Networkdrone
door Networkdrone Sep 3, 2020 om 22:17
Elektronica & tv

EL-Vidas Samsung TV defect

Ik ben nu meer dan 2 maanden met El-vidas en Samsung bezig om een TV met een defecte pixel te laten repareren. Bij El-vidas gemeld in Juni en ze hebben mij opdracht gegeven om met Samsung contact op te nemen (op mail gekregen van El Vidas). Dus contact met hun opgenomen. Na eerste bezoek lukte het niet om het scherm te vervangen, hij deed het niet. Bij 2e bezoek weer zelfde probleem en hebben toen de TV meegenomen om het te onderzoeken. Na 3 weken krijg ik de TV eindelijk weer terug, maar weer met een overduidelijke defecte pixel. Weer samsung gebeld. Komen week later weer om het scherm te vervangen, dit keer met veel meer defecte pixels. Nu heb ik met El Vidas afgesproken dat ze de TV komen ophalen, maar ik wil die TV niet meer terug hebben. De TV heeft mij teveel ellende gekost. Daarnaast wil ik ook geen Samsung meer en komt het erop neer dat ik mijn geld terug wil. Kan ik dit van hun eisen, gezien de TV nog geen maand oud was toen ik de melding had gedaan en ze geweigerd hebben om mij een vervangende TV te leveren of leen TV. Ik zag ergens dat wanneer het langer duurt dan 3 weken, dat ze dit verplicht zijn? Ik wil ook geen gebruikskosten betalen omdat ik deze tv in totaal maar 3 weken heb kunnen gebruiken. Ik lees zoveel negatieve ervaringen over dit bedrijf, maar ik vind Samsung ook in gebreke hierbij.

7401 12 Rapporteer

marita5
door marita5 - Sep 3, 2020 om 22:27
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Networkdrone ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel ( lees ook benedenaan onder : Zie ook )

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

Networkdrone
door Networkdrone Sep 3, 2020 om 22:34
1 Antwoorden / 2 Vragen

Allereerst bedankt voor je snelle reactie. Wat ik hier helaas niet goed uit kan halen is, of dat ik nu recht op een volledige terugbetaling heb of dat ze in hun recht staan om mij een nieuwe tv te leveren, wat ik dus niet meer wil na zoveel ellende, en dat ik geen gebruikskosten hoef te betalen. Die site had ik al helemaal doorgelezen meerdere keren.

tijger1
door tijger1 - Sep 3, 2020 om 22:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja u hebt gewoon recht op uw geld terug. Dat ding is al genoeg gerepareerd.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 4, 2020 om 00:17
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Netwerkdrone,

Ik raad u aan om al uw klachten op papier te zetten en een aangetekende brief te sturen naar El vidas, waarin u uw geld terug vraagt.

Vraag om een schriftelijk bericht en wacht hier op.

Networkdrone
door Networkdrone Sep 4, 2020 om 06:32
1 Antwoorden / 2 Vragen

Beste, dit heb ik reeds per e-mail gedaan en antwoord op gekregen. Ik heb hun alle reparatie rapporten gestuurd. Ze willen e echter geen beloftes doen betreffende crediteren alvorens zij de tv in hun bezit hebben. Ik heb daarentegen duidelijk aangegeven dat ik de tv in geen enkel geval meer terug wil en wij alleen nog akkoord zullen gaan met crediteren wanneer zij de tv hebben ontvangen wegens genoemde redenen. Ik hoop van harte dat ze dit zullen honoreren, gezien de vele ervaringen over dit bedrijf.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 4, 2020 om 11:40
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Netwerkdrone,

Heeft u een rechtsbijstandsverzekering?
Zo ja, schakel die dan in.

U kunt anders ook elders juridische hulp zoeken als het een dure televisie is.

Networkdrone
door Networkdrone Sep 4, 2020 om 14:03
1 Antwoorden / 2 Vragen

@Geboren Amsterdammer, ik zal deze pas in het uiterste geval inschakelen. Ik wil ze nog wel een kans geven om tot een oplossing te komen. Welke in dit geval alleen een creditering zou zijn. Als zij, na ontvangst van de TV, alsnog weigeren mij een creditering te geven en weer een reperatie of nieuwe tv aanbieden dan zal ik verdere stappen ondernemen. Volgende week weet ik daar meer over. Ik weet nu in ieder geval wat mijn rechten zijn door de reacties hier en de gegeven links. Bedankt daarvoor.

ne
door neodutchio - Sep 4, 2020 om 07:42
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Als ik naar de prijzen kijk van wat ze aanbieden, dan lijkt het haast om grijze import te gaan. En vele goedkope aanbieders blinken uit in de matige service. Op zich netjes dat ze de fabrikant ingeschakeld hebben, maar als het probleem niet op te lossen is, dan blijft er weinig anders over dan ontbinding.

De wet is vrij helder, na meerdere herstelpogingen mag ontbinding verlangt worden. Dit kunt u ook rustig schriftelijk aangeven. U levert de tv weer in en krijgt direct het volledige aankoopbedrag weer terug.
De tv is nu 2 maal 'gerepareerd", dan is het nu klaar.

Dat u na 1 voorval geen Samsung meer wilt is natuurlijk niet reeel. Overal kan wel iets fout zijn. Er staan meer goede Samsungs in woonkamers dan kapotte.

Networkdrone
door Networkdrone Sep 4, 2020 om 13:59
1 Antwoorden / 2 Vragen

@Neodutchio, Het is inderdaad grijze import, maar goed, als standaard consument let je daar niet op bij je eerste nieuwe tv in 9 jaar. Je denkt een mooie tv in de aanbieding gekocht te hebben, en het had ook goed kunnen gaan. Maar de reden waarom ik geen Samsung meer wil is niet wegens El-Vidas, maar vanwege de manier waarop Samsung met hun vingers wijst naar El-Vidas en waarop ze de TV meerdere malen hebben geprobeerd te repareren. Het is en blijft een TV van Samsung en dan zou het voor reparatie niet uit mogen maken waar deze TV vandaan komt.

Daarnaast wil ik ook geen klant meer zijn van El-Vidas, wegens de manier waarop zij tenslotte alles weer afschuiven op Samsung en meerdere malen bepaalde reële en simpele verzoeken geweigerd hebben om tot een oplossing te komen tussen Samsung, El-Vidas en mij als klant. Ik heb in beide geen (goede) vertrouwen meer als er weer een probleem met de TV zou komen in de toekomst.

ne
door neodutchio Sep 4, 2020 om 16:07
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Samsung Nederland heeft de tv niet geleverd en is voor niemand een partij in deze. Zij moeten nu kosten maken wegens het prutswerk van El Vidas. Als de tv wel door Samsung Nederland geleverd zou zijn was het een ander verhaal geweest. Dus geen wonder dat Samsung naar El Vidas wijst. Zij hebben de tv geïmporteerd, zij hebben deze verkocht en zij zijn verantwoordelijk voor de garantie afhandeling.

Voor u is het een wijze les geweest. Tussen dezelfde producten kan er geen prijsverschil zijn. Inkoop kost een tv overal nagenoeg hetzelfde. De verkoopprijs kan verschillen wegens een verschillende winstmarge. Als de tv een stuk goedkoper is dan elders, dan kan je al ruiken dat er iets aan de hand is. Die kan dus nooit via de officiële kanalen geleverd worden. Maar dat heeft niets te maken met de merkhouder.

Networkdrone
door Networkdrone Sep 4, 2020 om 17:05
1 Antwoorden / 2 Vragen

" Als de tv wel door Samsung Nederland geleverd zou zijn was het een ander verhaal geweest. "

Dat is onzin. Het product komt nog steeds uit Europa. Het maakt daarin niet uit waar El-vidas zijn producten inkoopt. Het is nog altijd een Samsung. Er bestaat niet voor niets fabrieksgarantie. Dat Samsung bepaald dat het een Benelux model moet zijn willen ze je helpen is iets wat ze zelf bedenken. Maar goed, dat is normaal een zorg die een consument niet moet hebben maar de verkoper. " Zij moeten nu kosten maken wegens het prutswerk van El Vidas " welk prutswerk hebben we het hier over? Mijn les is dat ik de volgende keer niet Samsung benader maar de verkoper alleen.

ne
door neodutchio Sep 4, 2020 om 20:09
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Fabrieksgarantie is een aanvullig op de wettelijke garantie. Fabrieksgarantie is geen verplichting. En al zou u wel fabrieksgarantie hebben, dan gaat dat nog via de verkoper.

Het prustwerk is dat El Vida via het grijze circuit inkoopt en nu het probleem niet kan en schijnbaar wil oplossen. En dat zie je vaker bij dergelijke verkopers. Bij officiele verkooppunten is er wel degelijk ondersteuning door de fabrikant. Maar als een fabrikant zelf niet geleverd heeft hoeft deze dus ook neit verplicht service te verlenen. Alles heeft zijn prijs.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 4, 2020 om 09:49
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Zie aanvullend  deze info m.b.t. de verplichtingen die een verkoper heeft op basis van de wetgeving als genoemd in het BW art 7: 17 t/m 25: https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumenten  waaruit helder is af te leiden, dat helaas voor u nog steeds geldt dat er eerst sprake moet zijn van niet kunnen repareren, ala dat echt niet kan heeft u recht op een adequaat vervangend product en eerst al dat niet kan heeft u recht op geld terug.

Het feit dat u de TV niet meer wenst geeft u dus helaas nog geen recht op nu al uw geld terug. Voor de wetgeving zelf zie: www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html en eventueel ook nog

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html

U heeft in deze kwestie in feite niet met Samsung te maken. De consumentenwetgeving is van toepassing en herhaald kunt u volgens die wetgeving nog geen geld terug vorderen.  Men zou u wel een leen tv hebben kunnen geven.
Als u van mening bent dat een en ander toch klachtwaardig is wijs ik u op deze waaruit is af te leiden dat deze webwinkel niet is aangesloten bij een keurmerk: https://webshopchecker.nl/shop/el-vidas-nl/ en is het lastiger om dan bij de geschillencommissie een klacht neer te leggen: https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/webshop/ maar het is mogelijk de moeite van proberen waard.

Het feit dat u de TV niet meer wenst geeft u m.i. echter helaas nog geen recht op nu al uw geld terug. (Edit/aanvulling)) Het lijkt mij dus zaak om wel in te gaan op het aanbod om de TV op te halen en nog een keer te laten repareren of El-Vida te laten bepalen dat reparatie echt niet kan. Hoe dan ook heeft dan wel recht op een adequate vervanger maar nog steeds geen recht op uw geld terug.

U kunt wel een brief zenden, aangetekend, waarin u naleving van de relevante wetgeving vordert en dan het antwoord afwachten. Zie bijv. https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/  Uit het antwoord zal dan moeten blijken wat men doet m.b.t. de naleving.

Networkdrone
door Networkdrone Sep 4, 2020 om 13:02
1 Antwoorden / 2 Vragen

Beste HEREMIETKREEFT,

Ik begrijp heel goed dat een bedrijf de kans moet krijgen om een TV te repareren of een nieuwe TV te leveren. Echter heeft deze reparatie al meerdere malen plaatsgevonden op hun advies, bij Samsung (5 keer). Wanneer El-Vidas zou besluiten deze TV weer te repareren, dan zou dit bij dezelfde reparatie dienst plaatsvinden, een bedrijf in Groningen, vlak bij waar zij zitten. Dit hebben ze mij al reeds verteld waarna ik weer een week of meer moet wachten op het product. We spreken hier dan over een aanzienlijke overlast, denkende aan vele keren vrij te moeten vragen van werk om thuis te zijn voor de reparatie en de lange tijd waarin ik de tv heb moeten missen en daarna niet heb kunnen gebruiken. Zij hebben daarnaast ook verzaakt om een leentoestel te verzorgen.

Het zou vreemd zijn als er van een consument verwacht wordt dat een product eindeloos gerepareerd wordt. Dit is ook nog eens een stres op het product waardoor de kwaliteit niet meer gewaarborgt kan worden.

Artikel 21-3 geeft eigenlijk al goed aan in welke situatie het nu verkeerd waarna artikel 22-1a in werking treed. Bedankt voor de links.

tijger1
door tijger1 Sep 4, 2020 om 17:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je kunt niet naar de geschillencommissie als een bedrijf niet is aangesloten.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 4, 2020 om 10:39
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Wat @tijger1 schrijft is volgens mij een juist antwoord, recht op geld terug vermindert met de gebruikte tijd van de tv.

1paul
door 1paul - Sep 4, 2020 om 10:48
3134 Antwoorden / 0 Vragen

je hebt ze nu 3x de gelegenheid gegeven om de tv te repareren, dat is genoeg, volgens consumentenrecht kunt u dan de koop ontbinden als u daar voor kiest, gebruikskosten is iets wat de branche uit gevonden heeft maar wettelijk gezien hebben ze daar geen recht op, u kunt dus gewoon de koop ontbinden en uw totale aankoopbedrag terug eisen....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 4, 2020 om 10:50
16827 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. reacties aanvullend: wij zijn geen rechter en ik probeer in dit soort kwesties mij altijd te verplaatsen in hetgeen een jurist/advocaat van de 'tegenpartij' kan resp. zal inbrengen als het tot een procedure komt. Wij kunnen wel vinden dat er recht is op teruggave van geld maar het is uiteindelijk een rechter (of bij bindendavies een geschillencommissie) die beslist. In deze casus geeft de levancier/verkoper nog een keer aan te willen repareren. Ik zie in de vraag niet dat er na het ophalen door El-Vida geen sprake zou kunnen zijn van adequate vervanging. Ts. vraagt of hij geld terug kan eisen. Vragen/eisen kan altijd maar gelet op de letter van de wet zal de uitkomst m.i. negatief zijn. Edoch, ik ben geen rechter. Ik kan mij reacties wel voorstellen dat drie keer repareren voldoende is maar herhaald, dat geeft nog geen recht op geld terug. Wel, nog eens herhaald op adequate vervanging en dat wenst Ts niet. Dat is in zijn nadeel ook al kan ik mij de wens wel degelijk voorstellen. Juridische kwesties kunnen helaas erg ingewikkeld zijn.

Networkdrone
door Networkdrone Sep 15, 2020 om 17:27
1 Antwoorden / 2 Vragen

@HEREMIETKREEFT "Wel, nog eens herhaald op adequate vervanging en dat wenst Ts niet" Je geeft eigenlijk aan dat een verkoper tot in de eeuwigheid een product kan laten repareren? De links die jij mij zelf hebt gegeven zeggen daarentegen iets anders. Kijk ook eens naar deze site die ik recent heb gekregen van iemand op https://www.judex.nl/rechtsgebied/consumentenrecht/garantie-en-ruilen/artikelen/wanneer-en-hoe-kan-ik-een-koopovereenkomst-ontbinden" Het gaan dan vooral om dit gedeelte bij "Samengevat kunt u tot ontbinding van de koopovereenkomst overgaan als:". Ik heb de verkoper de kans gegeven om het product te laten repareren, deze heeft echter zelf ervoor gekozen om dit te laten doen door de service van Samsung zelf. Ik heb de verkoper de kans gegeven om mij te voorzien van een leentoestel toen de reparatie langer zou gaan duren, echter dit hebben ze geweigerd. Daarna heb ik ze de kans gegeven om een nieuw toestel te sturen, ook dit hebben ze wederom geweigerd en nu willen ze de TV alweer laten repareren bij dezelfde partij waar Samsung ook hun TV's laat repareren. Volgens de wetboek hoef ik hier dus niet meer mee akkoord te gaan en heb ik ze alle kansen gegeven waardoor we dus op een laatste punt zijn aangekomen door de overeenkomst te ontbinden. Juridisch gezien sta ik dus in mijn recht als koper. Ik heb gelukkig dan ook alle benodigde bewijzen. Kun jij mij dan aangeven in welk opzicht ik volgens jou niet sterk zou staan wanneer het voor een rechter zou moeten komen?

marita5
door marita5 - Sep 4, 2020 om 11:01
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@Networkdone ,

De tv is van Mei 2020 , dus binnen de 6 maanden garantie .
De tv is vaak genoeg gerepareerd , u kunt de koopovereenkomst ontbinden .

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/hoelang-mag-reparatie-duren

Verbruikskosten / of vermindering voor de tijd dat u de tv heeft gebruikt is de grootste onzin .

El-Vidas was aangesloten bij Webwinkelkeur , maar op 9 - 3 - 2020 is het keurmerk ingetrokken , zie de links .

https://www.webwinkelkeur.nl/meldingen/el-vidas/

Neem eens contact op met Consuwijzer ,

https://www.consuwijzer.nl/stel-uw-vraag-aan-acm-consuwijzer

Networkdrone
door Networkdrone Sep 4, 2020 om 13:38
1 Antwoorden / 2 Vragen

@Maritas,

Ik heb telefonisch contact opgenomen met consuwijzer. Bedankt voor die tip. Ik heb nu ook van hun de bevestiging, na uitleg van het complete verhaal, dat ik in mijn recht sta om zowel te kiezen voor een vervanging als ook de koop te beëeindigen. Ik ga echter voor dat laatste wegens het verzaken/weigeren van het verlenen van een leentoestel. Ik zal nu El-Vidas afwachten in hun antwoord nadat ze de tv hebben meegenomen, hopende natuurlijk op een bevredigende oplossing.

ro
door ronny530 - Sep 4, 2020 om 12:36
2773 Antwoorden / 41 Vragen

El-Vidas valt eigenlijk niets te verwijten want zij zijn afhankelijk van de reparatieservice die Samsung aanbiedt. Die servicedienst maakt er een chaos van waar u maar ook El-Vidas de dupe van wordt. Dat u geen vertrouwen in een goede afloop heeft is begrijpelijk maar dat maakt nog niet dat El-Vidas een slechte verkoper is want de reparatiedienst van Samsung is nalatig in deze. De koop ontbinden waar u eigenlijk wel recht op heeft wordt een langdurig proces want Samsung moet er ook wat van vinden en de tv van de verkoper terug nemen want anders blijft die met een defect toestel zitten waar verlies op geleden wordt. Het meest handige om te doen lijkt mij aansturen op een tv van een ander merk in dezelfde prijsklasse en laat de verkoper het met Samsung uit vechten. U heeft direct een werkend toestel en kan het hele gebeuren achter zich laten.

Networkdrone
door Networkdrone Sep 4, 2020 om 13:40
1 Antwoorden / 2 Vragen

@Ronny530, je hebt hier grotendeels gelijk in. Maar ik heb El-Vidas meerdere malen hierover gecontacteerd omdat Samsung mij had aangegeven dat ze hun moesten bellen voor een credit. Dit weigeren ze te doen omdat ze aangeven geen dealer te zijn. Ondanks dat ze geen dealer zijn had Samsung hun aangegeven dat ze toch met hun contact op konden nemen voor een oplossing. Vanwege die weigering en tevens het niet verlenen van een leentoestel zijn ze wel degelijk in gebreke. Ik plaats nog geen details voor de genomen acties en verzoeken omdat ik hun nog de kans wil geven om tot een juiste oplossing te komen.

ju
door juliomariner Sep 4, 2020 om 16:42
1321 Antwoorden / 2 Vragen

De winkel is wel degelijk te verwijten. TS heeft in principe niets met Samsung van doen. Ts heeft geen overeenkomst met Samsung. Dat El-Vidas het niet rond kan krijgen met Samsung heeft TS niets mee van doen. Dat de winkel zich nu achter Samsung verschuild geeft geen pas.

rj
door rjw Sep 4, 2020 om 18:01
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Wij weten niet waarom het niet soepel loopt met de reparatieservice van Samsung. Misschien houdt El-Vidas zich niet aan gemaakte afspraken. Het is te makkelijk om zonder feiten en details direct een schuldige aan te wijzen.

Networkdrone
door Networkdrone Sep 15, 2020 om 17:24
1 Antwoorden / 2 Vragen

Het heeft weer een staartje gekregen

marita5
door marita5 - Sep 15, 2020 om 18:07
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@networkdrone ,

N.a.v uw reactie , welk staartje ?

DOOR NETWORKDRONE 15 SEP. 2020 OM 17:24
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Het heeft weer een staartje gekregen

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 16, 2020 om 10:30
16827 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. uw reacties: het is geheel aan u wat u beslist! Wij proberen goede adviezen te geven op basis van eigen kennis, ervaring etc. en daarbij ook vigerende wetgeving.

Uw rechten waar u naar vroeg zijn u op heldere wijze d.m.v. reacties duidelijk gemaakt. Wij zijn geen rechter die beslist op basis van door partijen ingebrachte argumenten, al of niet ingebracht door (of met behulp van) een advocaat!

Ook ik ben benieuwd naar 'het staartje' dat u noemt in een reactie.