blommol
door blommol Mar 14, 2013 om 12:47
Elektronica & tv

Elektrische doorstroomverwarmer

Wij willen een elektrischedoorstroom verwarmer in plaats van de gasgeiser in onze keuken.Er is bij Eneco geïnformeerd die vertelde dat er in de meterkast zware zekeringen van 35 amp.moesten komen.Wat begrijpelijk is,maar wat we niet begrijpen is dat we daar ruim €700 per jaar voor moeten betalen.We zijn dan ineens een bedrijf.We wonen 6 hoog in een flat.Weet hier iemand raad want dat word voor ons echt een beetje te duur.De informatie bij Eneco is niet echt goed.

45347 17 Rapporteer

tonjakassa
door tonjakassa - Mar 14, 2013 om 13:03
165 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat heeft e.o.a. tut van een minister een paar jaar geleden bedacht...de keus lijkt mij eenvoudig, laat de gasgeiser maar hangen...of schaf van de "bespaarde" € 700,- een nieuwe, zuiniger geiser aan...of een boiler met een lager vermogen zodat de zekeringen niet vervangen hoeven.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 14, 2013 om 13:55
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja het klopt omdat het water snel heet gemaakt moet worden en dat kost nu een een zwaardere afnam edie niet door de normale meter kan worden opgebracht en daar dus ook de hooft zekeringen verzwaart moeten worden., Waar om u dan voor moet betalen heeft Tanjakassa al geschreven

tijger1
door tijger1 - Mar 14, 2013 om 18:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt ook gewoon een elektrische boiler nemen als een vat. Die wordt 's nachts verwarmd met nachtstroom. Er zit ook een schakelaar op om hem overdag even bij te kunnen zetten, daar is geen extra zware zekering voor nodig.

Elektrische doorstroomboilers gebruiken verschrikkelijk veel stroom. Waarom wilt u die eigenlijk?

blommol
door blommol - Mar 14, 2013 om 19:45
8 Antwoorden / 1 Vragen

tijger1,wij willen die elektrische doorstroomverwarmer hebben omdat anders gebroken moet worden in onze vrij nieuwe badkamer en de gasgeisers moeten uit de hele flat verwijdert worden.

tijger1
door tijger1 - Mar 14, 2013 om 19:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De meeste boilers worden in de keuken opgehangen.

ha
door haverkamp - Mar 14, 2013 om 20:31
54 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt overwegen een kleine boiler van bv 20 liter te nemen. 200watt op 16 ampere.
Is in verbruik wel iets duurder dan gas.
Maar bedenk dat u die 700E dan nooit zal halen.

blommol
door blommol - Mar 16, 2013 om 09:45
8 Antwoorden / 1 Vragen

Beste mensen,wij willen dus geen boiler.Die kunnen we ook niet kwijt in de keuken,Ik wilde alleen een antwoord op de vraag waarom we ineens grootverbruiker zijn door een paar zwaardere zekeringen.Het schijnt een moeilijke vraag te zijn want ENECO wil daar ook geen logisch antwoord op geven.Onze loodgieter krijgt ook moeilijk contact met hun.

du
door dullink - Mar 16, 2013 om 10:45
28 Antwoorden / 0 Vragen

Er komen een aantal vragen bij me op.

- Volgens mij moet u niet bij ENECO zijn, maar bij uw netwerkbeheerder. Dat zal in de meeste gevallen Stedin zijn. De netwerkbeheerder is verantwoordelijk voor de aansluiting, de kabel en de hoofdzekering(en). Zij moeten u ook kunnen vertellen of de kabel naar uw appartement daar geschikt voor is. Anders moet deze ook vervangen worden...

- Particuliere aansluitingen zijn tot 1×80A of 3×25A (= 75A). Daarboven is (inderdaad) sprake van bedrijfsmatig verbruik. De meeste particuliere aansluitingen zijn 1×35A of 3×16A.
Uw zegt dat u in een flat woont. Hoe groot is uw badkamer dan?
Weet u zeker dat u dan een verwarmer nodig heeft die 3×35A moet hebben? Er zijn ook verwarmers die aan 3×25A genoeg hebben. Volgens internet: "Geschikt voor een kleiner huishouden, 9,9 liter warm water per min. Voor normale/kleinere badkamers met (spaar)douche en kleine badkuip".

- Informeer naar een Prioriteits-schakeling. Dit is een aanpassing in de meterkast waarbij bij gebruik van de verwarmer andere delen (groepen) van het huis (bijv. CV, Wasmachine, elektrische kookplaat) worden uitgeschakeld zodat er wellicht geen zwaardere netaansluiting nodig is.

freya
door freya - Mar 16, 2013 om 10:56
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=blommol schreef op zaterdag 16 mrt 2013, 09:45....
,Ik wilde alleen een antwoord op de vraag waarom we ineens grootverbruiker zijn door een paar zwaardere zekeringen....
Je geeft zelf het antwoord op je vraag.....
Al enige jaren betaal je transportkosten niet meer over je 'verbruik', maar is de 'zwaarte' van je aansluiting de bepalende factor. Dat heet ook wel 'capaciteitstarief'. Hoe zwaarder de aansluiting, des te meer betaal je. Lijkt me een duidelijk antwoord op je vraag, toch?

Freya

blommol
door blommol - Mar 16, 2013 om 15:36
8 Antwoorden / 1 Vragen

Dullink,bedankt voor je antwoord.We zijn maar met 2 personen.U geeft een duidelijk antwoord.Wij hebben een kleine badkamer met een douche,we hadden tot nu toe gewoon warm water van een simpele keukengeiser,voor ons voldoende.Maar nu willen ze uit veiligheidsoverweging dus al het gas uit de flat.We zijn veel in Groot Brittannië op vakantie geweest en bijna bij elke simpele Bed en Breakfast hadden ze zo een doorstroomverwarmer,dus dat leek voor ons ook ideaal,maar het schijnt hier in Nederland niet zo makkelijk te zijn.

ma
door markilanosz - Jun 28, 2015 om 18:16
2 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een onzin allemaal. Een prima doorstroomverwarmer met voldoende capasiteit gebruikt 3500Watt, dat is precies 15,9Ampere. Met een trage 16A zekering gaat dat dus prima. Gewoon op dezelfde manier aansluiten als de wasmachine. 1 aparte groep voor alleen dat apparaat.

tijger1
door tijger1 - Jun 28, 2015 om 19:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@markilanosz

Zou die geiser al niet lang en breed vervangen zijn?

ma
door markilanosz - Jun 28, 2015 om 20:54
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hahaha, Jazeker. Maar vond dit z'n stom verhaal.

blommol
door blommol - Jun 29, 2015 om 09:16
8 Antwoorden / 1 Vragen

Siemens DE 24400 elektrische doorstroomverwarmer
met elektronische temperatuurregeling

Elektrische aansl. 24400: 3P-400V,35A

Wij hebben dus nu al weer een paar jaar deze elektrische doorstroomverwarmer naar alle tevredenheid.
Ik weet niet waarom het een stom verhaal was markilanosz maar ik was blij met de meeste antwoorden.

tijger1
door tijger1 - Jun 29, 2015 om 09:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik hoop niet dat u € 700 per jaar moet betalen voor de asnsluiting.

blommol
door blommol - Jun 29, 2015 om 10:50
8 Antwoorden / 1 Vragen

Nee hoor wij hoeven niet extra te betalen.

tijger1
door tijger1 - Jun 29, 2015 om 10:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi.;-)