he
door hens van rooy Dec 10, 2015 om 16:25
Elektronica & tv

Espressomachine omruilen

Mijn vraag gaat over een espressomachine. Ik ben veel thuis aan het werk en vind een goed kopje koffie nodig. Na lang wikken en wegen heb ik nog voor de kerst een vrij prijzige machine gekocht, 649,00 euro, bij de Media Markt. De machine zou alles kunnen, volgens mij de ideale machine die zeker zijn prijs waard zou zijn. Trouwens ik kon de machine 14 dagen thuis hebben.

Maar nadat ik enkele kopjes espresso en vooral cappuccino had gezet, kwam ik erachter dat de machine niet voldeed. De melk die hij zelf bij het kopje cappuccino giet is lauw, de warme melk die je voor chocolade kunt krijgen is lauw, het warme water voor thee is lauw. Daarbij gooit hij de melk eruit en is de machine snel bedolven onder de melkspetters, zo ook het tafeltje waar ie op staat. Ik was teleurgesteld in mijn aankoop.

Omdat ik de machine online heb gekocht nam ik contact op via de e-mail van Media Markt. Zij antwoordde met een automatisch bericht waarin verwezen werd naar een link waar ik mijn klacht beter kon uiteenzetten maar deze link werkte niet (en nog steeds niet). Omdat ik niet gerust was dat er iets zou gaan gebeuren met mijn klacht ben naar een van de filialen gegaan. Daar zeiden ze mij dat ze mijn klacht wel konden begrijpen maar dat het apparaat nu gebruikt was en niet meer teruggenomen kon worden. Ik ging toch nog een poging wagen bij de telefonische klantenservice, maar die konden mij niet verder helpen. Zij gaven dezelfde uitleg als de dame in de winkel. Maar als het om lauwe melk gaat dan moet het een fabrieksfout zijn en kon ik het espressomachine ter reparatie aanbieden, want dat mocht niet, lauwe melk! Een schrale troost, zo met de feestdagen. Ook al omdat ik snel tot aanschaf bij de Media Mark besloot, om deze machine juist voor deze dagen in huis te hebben.

Volgens mij klopt er iets niet: ik kreeg de machine gratis bezorgd en toch 14 dagen bedenktijd. Wat betekent deze bedenktijd: is dat de ‘testtijd’, de tijd waarin je je aankoop, als je jammer genoeg niet tevreden bent, mag omruilen of teruggeven? Of mag je alleen maar naar de doos kijken?

Ik vind dat ik om de tuin geleid ben. Ik heb een dure machine aangeschaft om er van uit te gaan dat ie goed werkt, een buil kon ik me niet vallen. Daarbij had ik de garantie die bij elke advertentie staat ’14 dagen thuis bezorgd’, dus ben ik tot aanschaf overgegaan. Op de website van Media Markt wordt nergens uitleg gegeven dat teruggave of ruilen niet geldt voor espressomachines.

Is de Media Markt in gebreke gebleven?

Hens

[edit redactie - telefoonnummer verwijderd]

6516 12 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Dec 10, 2015 om 16:46
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Men heeft in een toelichting op de wet overeenkomst op afstand bedacht dat u in de herroepingstijd de machine in die mate mag gebruiken als dat u hem in de winkel zou mogen gebruiken en inspecteren. Maar aan de andere kant mag je het product bekijken en inspecteren op de kenmerken.

Dat is een lastige spagaat. Ik denk dat als u alleen met water de boel had getest, dat u dan de machine nog wel onder het herroepingsrecht had kunnen terugsturen, zoals ik het begrijp bent u al verder gegaan. Nu komt u in het volgende wetsartikel terecht en dat is van de non-conformiteit. Het product voldoet niet aan wat u er gezien de overeenkomst van mocht verwachten.

Dan blijft een recht op herstel of vervanging voor u over (dit mag overigens niet te lang duren), lukt dat de verkoper niet binnen redelijke termijn dan komt ontbinding van de overeenkomst in zicht.

Leest u dit

klik HIER er even op na, ook de reacties onder het artikel.

Wat nu te doen? Ik zou deze klacht op klachtenkompas.nl van de consumentenbond zetten, eis daarin in ieder geval een vervanger en geen reparatie.

Waardeloos voor u, nu u er zoveel geld aan heeft gespendeerd.

marita567
door marita567 - Dec 10, 2015 om 16:53
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@Hens van rooy  ,

Wilt uw zo vriendelijk zijn om uw telefoonnummer te verwijderen u bent hier op een openbaar forum .

Zie hier klik met name aankopen via internet .

Espressomachine als u die gebruikt hebt word gezien als een hygiënisch product .

zoekster
door zoekster Dec 10, 2015 om 16:56
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Espressomachine is geen hygienisch product, hoe komt u daar nu bij?

marita567
door marita567 Dec 10, 2015 om 17:08
1576 Antwoorden / 17 Vragen

ik had dezelfde ervaring bij MD met een stofzuiger die werd ook gezien als een hygiënisch product , echter op hetzelfde moment stond er een dame in de winkel met een klacht over een espressomachine ook alles lauw , deze dame kreeg hetzelfde antwoord als ik hygiënisch product . Dit zijn de regels wat Md hanteert , ik heb een klacht ingediend want ik zie een stofzuiger niet als een hygiënisch produkt . Maar hun antwoord was je hebt hem gebruikt , zelfs het personeel is hier niet van op de hoogte . Uw reactie hoe komt u daar nou bij ? was exact dezelfde reactie van mij naar MD . Nog vergeten te vermelden , ik had bij blokker een Senseo apparaat gekocht , koffie was lauw ik heb hem terug gebracht en ik kreeg meteen een nieuwe daar werd helemaal niet gesproken over dat dit een hygiënisch product is , ik heb niks gezegd en gevraagd gezien mijn ervaring met MD

edrick3
door edrick3 - Dec 10, 2015 om 17:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo Hens van Rooy,

Wat info over Uw rechten bij een product dat niet goed (ondeugdelijk) is: klik hier.

Suc6

akkerdistel
door akkerdistel - Dec 10, 2015 om 17:56
1790 Antwoorden / 3 Vragen

*knip* geen zin om het verhaal nog eens te typen. @redactie fix die site nu eens..

akkerdistel
door akkerdistel Dec 10, 2015 om 17:59
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Site wordt steeds erger..

mahadma
door mahadma Dec 10, 2015 om 18:59
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Kon dat nog, Akkerdistel?

tenormin
door tenormin Dec 10, 2015 om 19:17
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@mahadma, ik wil een vraag stellen en ja: "kon dat nog, Akkerdistel": ik kan nergens (meer) een vraag stellen. De beloofde witte balk is nu pleitte. Dus erg, erger, ergst = ergernis.

akkerdistel
door akkerdistel Dec 10, 2015 om 19:27
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Hahaha, onee het is meer om te huilen. Mijn probleem was dat mijn tekst een paarse kleur had (en het was echt geen link) kreeg dat op geen enkele mogelijkheid meer goed (ook elders plakken en hier weer kopiëren werkte niet dus maar verwijderd).

zoekster
door zoekster Dec 10, 2015 om 23:47
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik ben nu toch wel nieuwsgierig wat je had willen zeggen.

akkerdistel
door akkerdistel Dec 11, 2015 om 15:52
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Weinig bijzonders; iets met de strekking dat het een beroerde service is.

mahadma
door mahadma - Dec 10, 2015 om 19:11
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Ik heb via de "rapporteertoets" de redactie gevraag uw 06 te verwijderen.

tenormin
door tenormin Dec 10, 2015 om 19:19
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Volgens mij is de redactie ook nog steeds aan het zoeken hoe alles werkt. Ze zullen net zo "hard mee moet leren" als wij, denk ik.

marita567
door marita567 Dec 10, 2015 om 20:39
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@mahadma , Dank u wel , nou weet ik waarvoor de rapporteertoets dient .

gerbera
door gerbera Dec 10, 2015 om 22:54
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Goh, werkt die nu wel, al een paar keer geprobeerd en krijg dan de melding, pagina niet gevonden.

mahadma
door mahadma Dec 10, 2015 om 22:56
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Zullen we denken: schoonheidsfoutjes?

edrick3
door edrick3 Dec 11, 2015 om 11:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nee, die werkt (nog) NIET voor zover ik kan nagaan. Dan krijg je over een paar dagen een melding dat je mail niet aangekomen is! This is the mail system at host smtp1.mail.omroep.nl. I'm sorry to have to inform you that your message could not be delivered to one or more recipients. It's attached below. For further assistance, please send mail to postmaster. If you do so, please include this problem report. You can delete your own text from the attached returned message. The mail system : connect to kassa.vara.nl[145.58.28.251]:25: Connection timed out

edrick3
door edrick3 Dec 11, 2015 om 17:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

had het vanmiddag ook nog een keer doorgegeven en zie daar ....blijkbaar werkt het nu wel. Tel.nr. is verdwenen. Dus al een probleempje minder met deze site.

mahadma
door mahadma Dec 11, 2015 om 17:36
11537 Antwoorden / 51 Vragen

En nog genoeg te gaan ........

marita567
door marita567 Dec 12, 2015 om 08:48
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@madhadma , perfect antwoord .

macwouter
door macwouter - Dec 11, 2015 om 00:30
825 Antwoorden / 9 Vragen

Als u een espressomachine hebt gekocht van het merk Delonghi, Magimix, WMF, Montana of Phillips (landverraders met een graaicultuur) dan heeft u zelf gefaald. U heeft natuurlijk ook niet gekeken naar de wattage van zo,n apparaat.

pi
door pieterwolters Dec 12, 2015 om 09:37
3610 Antwoorden / 0 Vragen

WMF is 1 van de betere merken. Het is niet voor niets dat de halve horeca in de wereld dit gebruikt.

marita567
door marita567 - Dec 11, 2015 om 13:45
1576 Antwoorden / 17 Vragen

hier kunt uw de voorwaarden lezen van MD klik hier met name webshopbestellingen klik daar op product retourneren

alfatrion
door alfatrion - Dec 11, 2015 om 17:06
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Het antwoord van MediaMark is onjuist en onrechtmatig. Bij een online aankoop heeft u een termijn van veertien dagen waarbinnen u de overeenkomst onvoorwaardelijk mag herroepen. Binnen deze termijn mag u het product uitproberen en zelfs gebruiken. Uitproberen is te defineren als alles wat "noodzakelijk [is] om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen" en gebruiken als alles wat verder gaat dan uitproberen. In het geval dat u het product gebruikt en het product ondergaat daardoor een waardevermindering, dan bent u gehouden om deze waarde vermindering te vergoeden. In dit geval is hetzij geen spraken van gebruiken dan wel geen sprake van waardevermindering als gevolg van het gebruiken.

U heeft het product uitgeprobeert. Immers, om achter de aard, de kenmerken en de werking van dit apparaat te komen, moet u enkele kopjes espresso zetten. Hoe kunt u er anders achter komen dat de machine zo snel bedolven is onder de melkspetters?

Heeft u een e-mail gestuurd waarin u aangeeft dat u de koop heeft onbonden of heeft u dit enkel mondeling gedaan? In het laatste geval adviseer ik u dit alsnog schriftelijk te doen.

In de wet staat het zo omschreven:

art. 6:230o lid 1 aanhef en onder 1° BW

De consument kan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte zonder opgave van redenen ontbinden tot een termijn van veertien dagen is verstreken, na (...) bij een consumentenkoop (...) de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de zaak heeft ontvangen.

art. 6:230s lid 3 BW

De consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van de zaak wanneer de handelaar heeft nagelaten om overeenkomstig 230m lid 1, onderdeel h, informatie over het recht van ontbinding te verstrekken.

art. 6:230i lid 1 BW

Van het bepaalde bij of krachtens deze afdeling kan niet ten nadele van de consument worden afgeweken.

De uitzonderingen staat in art. 6:230p BW en geen daarvan gaan op, dus citeer ik hiervan niets.

zoekster
door zoekster Dec 11, 2015 om 17:41
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Maar nu haal je een oud artikel van Arnoud Engelfriet aan wat nog gebaseerd is op de oude wet. Toen was er nog sprake van uitproberen Ik heb zelf al de andere link van A.E neergezet, waarin hij toch een andere visie geeft op het geheel.

alfatrion
door alfatrion Dec 11, 2015 om 17:53
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Je begrijpt hem vast verkeert. P.S. Hoe reageer je op anderen? Ik krijg een 404 pagina als ik dat probeer.

zoekster
door zoekster - Dec 11, 2015 om 18:03
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik doe het even in een gewoon antwoord want in reacties kun je geen normale tekst weergeven.

zoekster zegt: Maar nu haal je een oud artikel van Arnoud Engelfriet aan wat nog gebaseerd is op de oude wet. Toen was er nog sprake van uitproberen Ik heb zelf al de andere link van A.E neergezet, waarin hij toch een andere visie geeft op het geheel.

alfatrion zegt : Je begrijpt hem vast verkeerd.

zoekster; Nee, dat doe ik niet en ik vind dat een erg kort antwoord. Ik heb nl ook nog een persoonlijke maliwisselling met hem (A.E) gevoerd. Ik vroeg hoe het nu zat, omdat ik het ook wel erg onduidelijk vond nu de nieuwe wet was ingevoerd. Ik heb zelfs nog een mailwisseling met Marco Loos gehad, die nu ook niet meer zo zeker van zijn zaak was. Later kwam dat nieuwe artikel, van Arnoud Engelfriet. waar jij ook nog op hebt gereageerd.

Nu zegt A.E.
Dus: je mag uitproberen maar niet meer dan dat je in de winkel zou mogen. Doe je meer, dan mag de winkel een deel van je geld houden ter compensatie maar ze moeten wel onderbouwen hoe veel én ze mogen niet de gehele retour weigeren.

En dan nu de hamvraag: wat mág je in de winkel? Bij de Blokker mag ik het koffiezetapparaat van het schap pakken en op de knopjes drukken (met stekker niet in het stopcontact), maar bij Van Pommeren mocht ik een kopje koffie zetten met elk apparaat dat me aanspraak. (Ik dronk 9 espresso en sliep de hele nacht niet, maar dat terzijde.) Wat is nu de maatstaf?

alfatrion
door alfatrion Dec 11, 2015 om 18:10
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Arnoud geeft hier het zelfde aan als ik. Immers hij schrijft: "Doe je meer dan mag de winkel (...) niet de gehele retour weigeren". Door aan te geven dat TS geen herroepingsrecht heeft omdat deze het product zou hebben gebruikt ga je daar tegen in.

zoekster
door zoekster Dec 11, 2015 om 18:28
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het klopt dat TS nog een herroepingsrecht heeft, alleen mag dan de waardevermindering worden doorberekend. Dat had ik inderdaad moeten aangeven. Ik had zelf het idee dat TS kosteloos van zijn herroepingsrecht gebruik wilde maken. Want tja, wat is dan die waardevermindering, beats me. A.E dacht dat de schoonmaakkosten dan voor rekening van de koper zouden komen. Dan denk ik bij mezelf, daar zullen ze dan ook wel weer de hoofdprijs voor vragen. En ik heb toch sterk de indruk dat A.E. terughoudender is wat betreft het uitproberen dan jij, en dat hij niet meer zo volluit gaat als in zijn eerste blog Ik zie hem niet aanraden de koffie en melk in het apparaat te deponeren en dan daar niets voor hoeven betalen bij herroepen. Maar ga anders ook eens met hem in discussie. Het staat ook haaks op elkaar die toelichting bij de wet, dat je niet verder mag gaan dan in de winkel en dan in de wet dat je de kenmerken enzovoort mag onderzoeken. Het klopt gewoonweg niet.

zoekster
door zoekster Dec 11, 2015 om 18:30
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Helaas worden de alinea's in reacties verwijderd, daar kan ik niets aan doen.

alfatrion
door alfatrion Dec 11, 2015 om 19:21
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Arnoud lijkt anders om te springen met de overwegingen in de richtlijn dan ik. Ik werk top-down en begin bij de wetsartikels en gebruik de overwegingen om vaagheden te verduidelijken. Ik zie dan twee vragen die moeten beantwoord: 1. Is de consument verder gegaan dan wat noodzakelijk was om de aard, de kenmerken en de werking vast te stellen? Oefenen met water is leuk, maar een espresso apparaat is niet gemaakt om heet water te zetten. Koffie en melk gedraagt zich anders dan water omdat het andere stoffen zijn. En dus ontkom je er niet aan om een kopje espresso te zetten. En je partner wil dat ook doen. In dit geval is gebleken dat deze machine snel onder melkspetters komt te zitten (dat is een kenmerk). TS heeft geleerd dat deze machine betekent dat hij of zij veel moet schoonmaken. 2. Wat is de waardevermindering van het product als gevolg van dat verder gaan? Zeg dat je twee kopjes koffie mag zetten, welke waardevermindering wordt dan veroorzaakt door het derde kopje? Volgens mij kunnen we dat begroten op nihil. Overigens hebben dergelijke machines heeft een hoop functies en kom je daarom op meer kopjes uit dan twee. Ga je nu met die nieuwe jurk naar dat feestje en mors je dan een glas rode wijn, tja dan hebben we het over een waardevermindering van betekenis.

alfatrion
door alfatrion Dec 11, 2015 om 23:39
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ik bedacht me later dat hierover in de Leidraad betreffende Richtlijn 2011/83/EU van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2011 betreffende consumentenrechten het een en ander over geschreven was. Hierin wordt als eerste het artikel aangehaald waarna wordt opgemerkt dat deze nader wordt uitgelegd in overweging 47. Dit document geeft weinig hoop voor een goede uitkomst in eerste aanleg (bij de kantonrechter). In dit document staat dat "wat de consument normaal kan doen in een fysieke winkel, (...) een goed referentiepunt [is]". Als voorbeeld wordt dan aangehaald dat je normaal beeld- of geluidskwaliteit van audio/video- en opnameapparatuur kunnen testen; huishoudelijke toestellen niet kunt testen en geen software kan configureren. Ik voeg daar dan aan toe dat je in de winkel alleen op demo modellen mag testen en kan uitproberen of een bepaald model computer incl. besturingsysteem je bevalt. Het ziet er naar uit dat als je je gelijk hier wilt halen je naar het Europees Hof van Justitie toe moet.

zoekster
door zoekster Dec 12, 2015 om 00:06
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Met andere woorden, als we mensen willen helpen (en niet van de wal in de sloot) we aan moeten houden dat je met een product mag doen wat je ongeveer in de winkel mag doen met een demo of met het product zelf. Die waardevermindering dat lijkt me een echte valkuil, daar kan een verkoper alle kanten mee op. Mijn advies zou zijn als blijkt dat je een slechtwerkend product hebt gekocht en je hebt het al te ver gebruikt, zorg dat je al je sporen wist, niets zeggen en gewoon terugsturen.

ro
door ronny530 - Dec 11, 2015 om 20:05
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Bij online aankopen heeft u inderdaad het recht om binnen 14 dagen de aankoop zonder opgaaf van redenen te retourneren. Helaas geldt die termijn in uw geval niet want u heeft de esspresso machine reeds in gebruik genomen. De zicht termijn is er voor bedoeld om het product op beschadigingen en de aanwezigheid van al de bijbehorende delen te controleren. De stekker in het stopcontact steken is wel nodig om te weten of de machine het ook doet maar daar houdt het ook mee op. Als alle delen aanwezig zijn en de machine werkt dan gaat u uiteraard een kopje koffie zetten om te proeven hoe lekker dat is, zou ik ook doen maar daarmee is de 14 dagen retourtermijn geen optie meer want de machine is in gebruik genomen. Het is nu aan de Media Markt wat ze met machine gaan doen, opsturen naar de fabrikant of uit coulance de machine vervangen.

pi
door pieterwolters - Dec 12, 2015 om 09:40
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe warm is de melk? 1 van de grootste fouten die vaak gemaakt wordt bij cappucino is dat de melk veel te heet gemaakt wordt. Als het dan een keer op de juiste temperatuur wordt gemaakt lijkt het lauw of niet warm genoeg.

En spetteren van melk wil niet per se zeggen dat het een slechte of ondeugdelijke machine is.

mahadma
door mahadma - Dec 12, 2015 om 11:21
11537 Antwoorden / 51 Vragen

In aansluiting op- Pieter Wolters, melk mag niet meer als 70 graden C worden. Daarom: gebruik een thermometer.