tontoos
door tontoos Feb 28, 2010 om 17:27
Elektronica & tv

Doffe plekken op glazen

De laatste tijd als we de vaatwasser gebruiken komen er doffe plekken op de glazen waar we nog nooit last van hebben gehad in ons vriendenkring hadden er wel last van maar wij nu ook we vragen ons nu af wat doen wij verkeerd of wat zou de oorzaak zijn.

52966 13 Rapporteer

magicscanman
door magicscanman - Feb 28, 2010 om 17:41
261 Antwoorden / 0 Vragen

glascorrosie

Het dof worden van glas is een normaal degeneratieverschijnsel dat
echter vele malen versneld word door het gebruik van een vaatwasser en
vooral door het gebruik van de hedendaagse wasmiddelen in die vaatwasser. Ze
zijn erg effectief maar ook erg agressief en weinig "glasvriendelijk"...

Kijk eens op deze site ,hier wordt het een en ander uitgelegt

tontoos
door tontoos - Feb 28, 2010 om 17:46
32 Antwoorden / 14 Vragen

We gebruiken de vaatwassr al jaren op de zelfde manier met de zelfde glazen nooit geen last gehad waaron het nu ineens wel gebeurt.

edrick3
door edrick3 - Feb 28, 2010 om 17:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen
kiran
door kiran - Feb 28, 2010 om 19:07
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@tontoos

Kan ook te maken hebben met Hard Water. In de vaatwasser zit een draaischijfje voor de water-hardheid. Zou eens proberen die 1 tandje hoger te zetten, en zorgen dat er voldoende onthardingszout in zit. (Broxomatic)

De reden is meestal dat men een vaatwasmiddel, Alles in één gebruikt.
Makkelijk natuurlijk, maar je kan dan niet echt afpassen.

Apart: vaatwasmiddel/zout/glansspoel werkt hier het beste.
Geen doffe glazen. In ieder geval, de vaatwasmachine-bestendigen!
'Goedkoop glas' gaat op een gegeven moment wel degenereren.

ga
door gabberpiet - Mar 1, 2010 om 17:45
136 Antwoorden / 23 Vragen

dit wordt ook wel glascorrosie genoemd - komt voor als het hete water op het glas wordt gespoten
valt verder niets meer aan te doen
advies ???
glazen weggooien en nieuwe kopen en voortaan met de hand even afwassen
groetjes gabberpiet

r.
door r.sybrandy - Mar 1, 2010 om 17:54
1 Antwoorden / 0 Vragen

Vroeger gebruikte ik Sun glans, maar na glascorrosie ben ik overgestapt op Calgonit glansmiddel. Daarna was ik van het probleem verlost. Dit is geen commercial ! Helaas zijn de "bewolkte" glazen niet meer goed te krijgen.

co
door cobevin - Mar 1, 2010 om 18:13
4 Antwoorden / 1 Vragen

Het ligt ook aan het soort glas wat je gebruikt, het maakt niet uit of ze duur of goedkoop zijn.
Ik gebruik ze allemaal door elkaar en dure en goedkopeglazen hebben er last van, en andere weer niet.

Linski
door Linski - Mar 1, 2010 om 20:47
22 Antwoorden / 5 Vragen

ik snap niet hoe het komt dat dit 'ineens' kan gaan optreden!
Ik geloof wel dat dat ding van Sun, die Glas Protector, helpt (dit is ook geen commercial). Sinds we dat ding gebruiken en tegelijkertijd van alles-in-1 tabletten naar een ouderwetse losse vaatwaspoeder zijn overgestapt blijven de glazen veel mooier.

th
door theo sprong - Mar 1, 2010 om 20:55
27 Antwoorden / 9 Vragen

of er zout indoen dan gaan de glassen ook weer glimmen !!!

he
door henri1942 - Mar 2, 2010 om 01:06
43 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo tontoos,
Het dof worden van glazen in een vaatwasmachine wordt verzoorzaakt door de grote temperatuurwisselingen in een afwasmachine. Ga maar na, na het warm voorspoelen c.q. wassen komt er ijskoud water in de machine en dit wordt over het vaatwerk gesproeid. Temperatuur verschil van ca. 10° C(leidingwater) en ca. 65°C.
Het oppervlak van de glazen wordt dan aangetast "aangevreten" dit noemt men glasetsing. Dit is zichtbaar via witte vlekken. Als je deze vlekken nat maakt verdwijnt het weer. Kijk eens met een loupe naar deze plekken dan zie allemaal kleine gaatjes.
Is hier iets aan te doen, ja en nee.
Ten eerst koop altijd vaatwasmachinebestendig glaswerk.
Al het andere glaswerk zal meer of minder snel aangetast worden.
Was kostbaar glaswerk niet in de machine dat is het beste advies.

Alle andere verhalen over een ander wasmiddel wel of geen glansmiddel bieden geen oplossing.

Hoop je met deze info van dienst te zijn.
Greoten,
Henri1942

bo
door boboos - Mar 2, 2010 om 11:42
1 Antwoorden / 0 Vragen

Betreft: doffe glazen !!!!!
De betreffende glazen een volle nacht in warm water met een paar bruis tabletten,die normaal gebruikt worden voor het reinigen van een kunstgebit, laten staan en zie het verbluffende resultaat
( drie tot vier tab.in een teiltje en de glazen geheel onderdompelen, geen luchtbellen)

Succes

stofzuigers
door stofzuigers - Mar 2, 2010 om 11:48
75 Antwoorden / 14 Vragen

even met de hand apart afwassen, is het beste !!

sjaan48
door sjaan48 - Mar 3, 2010 om 09:57
5 Antwoorden / 0 Vragen

Een allround monteur vertelde ons laatst het volgende:
omdat veel mensen 's nachts de vaatwasser laten draaien, is deze na het aflopen van het wasproces te lang dicht.
Het beste is om de vaatwasser direct, of in ieder geval z.s.m., nadat deze klaar is open te zetten.
TIP: zet een tijdschakelklok op de vaatwasser zodat deze in ieder geval zo kort mogelijk dichtblijft na het wassen.