Rookhinder
door Rookhinder Jan 15, 2020 om 08:33
Elektronica & tv

Combimagnetron Sharp heeft geen oven functie

In mei 2019 hebben we een combi magnetron van Sharp gekocht. Althans dat dachten we. We hadden de verkoper gevraagd naar een combimagnetron. Op het toestel staat een pizza symbool, dus we dachten dat zit wel goed. Op de kassa bon staat ook dat het een combimagnetron is. Nu wilden we in december koekjes gaan bakken. Wij konden de oven functie niet vinden. Nu hebben we gebeld met Sharp om te vragen hoe wij de oven aan de praat te kunnen krijgen. Nu blijkt dat dit helemaal geen combimagnetron is.
De verkoper zegt dat we hiermee nu te laat mee zijn aangekomen. Wat zijn onze rechten in deze?

7123 20 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Jan 15, 2020 om 08:59
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Vreemd dat u daar nu pas achter komt, er zit een behoorlijk boekwerkje bij met gebruiksmogelijkheden. En als de ovenfunctie daarin niet vermeld wordt had dit toch op moeten vallen. Ben wel benieuwd welk type u geeft ook al omdat er een pizza functie op staat. Deze worden normaal in de ovenfunctie opgewarmd. Ovensymbool wordt aangegeven met een ventilator symbool.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 15, 2020 om 16:13
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@GERBERA: het ventilator teken betekent hete lucht oven. Andere tekens voor ovenwarming zijn 'grill tekens, al of niet boven en onder. Bijv. een 'airfryer' zonder logo's is ook een oven (hete lucht).

gerbera
door gerbera Jan 15, 2020 om 16:31
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@heremietkreeft, ik heb al jaren een Sharp en met het ventilatorsymbool wordt alleen de (hetelucht) oven ingesteld op temperatuur. Voor de gril en andere magnetronfunctie's, en dat zijn er bij mij heel wat, worden andere symbolen weergegeven en daar wordt de oven niet mee op temperatuur gebracht. Dat het met de gril en/of magnetron in de combi warm wordt snap ik ook maar je kunt er bv.geen cake mee bakken. En de combi is niet te vergelijken met een  airfryer

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 15, 2020 om 09:57
7156 Antwoorden / 3 Vragen
aurora1
door aurora1 - Jan 15, 2020 om 10:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Welk model/type (nr) oven van Sharp heeft u?

lo
door lovewinnie - Jan 15, 2020 om 10:47
1204 Antwoorden / 1 Vragen

Een combimagnetron is toch anders dan combi oven .
Combimagnetron heeft vaak wel iets van oven functie maar echt koekjes of taart bakken is bijna onmogelijk .wordt nooit mooi gaar.

Combi oven is oven met magnetron functie maar werkt dan weer super als oven.

Bij combimagnetron zul je met geluk indd pizza in kunnen opwarmen .

Wat je kunt doen, weinig denk. Je komt er ook echt wel heel laat achter . Is er überhaupt ruimte voor een rooster ?

Lo
door Lola92 Jan 15, 2020 om 13:06
Antwoorden / Vragen

Dit klopt echt niet. Mijn combi is van Whirlpool (en al ruim 10 jaar oud) en naast magnetron heeft het complete ovenfuncties.

gerbera
door gerbera Jan 15, 2020 om 13:44
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Geen kennis van een combimagnetron. Heb al jaren een Sharp combimagnetron en kan daar compleet in koken, bakken, braden, grillen, ontdooien en opwarmen. En de cake's, tulbanden, koekjes, afbakbroodjes en pizza's, enz smaken naar meer. En weet u hoe dat komt, je kan nml de temperatuur en tijd instellen bij alle functies die je nodig hebt.

Magnum007
door Magnum007 - Jan 15, 2020 om 11:48
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Rookhinder,

Je bent inderdaad nu te laat omdat de magnetron niet meer nieuw is.

Dus voortaan de gebruiksaanwijzing meteen lezen bij een nieuw product.

Ik raad je aan om een apart oventje te kopen bij Blokker ofzo.

ho
door honza23 - Jan 15, 2020 om 12:05
259 Antwoorden / 3 Vragen

Je hebt combi-magnetrons met magnetron+ grill; en je hebt ze met magnetron+grill+heteluchtoven

Jij hebt dus denk de 1e.....voortaan beter aangeven wat je wil; en duidelijk maken dat je en dit en dat wilt.

sp
door spikkel Jan 15, 2020 om 12:45
148 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb 20 jaar geleden heel wat cakes gebakken in mijn combi-magnetron. Kippetjes gegrild. Geen enkel probleem.

vi
door viezeluchtkwaliteit - Jan 15, 2020 om 12:24
6 Antwoorden / 4 Vragen

Het is de Sharp R360S.

marita5
door marita5 Jan 15, 2020 om 12:29
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hoe weet u dit , u bent Ts niet / of gebruikt u een andere gebruikersnaam ?

tenormin
door tenormin Jan 15, 2020 om 12:33
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ik zit net bij mezelf te denken: ben ik nu gek of... ;-((

diumenge
door diumenge Jan 15, 2020 om 12:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Rookhinder en Viezeluchtkwaliteit, dat zou wel eens dezelfde persoon kunnen zijn inderdaad.

diumenge
door diumenge Jan 15, 2020 om 12:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Op Bol is deze als solo magnetron aangemerkt.

marita5
door marita5 Jan 15, 2020 om 13:01
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Bij coolblue staat bij specificaties : solo magnetron < ovenfunctie / grillfunctie / stoomfunctie nee . Magnetron / ovenfuncties > Magnetron .

gerbera
door gerbera Jan 15, 2020 om 13:37
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Bij ovenfunctie staat een X m.a.w. heeft geen oven.

Donuts
door Donuts Jan 15, 2020 om 16:27
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Logisch dat deze geen ovenfunctie heeft, heet tenslotte niet voor niets een 'solo' magnetron.

audb
door audb - Jan 15, 2020 om 14:00
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het is gelul dat u te laat bent de verkoper heeft u gewoon verkeerd geinformeerd dat het een combi magnetron betrof maar dit blijkt niet juist te zijn.

U heeft de verkoper daar over geinformeerd maar die wilt niets doen.

Nu moet u een aangetekendebrief sturen en eisen dat u alsnog een combi magnetron krijgt en als deze dat niet wil dat u uw geld terug wil hebben immers heeft u geen gewone maar een combimagnetron gekocht en die is nooit geleverd.

Dat u daar pas nu achterkomt heeft geen zaak van doen, u heeft gewoon niet eerder gebruik willen maken van de oven fuctie dus feitelijk is het niet uw fout.

Als u een rectsbijstand verzekering heeft dan kan u die inschakkelen of naar het juridiche loket gaan.

Hou er wel rekening mee dat de tijd dat u wel de magnetron heeft gebruikt wel een aftrekpost kan zijn van zo 25%.

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-niet-tevreden/anders-dan-verwacht

kr
door kraanjan - Jan 15, 2020 om 14:10
16 Antwoorden / Vragen

Het moet ook allemaal wel snel. Kijk eerst eens rustig rond, noemen ze oriënteren. Een Comby oven/magnetron is zeer zeker te gebruiken voor koekjes/cake/soezen bakken ( ventilator ) grillen kip/vlees symbool ( ~~~~ )
Magnetron symbool (  ~~~~~ )                                                                                                                                                                                       (  ~~~~~ )

mo
door mof - Jan 15, 2020 om 16:02
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, u zou in mei 2019 uit de gebruikershandleiding en testen hebben kunnen concluderen dat er geen oven in zit. Combi magnetron is geen officiele aanduiding van functionaliteit.
Het ding is nu gebruikt sinds enkele maanden en u heeft het daarmee geaccepteerd zoals het is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 15, 2020 om 16:20
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Naast al gegeven antwoorden: Als u op de kassabon heeft staan dat het een combimagnetron is en het is ook werkelijk een combimagnetron als af te leiden uit de gebruiksaanwezing (u noemt het type niet maar u kreeg verwijzingen naar alle Sharp types) heeft u ook m.i.  'weinig poot' om op te staan.
Combimagnetrons hebben normaliter wel degelijk een ovenfunctie net zoals bijv. airfryers een oven functie hebben.

Ik zou zelf evenwel nooit een combimagnetron als oven willen benutten, ook al zal die dan een hete lucht functie hebben, omdat u in een magnetron nooit en te nimmer metalen artkelen kunt/mag plaatsen zoals bijv. magnetronfolie en dergelijke. Om bijv. koekjes te bakken en ook om te grillen zijn er in de handel goede en ook goedkope ovens te vinden. U werd al naar een winkelketen verwezen die dat ook regelaamt in aanbiedeing heeft.

Bewerking: ik wordt terecht gewezen - @GERBERA - op het feit dat er wel metalen voorwepen in een combi geplaatst mogen worden indien de magnetronfunctie niet wordt benut,
(Het  gevaar dat die functie per ongeluk toch aanstaat is evenwel niet uit te sluiten en zal dan een vonkenregen zichbaar zijn en met schade als gevolg).

gerbera
door gerbera Jan 15, 2020 om 16:45
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Onzin, gebruik al jaren een combi met hetelucht oven (Sharp) en bak appeltaarten, met appels van eigen moestuin, cake's, koekjes, tulbanden, afbakbroodjes, croissants, pizza's enz en dat gaat perfect. En alles gewoon in metalen bakvormen. En alleen in de magnetron-stand moet je nml veelal magnetronfolie gebruiken en dan mag je geen metalen voorwerpen gebruiken.

tijger1
door tijger1 Jan 16, 2020 om 10:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook in de magnetronstand is iets van metaal gebruiken helemaal geen probleem als er maar ook eten of zo in staat. Bij mij staat op de glazen plaat een metalen rekje en zet ik daar bijvoorbeeld een soepkom op gevuld met soep kan gewoon de magnetronstand gebruikt worden zonder vonkenregen tot gevolg.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 16, 2020 om 12:30
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1, IDD, zij het beperkt. https://startpagina.nl/v/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/205650/stoffen-mogen-nietwel-magnetron/  Ik wist dat niet en ging af op een eerder probleem  in deze met mijn eigen magnetron

Tr
door Trostomaat - Jan 15, 2020 om 16:25
239 Antwoorden / Vragen

Als u knollen voor citroenen verkocht zijn, staat u in uw recht. Maakt niet uit hoe lang geleden het ding gekocht is.

Donuts
door Donuts - Jan 15, 2020 om 16:29
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Kassabon nog maar eens checken of er daadwerkelijk combi staat. Voor € 100,- is er voorzover ik weet ook geen Sharp combimagnetron te koop.

simon55
door simon55 - Jan 16, 2020 om 10:24
1556 Antwoorden / 5 Vragen

En wat heeft dat apparaat gekost?  Ik heb ook Sharp , die koste € 687 , maar daar kan ik mee koken , braden, bakken , grillen, ontdooien,  dan vertel ik t apparaat welk soort vlees het is , en kiest ie dan zelf de tijd. Maar dat mag ook wel voor die prijs

gerbera
door gerbera Jan 16, 2020 om 10:47
7348 Antwoorden / 14 Vragen

dan vertel ik t apparaat welk soort vlees het is,

Zo'n apparaat heb ik ook (Sharp) maar ik moet op een tiptoets drukken;-))

ma
door malty - Jan 16, 2020 om 10:32
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Hebben ze u soms de verkeerde magnetron meegegeven?
Kijk eens wat voor typenummer op de kassabon en op de magnetron zelf staat.

simon55
door simon55 - Jan 16, 2020 om 14:53
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ja voor die prijs kun je ÓÓk GÉÉN  combi-magnetron verwachten € 99 bij Bol.com

panter22
door panter22 - Jan 16, 2020 om 17:50
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt het apparaat dat je uitgezocht had.
Je kunt wel zeggen dat de verkoper meer dan een half jaar geleden zei dat het een combimagnetron was, maar hoe wil je dat bewijzen?.
Als je de gebruiksaanwijzing van het apparaat had gelezen, en er direct achter kwam dat je het verkeerde apparaat had gekocht, dan mocht je hem vast wel terugbrengen,
Nu heb je hem gebruikt, nergens naar gekeken. En je geld terug? Je hebt toch ook een eigen verantwoordelijkheid.

aurora1
door aurora1 - Jan 16, 2020 om 19:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het is niet de bedoeling om 2 accounts te hebben. Om te reageren is dat erg verwarrend.
Maar voor 100 euro is een combi magnetron niet te koop.

rebek
door rebek - Jan 16, 2020 om 20:57
228 Antwoorden / 97 Vragen

Ik had voorheen een normale magnetron en een oven. Cake kwam mooier uit  de magnetron dan uit de oven.
Kijk goed op de cake / koekverpakking en gebruik bijpassende gebruiksaanwijzing.