mastag
door mastag Dec 19, 2010 om 19:49
Elektronica & tv

Energieverbruik

Beste experts,
Misschien kan iemand mij iets uitleggen.
Ik krijg net een folder van BCC in de bus en het valt me op dat een bedrag aan energieverbruik bij het apparaat staat gemeld.
Nu stond er een Bosch wasmachine in, verbruik € 24 per jaar. Een Aeg droger verbruik € 196 per jaar.
Ik heb op de sites van de fabrikanten het verbruik in Watt opgezocht. De wasmachine gebruikt 1020 watt en de droger 2350 watt (beiden per cyclus volgens de gegevens).
Zoals ik heb gerekend is het heel raar. Ik ging even uit van 0,25 per kwh. Dus € 24 /0,25 is 96Kwh/1,02 = 94 (aantal wasbeurten)
Bij de droger is het € 196/0,25= 784Kwh/2,350=334 (aantal droogbeurten).
Ik snap er niets van, je wast toch meer als 96 maal per jaar en droogt toch nooit 334 keer in een jaar??

Waar ga ik de fout in met mijn berekening. Ik denk dat 4-5 wasjes en 2-3 droogbeurten in een week reëel is.
Waar zijn die cijfers op gebaseerd?
Ook een tv 22 inch voor € 10 per jaar en een 32 inch € 20 per jaar. Ik denk dat je dan weinig mag kijken en zeker geen standby mag gebruiken.

Mastag

9336 15 Rapporteer

ba
door bachanaal - Dec 19, 2010 om 20:09
248 Antwoorden / 7 Vragen

die cijfers zijn ontleed aan onderzoek instituten zoals milieu centraal of de kema en gaan uit van een gemiddeld verbruik, dus meestal klopt het wel. tegenwoordig gebruiken tv's heel weinig, meestal 35 a 55 watt vermogen.

mahadma
door mahadma - Dec 19, 2010 om 20:10
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Een wasmachine gebruikt meer energie bij een ingeschakelde verwarming naar bijvoorbeeld 90 graden als bij eenvoudig spoelen. Is de waarde 2.350 watt misschien het topgebruik?

mahadma
door mahadma - Dec 19, 2010 om 20:19
11520 Antwoorden / 51 Vragen

sorry, foutje, de droger is 2.350 watt, de wasmachine 1.020 watt. Blijft de vraag is dit het gemiddelde op het piekgebruik?

mastag
door mastag - Dec 19, 2010 om 20:28
955 Antwoorden / 19 Vragen

@Mahadma,
nee verbruik zou per wasbeurt moeten zijn en per droogbeurt.
Dus compleet wasje 1020 watt (denk op 40 graden) en droogbeurt 2350 watt.
vandaar dat het mij zo bevreemd,
@ Bachanaal. Van die tv's met 35 watt daar kan ik inkomen, maar dan nog € 10 per jaar = ongeveer 40 Kwh/35 watt= 1165 uur op jaarbasis, dus net 3 uur per dag.
Weet niet wat gemiddeld Nederland kijkt maar drie uur klinkt weinig.

Alvast beiden dank voor de genomen moeite

Mastag

mahadma
door mahadma - Dec 20, 2010 om 10:07
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Ik heb mijn eigen wasmachine instructie bekeken A label.

Een wolwas op 40 graden kost 0,4 Kwh, een 60 graden was kost 1,3 Kwh en een 95 graden was kost 2,0 Kwh. Daarnaast kan je ook van een kostprijs van € 0,20 per Kwh uitgaan, want je hebt al een aansluiting voor je andere apparatuur. Als je van de 40 graden uitgaat kom je op € 24,00 / € 0,20=120 Kwh per jaar / 0,4 Kwh= 300 wasbeurten. Als je altijd 60 graden wast zijn dat 92 wasbeurten, bij de 95 graden versie zijn dat er 60. Mijn idee is dat er naar de meest voordelige wasbeurt gekeken wordt in de reclame uitingen.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 20, 2010 om 12:11
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dit zijn verkoop smoesjes, hoe kunnen zij aangeven zonder het aantal gebruiks aantallen daar bij op te geven.
Volgens mijn idee zijn er geen 2 mensen die gelijk gebruik hebben.
Ik ben alleen en was dus alleen maar wanneer de machine vol is.
Ik bezit zoveel linnegoed dat het max 1 keer per 3 weken gebruik maak van de machine.
En de droger gebruik ik dus als het nat weer of in de winter niet buiten te drogen is.

freya
door freya - Dec 20, 2010 om 12:24
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@valerius-2:

Het gaat natuurlijk ook niet om het exacte bedrag dat je per jaar kwijt bent bij het gebruik van die bepaalde machine. Uiteraard zijn er geen twee huishoudens gelijk, dus is het ook niet te bepalen wat het per jaar kost.
Maar....je kunt de machines natuurlijk wel goed met elkaar vergelijken. Als je keuze is gevallen op een Bosch wasdroger en je ziet bij het ene model €190 per jaar staan en bij het andere model €150 per jaar, dan zegt dat wel iets over het verschil tussen die twee machines.

Freya

.

erik008
door erik008 - Dec 20, 2010 om 12:34
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Het aantal Watt(vermogen) zegt niets over het verbruik.
kWh is vermogen per tijdseenheid...dat zegt wel wat over het verbruik.

Het aantal watt zegt wel iets over de snelheid van een wasmachine.
Hoe meer Watt hoe sneller het water warm is

Het verbruik meten ze gewoon met een kWh meter er tussen, en dan maar wassen.
Dit bij dezelfde omgevingstemperatuur en temperatuur aanvoerwater en washoeveelheid.

Een wasdroger op gas is het zuinigst.
Maar er is moeilijk aan te komen.
En je moet hem laten plaatsen.

erik008
door erik008 - Dec 20, 2010 om 13:08
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Ik zie op de site van energielabel.nl dat de test voor verbruik is gebaseerd op een katoenwas bij 60 graden.
Voor de droger is het label gebaseerd op programma "droog katoen"

bennieol
door bennieol - Dec 20, 2010 om 15:09
64 Antwoorden / 3 Vragen

hallo,

als er bij een wasmachine staad 1020 watt is dit het maximale stroom wat het aparaat afneemd.
bevoor beeld met het opwarmen. bij het spoelen en draaien verbruikt hij maar 200 of 300 watt.
dus bv. 15 min. opwarmen is dit 1020watt per uur : 4= 255 watt
voor de rest 200 watt per uur :4x3=150 watt.
dan heeft deze 405 watt verbuikt.

als een wasdroger verbruik 2350 watt per uur is en draait 3/4 uur dan is dit 2350:3/4=1762 watt
mijn wasdroger met warmte pomp verbruikt 1200watt maar doet een kwartier langer over dus 1 uur gewoon 1200watt x 1=1200watt.

om de verbruik van aparaten te meten zijn er kw meters wat je tussen stekker en stopcontact kunt zetten

groetjes benne

1paul
door 1paul - Dec 20, 2010 om 17:38
3101 Antwoorden / 0 Vragen

Het is vrij simpel, men gaat uit van het gemiddelde gebruik van een huishouden..

Gemiddeld kijkt een huishouden 3 uur per dag tv en dus neemt men dat cijfer als uitgangspunt, dit geld net zo voor drogen wassen enz enz...

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Dec 20, 2010 om 22:53
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Het opgegeven vermogen is, zoals Bennieol ook al aangeeft, het maximale vermogen. Maw het vermogen van de verwarming plus het vermogen van de motor. Zodra de machine op temperatuur is zal het verbruik dus veel lager zijn, het meeste vermogen gaat naar de verwarming.

dobby
door dobby - Dec 21, 2010 om 20:04
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mastag schreef op zondag 19 dec 2010, 20:28]@Mahadma,
nee verbruik zou per wasbeurt moeten zijn en per droogbeurt.
Dus compleet wasje 1020 watt (denk op 40 graden) en droogbeurt 2350 watt.
vandaar dat het mij zo bevreemd,

Dat is inderdaad zeer vreemd... een totaal verbruik is nog altijd een vermogen gedurende een tijdsduur.. dus vermogen maal tijd is verbruik..

dus 1020 Watt zal b.v. het topverbruik zijn (verwarmingselement zal daar hoofdzakelijk voor verantwoordelijk zijn).. die staat maar een beperkt deel van de tijd aan..

de gegeven gegevens zullen we "De Gemiddelde Gebuiksgegevens" zijn [ . . . ]

Oftewel: "De Nederlander" wast gemiddeld per week zoveel keer met een zo volle machine op die en die temperaturen op die en die tijdstippen enz...

Meestal (vaak? soms? in elk geval wel wel bij mijn machines) staat wel een verbruik per soort was.. maar dat zal ook gemiddeld zijn (beladingsgraad, afwijkende watertemperatuur i.p.v. 17 graden, schuimgraad van wasmiddel.. enz..)

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Dec 21, 2010 om 23:52
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Ik heb gisteren niet goed gelezen, u spreekt inderdaad over verbruik per was/ droogbeurt. Toch bedankt voor de 2 groene duimen! ;-)

Ik heb even een willekeurige AEG droger nagekeken. Het programma 'katoen kast' verbruikt 3.9 kWh., maar dat is het zwaarste programma.

Bij een willekeurige Bosch wasmachine kom ik ook op 1.02 kWh. Dat zou betekenen dat een wasdroger ongeveer 2x zo vaak gebruikt zou worden dan een droger.... ...vreemd....

Inmiddels heb ik ook even gekeken op de website van BCC. Daar kan ik geen AEG-droger vinden die 196 euro per jaar verbruikt. Het verbruik van deze machines ligt tussen de 30 en 85 Euro per jaar.... en dan klopt het rekensommetje weer. Ik denk dat uw rekenfout een lees- of drukfoutje was....

Oh ja, over die TV: een tientje per jaar is zeer realistisch. Een 40 inch scherm verbruikt ongeveer 20 Watt. Het rekensommetje wordt dus

10 / 0.25 = 40 KWh per jaar, dus 40'000 Wh per jaar

Bij 20 Watt is dat 40'000 / 20 = 2000 uur per jaar,
oftewel 2000 / 365 = 5.5 uur per dag.

Het standbyverbruik van een moderne TV is ongeveer 0.1 Watt. Dat is dus te verwaarlozen tov de 20 Watt. Bovendien kun je jezelf afvragen of de stroommeter in de meterkast dit kleine verbruik wel kan meten.

dobby
door dobby - Dec 22, 2010 om 05:58
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=deinert schreef op dinsdag 21 dec 2010, 23:52]Bij een willekeurige Bosch wasmachine kom ik ook op 1.02 kWh. Dat zou betekenen dat een wasdroger ongeveer 2x zo vaak gebruikt zou worden dan een droger.... ...vreemd....

Niet zo vreemd.. een "standaard" wasmachine kan 5 kilo wasgoed aan (ok - 6 (? of nog meer??) begint op te komen, maar in mijn tijd was dat nog gewoon 5) - terwijl een droger een veel kleinere capaciteit heeft.. (er moet relatief veel lucht door de weefsels gaan om te drogen).. dus de trommel is meestal groter en de capaciteit is ongeveer de helft van een wasmachine..

(daar klagen de mensen met een combi apparaat nogal eens over - als ze een volle machine gedraaid hebben moeten ze eerst de helft eruit halen om te drogen, en daarna de tweede helft nog drogen..)