Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 20, 2018 om 13:16
Elektronica & tv

Digitenne kijken alleen met abonnement?

Hallo mensen,

Digitenne komt binnenkort met nieuwe apparatuur.
Je oude apparatuur is dan niet meer bruikbaar.
Nieuwe apparatuur kun je alleen nog maar huren.

Is Digitenne niet verplicht om NPO 1,2,3 en de regionale zender gratis door te geven?

Daarnaast is het ook weer een flinke uitgave als je meerdere Digitenne ontvangers hebt.
Ook vind ik het kapitaalvernietiging en om alle oude apparatuur weg te moeten gooien omdat het nog goed werkt.

John van Drongelen, Amsterdam

5327 26 Rapporteer

marita5
door marita5 - Apr 20, 2018 om 13:19
11507 Antwoorden / 15 Vragen
Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 20, 2018 om 13:34
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Marita5,

Ik zie,dat er al eerder over is geklaagd op dit forum.

Ik hoop,dat Kassa er een onderwerp van gaat maken.
Het gaat om duizenden ontvangers.

edrick3
door edrick3 - Apr 20, 2018 om 13:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ik hoop,dat Kassa er een onderwerp van gaat maken.

Dan moet je contact opnemen met de redactie.
Klik onderaan deze pagina onder Service op Contact.

tijger1
door tijger1 - Apr 20, 2018 om 14:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u dat Digitenne kastje van KPN  hebt, wordt het omgeruild. En kijkt u nu dan op al die kastjes ook alleen maar 1, 2 en 3?

ne
door neodutchio - Apr 20, 2018 om 14:29
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Nee, KPN is niet verplicht gratis te werken voor u. Overigens zijn deze kastjes al vele jaren niet meer te koop, het is al een wonder dat die van u het zo lang doen.

Geen idee hoeveel televisies u heeft, maar met een abonnement vroeger kon je max 3 kaarten krijgen. Het lijkt mij sterk dat u zoveel tv’s heeft dat het duur gaat worden.

me
door mein33 - Apr 20, 2018 om 14:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ook vind ik het kapitaalvernietiging en om alle oude apparatuur weg te moeten gooien omdat het nog goed werkt.

Heb nog een zwart/wit Tv toestel met een sprietjesantenne welke uitsluitend geschikt is/was voor het ontvangen van één zender.
Werkt waarschijnlijk nog prima, maar kan er toch geen uitzending van Nederland1 meer op ontvangen.
In mijn prille jeugd hadden we een bakelieten telefoontoestel en een 5 cijferig telefoonnummer, ook niet meer te gebruiken.
En zo zou ik en velen met mij, nog wel een hele waslijst kunnen opsommen van duurgekochte apparaten die niet meer te gebruiken zijn. Sommige musea staan er vol mee.
Kapitaalvernietiging of niet de tijden zijn en zullen veranderen en zo ook de apparatuur die er wordt gebruikt.
Ook @john van Drongelen zal met de ontwikkelingen van deze tijden moeten meegaan.

O.T.
De Trolleybus heeft nog steeds de trein niet verdreven, hoe komt dat !!

gerbera
door gerbera Apr 20, 2018 om 15:59
7358 Antwoorden / 14 Vragen

De Trolleybus heeft nog steeds de trein niet verdreven, hoe komt dat !!

Past niet op de rails;-))

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 20, 2018 om 16:21
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo mensen,

Waar het mij om gaat is,dat het huidige Digitenne systeem voldoet.
Voor NPO1,2,3 en de regionale zender heb ik geen HD kwaliteit nodig.
Ook wil ik geen abonnement op de staatstelevisie.

Misschien kan de overheid het huidige Digitenne systeem overnemen voor de Publieke Omroep?
We weten allemaal,dat commerciële bedrijven de prijs duurder maken voor tv.
Of stop dan helemaal met de Publieke Omroep.

Franske1958
door Franske1958 Apr 20, 2018 om 16:54
420 Antwoorden / 2 Vragen

Een trollybus??  Weet U het verschil tussen een trolleybus en sommige personen hier op dit forum???
Nou:  Een trollybus stopt als ie de draad kwijt is.

me
door mein33 Apr 20, 2018 om 17:44
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@piet987654,

Top antwoord !!

costnix
door costnix Apr 20, 2018 om 18:20
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@johnvandrongelen: Staatstelevisie is totalitair wat anders als publieke televisie.

aurora1
door aurora1 Apr 21, 2018 om 19:11
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@piet: +10

gerbera
door gerbera - Apr 20, 2018 om 16:09
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Is Digitenne niet verplicht om NPO 1,2,3 en de regionale zender gratis door te geven?
Doen ze ook maar alleen als u een abonnement heeft. Heeft u ITV van KPN is het ook gratis, alleen betaald u dan de huur van de kastjes. En de "gekochte" kastjes worden gratis omgeruild.  En KPN doet het niet zomaar;

 Om Digitenne te mogen blijven uitzenden moeten we van uitzendtechniek en frequentie veranderen. Dit is bepaald bij het verlenen van de nieuwe licentie.

En dan werkt het oude systeem dus niet meer.

tijger1
door tijger1 - Apr 20, 2018 om 17:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u hebt nu blijkbaar een of meerdere Digitenne kastjes waarop u gratis 1, 2 en 3 kunt kijken. En naar a dere zenders kunt u helemaal niet kijken?

me
door mein33 - Apr 20, 2018 om 17:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR JOHN VAN DRONGELEN 20 APR. 2018 OM 16:21
21 ANTWOORDEN / 5 VRAGEN

Hallo mensen,

Waar het mij om gaat is,dat het huidige Digitenne systeem voldoet.
Voor NPO1,2,3 en de regionale zender heb ik geen HD kwaliteit nodig.
Ook wil ik geen abonnement op de staatstelevisie.

Beste John,

Of het aan uw verwachting voldoet doet niet terzake, het systeem wordt vervangen en aan u de keuze daar al dan niet in mee te gaan. Dat u de kwaliteit niet hoeft is geen reden om de voortgang tegen te houden.
En een abonnement is de enige optie en ook dat houdt u niet tegen en ook dit kunt u al dan niet accepteren.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 20, 2018 om 18:22
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo mensen,

Als iedereen weigert om een tv abonnement te nemen,dan komen er misschien gratis commerciële zenders op Digitenne.

Het huidige Digitenne is een mooi systeem en het beeld is scherp genoeg.
Sinds de commercialisering van de tv is de kwaliteit achteruit gegaan: veel reclames en herhalingen.

Het wordt de burger steeds moeilijker en duurder gemaakt om naar NPO 1 ,2 en 3 te kijken.
Ook veel ouderen hebben hier moeite mee.

Het is belachelijk,dat je voor een partijtje voetbal zo'n duur abonnement moet betalen.

costnix
door costnix Apr 22, 2018 om 00:26
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon naar voetbal gaan kijken bij FC BalOpHetDak is ook een oplossing.

simon55
door simon55 Apr 23, 2018 om 17:13
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ja , als u naar Ajax gaat zitten kijken dan ben ik t met u eens dat t dan te duur is , dan is t geldverspilling

tijger1
door tijger1 - Apr 20, 2018 om 18:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom sleept u de ouderen er weer bij?  Er zullen, over het algemeen, maar weinig mensen zijn, die slechts tevreden zijn met 1, 2 en 3.

jo
door jorisw - Apr 20, 2018 om 18:34
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Stel je vraag eens middels een briefkaart aan de redactie. Is toch belachelijk dat je zoiets moderns als een computer en internet gebruikt terwijl het via de post ook prima kan. Dan ben je ook nog eens goed bezig voor de werkgelegenheid.

panter22
door panter22 - Apr 20, 2018 om 18:40
6599 Antwoorden / Vragen

Het beeld van Digitenne is redelijk, niet bepaald scherp.
De eerste ontvanger huur je, dus die wordt gratis omgeruild.
Maar de tweede of derde ontvanger of insteekkaart kon je jaren geleden bij de Mediamarkt of de KPN winkel kopen.
Zo'n €50 tot €100 was je kwijt per stuk en die dingen zijn onverslijtbaar.
Daar spaarde je elke maand €8 mee uit. Dat geld heb je er al lang uit.
Nu moet je een ontvanger huren. Ja dat kost geld. Dat is het probleem. Nu kosten ze €5 per maand en ben je elk jaar €60 per ontvanger aan huur kwijt.

gerbera
door gerbera Apr 20, 2018 om 22:46
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Beide kastjes waren in het begin te koop. Kocht je een dual tuner kreeg je de single tuner kado. En bij beide zat ook een insteekkaart die je alleen moest aanmelden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 21, 2018 om 00:21
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Panter,

Een goede oplossing zou een adaptor kunnen zijn zoals een DAB+  adaptor voor je auto radio.

Dit is geldklopperij van KPN.

costnix
door costnix Apr 22, 2018 om 00:28
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dan maar weer terug naar de “harkjes” op het dak en kijkgeld betalen?

gerbera
door gerbera - Apr 20, 2018 om 22:41
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Als iedereen weigert om een tv abonnement te nemen,dan komen er misschien gratis commerciële zenders op Digitenne.

Ik begin langzaam een heel appart gevoel te krijgen. Volgens mij heeft u de kastjes niet zelf aangeschaft maar heeft u die van iemand gekregen die ze zelf niet meer nodig had. U heeft dan al die tijd gratis TV gekeken en diegene waarvan u ze gekregen had heeft waarschijnlijk ITV van KPN dus betaalde daar ook niet voor.
Dat verklaard ook waarom u alleen npo 1, 2 en 3 kon kijken, dat kan nml alleen zonder insteekkaart cq abonnement.
Zal het nogmaals herhalen waarom digitenne veranderd wordt in de hoop dat u het nu wel leest en ook snapt dat KPN niet anders kan.

Om Digitenne te mogen blijven uitzenden moeten we van uitzendtechniek en frequentie veranderen. Dit is bepaald bij het verlenen van de nieuwe licentie.

Zouden ze het niet doen is er helemaal geen digitenne meer want dan krijgen ze geen licentie

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 21, 2018 om 00:16
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo mensen,

Ik heb de Digitenne ontvangers destijds gekocht in de KPN winkel zonder abonnement.
Het is een handig systeem omdat je overal in Nederland gratis de Publieke Omroep kunt kijken.
De opmerking van "Gerbera" ,dat KPN verplicht is om het systeem te wijzigen,is vreemd en mijn inziens misbruik van hun monopolie positie.

Een goede oplossing zou zijn om een "adaptor" te ontwikkelen zoals die voor DAB+  radio ontvangst voor in de auto.

Dit is gewoon geldklopperij van KPN.

Gerry1969
door Gerry1969 - Apr 21, 2018 om 00:36
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Is Digitenne niet verplicht om NPO 1,2,3 en de regionale zender gratis door te geven?

Gelukkig niet,  dat zou digitenne veel geld kosten.  Sowieso kunneze de publieke omroep wel opheffen.  Kost bijna een miljard per jaar. Ze hebben net als commerciële zenders reclame inkomsten dus geen belastinggeld meer naar zenders die ik amper kijk .

Thijs12
door Thijs12 - Apr 21, 2018 om 07:56
532 Antwoorden / Vragen

Hebben we al eerder gehad. Koop een fysieke kastje., ca 35€ en je hebt Nederland 1,2,3 en regionale zenders. In mijn geval plus ca 15 Duitse zenders. Dit is afhankelijk van je woonplaats. Ik ben daar tevreden mee.

me
door mein33 - Apr 21, 2018 om 12:53
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR JOHN VAN DRONGELEN - 20 APR. 2018 OM 18:22
23 ANTWOORDEN / 5 VRAGEN

Hallo mensen,

Als iedereen weigert om een tv abonnement te nemen,dan komen er misschien gratis commerciële zenders op Digitenne.

U kunt van alles en nog wat aandragen waarom de wijziging van Digitenne ontvangst niet zou moeten veranderen, maar dat is het paard achter de wagen spannen.
De vernieuwing wordt doorgevoerd, of u daar nou blij mee bent of niet.
Dat u moet gaan betalen voor de ontvangst staat ook al zo vast als een steigerpaal.
De oude kastjes zijn inmiddels afgeschreven en u kunt ze "gratis en voor niets", als ik dat goed begiepen heb, laten vervangen.
Doorzeveren op dit onderwerp heeft geen enkele zin, ook u  houdt de vooruitgang immers niet tegen, net zo min als dat oude vervuilende tweetaktbrommers A'dam (straks) niet meer inmogen.
Betale motte en betale zultte, of ie dat nou wil of nie !!     ;-))

aurora1
door aurora1 - Apr 21, 2018 om 19:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoezo : "Ook veel ouderen hebben hier moeite mee". Hoe komt u daar nu toch bij en waar zijn dan de statistieken? Waarom weer "ouderen" erbij halen? Alsof dat een apart, armlastig en dom en wereldvreemd volk betreft.
Vraag Kassa om aandacht aan die digitenne te schenken, niet dat ik denk dat ze het interessant genoeg vinden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 21, 2018 om 22:43
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Auto RAI,

Ik heb de redactie van Kassa gevraagd of ze er een onderwerp van kunnen maken in het programma.
Misschien kunnen ze een enquête houden over hoeveel forumleden gebruik maken van Digitenne en hoe zij denken over deze prijsverhoging.
Misschien is een onderzoek hoe ouderen tv kijken ook interessant?
Bijvoorbeeld in een verzorgingshuis?

Groeten van John

tijger1
door tijger1 Apr 21, 2018 om 23:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In een verzorgingstehuis, voor zover die nog bestaan, kijken ze meestal via de kabel. Zouden de bewoners Digitenne hebben, is er nog niets aan de hand, want dan wordt de ontvanger gratis omgeruild.

Ik gebruik Digitenne op mijn vakantieadres. Heb daarvoor nog een werkend kaartje van de tijd dat ik KPN had. Dus ik zal dan ik de loop van het jaar een abonnement moeten nemen. Niet rampzalig.

panter22
door panter22 - Apr 21, 2018 om 19:54
6599 Antwoorden / Vragen

Misschien hoef je niet eens een tv ontvanger te kopen. Alleen maar een antenne.
Info:
https://help.npo.nl/vragen/3

I
k heb het uitgeprobeerd. Met de antenne van digitenne kun je zonder tv kastje npo 1,2  en 3 ontvangen.
Je moet wel zo'n antenne aansluiting op je tv hebben.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 21, 2018 om 22:27
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Panter,

Jij hebt weer het meest verstandige antwoord!

Helaas gaat dit dus niet meer met die nieuwe techniek(frequentie).

Groeten van John

gerbera
door gerbera - Apr 21, 2018 om 21:56
7358 Antwoorden / 14 Vragen

De opmerking van "Gerbera" ,dat KPN verplicht is om het systeem te wijzigen,is vreemd en mijn inziens misbruik van hun monopolie positie.

Ik geef het op, blijkbaar wilt of kunt u niet snappen dat KPN een licentie moet hebben van de div. zendgemachtigde om hun programma's (dus die van de zendgemachtigde) door te geven. Geen licentie dan ook geen programma's. Heeft dus niets met de monopolie positie van KPN te maken. Iedere provider die programma's doorgeeft beschikt over een licentie dus niet alleen KPN.

Maar ja, door betonplaten is het moeilijk doorheen te komen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 21, 2018 om 22:31
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Gerbera,

Kun je me uitleggen wat de licentie te maken heeft met de verplichting om gratis de Publieke Omroep door te geven zoals het nu ook het geval is?
Lees even de reactie van Panter 22.

Groeten van John

r.kemperman
door r.kemperman Apr 22, 2018 om 08:30
423 Antwoorden / 4 Vragen

Gerbera heeft gedeeltelijk gelijk
Het gaat om een licentie die verstrekt wordt door onze overheid.
Iedere zoveel jaar gaan de frequenties die bedrijven gebruiken op een veiling onder de hamer. Dit geldt voor mobiele telefoons, radiozenders en TV zenders.
Digitenne ontvangt de diverse zenders en zendt deze op hun eigen frequentie weer uit.
Zij moeten nu van de overheid overschakelen naar een andere frequenties omdat ze de huidige frequenties kwijt geraakt zijn.
Dit heeft mede te maken met het feit dat ze zoveel mogelijk op HD willen overgaan.
Hiervoor zijn dus nieuwe decoders nodig en deze worden straks alleen nog verhuurd.

panter22
door panter22 Apr 22, 2018 om 08:53
6599 Antwoorden / Vragen

Gerbera, je hebt het over de licentie.
Het gaat nu over het onvangen van gratis npo zenders en de regionele zender te bekijken. Met de digitenne tv ontvanger kun je die gratis zenders bekijken, zonder dat je een abonnement nodig hebt. Digitenne staat daar buiten. Alleen de tv ontvanger gebruik je hiervoor. Misschien hoef je wel helemaal niets te doen en kun je de zenders blijven ontvangen.
Zo niet, dan even op internet kijken voor een nieuwe ontvanger. Voorbeeld:
https://digitennes.nl/ontvangers-vrije-zenders/380-strong-srt-8211-digitenne-ontvanger-8717185449594.html

gerbera
door gerbera Apr 22, 2018 om 10:11
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@panter22, de Ts heeft het steeds over het verplicht uitzenden door KPN. KPN is niets verplicht maar zal straks de NPO zenders 1,2,3 ook gewoon blijven uitzenden. Het enige verschil is dat dit op een andere frequentie is en daar heb je dus een andere decoder voor nodig als je deze via KPN wilt blijven ontvangen. En dat kan ook zonder abonnement alleen ga je nu huur voor de decoder betalen. Wil de Ts gratis (want daar gaat het hem om) de NPO zenders ontvangen zal die een antenne of iets dergelijks moeten aanschaffen. Dus nogmaals KPN is niets verplicht, voor hetzelfde geld stoppen ze gewoon met digitenne, het is uiteindelijk een product van henzelf.

gerbera
door gerbera Apr 22, 2018 om 12:18
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@panter22 nog een toevoeging, als KPN niet over een licentie beschikt om te mogen zenden, dus gebruik van een frequentie, valt er niets uit te zenden. Dus KPN heeft een licentie nodig om digitenne te kunnen uitzenden. En dat wordt dus nu een andere als voorheen.
Lees de reactie van @ kemperman

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 23, 2018 om 10:33
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Gerbera,

KPN misbruikt haar monopolie positie: je bent verplicht om de decoder/ ontvanger te huren voor de Publieke Omroep.
Waarom is de nieuwe decoder niet te koop?

Goedkoper is om een adaptor te ontwikkelen/verkopen voor de huidige apparatuur.
Net zoals de adaptor voor DAB+ voor je FM autoradio.

Groeten van John

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 23, 2018 om 11:48
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Panter22,

Ik heb gekeken op die site van die ontvanger.
Ik hoop,dat die nieuwe ontvangers ook echt werken,daarom wacht ik tot ze te koop zijn in een fysieke winkel:dan kan ik bij problemen sneller geholpen worden dan bij een webwinkel.

Groeten van John

panter22
door panter22 Apr 23, 2018 om 20:33
6599 Antwoorden / Vragen

Gerbera,
Dat gedoe met die ontvangers geldt voor abonnees van Digitenne. Die hebben niets meer aan de oude tv ontvangers voor de zenders die Digitenne doorgeeft (een stuk of 30)
John van Drongelen gebruikt de tv ontvanger van Digitenne voor de gratis NPO zenders, Deze komen niet van KPN, maar van NPO.
Het lijkt mij dat er voor hem niets verandert. Bij de NPO verandert toch niets?

gerbera
door gerbera Apr 23, 2018 om 22:07
7358 Antwoorden / 14 Vragen

De ontvanger van Digitenne die de Ts gebruikt komt van KPN. Door de nieuwe frequentie kan de Ts de in zijn bezit zijnde ontvanger niet meer gebruiken. Deze wordt door KPN "gratis" omgewisseld alleen moet die dan € 5,- per maand gaan betalen voor de huur. En daar zit het probleem voor de Ts, deze verwacht dat hij gratis gebruik kan blijven maken van Digitenne. Staat dus los van de NPO die de uitzendingen verzorgd. KPN is slechts een "doorgeef- luik" van zenders.

panter22
door panter22 Apr 24, 2018 om 08:38
6599 Antwoorden / Vragen

Wacht even Garbera, ts kan de tv ontvanger niet inwisselen voor een nieuwe tv ontvanger van €5 per maand. Ts moet een abonnement nemen van €15 per maand. Wil hij een tweede tv ontvanger, dan kost het hem €5 per maand extra aan huur. Hij betaalt dan €20 per maand, maar heeft dan wel alle zenders, niet alleen npo1,2,3 en de regionale zender.
Een losse tv ontvanger zonder abonnement kun je niet inruilen.
Om npo 1,2,3, te ontvangen heb je geen digitenne nodig. Een binnenhuisantenne op je tv aansluiten werkt ook.

gerbera
door gerbera Apr 24, 2018 om 11:38
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@panter, wat u schrijft klopt. Als de Ts de ontvanger niet heeft geregistreerd bij KPN wordt deze zelfs niet omgeruild. Ik ben bang dat dit ook niet is gebeurt en deze de ontvanger zonder smartcard gebruikt. Ik heb eerder al geschreven dat er voldoende alternatieven zijn maar de Ts wil blijkbaar geen kosten maken.

gerbera
door gerbera - Apr 23, 2018 om 16:50
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@John,
U begrijpt er nog steeds niets van of wil het niet snappen omdat het u blijkbaar geld kost. U bent helemaal niet verplicht om bij KPN een decoder te huren. Er zijn genoeg alternatieven om NPO 1,2 en 3 te ontvangen ook via internet. KPN misbruikt niets, zij worden gedwongen een andere frequentie te gebruiken en daar is een andere decoder voor nodig. Dat KPN deze niet meer in de vrije verkoop doet is hun goed recht. KPN is ook totaal niet verplicht digitenne te verstrekken voor hetzelfde geld nemen ze de licentie op de nieuwe frequentie (die hun een hoop geld kost) niet en dan is het einde digitenne. Nu ze de licentie wel nemen betekend dat, dat ze de gebruikers van digitenne tegemoed komen. U wilt voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en daar is KPN niet bij gebaat. KPN is geen zendgemachtigde maar een Telecombedrijf die als extra digitenne levert. Dus nogmaals KPN is niets verplicht en maakt ook geen gebruik van hun monopolieposiete zoals u steeds blijft beweren. De enige die verplicht zijn de zenders 1,2 en 3 voor vrije ontvangst beschikbaar te stellen zijn de zendgemachtigde, dus de publieke omroepen. En daar wil ik het bij laten want blijkbaar dringt dat niet tot u door. Even voor de duidelijkheid ik werk niet bij KPN heb daar ook geen aandelen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 24, 2018 om 23:12
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Gerbera,

Je slaat nu de spijker op zijn kop! :
De Publieke Omroep is verplicht hun zenders voor vrije ontvangst beschikbaar te stellen.
Zij maken gebruik van KPN/ Digitenne.
Maar mag KPN  hiervoor een abonnement/huur voor vragen?
Daarom heb ik de redactie van Kassa gevraagd om er een onderwerp van te maken.

Ik ben bereid om nieuwe ontvangers aan te schaffen.
Liever heb ik een adaptor voor mijn oude apparatuur.

Groeten van John

gerbera
door gerbera Apr 25, 2018 om 15:18
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Nog een keer dan, KPN biedt u een dienst aan in dit geval Digitenne. De zenders bestaan niet alleen uit 1,2 en 3 maar uit meerdere radio en tv zenders. Wettelijk geregeld moet het aantal tv zenders minimaal 30 en radiozenders is geen wettelijke regeling maar levert KPN er als ik het goed heb momenteel 23. Om deze te kunnen uitzenden moet er, buiten de NPO zenders door KPN betaald worden voor uitzendrechten. KPN zal deze kosten terug willen verdienen en dat doen ze door middel van een abonnement.
Zij maken gebruik van KPN/ Digitenne. Deze gedachtegang is onjuist, het is andersom KPN maakt gebruik van hun uitzendingen. Ook het vragen van huur voor de decoder is normaal, deze blijft, in tegenstelling van de eerdere koop mogelijkheid, eigendom van KPN. Dus wilt u gratis naar NPO 1,2 en 3 kijken zult u een ander alternatief moeten zoeken. KPN is niet verplicht u, via Digitenne, gratis te laten kijken.

Daarom heb ik de redactie van Kassa gevraagd om er een onderwerp van te maken.
Denk niet dat ze dit zullen doen omdat ook zij weten dat het geen verplichting is van KPN u gratis te laten kijken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 26, 2018 om 10:53
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Gerbera,

Ik ga jouw visie over dit onderwerp even samenvatten met wat opmerkingen en vragen van mij(de waarheid laat ik in het midden):

Jij beweert dus dat KPN de uitzendrechten van de Publieke Omroep via Digitenne heeft gekocht.
Wat gebeurt er dan met het oude systeem (frequentie)?

Jij beweert ook,dat KPN gratis gebruik maakt van de programma's/ zenders van de Publieke Omroep.
Daarom mag volgens mij KPN hiervoor geen huur vragen.

Als het wel mag dan verwacht ik,dat in de toekomst ook radio niet meer zonder abonnement te luisteren is.
Stel je voor, dat KPN het signaal van DAB+ koopt: ze kunnen dit dan vervangen door een andere signaal (laten we het "KPN radio" noemen. Vervolgens eist KPN,dat alleen naar KPN radio kan worden geluisterd met een abonnement op KPN radio met een speciale ontvanger,die je moet huren. Ik vind dit een verontrustend scenario! De Publieke Omroep en radio moet gratis en zonder abonnement verstrekt worden zonder dat commerciële bedrijven hier geld aan verdienen. Je kunt erop wachten,dat KPN het abonnement voor het huren van de Digitenne ontvanger steeds gaat verhogen vanwege "hogere kosten". Alle reden om KPN aan de tand te voelen bij Kassa. Groeten van John

gerbera
door gerbera Apr 26, 2018 om 11:15
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ik geeft het op,  U wil en zal gelijk moeten hebben maar goed lezen blijkt ook al niet uw sterkste kant te wezen.
Hoe kan KPN de uitzendrechten van een omroep kopen, deze zouden dan eigendom van KPN wezen. U draaid de boel steeds om, KPN betaald voor het recht om programma's van omroepen door te geven via Digitenne. Verder weet u het verschil niet tussen een frequentie en een signaal. Een signaal wordt via een frequentie verzonden en een signaal is niet te koop dus ook het DAB+ signaal niet. Ook snapt u het verschil niet tussen uitzenden en doorgeven van een signaal. De omroep zend en KPN geeft slechts door net als dat ook door de kabelaars gedaan wordt. Alleen doen die dat door een kabel en KPN via een frequentie die ze verplicht moeten veranderen. Maar ik schreef het al eerder, een betonmuur is hard dus is voor mij de discussie gesloten.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 27, 2018 om 01:49
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Gerbera,

Jouw visie op dit onderwerp wordt steeds meer onduidelijk!

Jij beweert,dat KPN betaalt (aan wie dan precies?) voor het recht om de Publieke Omroep door te geven.
De Publieke Omroep (NPO) is toch bedoeld om gratis te ontvangen voor de burgers (publiek)?

Vindt jij het normaal om iets,dat jaren gratis is opeens 5 euro per maand gaat kosten?
Ik niet!
Daarom heb ik de redactie van Kassa gevraagd om hierover een onderwerp te maken. Kun je mij uitleggen wat het verschil is tussen Digitenne en DAB+ qua techniek? Via Digitenne kun je ook naar de Publieke Omroep radiozenders luisteren. Waarschijnlijk moet in de toekomst ook voor DAB+ betaald worden. Groeten van John

gerbera
door gerbera Apr 27, 2018 om 11:07
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Uw wereldje is erg klein, er zijn meer zendgemachtigde (omroepen) die door KPN Digitenne worden doorgegeven dan alleen 1,2 en 3. en daar moet door KPN voor betaald worden aan betreffende zendgemachtigde.

voor het recht om de Publieke Omroep door te geven. Waar staat dit in een van mijn reacties?

Mijn visie wordt dacht ik niet onduidelijker maar u leest selectief en wil het gewoon niet snappen gelet ook op de onzin die u schrijft over DAB+.
Koop een simpele antenne en radio en u kunt alle NPO zenders gratis zien en beluisteren.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 28, 2018 om 00:00
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Gerbera,

Als ik jouw reacties lees,dan lijkt het of je geen verstand hebt van dit onderwerp.
Lees het antwoord van PEBK eens goed door!
Dan moet je toch tot de conclusie komen,dat jij onzin schrijft?
Je gaat ook niet in op mijn vragen.

Ben je vergeten,dat Kassa een consumenten programma is?
Dus Kassa komt op voor de consumenten en niet voor de commerciële bedrijven.

Groeten van John

gerbera
door gerbera Apr 28, 2018 om 16:37
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Laten we het daar dan maar op houden. En uw vragen, die heb ik inmiddels al 10 keer beantwoordt.  Het antwoordt van PEBK, is precies wat ook ik schrijf. Maar ja als u selectief leest.

Dus Kassa komt op voor de consumenten.

Nou misschien dat Kassa het voor elkaar krijgt dat KPN gratis zijn dienst aan u aanbied. Vraag het de redactie, staat onderaan op deze pagina bij "contact"

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 24, 2018 om 00:36
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Met een satelliet ontvanger kunt u de 'free to air' programma's van NPO (dus 1, 2 en 3) en veel andere bekijken maar in ieder geval de Commerciële zenders zoals RTL Ned en SBS niet. (Dus met schotel en zonder 'canal digitaal' abonnement.

Er zullen ongetwijfeld ook andere digitale ontvangers te koop zijn en dus niey via satelliet die free to air programma's die in uw omgeving worden uitgezonden zoals NPO 1, 2 en 3 te ontvangen.

tijger1
door tijger1 - Apr 24, 2018 om 09:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerrit

Zonder abonnement kan men sinds augustus 2014 niet meer gratis naar Ned1, Ned 2 en Ned 3 kijken bij Canal Digitaal.

pe
door pebk - Apr 27, 2018 om 13:52
580 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft een DVB-T2 ontvanger nodig. Deze kosten een paar tientjes bij de reguliere verkoopadressen.
https://www.totaaltv.nl/nieuws/npo-ook-naar-uitzendnorm-dvbt2-met-hevc/

Zoek even met google een prima winkel. (link)
Bij ali is het voor nog geen twee tientjes te krijgen vanuit China.

Wacht, hier nog een handige link: https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/dvb-t2-in-nederland-welke-ontvanger-is-geschikt-voor-het-gratis-npo-pakket/

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 28, 2018 om 00:03
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo PEBK,

Dank voor je nuttige tips.
Ik ga er zeker achteraan.

Groeten van John

co
door consument35 - Apr 28, 2018 om 10:22
7 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo John,

Ik was eerst ook gebruiker van digitenne maar ben overgestapt op de volgende manier om 'gratis' NPO 1,2 en 3 te kunnen blijven kijken.

Ik ben in het bezit van een tablet (iPad) en heb een paar jaar geleden een Apple TV kastje gekocht (€80) zodat ik met de 'NPO start' app de uitzendingen van NPO 1,2 en 3 kan bekijken en streamen naar mijn tv. Ik heb sindsdien alleen nog maar een internet aansluiting/abonnement. Verder geen kosten en ik kan alles zien van de publieke omroepen, live of via uitzending gemist. Je kunt je ook aanmelden voor NPO Start Plus voor extra diensten maar dit kost 2,95 per maand. Zie ook: https://www.npo.nl/aanmelden

Tevens kun je de programma's van de commerciële zenders via de RTL XL app ook nog gratis bekijken, niet live maar wel een dag tot een week later.

Met een Apple TV kastje aangesloten op de tv kun je ook vanaf de computer streamen maar dat vind ik niet heel handig en logisch.

Met een ander merk tablet kun je ditzelfde toepassen door de app van NPO daarop te installeren en bijv. een 'Chromecast' aan de tv aan te sluiten. Hierdoor kun je ook de tv programma streamen naar je tv. De iPad kan trouwens ook streamen naar een Chromecast.

Je kunt zo uitrekenen wat de kosten zijn voor eenmalige aanschaf en je bent gelijk weer bij de tijd doordat alles digitaal is en ook met een prima kwaliteit uitzendingen. Kijk voor een tweedehands Apple TV kastje eens op Marktplaats zodat je niet de nieuwste en duurdere generatie hoeft te kopen. De eerdere modellen doen het ook prima! Een tv gids abonnement heb ik sindsdien ook niet meer omdat je dat ook via verschillende apps kunt bekijken. NPO start app bevat bijvoorbeeld ook een Gids.

Je kunt op je computer al eens via NPO.nl televisie-programma's bekijken zodat je ziet hoe het werkt en wat er kan, maar misschien is er ook wel iemand in de omgeving van je (vrienden/familie) die programma's van een tablet naar hun tv streamen. Succes!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 28, 2018 om 18:51
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Consument 35,

Bedankt voor je tip.
Ik ga dit zeker proberen.

Groeten van John

co
door consument35 Apr 28, 2018 om 21:31
7 Antwoorden / 0 Vragen

Graag gedaan! Bedankt voor je reactie.

Succes met proberen en/of je onderzoek door gebruik te maken van een andere mogelijkheid.

Misschien leuk om je ervaring uiteindelijk nog te plaatsen zodat anderen er ook nog iets aan hebben, of het je nu wel of niet is bevallen en waarom...