Sa
door Sahara Jul 23, 2017 om 23:19
Elektronica & tv

Bosch elektrische schroefmachine rookt

Elektrische schroef/boormachine van Bosch (groen) gaat roken/ branden als ik 'm gebruik. De batterijen laden ook slecht. Ik heb deze machine misschien een jaar of vier-vijf. Een collega zei me dat het lithium batterijen zijn en dat die altijd onder spanning moeten staan. Dit is/ was mij niet bekend. Zou trouwens niet kunnen want 1 lader.
Wie weet meer want machine op deze manier niet meer bruikbaar en zelfs gevaarlijk :-(

20908 12 Rapporteer

ge
door george321 - Jul 23, 2017 om 23:22
390 Antwoorden / 1 Vragen

Een accu heeft een beperkte levensduur. 4 à 5 jaar is een goede prestatie. Je hoeft deze niet altijd onder stroom te houden, maar wel "bijhouden", dus eens per maand/paar maanden een keer laden/gebruiken is goed. Koop een nieuwe machine.

tijger1
door tijger1 - Jul 23, 2017 om 23:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Stel uw vraag eens op www. Klusidee.nl. Want dat een boormachine gaat roken door niet voldoende of niet goed opgeladen accu's is natuurlijk raar,

Misschien kunnen ze u daar verder helpen.

tenormin
door tenormin - Jul 23, 2017 om 23:30
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Is een nieuwe accu niet voordeliger dan een nieuwe schroefboor machine, zoals @george321 suggereert? Aan de andere kant: als een machine rookt, dat ook is tegenwoordig verboden in veel landen.

Cookies
door Cookies - Jul 23, 2017 om 23:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen
Cookies
door Cookies - Jul 23, 2017 om 23:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De batterijen laden slecht en hij brandt. Zou ik het advies van @george321 maar volgen en een nieuwe kopen.

Ik heb ook al jaren verschillende apparaten met lithium batterij,  die laadt ik echt pas op als ik zo'n ding nodig heb.

tdmduc
door tdmduc - Jul 23, 2017 om 23:49
703 Antwoorden / 2 Vragen

Panasonic accuboormachine kopen.

= duurder maar nooit dit gezeur.

Cookies
door Cookies Jul 23, 2017 om 23:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hoe weet jij welke TS heeft, dus wat hij er voor betaald heeft? Gebruik zelf ook Bosch, nooit dit gezeur.

tdmduc
door tdmduc Jul 24, 2017 om 07:28
703 Antwoorden / 2 Vragen

Er is Bosch en er is Bosch professional. Wereld van verschil. Als je wilt werken als de profi's moet je die blauwe lijn van Bosch hebben of anders Panasonic/Metabo/Makita.

Heb al 2x bosch gereedschap weggemieterd omdat het verbrandde of kapotdraaide omdat de constructie het werk simpelweg niet aankon.

Gewoon ervaring dus, niet meer niet minder.

Cookies
door Cookies Jul 24, 2017 om 09:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja, en ik schreef gewoon mijn ervaring. Je moet dingen daarvoor gebruiken waar - maximaal - ze geschikt voor zijn.

tdmduc
door tdmduc Jul 24, 2017 om 09:44
703 Antwoorden / 2 Vragen

Blijven lezen, de opmerking "Hoe weet jij welke TS heeft" is irrelevant in deze.

Ge
door Genee - Jul 24, 2017 om 00:12
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Het kunnen de koolborstels zijn, versleten/op of afgebroken.
Neem aan dat het geen brandlucht is maar meer een ozon geur.
Koolborstels eens controleren.
Dat een li-ion accu altijd onder lading moet is onzin.

mathijs_b
door mathijs_b - Jul 24, 2017 om 00:58
641 Antwoorden / 77 Vragen

Het kan zijn dat de koolborstels versleten zijn. Je ziet dan een roterende vuurgloed in de achterkant van de machine.

Koolborstels vervangen kan de oplossing zijn, maar misschien is er een ander probleem.

Wordt de boormachine veel gebruikt? De batterijen kun je 300-500 keer laden. Als je ze in 5 jaar iedere week laadt, dan zijn ze al een heel stuk zwakker geworden.

Li-Ion accu's vinden het niet leuk als ze helemaal leeg zijn. Ze kunnen dan kapot gaan.

Laad daarom 1- 2x per jaar de batterijen op als je de machine niet gebruikt.

Als de boormachine na 4-5 jaar kuren heeft, is het beter om hem compleet af te schrijven dan om nieuwe batterijen te gebruiken en de koolborstels o.i.d. te gaan vervangen.

Batterijen zijn in verhouding heel duur en een reparatie erbij kost samen misschien wel meer dan een nieuwe machine.

jo
door jorisw - Jul 24, 2017 om 08:47
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De rook kan komen doordat er stof aan de binnenkant zit.

gerbera
door gerbera - Jul 24, 2017 om 09:01
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Naast versleten koolborstels is waarschijnlijk het rotor vuil. Hierdoor kunnen de wikkelingen van de motor te warm worden wat invloed heeft op de isolatie hiervan. Dit verklaard het roken, de isolatie smelt langzaam weg en door de hitte die onstaat gaat de boel roken. Zou hier verder geen kosten voor maken, het anker of de wikkelingen begeven het binnenkort. De laadduur van de accu staat hier helemaal buiten, dit is slijtage.

fr
door frans56 - Jul 24, 2017 om 13:43
230 Antwoorden / 9 Vragen

Het is algemeen bekend (??)  dat elektrische en electronische apparaten op rook werken.
Immers: Als de rook uit het apparaat is ontsnapt, doet hij het niet meer.

gerbera
door gerbera Jul 24, 2017 om 14:42
7348 Antwoorden / 14 Vragen

het is algemeen bekend (??) dat roken ongezond is dus een rokend apparaat geeft zeer snel de geest.

gerbera
door gerbera - Jul 25, 2017 om 16:08
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Bosch elektrische schroefmachine rookt

Even ter correctie, er komt rook uit.
Zou deze roken, is het de eerste machine die dit doet en da's bijzonder.
T'is maar net hoe je het schrijft;-)