salute
door salute Nov 4, 2019 om 16:41
Elektronica & tv

Dab+ radio

Helaas kan ik geen radio zenders meer ontvangen, voorheen wel Via UPC, naar het opzeggen bij UPC (Ziggo) is het signaal na geruime tijd gestopt. Via KPN is er geen mogelijkheid.
Mijn Technics inst. is ook niet meer perfect, wil nu een radio met DAB+ gaan kopen met eigen antenne, wie van u heeft  ervaring hiermee.
Indien u een goed merk kan aanbevelen, dan hoor ik dat graag.
Voor uw medewerking alvast bedankt, Salute,

11103 25 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 4, 2019 om 17:20
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Wij mogen eigenlijk geen merken noemen maar ik zal buij deze dan toch melden dat ik al geruime tijd veel plezier heb van een Sony draagbare FM/DAB+ radio (Mono) die kan worden aangesloten op een versterker of externe stereo boxen maar ik beschik sinds kort ook over een apparaat, ook niet duur dat zowel FM, DAB+, internetradio en bluetooth ontvangst heeft (Een Soundmaster met ook nog een CD speler). En het voordeel daarvan is dat via de internet mogelijkheid zo ongeveer de gehele wereld via uw WiFi is te ontvangen en vooral m.b.t. DAB+ geldt dat plaatsing wat verder van een raam kan betekenen dat u geen goede ontvangst heeft.

Maar u kunt via KPN toch ook radio via uw TV ontvangen? En de TV uitgang koppelen aan uw verstreker/radio. als tenminste het versterker deel nog wel goed werkt.

gerbera
door gerbera Nov 4, 2019 om 21:57
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Op de KPN ontvanger kan direct een tuner/versterker aangesloten worden, dat hoeft niet via de TV uitgang.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 4, 2019 om 22:06
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Klopt!

po
door poel495 Nov 6, 2019 om 13:43
5 Antwoorden / Vragen

klopt deels de nieuwste stb heeft geen jack aansluiting meer alleen hdmi en   Toslink

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 6, 2019 om 13:51
16775 Antwoorden / 202 Vragen

En volgens mij blijft het een gegeven dat je als je via de KPN ontvanger radio wilt luiteren toch de TV nodig is om op de gewenste zender af te stemmen. Een nadeel van een DAB en ook combinatie met i-net en/of FM kan het gegeven zijn dat er vaak geen aansluiting aanwezig is voor een coax kabel maar uitsluitend een staafantenne is gemonteerd. M.t. ontvangst via i-net heeft dat uiteraard geen enkel probleem zolang de ontvanger binnen wifi bereik is (en dat is normaliter in de gehele wonong en de directe omgeving erbuiten.

jo
door jorisw - Nov 4, 2019 om 17:35
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je zou ook internetradio kunnen overwegen, met bijvoorbeeld een Sonos speaker (of TuneIn op de smartphone in combinatie met een chromecast). Met TuneIn kan je zo'n beetje naar alle radiozenders ter wereld luisteren.

ka
door kama - Nov 4, 2019 om 17:43
161 Antwoorden / 19 Vragen

Ik heb vele DAB+-radio's. Ze doen het even goed of even slecht, het is maar waar je woont. Waar we sinds twee jaar wonen op de West Veluwe (midden in het dorp) is de ontvangst slecht. Zelfs als de radio op de vensterbank staat valt hij vaak uit en moet je de antenne overal heenrichten tot je een plekje hebt gevonden dat er ontvangst is. Dat geldt voor de beste zenders. De regionale zenders zijn vaak helemaal niet te ontvangen.
In de randstad (ZuidHolland Zuid) was de ontvangst veel beter.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 4, 2019 om 22:10
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@KAMA, ik dit zelfde probleem bij techniek van Omroep Gelderland gemeld en die hebben het opgenomen met 'Broadcasting Union' die het zenden verzorgen. Ik wacht op reactie, wel is al bekend dat de zendersterkte van het blok waarin de regionale zenders worden verspreid versytrekt zal gaan worden.
DAB+ is vooral geschikt voot autoradio's en het signaal dringt net als  ook bij FM, in tegensteklling tot AM niet overal doorheen (muren etc.).

ro
door ron503 - Nov 4, 2019 om 18:50
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn tuner versterkers met DAB+ tuners in de handel met bijbehorende draad antenne. De Japanse merken zoals Yamaha e.d. zijn van relatief goede kwaliteit maar het begint wel met een prijskaartje van +/_ 200 euro. De DAB+ ontvangst hangt af van waar u woonachtig bent.

getty
door getty - Nov 4, 2019 om 18:56
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik heb een dan Philips wekkerradio. Wat een zegen is dit zeg. Luisterde s avonds in bed altijd radio 1, heel veel storingen op de fm. Nu haarscherp ontvangst!

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 4, 2019 om 22:12
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@GETTY, maar u ontvangt veel zenders niet niet zoals bijv, NPORadio5 en bijv. ook de NPO radio4 themakanalen. En houd er rekening mee dat FM gelijdelijk aan geheel verdwijnt.

getty
door getty Nov 5, 2019 om 07:18
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik heb danb dus het verdwijnen van fm maakt dan toch niet uit?

De zenders die ik luisteren wil, ontvang ik prima.

Donuts
door Donuts - Nov 4, 2019 om 19:23
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Er zijn veel goede merken, maar die zitten misschien ver boven uw budget. Noem even een bedrag wat het max mag kosten.

salute
door salute Nov 5, 2019 om 10:52
48 Antwoorden / 110 Vragen

bedankt, prijs mag zijn tussen de 300 en 400 euro.

Magnum007
door Magnum007 Nov 5, 2019 om 11:15
594 Antwoorden / 2 Vragen

Voor dat geld zou ik een nieuwe receiver kopen met DAB+ erop.

gerbera
door gerbera - Nov 4, 2019 om 22:07
7348 Antwoorden / 14 Vragen

U kunt op het KPN kastje wel degelijk een tuner/versterker aansluiten de kanalen voor de radio ( radio met de afstandsbediening aan te zetten) beginnen bij 801 (radio1) enz. Er vanuit gaande dat u itv heeft.
kijk hier  hoe de radio aan te sluiten.

Magnum007
door Magnum007 - Nov 4, 2019 om 23:59
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Salute,

Als je Digitenne hebt,kun je ook via dit kastje radio luisteren,via je tv.

Bij een losse DAB+ radio is het vaak hoe duurder,hoe mooier het geluid qua luidsprekers.

Ik heb zelf via Marktplaats een mooie DAB+ wekkerradio gekocht voor weinig.

di
door diversion - Nov 6, 2019 om 12:49
103 Antwoorden / 7 Vragen

Ik zou u ook adviseren om dan direct een internetradio aan te schaffen. Ik kan zelf de radio's van het merk Imperial aanbevelen, van het type Dabman. Ik heb zelf een Dabman i200 zonder cd-speler met twee luidsprekers, waaruit een verbazingwekkend goed geluid komt voor zo'n kleine radio. Je hebt ze ook mét cd-speler.

salute
door salute Nov 6, 2019 om 14:52
48 Antwoorden / 110 Vragen

lijkt mij wel wat, dan met cd speler. bedankt

holiday
door holiday - Nov 6, 2019 om 13:19
101 Antwoorden / 11 Vragen

Ik heb ook zo'n ding gekocht bij Conrad, wat een ellende ding, hele lange antennespriet en nog bijna geen ontvangst.
FM doet het veel beter.

mathijs_b
door mathijs_b - Nov 6, 2019 om 13:23
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ik heb DAB+ radio's voor de hobbykamer en slaapkamer.
Veel ergernis over het regelmatig wegvallen van de zenders.
Ze staan nu dan ook alleen nog op FM.
Als de PC aanstaat is er zelfs helemaal geen DAB+ ontvangst mogelijk.
Voor mij hoeft DAB+ niet meer.
Ik woon gelukkig op een plek waar heel veel FM zenders, en in 5 talen (NL, D, F, E (militair) en Limburgs, te ontvangen zijn en ben daar dik tevreden mee.

fr
door frankve - Nov 6, 2019 om 13:54
36 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb hele slechte ervaringen met DAB+. Slechte ontvangst.

Als de FM wat slechter wordt, dan hoor je in ieder geval nog iets, dat is beter dan niets. Zeker als je de radio als wekker gebruikt.

WIFI-radio doe ik ook niet. Overdag wel prima te luisteren, maar als het internet even hapert heb je ook geen radio meer (best lastig als wekker bijv).

Dus voorlopig blijft ik lekker bij FM - hoewel dat ontmoedigd wordt. Het is wat vreemd dat ik in mijn auto nu geen ontvangst meer heb, terwijl ik dat jaaaren prima had.

Anyway, ongetwijfeld kan je via KPN ook radio luisteren. En als je dan toch een nieuwe radio/versterker koopt voor stationaire opstelling dan zou ik zeker voor een merk gaan dat internetradio ondersteunt.

wi
door wil45 - Nov 6, 2019 om 14:48
19 Antwoorden / 2 Vragen

Wij hebben een Sony gekocht,type xdr s61d.
Prima apparaat en simpele bediening

Mi
door Minkydooh - Nov 6, 2019 om 14:50
6 Antwoorden / Vragen

Ik heb in iedere ruimte een radio staan, omdat Radio1 via de kabel waardeloos is. Al zeker 10 jaar.

Ik heb verschillende DAB+ radio's, waar ook FM op zit. De ontvangst kan worden verbeterd dmv een metalen kettinkje aan de antenne te binden en die hogerop ergens vastmaken.

De beste ontvangst heb je met een PLL ontvanger. Maar die zijn ook niet goedkoop en moeilijk te verkrijgen.

gerbera
door gerbera - Nov 6, 2019 om 14:52
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik alle goedbedoelde adviezen lees vraag ik mij af hoe de TS voorheen naar de radiozenders luisterde. Dat het via KPN niet meer kan is onzin. De KPN ontvanger, ook die van Digitenne, heeft een audio uitgang (tulpstekkers) die je kunt aansluiten op een tuner/versterker. Zet de tuner/versterker op AV of AUX (afhankelijk van het type tuner/versterker) en je kunt alle zenders van KPN horen. Moet je wel ff met de afstandbediening van KPN op "radio" schakelen en beginnen op kanaal 801 (NPO 1) 802 (NPO2) enz enz. Heeft de TS geen tuner/versterker kan ook via de TV geluisterd worden. Staat allemaal in de gebruiksaanwijzing maar ja de TS is net zo stil als, volgens deze, de zenders van KPN, en staat waarschijnlijk ook niet op het juiste kanaal. Maar gaat het om een DAB+ radio dan is de keuze tegenwoordig vrij ruim en is het moeilijk om een merk aan te wijzen, want geluid is voor eenieder weer anders.

Zelf een draagbare DAB+ (mono) gekocht bij de Action voor nog geen €25,- leuk geluid, goede ontvangst en voor op mijn volkstuin voldoende om ook bij de tijd te blijven;-)).

salute
door salute Nov 6, 2019 om 15:00
48 Antwoorden / 110 Vragen

Ja via de TV kan ik idd. naar de radio luisteren, maar moet wel de TV aan staan, hoewel ik een prachtig toestel heb met alles erop en eraan, is het geluid via de tv minder mooi.

gerbera
door gerbera - Nov 6, 2019 om 15:24
7348 Antwoorden / 14 Vragen

DOOR SALUTE 6 NOV. 2019 OM 15:00
44 ANTWOORDEN / 103 VRAGEN

Ja via de TV kan ik idd. naar de radio luisteren, maar moet wel de TV aan staan, hoewel ik een prachtig toestel heb met alles erop en eraan, is het geluid via de tv minder mooi.

Waarom dan niet kijken voor een tuner/versterker is een stuk voordeliger dan een DAB+ radio waarvan u maar moet afwachten of er bij u een goed ontvangst is.

aw
door awm - Nov 6, 2019 om 17:50
44 Antwoorden / 8 Vragen

Dab+ is net als digitenne, in de advertentie lijkt het heel wat maar als je het eenmaal hebt is het pruts

Roli56
door Roli56 - Nov 6, 2019 om 18:43
10 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan u een prachtige radio aanbevelen: de Sangean DDR-66BT.
Deze kan zowel DAB+ als internetradio afspelen.
U kunt hem verbinden met een LAN (internet)-kabel. Dit heeft de voorkeur, dan ben je niet van de wifi afhankelijk.
Heeft een eigen telescoopantenne (voor de DAB+ ontvangst). Deze hoef je niet uit te schuiven bij internetradio gebruik.

Als u de radio een beetje hoog plaatst, heb je goede DAB+-ontvangst, afh. van waar je woont.
Internetradio is altijd goed, mits aangesloten met een internetkabel.
De radio is gewoon online te bestellen.

Een ander prachtmerk is Technisat. Deze hebben ook zeer goede DAB+/internetradio's.
Deze zijn ook online te bestellen. Ik heb er van beide in huis.

Succes met uw keuze.
Mvg Ron

salute
door salute Nov 6, 2019 om 20:25
48 Antwoorden / 110 Vragen

bedankt Ron, De Sangean lijkt mij wel wat, is dat er een met 2 kleine antennes aan de achterkant?

Roli56
door Roli56 Nov 11, 2019 om 12:35
10 Antwoorden / 0 Vragen

Ja klopt, 2 kleine antennes aan de achterkant. 1 is voor de wifi ontvangst, de ander voor DAB ontvangst. Ik gebruik hem momenteel alleen via internetradio, dat werkt altijd, en alle nagenoeg zenders zijn beschikbaar. Indien nodig kun je hem ook nog verbinden met een stereo-installatie voor muziek uit boxen. (via de hoofdtelefoon-uitgang).

Roli56
door Roli56 Nov 18, 2019 om 15:31
10 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Salute,

Via onderstaande link komt u op een website waar je online, al uw favoriete internet-radiostations op de computer kunt instellen.

U moet eerst een account aanmaken, u dus aanmelden met een e-mail adres en wachtwoord.

Je kunt daarna een code invoeren die je van je DAB-radio krijgt (ga in de radio naar favorieten en noteer de code die u ziet).

Als u uw favoriete stations heeft ingesteld, krijgt u deze te ook zien in uw radio. Werkt super, het is niet ingewikkeld. Veel plezier ermee!

https://smartradio.frontier-nuvola.net/

hu
door hubbersg - Nov 6, 2019 om 22:50
13 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik zelf heb werkt altijd en een perfect geluid .is een goede bluetooth luidspreker al dan niet stereo in combinatie met een smartphone of tablet via wifi kun je alle zenders van de wereld ontvangen. Een dab+ heeft meestal niet zo'n beste geluid tenzij je in een dure prijsklasse zit.

pk49
door pk49 - Nov 6, 2019 om 23:01
243 Antwoorden / 2 Vragen

ik heb al jaren plezier van een Renkforce DAB+ radio, bij Conrad gekocht voor 39 euro. Heel simpel ding en werkt goed. Met aansluiting voor je stereo-installatie of via eigen speakers, maar die klinken wat blikkerig.

jerry10
door jerry10 - Nov 6, 2019 om 23:14
2 Antwoorden / 0 Vragen

IK heb een chinese DAB radio enige jaren geleden bij Media Markt gekocht.
De ontvangst is erg matig en het zenderzoeksysteem een ramp.
Hij staat nu altijd op een zender , maar ondanks het verlengen van de antenne blijft de ontvangst zeer matig
en komt er soms een  andere zender doorheen.

562900wr
door 562900wr - Nov 7, 2019 om 11:35
1 Antwoorden / Vragen

Zelf een DAB+ radio gekocht, maar op de plek waar hij moetst komen te staan geen ontvangst.
Het enige plekje in de woonkamer was op de vensterbank, maar daar wil ik hem niet hebben staan.
Gelukkig kon ik hem retour zenden en heb een Google Home gekocht en heb prima geluid uit dat kleine ding, een aanrader dus.

ri
door richard1507 - Nov 7, 2019 om 18:28
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf een DAB radio van Teufel (duits merk). Geweldige radio, prima geluid voor dit formaat. Nu in de aanbieding voor € 200,00.  www.teufelaudio.nl