Ma
door MauriceDH Mar 20, 2018 om 11:42
Elektronica & tv
FOKA weigeren retour nemen kapotte TV

Ik heb 13-3-2018 een Philips LED TV besteld bij FOKA webshop. De TV werd netjes en snel geleverd en de doos zag er bij de levering onbeschadigd uit. De TV uitgepakt en die zag er ook onbeschadigd uit, alleen zat er (buiten de standaard plastic beschermfolie) een vreemde plastic sticker over de bovenkant van het scherm geplakt. Ik dacht er niets vreemds van en heb de beugels aan de achterkant van de TV gemonteerd om hem vervolgens op te hangen aan de muur.
Daarna de stekker erin en toen werd het ineens duidelijk waarom dat stuk plastic over de bovenkant van de TV en het scherm was geplakt, hier zat een grote barst onder en tevens een gat aan de bovenrand van het scherm. De rest van het scherm lag ook in duigen. Dit was echter niet te zien zolang de TV uitstond. Door het plastic en de beschermfolie waren deze barsten niet zichtbaar.

Ik heb direct contact opgenomen met de klantenservice van FOKA en zij weigeren pertintent de TV retour te nemen. De schade is volgens hen door mijzelf veroorzaakt bij het monteren van de beugels. Echter aan de schade kan iedereen zien dat dit niet veroorzaakt kan zijn door montage van beugels of drukschade. Voor zover ik weet is er bij drukschade geen kans op gaten in je scherm.

FOKA wil deze TV dus niet ruilen. Ook zeggen zij dat ik geen kans maak om een beroep te doen op herroepingsrecht omdat ik beugels aan de tv had gemonteerd.

Mijn vraag is, zijn zij verplicht om deze TV retour te nemen als ik mij beroep op het herroepingsrecht? En zijn er verder nog mogelijkheden om mijn geld van deze oplichters terug te krijgen? Want het is mij duideiljk dat deze TV bij FOKA retour is gekomen en dat zij hem daarna kapot naar mij hebben opgestuurd. Anders had die plastic sticker niet over de TV geplakt gezeten.

2775 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 20, 2018 om 11:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hier is geen sprake van herroepingsrecht, maar van een kapot toestel. Dus dat moeten zij zeker omruilen.

ik heb overigens nog nooit gehad dat er een plastic beschermfolie over het scherm zat.

Foka is aangesloten bij Thuiswinkel Waarborg. Dien daar een klacht in.

simon55
door simon55 - Mar 20, 2018 om 11:49
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Als u n duidelijke foto daarvan heeft,lijkt me dat heel erg logisch dat ze van t bestaan af wisten. Stuur ze n mail of liever n aangetekende brief , en stel ze in gebreke. En dat u de zaak opgelost wilt zien, met n termijn van 14 dagen.

Ge
door Genee - Mar 20, 2018 om 12:15
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt me dat je duidelijk aan de verpakking kunt zien of deze al open is geweest, doordat dan een tweede laag verpakkingstape is aangebracht de eerste laag tape is moeilijk te verwijderen zonder de doos te beschadigen.

Grunnen.
door Grunnen. - Mar 20, 2018 om 12:22
509 Antwoorden / Vragen

Helaas een onduidelijke foto waar niets op te zien is .Dat wordt een typisch welles nietes verhaal. Heb je Foka geinformeerd dat je de TV in de beugels had. Foka is een net bedrijf en het is niet verstandig om ze voor oplichters uit te maken. Het kan ook gebeurd zijn tijdens vervoer of tijdens het plaatsen van de beugels.Al met al een warrig verhaal .

hansje klein
door hansje klein Mar 20, 2018 om 14:02
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Klik eens op de foto en u ziet in de vergroting een soort van gat! In het scherm een barst? Daar zie ik op mijn beurt weer geen barst van.

Grunnen.
door Grunnen. Mar 20, 2018 om 15:45
509 Antwoorden / Vragen

Klopt en ik geloof er ook geen barst van.TV 's worden dusdanig in het piepschuim verpakt  dat een dergelijke schade niet mogelijk is zonder de doos te beschadigen. Ik snap best dat Foka ongeveer dezelfde idee heeft en ervan uit gaat dat TS de schade zelfv veroorzaakt heeft tijdens het aan de wand monteren.De foto blijft ook 200% plaatselijk uitvergroten niets zeggend en vaag.

boppe1943
door boppe1943 - Mar 20, 2018 om 12:47
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Lees het advies van de Rijksoverheid:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/wat-kan-ik-doen-als-het-product-dat-ik-heb-aangeschaft-defect-is

stuur de brief rechtstreeks naar Manager Klantenservice, Rietbaan 5,  2908 LP Capelle a/d IJssel. Volgens de Foka website krijgt u binnen 3 dagen bericht. Komt u er samen niet uit, dan resteert alleen de Geschillencommissie Thuiswinkel.

marita5
door marita5 - Mar 20, 2018 om 13:31
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo MauriceDh ,

Gaat het product binnen zes maanden kapot? Of is er binnen zes maanden iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was.

Voor verdere informatie , klik op de rode regels .

https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

Neem eens contact op met consuwijzer ,

https://www.consuwijzer.nl/vraag-stellen-aan-consuwijzer

panter22
door panter22 - Mar 20, 2018 om 13:44
6599 Antwoorden / Vragen

Die vreemde plastic sticker heb je toch wel bewaard?
En heb je alles weer op de tv geplakt inclusief sticker en een foto gemaakt .

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 20, 2018 om 14:06
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Kan iemand mij uitleggen wat Foka erbij wint om een defecte tv door te leveren?
Dat wil geen enkele leverancier tegenwoordig, veel te veel gezeur.

Grunnen.
door Grunnen. Mar 20, 2018 om 15:48
509 Antwoorden / Vragen

Ik heb er heel diep over nagedacht maar ik zou het niet weten .Ik denk dat TS zit te zwammen . Weet jij het ??

marita5
door marita5 Mar 20, 2018 om 17:07
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@V1126 , denk dan nog maar eens diep na , voordat u uit uw nek l*lt , hou het gezwam maar bij uzelf .Ts is niet de enige die een beschadigde tv heeft ontvangen .

Grunnen.
door Grunnen. Mar 20, 2018 om 21:39
509 Antwoorden / Vragen

@Maritas
Ik l+l niet zoals jij uit mijn nek,maar ik denk alleen even na .Je hebt schijnbaar dezelfde fantasie als TS. Als je verder niets beters  te melden hebt mag je wat mij betreft je gezwam voor jezelf houden ,want ik heb je niets gevraagd

marita5
door marita5 Mar 20, 2018 om 22:30
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Ik zou zeggen steek hand in eigen boezem , het enige wat u doet is venijnige opmerkingen maken , waar een vraagsteller helemaal niet mee geholpen is .

Grunnen.
door Grunnen. Mar 22, 2018 om 12:53
509 Antwoorden / Vragen

@Maritas TS vergeet erbij te melden , dat zijn klacht door Thuiswinkel Waarborg net als door Foka is afgewezen met als motivatie ,dat er geen sprake van vervoersschade is . De andere klacht optrustpilot is opgelost.

panter22
door panter22 Mar 22, 2018 om 13:25
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe weet je dat V1126?

marita5
door marita5 Mar 22, 2018 om 13:27
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@v1126 , ik weet niet waar u ziet dat de klacht op Trustpilot is opgelost . Ts heeft daar de klacht geplaatst maar Fokka heeft er niet op gereageerd, dus niks opgelost .
https://nl.trustpilot.com/review/www.foka.nl

Grunnen.
door Grunnen. Mar 22, 2018 om 15:33
509 Antwoorden / Vragen

@Maritas

Zo'n klacht wordt ook niet door trustpilot op gelost ,maar uiteindelijk door Foka als de klant in zijn recht staat. Hoe ik een en ander weet gaat je verder niet aan.
Je moet er niet altijd , zoals in dit geval,vanuit gaan dat een Topic starter het volledige verhaal verteld.
Schade die je zelf tijdens  beugel montage etc veroorzaakt hebt wordt niet vergoed.

marita5
door marita5 Mar 22, 2018 om 15:43
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@@v1126 , nou zeg , lijkt mij beter dat u een cursus fatsoen en manieren volgt . Dat een klacht niet door Trustpilot word opgelost weet ik ook , Fokka reageert op de klacht . Maar in dit geval vermeld u dat de klacht op Trustpilot is opgelost , wat helemaal niet waar is , Fokka heeft niet geregeerd .
Ten tweede ook @panter22 vraagt u hoe u dit weet , dus dit gaat @panter22 ook niet aan . Als u iets vermeld , vermeld dan ook de bron i.pv. dat u iets uit uw duim zuigt .  De bron kunt u niet vermelden omdat u volledig de plank mis slaat . U gaat ervan uit dat Ts niet het volledige verhaal verteld , dit is nergens op gebaseerd . Schade die je zelf tijdens  beugel montage etc veroorzaakt hebt wordt niet vergoed., ook dit is onzin u was er niet bij .  Schijnbaar leest u niet verder dan uw neus lang is , er zijn meer klachten van mensen die een defecte tv geleverd kregen , dus al deze mensen vertellen niet de waarheid , droom maar verder . .

Grunnen.
door Grunnen. Mar 22, 2018 om 16:29
509 Antwoorden / Vragen

Als je moeite had genomen om mijn bijdrages goed te lezen, had je gelezen dat ik nergens iets beweer ,maar alleen mijn twijfels heb. Of dat wel of niet terecht is doet er niet toe Ik ben van mening dat Foka niet opzettelijk kapotte TV's levert. Dat TS het bedrijf voor oplichters uitmaakt is verre van fatsoenlijk en strafbaar. Mijn bronnen kan ik helaas niet prijsgeven.,dus hou het maar op mijn duim .TS weet dat zijn klacht door Thuiswinkel is afgewezen.Ik laat het hierbij ,dus reageren is niet meer dan  gezever in de ruimte.

marita5
door marita5 Mar 22, 2018 om 16:33
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Uw bijdrages welke , de ongefundeerde ? , Bronnen kunt u niet prijs geven omdat u die niet heeft , dus ga maar verder met schieten van losse flodders .

Grunnen.
door Grunnen. Mar 24, 2018 om 12:34
509 Antwoorden / Vragen

@Maritas

Je valt in herhaling ,werk je bij de NPO..

door V1126. - 20 mrt. 2018 om 12:22
207 Antwoorden / Vragen

Helaas een onduidelijke foto waar niets op te zien is .Dat wordt een typisch welles nietes verhaal. Heb je Foka geinformeerd dat je de TV in de beugels had. Foka is een net bedrijf en het is niet verstandig om ze voor oplichters uit te maken. Het kan ook gebeurd zijn tijdens vervoer of tijdens het plaatsen van de beugels.Al met al een warrig verhaal

marita5
door marita5 - Mar 20, 2018 om 17:19
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@MauriceDh ,

U heeft een klacht geplaatst op Trustpilot , zoals u inmiddels heeft kunnen lezen bent u niet de enige die een defecte tv heeft ontvangen .

https://nl.trustpilot.com/review/www.foka.nl

https://www.klacht.nl/foka/

panter22
door panter22 - Mar 22, 2018 om 19:42
6599 Antwoorden / Vragen

Wat heb je met je klacht gedaan. Hij staat op trustpilot. Is afgewezen door Foka en volgens V1126 uit betrouwbare bron ook door thuiswinkel. org. Dan moet je naar de geschillencommissie,
Bij die geschillencommissie zul je met meer argumenten aan moeten komen dan : dat kan iedereen zien en voor zover ik weet.
Heb je de tv al eens ter beoordeling bij een erkende reparateur gebracht? Wil die rapport opmaken van de oorzaak van de schade?
Misschien is de tv beschadigd door de fabriek in de doos terecht gekomen.
Heeft Foka dat onderzocht? Nummers opgevraagd. Of is het alleen gebleven bij het beoordelen van de foto?