door wittegait Aug 22, 2017 om 16:23
Elektronica & tv

Factuur KPN na reparatie kabel

Na de aankoop van een nieuwe woning wilden we de voortuin gaan inrichten. Netjes een KLICmelding gedaan en de papieren hiervoor ontvangen. In de KLICmelding staat dat de kabel van de KPN een halve meter on de grond zou zitten. Eenmaal met de graafmachine aan gang trekken we die kabel door. Deze ligt op nog geen 10cm on der grond ipv de 50cm die vastgelegd is.
Kort daarop kwam de monteur om de kabel te maken en deze constateerde ook dat deze wel heel ondiep ligt. Binnen het uur was de kabel weer gemaakt.
Nu 2 weken later ligt er plotseling een factuur op de mat. €360 euro voor het maken van de kabel, waarvan €300 (4! uur) arbeid. zit ook nog een raportje bij waarin staat dat er geen KLICmelding aanwezig was en de kabel 50cm diep lag.
Is dit nog aan te vechten?

6063 5 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Aug 22, 2017 om 16:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lijkt me niet. U heeft het zelf stuk gemaakt en door de KPN laten repareren, dus dat moet u betalen. "Plotseling" is het toch niet als u reparaties laat verrichten en daarvoor vanzelfsprekend een rekening ontvangt?
U en uw buren mogen blij zijn dat u geen gasleiding o.i.d. met die graafmachine stuk gemaakt heeft.

redfloor
door redfloor Aug 22, 2017 om 16:43
166 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ts heeft keurig onderzoek gedaan zoals het hoort, maar de informatie blijkt niet te kloppen omdat KPN destijds de kabel niet diep genoeg heeft gelegd? Of is er een andere reden dat de kabel nu zo hoog lag. Dat moet eerst uitgezocht worden...

ro
door ron503 - Aug 22, 2017 om 16:49
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De kabel zal ooit wel 50 cm diep gelegen hebben maar kan in de loop der tijd omhoog gekomen zijn doordat de grond is weggespoeld of eerder is afgegraven. De factuur is terecht want de kabel is door uw toedoen gebroken en of die kabel nu 50 cm of 10 cm in de grond lag met een graafmachine was de kabel sowieso geraakt.

Po
door Pontiac Aug 22, 2017 om 20:06
131 Antwoorden / 5 Vragen

nog zo een slim antwoord , waarom zijn er afgravingen ? omdat er in de loop der jaren erosie boven op de vergane steden is gekomen !

tijger1
door tijger1 - Aug 22, 2017 om 16:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zult wel (een deel) moeten betalen, maar persoonlijk zou ik eerst protesteren. En wel tegen de hoogte van de rekening, de uren,  de onjuiste vermelding van die KLICmelding en de diepte van de kabel.

Heeft de monteur ook verklaard dat de kabel zo ondiep lag?

Want u zou hem natuurlijk nu ook met spitten hebben kunnen slopen.

jo
door jorisw Aug 22, 2017 om 22:23
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Een monteur is geen geoloog dus die zal niet 1-2-3 kunnen verklaren waarom een kabel omhoog is gekomen. Hij zal ook niet kunnen bevestigen dat KPN de kabel niet diep genoeg heeft gelegd of dat de vorige bewoners de tuin hebben afgegraven.

tijger1
door tijger1 Aug 22, 2017 om 22:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat er noet om of de monteur het kan verklaren. Het gaat erom of de monteur kan getuigen dat die kabel slechts 10 centimeter onder het oppervlak lag.

Ja hoor, de vorige bewoners de tuin afgraven. De meeste tuinen moeten in de loop der tijd worden opgehoogd.

fr
door frans56 - Aug 22, 2017 om 17:06
230 Antwoorden / 9 Vragen

U schrijft: "Na de aankoop van een nieuwe woning wilden we......"    Is dit voor U een nieuwe woning of is dit echt een nieuwbouw woning?
Indien dit echt een nieuwbouw betreft kunt U waarschijnlijk diegene aansprakelijk stellen die dit zo heeft aangelegd. Het lijkt me immers zeer
onwaarschijnlijk dat op de bouwtekening staat dat een kabel 10 CM diep moet liggen.  En dus deze niet is gelegd op de diepte waar die hoort.

hansje klein
door hansje klein - Aug 22, 2017 om 17:32
3037 Antwoorden / 62 Vragen

In het KLIC-systeem staat niet, dat een kabel gegarandeerd op de aangegeven plek moet/zal liggen.

De partij, die de kabel zonder twijfel volgens de regels te ondiep heeft gelegd is dezelfde die nu kwam repareren?

Minimaal 50 cm diep. Dit is overeenkomstig de veiligheidsrichtlijnen van de NEN1010, waarin de veiligheidsnormen voor de elektrotechnische installatiebranche in Nederland zijn vastgesteld.

Daarom de standaard klachtenprocedure aanzwengelen en de aan u gefactureerde kosten niet accepteren.