salute
door salute May 3, 2019 om 09:24
Elektronica & tv

FM radio ontvangst

2 jaar geleden zijn zij van UPC (Ziggo) overgestapt naar KPN. Deze week zijn we (nu pas) door UPC afgesloten van radio ontvangst.
De luidsprekers maken een afgegrijselijk geluid, mijn zeer oude Technics CH 550 heeft nu geen aansluiting, ik dach dat p te lossen met
een stuk coaxkabel, deze als antenne te gebruiken heeft geen resultaat.
weet iemand wat hierop? dan wil ik dat graag horen.
groet Salute

10445 19 Rapporteer

chris74
door chris74 - May 3, 2019 om 10:15
564 Antwoorden / 44 Vragen

Waar u op doelt bij UPC/Ziggo radio dat is anoloog. En dat werkt inderdaad niet meer. Want Ziggo sluit alle anologe zendingen af en daar hoort de radio ook bij. Via KPN zit op de box of wat u ook gebruikt voor de tv ook de digitale radiozenders bij.

koekeloer
door koekeloer May 3, 2019 om 12:19
562 Antwoorden / 18 Vragen

Wat een onzin. Bij Ziggo stopt alleen met analoge TV, radio blijft (voorlopig) gewoon beschikbaar.

newmikey
door newmikey - May 3, 2019 om 10:26
830 Antwoorden / 0 Vragen

Coax is afgeschermd en de coax aansluiting is juist voor kabelontvangst, niet voor ontvangst via de ether. Wat u nodig heeft is de "FM indoor antenna" die op pagina 6 van de handleiding staat.

Magnum007
door Magnum007 - May 3, 2019 om 10:35
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Salute,

Sluit je versterker aan op het tv kastje van KPN.

Hier kun je ook naar radiozenders luisteren.
Eventueel kun je ook een DAB-radio overwegen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 3, 2019 om 10:36
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Uiteraard geeft een coaxkabel geen resultaat want die is afgeschermd. Het beste zou zijn het plaatsen van een (ouderwetse) FM staafantenne of een spriet (ik heb zelf een sprieteantenne (vergelijkbaar met autoantenne) aangesloten op één van mijn oude ontvangers.

Om veel meer te ontvangen adviseer ik u echter een DAB ontvanger die op de versterker is aan te sluiten of een digitale ontvanger. Dat kan een laptop zijn.

Th
door Thijs124 - May 3, 2019 om 10:42
289 Antwoorden / Vragen

Het simpelste is het om een stukje draad ca 1 Meter aan te sluiten op het middelste schroefje van een coax stekker in de antenne aansluiting. Geen coax kabel.

gerbera
door gerbera - May 3, 2019 om 11:00
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Als het goed is,is bij het KPN kastje ook een audiokabel geleverd met een stereo-din plug en 2 tulpstekkers. Sluit deze aan op de aux ingang van de radio en u kunt via de tuner van KPN naar de radiozenders luisteren.

salute
door salute May 3, 2019 om 12:10
48 Antwoorden / 110 Vragen

waar zitten de aansluittingen van de tuner KPN

gerbera
door gerbera May 3, 2019 om 21:59
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Achter op de tuner, uitgaande van de laatste nieuwe HDMI tuner (Arcadyan), zit een groene plug waar audio l/r bij staat. Is het een oudere tuner (Motorola) dan ziet u onder SPDF 2 tulp (rood en wit) aansluitingen welke u moet gebruiken.

chris74
door chris74 - May 3, 2019 om 12:58
564 Antwoorden / 44 Vragen

kpn forum + antwoord van kpn

Neem aan dat deze vraag ook van jouw is op het kpn forum.
Daar is het antwoord gegeven, voor heen ziggo/upc gehad, dan wordt de coax uitgeschakeld dus ook geen anologe radio.

tenormin
door tenormin May 3, 2019 om 13:29
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Heb je het tegen mij @chris74? Nee hoor, was niet mijn vraag.

chris74
door chris74 May 3, 2019 om 14:17
564 Antwoorden / 44 Vragen

Nee had het tegen de ts er.

Topantwoord

he
door henkie.penkie - May 3, 2019 om 15:42
148 Antwoorden / 0 Vragen

Het is logisch dat het signaal van de kabel wordt gehaald bij Ziggo/Upc na beeindiging van je abonnement. Voor oudere type radio's is 1 meter koper draad voldoende

tinus volkerts
door tinus volkerts - May 3, 2019 om 16:37
3 Antwoorden / Vragen

Wat dacht je van een goede F M antenne plaatzen.  (buiten natuurlijk en zo hoog mogelijk)

ro
door ron503 - May 3, 2019 om 17:43
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Coax kabel gaat niet werken maar dat heeft u al ondervonden. De meest goedkope oplossing is zelf een draad antenne maken zoals die ook standaard bij nieuwe tuners geleverd wordt. De één aderige draad dient zo dun als mogelijk te zijn dus normale elektriciteitsdraad valt eigenlijk al af. Daarnaast is de lengte van de draad bepalend voor de werking van de antenne zomaar een stuk van een meter gebruiken geeft geen goed resultaat. Voor fm draadantennes zijn twee lengtes gangbaar namelijk 70 centimeter (halve dipool) en 140 centimeter (hele dipool) aan lengte waarbij 140 centimeter de voorkeur verdiend.

br
door brui0929 - May 5, 2019 om 15:51
629 Antwoorden / 10 Vragen

De decoder die  heeft gekregen van KPN aansluiten op uw Technics CH550 met een  Tulpsteker audiokabel of Optische kabel.

gerbera
door gerbera - May 5, 2019 om 16:12
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Zou best wel eens willen weten of het gelukt is met de, door mij genoemde, audiokabels, maar helaas de TS is net zo stil als de radio;-))

aaromijn
door aaromijn - May 5, 2019 om 16:26
37 Antwoorden / 9 Vragen

Ik heb veel problemen gehad met de ontvangst van mijn FM-keukenradio. Na diverse experimenten is het mij gelukt om een uitstekende ontvangst te bewerkstelligen. Ik had nog een stuk coaxkabel van 90cm. De binnenkabel en de buitenmantel heb ik aan een van de uiteinden aan elkaar gesoldeerd. De binnenkabel aan het andere uiteinde van de coaxkabel heb ik met een stekkertje (een kroonsteentje kan ook) verbonden met het antennedraadje van de keukenradio. De FM-ontvangst is nog nooit zo goed geweest. Probeer dat eens.

costnix
door costnix - May 5, 2019 om 16:49
2874 Antwoorden / 1 Vragen

U zou het met een FM diipoolantenne kunnen proberen. Als er nog FM zenders zijn, zijn die te ontvangen. Werkt niet met DAB zenders.
Heb ze o.a.: bij BOL en MM Kabeldirect, gezien voor 3-6 Euro.
Als u nog een antenne ingang met klemmetjes heeft, kunt u het ook met geïsoleerd  dunne montagedraad of lintkabel.
Kamerantenne" voor de FM band.

Men neme 1,5 meter 300 ohm lintkabel. Verbind de aders aan elk uiteinde met elkaar. Knip een van de aders in het midden door. Sluit op de twee vrijgekomen aders weer een stuk lintkabel aan van voldoende lengte naar het toestel. Het stuk van 1,5 meter horizontaal bevestigen (gestrekt) haaks op de richting van de zender.

salute
door salute - May 5, 2019 om 17:13
48 Antwoorden / 110 Vragen

voor al die antwoorden op mijn vraag, betreffende een FM aansluiting hartelijk bedankt,
helaas ben ik er nog niet uir, maar ga verder. Bedankt allemaal en groet Salute

costnix
door costnix May 5, 2019 om 17:24
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Graag gedaan en bedankt voor het terugbelden.

holstein
door holstein - May 5, 2019 om 19:38
922 Antwoorden / 16 Vragen

Discone antenne
Zo'n antenne achter tegen je schuur of op zolder werkt ook prima, heb ik zelf ook en ben je ook direct klaar voor DAB, want dat valt ook mooi in het ontvangstgebied van dit soort antennes.

gerbera
door gerbera - May 5, 2019 om 22:18
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Als de aansluiting met de audiokabel gelukt is schakel de radio op stand AUX. Neem dan de afstandsbediening van de (ingeschakelde) tuner, daarop ziet u onder de OK knop 6 toetsen. Druk op toets radio (middelste van de onderste rij) en zet de tuner op kanaal 801, u heeft dan de zender NPO 1. De radiokanalen zijn vanaf 801 en verderder, 802 is dan NPO 2 enz, enz. Voor overschakelen naar TV drukt u op de toets met het huisje (rechts in de bovenste rij) Heeft u nog de motorola tuner dan zit de radioknop links van de OK knop (onder de rode knop) en de TV knop ( ook met huisje) links van de menu toets, dan moet het lukken.