ta
door tanja23 Jul 5, 2022 om 20:25
Elektronica & tv

Borg Digitenne kastje

Ik heb in 2014 een Digitenne abonnement afgesloten. Daarvoor moest ik een kastje ophalen en borg betalen. Ik dacht dat het 75 euro was. Nu wil ik opzeggen, maar weet KPN niets over de borg, noch over het feit dat ik het abonnement heb afgesloten in 2014. Ik wil mijn borg terug.
KPN moet deze informatie toch ter beschikking hebben? Ik ben best boos over deze slordigheid. Contract ben ik kwijt, maar KPN moet weten over borg voordat kastje in 2014 wordt meegegeven. Ik heb het kastje, inmiddels vernieuwd in 2018,

3907 12 Rapporteer

va
door vanlotjegetikt - Jul 5, 2022 om 20:28
809 Antwoorden / Vragen

Als er borg is betaald is daar een betaalbewijs van.
Als u dat kan overleggen is het verhaal  rond.

ne
door neodutchio - Jul 5, 2022 om 20:38
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Als ik een fles cola haal in de supermarkt en ik haal het etiket er af, moet de supermarkt dan aantonen dat ik het daar gekocht heb en moeten zij het statiegeld dan terug betalen?
U meent borg betaald te hebben, maar bewijs hebt u er niet meer van. Het is niet aan de andere partij om uw administratie bij te houden.

Alle Digitenne abonnementen zijn een aantal jaar geleden aangepast. Met de oude ontvangers kan je nu niets meer ontvangen. Er moet in het verleden een wisseling plaatsgevonden hebben en wellicht is er toen iets verrekend.
Maar ja, als u uw administratie niet op orde hebt is dat aan uw slordigheid te wijten.

Ja
door JannyBoe Jul 6, 2022 om 07:02
511 Antwoorden / Vragen

'Het is niet aan de andere partij om uw administratie bij te houden.'
Nee, maar het is wel aan de andere partij om zelf ook de eigen administratie bij te houden.
Dat KPN niet weet dat de vraagsteller een contract heeft afgesloten in 2014 klopt natuurlijk niet.

ne
door neodutchio Jul 6, 2022 om 07:08
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Janny, er zijn 2 soorten overeenkomsten geweest. Je kon een kastje huren of kopen. Dat is later aangepast en zijn er alleen maar huurkastjes gekomen. Nooit heb ik 1 cent, en met mij iedereen die ik aan Digitenne gezet heeft, hoeven te betalen aan borg. Dus aan TS om dat te bewijzen. Je had overigens ook geen abonnement nodig bij Digitenne. Met alleen de aankoop kon je al naar NPO kijken. Met een abonnement ook de commerciële zenders.

Ja
door JannyBoe Jul 6, 2022 om 07:48
511 Antwoorden / Vragen

Het punt is dat de vraagsteller de administratie niet op orde heeft.
Maar ook dat KPN de eigen administratie niet op orde heeft.
KPN weet niet eens dat de vraagsteller een contract heeft afgesloten in 2014.
Niet alleen wijzen naar de vraagsteller maar ook naar de KPN dus.

ne
door neodutchio Jul 6, 2022 om 09:41
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Als er toen geen overeenkomst is afgesloten, dan kan KPN die dus niet overleggen. TS is de enige die weet wat er gebeurd is. Heeft hij/zij toentertijd een kastje gekocht om gratis naar NPO te kijken, dan is er nergens iets geregistreerd.

marita5
door marita5 - Jul 5, 2022 om 20:38
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Tanja23 ,

Stel uw vraag op het forum van KPN , klik op de rode regels .

https://forum.kpn.com/

Zie ook dit voorbeeld met de gegeven antwoorden  ( gaat wel over een Dongle , maar de werkwijze lijkt mij hetzelfde )

https://forum.kpn.com/internet-9/retour-borg-altijd-online-zeker-erbij-477909

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 5, 2022 om 20:45
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Hoewel dit al redelijk oud is zie ik deze info https://radar.avrotros.nl/forum/televisie-f60/digitenne-t78691.html waar ik uit af leidtr dat voor het kastje huur betaalt dient (diende) te worden en er geen sprake is van borg maar wel aankoop mogelijk was ad. €50,00.

U kunt uw probleem hoe dan ook voorleggen aan https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/telecommunicatiediensten/ en afwachten hoe men daar reageert.

ne
door neodutchio Jul 5, 2022 om 21:58
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Het was inderdaad of kopen of huren. Echter zijn de koopkastjes onbruikbaar geworden en jaren geleden al vervangen voor huurkastjes. Het kan best zijn dat TS koop en borg door elkaar haalt.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 5, 2022 om 22:21
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, dat lijkt mij ook het geval te zijn. Hoe dan ook geldt hier wie eist dient te bewijzen en zonder bewijs .... . ?!

gerbera
door gerbera - Jul 5, 2022 om 22:12
7358 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft toen een bedrag voor het kastje betaald, dus geen borg, waarbij het kastje uw eigendom werd. Bij de introductie van Digitenne kocht u een kastje en kreeg u, een bepaalde periode, een tweede (duo)kastje gratis. Inmiddels zijn de oude kastjes niet meer bruikbaar en heeft u de mogelijkheid gehad om een nieuw kastje in bruikleen te krijgen welke u bij opzegging moet inleveren.  Heb zelf beide oude kastjes nog in mijn bezit en er is door KPN nooit om retourzending  gevraagd simpel omdat deze mijn eigendom zijn alleen kan ik er al jaren niets mee. Dus de geschillencomissie kunt u wel vergeten.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 5, 2022 om 22:23
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Lijkt mij ook maar het is aan Ts wat te doen in deze.

gerbera
door gerbera Jul 6, 2022 om 15:48
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Overbodig advies omdat de TS hier niets mee wint, het was koop en geen borg.

tenormin
door tenormin - Jul 5, 2022 om 22:56
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ik kan niet reageren op @neodutchio, maar (waarom zou men een etiket van een fles verwijderen) uw voorbeeld, iedere supermarkt die de bekende merken frisdrank etc. verkoopt neemt de legen flessen in.

pe
door pebk Jul 6, 2022 om 10:56
580 Antwoorden / 0 Vragen

Sommige automaten doen echter wel moeilijk als er geen label op zit. Vooral na de zomer leveren mensen vaak PET flessen in uit het buitenland waar geen statiegeld over betaald is. Vandaar dat winkeliers het mogen weigeren.

Doorgaans zal de medewerker het wel handmatig verwerken wanneer daar om gevraagd wordt.

1paul
door 1paul - Jul 6, 2022 om 06:54
3134 Antwoorden / 0 Vragen

JIJ verwijt de KPN iets dat je zelf OOK niet op orde hebt, ZELF had je dit kontrakt ook moeten bewaren wat overigens niet wegneemt dat ook de KPN in gebreke is nu.

Wie eist bewijst, als jij dus je borg terug wilt zul jij moeten bewijzen! Zoek dus terug in je bankafschrijvingenmaar vooralook, je kontrakt!

panter22
door panter22 - Jul 6, 2022 om 08:59
6599 Antwoorden / Vragen

Hoeveel  digitenne kastjes had je en hoeveel huur betaalde je per maand?
Ik heb ook Digitenne gehad, maar van een borg kan ik mij niets herinneren.
Wel dat je eventueel voor het eerste kastje huur moest betalen en een 2e en 3e kastje kon kopen. Of alleen een insteekkaart voor de tv kopen. En inderdaad de huur voor het eerste kastje zat bij het abonnement in. Het kopen van een 2e kastje had je er zo uit.
https://forum.kpn.com/digitenne-12/ineens-betalen-voor-ontvanger-526904

john devries
door john devries - Jul 6, 2022 om 11:57
214 Antwoorden / Vragen

Logisch dat er geen administratie isvan borgbetaling ,want die heb je nooit hoeven betalen. Het was bij Digitenne kopen of huren

gj
door gjtm - Jul 6, 2022 om 18:28
15 Antwoorden / Vragen

KPN is rond 2018 overgegaan op DVB-T2, hiervoor heb je toen een nieuwe ontvanger als huur ontvangen (anders had je nu geen digitenne meer kunnen kijken). De ontvanger waar je eventueel voor betaalt hebt (als koop, borg hebben ze nooit gehad) is een oudere variant en al enkele jaren niet meer in gebruik.

ro
door ronny530 - Jul 6, 2022 om 18:54
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Voor zover ik weet werd in het begin digitenne als losse dienst aangeboden, het digitenne kastje werd los verkocht en de standaard free to air zenders waren zonder abonnement te bekijken maar voor uitbreiding van het zenderpakket moest wel een abonnement afgeloten worden. Pas later toen Kpn met een alles in één pakket begon werd een digitenne kastje tegen betaling van een borg in bruikleen gegeven of bij een actie hoefde er geen borg betaald te worden. Ik vrees toch dat u het digitennekastje daadwerkelijk gekocht heeft en daarnaast een abonnement op het uitgebreide zenderpakket heeft genomen.