEX Oct 25, 2020 om 12:10
Elektronica & tv
Bol.com raakt tot 2x toe 75inch TV kwijt? Mag ik levering eisen?

Ik heb op 12 okt een 75 Samsung QLed TV besteld op bol.com, deze zou de 13e bezorgd worden. Helaas, alleen de beugel werd bezorgd, dus op volgende dag wachten, wederom geen TV.

In chat met Bol.com aangegeven dat ik vermoed dat PostNL hem kwijt is. Toch nog dag extra wachten, weer geen TV. Bol.com geeft aan onderzoek te starten en dat dit tot 3 weken kan duren. Ik heb aangegeven dat de TV voor mijn hoogbejaarde schoonmoeder is en dat ze niet 3 weken kan wachten, zeker nu ze door corona nogal geïsoleerd is. Ik vraag of ze niet gewoon een andere kunnen sturen en biedt zelfs aan deze op te halen in Waalwijk (de TV wordt nl. door Bol.com zelf geleverd, niet door een externe partij). Ben ook bereid nog een keer vooruit te betalen voor de tweede bestelling in afwachting van het onderzoek. Helaas blijkt de TV ineens niet meer leverbaar en krijg ik ongevraagd bevestiging dat mijn geld wordt teruggestort.

Als antwoord op mijn bericht aan bol.com dat ik toch echt het liefst een geschikt alternatief heb, krijg ik de melding dat de TV toch weer leverbaar is en dat het snelste is hem opnieuw te bestellen, zodat hij de volgende dag nog geleverd wordt. Uiteraard maak ik daarvan gebruik.

Helaas volgt een herhaling van hierboven. Weer geen bezorging, ook 2e en derde dag niet. Op de tracking site van Post NL staat vrolijk iedere dag weer, helaas, bezorgmoment niet gehaald, we komen morgen, maar ik weet inmiddels wel beter.

Wat opvalt is dat in beide gevallen de zending van PostNL wel een tijdstip van bezorging opgeeft, maar geen details van het pakket. Er staat bij alle andere bezorgingen die ik van diverse leveranciers ontvang altijd het gewicht en de maat bij. Zo niet bij deze bestellingen van de TV’s. Ik vermoed dan ook dat er niet werkelijk iets is verzonden door bol.com en dat ze me gewoon aan het lijntje houden.

Omdat ik het op dit moment belangrijker vind dat mijn schoonmoeder TV kan kijken (94 en slechtziend) ga ik vandaag maar bij een ander bedrijf een gelijksoortige TV kopen. Helaas zal dit wel veel duurder uitpakken dan de aanbieding van bol.com en moet ik het (voor de derde keer) voorschieten.

Bol.com stelt uitermate teleur en is niet langer het bedrijf waar ze zolang trots op konden zijn. Het is verworden tot een Alibaba achtig gedrocht dat totaal niet langer geïnteresseerd lijkt te zijn in service en goede klantrelaties.

Ik wil nu eigenlijk wel gecompenseerd worden voor de gemaakte extra kosten. Het goedkoopste gelijkwaardige alternatief dat ik bij andere aanbieders uit voorraad kan halen is ruim € 600,- duurder. Daarnaast moet ik er, naast alle dagen die mijn vrouw en ik vergeefs hebben zitten wachten, weer uren tijd in stoppen en er ruim 160km voor omrijden. Wat zijn mijn rechten in dezen?

8960 16 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Oct 25, 2020 om 12:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lijkt mij sprake van een prijsfout als het goedkoopste gelijkwaardige alternatief maarliefst 600 euro duurder is.

Het lijkt er op dat ze de televisie wel aanmelden voor bezorging, maar nooit daadwerkelijk aanbieden. Vermoedelijk hebben ze de televisie helemaal niet voor die prijs en gaat er in het logistieke proces iets ernstig verkeerd. Zorg dat je het geld terugkrijgt. Compensatie zit er niet in.

alfatrion
door alfatrion Oct 25, 2020 om 14:25
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Je weet te weinig over deze televisie en kan daarom ook niet vaststellen dat er sprake is van een kennelijke fout.

diumenge
door diumenge Oct 25, 2020 om 14:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik stel dat dan ook niet vast.

Donuts
door Donuts - Oct 25, 2020 om 12:50
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zie deze t.v. alleen nog als retourdeal op Bol.com staan. Nieuw is hij bij Bol dus niet meer verkrijgbaar.  https://www.bol.com/nl/p/samsung-qe75q60r-4k-qled-tv/9200000109072283/?bltgh=uWrfdll0zQUnrqKjkvdAMg.utEx6s-cxJmFy8YVw0pB3A_0_26.27.ProductTitle

En is ook alleen nog nieuw te koop bij PlatteTV.

mahadma
door mahadma Oct 25, 2020 om 12:51
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Of platte tv nu echt betrouwbaar is?

Donuts
door Donuts Oct 25, 2020 om 12:53
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou er geen t.v. kopen. Maar ik zou ook niet zo'n bakbeest kopen voor mijn 94-jarige oma. Ik heb er zo mijn twijfels over of oma daar blij mee zal zijn.

mahadma
door mahadma Oct 25, 2020 om 13:04
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Wellicht dat er een lokale tv verkoper is die wel een "soortgenoot" kan leveren en zelf komt bezorgen en plaatsen, dit soort artikelen komt zeer wel mogelijk met verzendschade aan via alle internetters.

LT
door LTEX Oct 25, 2020 om 14:30
3 Antwoorden / 1 Vragen

@SPRIETJE

Ik klik net op de link die jij plaatste, waarin je aangeeft dat hij niet meer leverbaar is. Welnu, ik krijg nu zelfs te zien dat hij wel op voorraad is en dat hij zelfs goedkoper is geworden! Kijk zelf maar! Juist omdat ze ook nu weer aangeven de TV op voorraad te hebben (zelfs tegen een lagere prijs) mag ik toch verwachten dat ze of per direct zorgen dat het wordt geleverd of dat ze bewust de boel aan het misleiden zijn?

De keuze voor dit "bakbeest" is overigens gemaakt omdat het grote scherpe beeld op 100hz juist prettig voor haar is en de remote kent ze al omdat ze hetzelfde model in kleiner formaat reeds heeft.

ti
door tilpend Oct 25, 2020 om 15:54
132 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik op de link klik, zie ik dat hij EUR 1277,17 kost maar hij word geleverd door "Bol.com retourdeals", niet nieuw dus.

mahadma
door mahadma - Oct 25, 2020 om 12:50
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Er is mijnsinziens tot op heden nog geen recht op een "dekkingskoop" en vergoeding kosten.

alfatrion
door alfatrion Oct 25, 2020 om 14:27
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Dat lijkt mij juist wel. TS heeft de verkoper twee kansen geven en krijgt twee keer nul op het request.

Artikel 7:37 BW
Heeft de koper of de verkoper een dekkingskoop gesloten en is hij daarbij redelijk te werk gegaan, dan komt hem het verschil toe tussen de overeengekomen prijs en die van de dekkingskoop.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 25, 2020 om 14:41
16825 Antwoorden / 202 Vragen

De vraag is hier wel of een verschil ad. €600,00 redelijk is.

mahadma
door mahadma Oct 25, 2020 om 16:58
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Blijkt geen 600 euro te zijn maar 151 euro. Dus niet redelijk

diumenge
door diumenge - Oct 25, 2020 om 12:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik zie overigens dat deze televisie niet meer leverbaar is en bij bol.com alleen als 'retourdeal' te koop is.

Alleen plattetv.nl lijkt 'm nog te hebben: plattetv.nl/info/samsung-qe75q60r

(edit: ineens staan er reacties die er nog niet stonden toen ik mijn tweede reactie plaatste)

Donuts
door Donuts Oct 25, 2020 om 12:53
1203 Antwoorden / 2 Vragen

:-))

gerbera
door gerbera Oct 25, 2020 om 13:44
7358 Antwoorden / 14 Vragen

ineens staan er reacties die er nog niet stonden toen ik mijn tweede reactie plaatste

Dat is de laatste tijd zeer normaal is ook mij gebleken☺

Topantwoord

rj
door rjw - Oct 25, 2020 om 13:47
3253 Antwoorden / 5 Vragen

Als iedereen nu eens normaal gaat doen en stopt met "eisen".... Dan gaat de wereld er een stuk leuker uit zien. En als het ontbreken van de TV voor je schoonmoeder zo belangrijk is, dan ga je gewoon naar de plaatselijke elektronicawinkel en koop je een televisie. Als dat ding van bol.com dan komt stuur je die terug.

LT
door LTEX Oct 25, 2020 om 14:15
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik eis ook niets, ik verwacht echter wel dat er fatsoenlijk wordt omgegaan met klanten. Ik denk dat het voor grote bedrijven belangrijk is om te weten hoe veel last een klant kan hebben in dit soort situaties. In ons geval kiezen we er juist voor de order bij ons te laten bezorgen, zodat wij de TV zelf kunnen brengen. Een hoog bejaarde vrouw in deze tijden laat ga je niet confronteren met wildvreemde bezorgers/installateurs (ook op een lokale dealer zou dit van toepassing zijn).

Wij zitten sinds 12 oktober dus om beurten hele dagen thuis, omdat bol.com en Postnl blijven beloven de volgende dag te bezorgen. Daarvoor zijn we al bijna 2 weken dagelijks afspraken aan het verzetten. Dat kost tijd en levert veel frustratie op.

De TV was inderdaad interessant geprijsd, daarom hebben we hem ook gekozen. De eerste keer was hij op de site op voorraad en zou de volgende dag bezorgd worden. Dat blijkt ook uit de bevestigingen en de factuur. Sterker nog, de beugel die erbij besteld was is wel de volgende dag bezorgd.

Stel dat het inderdaad een laatste model was, dan zou ik het nog begrijpen, maar het is Bol.com zelf geweest die ons erop heeft gewezen dat de TV weer voorradig was en het voor ons het beste was hem nogmaals te bestellen, zodat hij nu wel de volgende dag geleverd zou worden. Het is met name de tweede keer dt het nu weer op dezelfde wijze mis gaat en het uitblijven van reacties van hun klantenservice, die ons beweegt hier werk van te maken.

De Wereld zou er inderdaad een beetje beter uitzien als er niet zoveel geeist werd. Maar redelijkheid gebied mij te zeggen dat grote webshops het een beetje hoog in hun bol(.com) hebben gekregen door te denken dat klanten dit soort frustraties allemaal maar gedwee moeten accepteren.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 25, 2020 om 14:32
16825 Antwoorden / 202 Vragen

T?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 25, 2020 om 14:40
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Als er onverhoopt helemaal niet wordt geleverd heeft u naar mijn mening recht op 'geld' retour. Het kan inderdaad zo zijn dat er een fout is gemaakt met de prijsstelling omdat een verschil van €600,00 wel erg veel is.
Hoe dan ooik heeft men aangegeven een en ander te onderzoeken en dat dat drie weken kan duren en het minstre dat u dan m.i. te doen staat is dan ook drie weken wachten. Een probleem dat bij bol.com aan de orde is, is het gegeven dat zij een tussenpersoon zijn van andere leveranciers en het nog steeds onduidelijk is wie er dan aansprakelijk is. Omdat feitelijk als uitgangspunt zou dienen te gelden dat degene aan wie u heeft betaald en waar u heeft besteld degene is die aangesprken dient te worden en met betrekking tot dat aspect is sprake van (ook) een aanpassing van de wetgeving. Op dit moment is dat er nog niet.

Als er ook na drie weken blijkt dat er niet wordt geleverd en u ook uw geld niet terugontvangt kunt u dat terugvorderen. Dat is dan m..i. het enige recht dat u dan zou hebben.

Donuts
door Donuts - Oct 25, 2020 om 15:05
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@ltex: ik heb nav uw reactie van 14.30 opnieuw op mijn link geklikt en krijg nu 'niet leverbaar' zie afbeelding.

LT
door LTEX - Oct 25, 2020 om 15:25
3 Antwoorden / 1 Vragen

@sprietje, ik heb er toevallig ook een screenshot van gemaakt gisteren en vandaag, lijkt erop dat ze hem nu snel weg hebben gehaald. Zou bol.com sieren als ze ook zo proactief zouden reageren op mijn klacht...

LT
door LTEX - Oct 25, 2020 om 15:28
3 Antwoorden / 1 Vragen

En dit was overigens eergisteren, toen nog vol op voorraad. Let wel, ik heb hem, op advies van de klantenservice zelf de 21e voor de tweede keer besteld!

Zoals je ziet overigens: verkoop door: BOL.COM, dus niet een externe partij die het verprutst heeft, gewoon bol.com zelf!

Donuts
door Donuts Oct 25, 2020 om 16:39
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Oh, maar ik twijfelde niet aan uw woorden hoor. Er is nu wel iets vreemds aan de hand. Open ik de link in de Bol.com app dan staat hij op niet leverbaar. Open ik de link in de browser, dan nog te koop als retour deal.

br
door bravehenk - Oct 25, 2020 om 16:32
206 Antwoorden / 0 Vragen

Bij platte TV kost ie 1552 euro een verschil van 153 euro dus geen 600 euro.Je kan ook  er staat ook bij dit product altijd korting dus verschil misschien minder dan 100 euro..Kreeg op mijn tv ook ruim 10 % korting mijn tv was 550 voor 495.TS had toch iets beter moeten zoeken.

sinypots
door sinypots - Oct 26, 2020 om 11:07
55 Antwoorden / 1 Vragen

Het is verstandiger lokaal te kopen, met service. Misschien heel iets duurder, maar geen tramalant. Heel erg vervelend voor uw schoonmoeder.

Dave lubeck
door Dave lubeck - Oct 26, 2020 om 11:46
88 Antwoorden / 2 Vragen

De 13de toevallig een Vrijdag ? Eigen schuld , Dikke bult ! Zeg zo vaak dat dergelijke apparaten je niet op internet moet bestellen / kopen en betalen . Zelfs bekende zaken als Mediamarkt , BCC , Bol.com , etc etc , kunnen de boel flessen . Maarre , nu Bol.com de schuld geven ? Je hebt er zelf om gevraagd !!!

pino123
door pino123 Oct 26, 2020 om 12:43
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Toen jij een vraag had over online, zou je dan ook dit soort antwoorden:
1. verwachten
2. op prijs stellen

Ik neem aan dat jij het prettig vond om gewoon een antwoord zonder verwijten te krijgen. Wat een raar antwoord. Het enige wat je op dit forum doet is van leer trekken tegen online bedrijven, maar er staat weinig inhoudelijks in je antwoorden. Misschien moet je je persoonlijke frustraties eens ergens anders gaan botvieren.

L.
door L.c.visser - Oct 26, 2020 om 11:51
6 Antwoorden / Vragen

er zijn ook vals emails in omloop van bol.com. word ook steeds erger qua bank mail die vals zijn in omloop!!
profeiders doen niks tegen valse email!!

pino123
door pino123 Oct 26, 2020 om 12:40
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Doet niets ter zake in deze topic

tdmduc
door tdmduc - Oct 26, 2020 om 12:25
703 Antwoorden / 2 Vragen

De verzender blijft eindverantwoordelijke voor het produkt.

Jij kan er niets aan doen dat iemand een ongeluk krijgt/verduisterd/verkeerd bezorgt enz.enz.

Zie ook rijdende rechter casus Microsoft Duitsland en levering Xbox One bij de buren afgeleverd.(buurjongen had hem gejat)

Microsoft moest uiteindelijk opnieuw eentje sturen.(jaren geleden)

Lees hier

ro
door ronny530 - Oct 26, 2020 om 13:50
2771 Antwoorden / 41 Vragen

U kunt in track&trace nagaan wat de status van bezorging is als daar staat 'zending is aangemeld maar nog niet in het sorteercentrum aanwezig' dan staat de tv nog in het magazijn van bol.com. Zodra de tv in het sorteercentrum is afgeleverd veranderd de status en staat er een indicatie van de afleverdatum en ook het gewicht en afmeting van het pakket. Ik zie bij zowel uw foto als bij de gegeven link bij het typenummer
QE75Q60R het achtervoegsel R staan en dat betekent dat het een Europees toestel betreft die niet expliciet voor de Nederlandse markt geschikt is. Een tv die geschikt is voor de Nederlandse markt heeft een T als achtervoegsel QE75Q60T en die is wel bij bol.com voorradig en doet 20 euro meer in aanschaf.https://www.bol.com/nl/p/samsung-qe75q60t-4k-qled-tv/9200000132747306/
Ik mag voor u hopen dat beide bestelde tv's niet geleverd worden en de bedragen gecrediteerd worden want de kans dat de Nederlandse taal ingesteld kan worden is bijzonder klein.

LT
door LTEX Oct 26, 2020 om 17:16
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie. De QE75Q60T is helaas een mindere variant met 60hz i.p.v. de 100hz die de R heeft. Dit is redelijk belangrijk omdat het beeld daardoor aanzienlijk rustiger is.

Ik heb inmiddels met bol.com gesproken en zij geven toe dat er iets serieus niet goed is gegaan in beide gevallen. De tracking codes van PostNL gaven nl wel aan dat het pakket is afgegeven, maar in andere systemen blijkt het niet zo te zijn. Er zit dus een fout in het proces. Ik hoop dat ze het kunnen vinden en oplossen.

LT
door LTEX - Oct 26, 2020 om 17:21
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb inmiddels gesproken met iemand van het hoofdkantoor. Een zeer professioneel en vriendelijk gesprek waarin duidelijk werd gemaakt dat er inderdaad iets goed mis is gegaan in beide zendingen. Wat gaan ze nu uitzoeken.

Ik heb inmiddels bij een ander bedrijf dezelfde TV kunnen ophalen, dus morgen gaan we eindeiljk mijn schoonmoeder blij maken. Bol.com heeft zich verontschuldigd voor de gang van zaken en het verder netjes afgehandeld.

Ik hoop dat ze de oorzaken kunnen achterhalen en dat ook het communicatieproses nog eens onder de loep wordt genomen.

Wat mij betreft is deze zaak nu verder afgedaan. Ik dank ook alle mensen die de moeite hebben genomen hier te reageren.